Menkat alkoivat viikon myöhässä je:n jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttönen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyttönen

Vieras
Olen nyt viime aikoina stressannut, että olenko raskaana. Kuvittelen heti, jos vatsassani tuntuu oudolta, että nyt ne ovat varmasti raskausoireita.

Menkat loppuivat 6.11. ja olin suojaamattomassa yhdynnässä 7.11. ja otin heti 12h sisällä je pillerin. 5 päivää myöhemmin tuli noin 5 päivän kestävää verenvuotoa, joka oli aika runsasta muutaman päivän. Kuukautiseni ovat epäsäännölliset ja ovat alkaneet yleensä kp 25-29, mutta nyt ne alkoivat viikon myöhässä. Mielestäni ne olivat ihan normaalit ja samanlaiset kuin aina ennenkin.

Olen tehnyt kaksi raskaustestiä, ensimmäinen 19vrk yhdynnästä ja toisen, kun menkat olivat 3pv myöhässä. Mietin nyt, mikähän voisi olla raskauden todennäköisyys? Voiko nuo menkat olla "valemenkat", koska ne olivat viikon myöhässä vai onko viikko vielä edes paljoa?

Kyllä sinä voit olla jo turvallisin mielin. Sekoitit hormonitoimintaasi je-pillerillä, sehän on hormoni, joka laukaisee kohdun tyhjentymisvuodon. Kestää hetken, jotta elimistösi on taas rytmissään.
Mutta:

MUISTA, ETTÄ JÄLKIEHKÄISY EI OLE MIKÄÄN EHKÄISYMENETELMÄ, sitä ei saa käyttää siihen tarkoitukseen. Sen hormoniannos on suuri, paljon suurempi kuin e-pillereiden. Riskeeraat siis paljon, jos teet tuota toistuvasti. Hommaa siis pikapikaa parempi keino eli e-pillerit lääkärin kautta. Reseptin saa terveyskeskuksesta, samoin naiseuteen kuuluvat säännölliset terveystarkastukset. Älä leiki ruumiillasi, seurauksena saattaa olla iso itku ja elinikäinen katumus.

Olet tehnyt kaksi raskaustestiä, jotka ovat osoittaneet, että et ole raskaana.

Jälkiehkäisy sekoittaa omaa hormonitoimintaa joskus pitkäksikin ajaksi. Siitä on maininta pakkauksessa.

Kondomi on oikein käytettynä hyvä ehkäisy. Se on ainoa ehkäisymuoto, joka suojaa myös sukupuolitaudeilta (Ei tosin 100%).

Sinulla on säännöllinen kuukautiskierto, kun se vaihtelee noin pienellä välillä.

Kiitoksia asiallisista vastauksista! Pelottaa vaan, kun olen lukenut kaikkia kauhutarinoita, missä joku onkin ollut raskaana negatiivisista testeistä ja kuukautisten tulemisesta huolimatta. ;o

Alkuperäinen kirjoittaja tyttönen;11572537:
Kolmas negatiivinen raskaustesti nyt tehty, mutta silti on jotenkin jatkuvasti ollut nyt muutaman päivän oksettava olo. ;o Mistähän voisi johtua;o

No, raskaana et ihan takuulla ole. Oksettava olo voi johtua mistä vaan, itsellä aikanaan raskautta kovin toivoessa (vaikka raskaana en ollutkaan) tunsin pahoinvointia.

Huolehdi ehkäisyasiat kuntoon ja lopeta turha murehtiminen.

Yhteistyössä