Menkat imetysaikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maarit74
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maarit74

Vieras
Heippa!
Taustaa: suunnitellulla sektiolla syntynyt vauveli täyttää ensi viikolla 4 kk., jälkivuotoa kesti synnytyksen jälkeen reilu 6 vko.a, vaikka toipuminen leikkauksesta oli tosi nopeaa. Kun lapsi oli 3 kk. vanha alkoi menkat, näin ainakin oletan, kestivät 7 päivää ja tavallista runsaammat, mutta normaalista poiketen hyytymiä ei ollut vuodon seassa lainkaan. Olen koko ajan täysimettänyt eikä vaavi ole saanut pisaraakaan muuta ravintoa kuin rintamaitoa. Nyt on oletettavasti kiertopäivä 18 ja taas alapäästä tulee verta, ei kipuja eikä pahemmin ollut myöskään edellisten "menkkojen" aikana. Mitä tää ny on, prrkkle?! Tämä esikoinen sai alkunsa lapsettomuushoitojen kautta, mutta luomukeskenmenojakin meillä on ollut vaikka kuinka monta ennen kuin tärppäsi, seksielämä on ollut niukkaa, mutta ehkäisyä ei olla käytetty. Netistä olen lukenut, kuten myös Vauva-lehdestä, että sektiosynnytyksissä suositellaan kahden vuoden väliä uudelle synnytykselle. Meillä neuvolassa sekä terkka että lääkäri eivät olleet kuulleetkaan moisesta (asunko takapajulassa?), ja sanoivat, että uusi raskaus on oma asiani. Ikää on jo sen verran, että jos ikinä toisen haluan, ei pitkää välilä kannata pitää. Toisaalta on hyvin mahdollista, että luomusti en ikinä enää tule raskaaksi ja siksi en viitsisi vetää pillereitä napaan, koska niilläkun on omat sivuefektinsä. Nyt pohdinkin, mitä tämä vuoto on, jos menkat ovat kyseessä, ovatko ne imetysaikana usein säännöllisiä ja pitäisikö olla huolissaan, kun taas vuotaa, normisti kierron pituus 28 vrk.

Saattaa alkuun olla hormoonit sekasin ja mennä aikansa ennenku menkat tulee taas jämptilleen. Mulla sektion jälkeen alko menkat ennen jälkitarkastusta ja säännöllisenä tuli. Yleensähän raskaaksi tulee helpommin, kun on jo synnytys/synnytyksiä takana. Täysimetyksekshän vissiin katotaan, kun vauva saa parin tunnin välein tissiä. Pidempi väli ei sitte enää ookkaan täysimetystä, eikä takaa ehkäsyä. Jollain tapaa siis tekstistä paistaa, että toivoisit kuitenki olevas raskaana? Eihän sitä tiedä... paljon mahdollistaki, mutta saattaa vaan olla jotain hormonaalista "häiriöö".

kyllä se on täysimetys kun vauva saa kaiken ravintonsa rinnasta, oli se sitten 2 tai 4 tai 6 tunnin välillä...

Mutta imetys, täys-sellainenkaan EI ole ehkäisykeino. Raskaaksi voi tulla vaikka imettääkin. Ja vaikka menkat ei olisi vielä alkaneetkaan.

ap:lle usein hormonaalinen toiminta kestää palautua jonkun aikaa synnytyksen jälkeen, kierrot voivat heitellä alkuun paljonkin

Mulla menkat alkoivat tasan 9kk synnytyksestä (imetin 10kk) ja kierto heitteli aluksi 18-31 päivän välillä. Nyt kun imetyksestä on puoltoista vuotta, mulla on kuukautiskierto vakiintunut 27-31. Eli vieläkin vähän heittelee, mut kyl ne joka kuukausi menkat silti tulee.

Menkat alkavat raskauden jalkeen yleensa silloin kun imetysvalit alkavat olla yli nelja tuntia, vaikka vauva olisikin taysimetyksella. Eli jos haluaa kayttaa imetysta ehkaisykeinona, niin silloin pitaa imettaa tiheen, miel. parin tunnin valein, etta hormonit pysyisivat samalla tasolla kuin ne ovat heti synnytyksen jalkeen. Harva vauva vaan rupeaa enaa nelikuisena syomaan rintaa niin tiheasti ja yoaikaan tuollainen imetys on aika rankkaa...

Itse sain esikoisen myos suunnitellulla sektiolla ja taysimetin vauvaa n. viisikuukautiseksi saakka, jonka jalkeen tulivat mukaan tavalliset kiinteat. Menkat alkoivat silloin samoihin aikoihin kun kiinteatkin aloitettiin ja samoihin aikoihin vauvakin alkoi nukkua melkein kokonaisia oita. Menkat oli alusta lahtien saannolliset. Aikaisemmin karsin kovista kuukautiskivuista ja runsaasta vuodosta, mutta ne loppuivat oikeastaan kokonaan. Imetin esikoistani vajaan vuoden ikaan saakka, kun oli niin tuttipullo ja nokkamuki vastainen vauva. Vauvan ollessa 11kk, tulin enempi ja vahempi yllattaen raskaaksi ja maidon tuotanto paattyi sitten siihen. Luonto ilmeisesti vierotti esikoisen rinnalta...

Esikoiselle ja kuopukselle tuli ikaeroa puolitoista vuotta. Kuopus syntyi normaalisti alakautta ja oli ihan reilun kokoinenkin, 4,1kg. Synnytystapa jannitti minua kovasti, mutta en halunnut toista sektiotakaan, koska esikoinen oli viela suhteellisen pieni ja kahden vaippaikaisen pyorittely sektiohaavan kanssa ei kuulostanut hauskalta, joten halusin synnyttaa alakautta. Toki olisin saanut sektionkin jos olisin halunnut ja joku laakari oli ehdottamasti sektion kannallakin painoarviossa kaydessani. Onneksi viimeisessa vauvan painoarviossa kohdalle sattui reipas ja kannustava laakari ja katilo jotka tukivat minua paatoksessani ja hyvin synnytys sitten meni ja vauva syntyi vauhdikkaasti luomuna. Edellinen sektio ei haitannut synnytysta millaan tavalla ja paraneminen oli paljon nopeampaa kuin sektiossa. Maidonnousukin oli paljon nopeampaa aikaisempaan verrattuna.

Kuopuksen syntyman jalkeen minulla alkoi menkat kun vauva oli reilun neljan kuukauden. Epasaannolliset ovat viela ja kierto on pidempi kuin koskaan aikaisemmin ja vuodot ovat taas runsaat. Kivut ovat onneksi viela poissa ainakin toistaiseksi. Eli ilmeisesti tuo menkkojen alkaminen ja saannollistyminen on melko yksilollista....

Etta tallaista... Toivottavasti saat tekstistani jotain selvaa, kun jostain kumman syysta en saa 'aita ja oita' nakyviin talla nappaimistolla.

Ai niin... Silloin kun minulle tehtiin sektio, niin leikkauspaatoksen tehnyt laakari suositteli sita kahden vuoden valia raskauksissa, etta haava saisi arpeutua kunnolla, eika paasisi repeamaan mahdollisesti tulevissa synnytyksissa. Jalkitarkastuksissa kyselin sitten uudestaan samaa asiaa gynelta, niin han oli sita mielta etta uutta raskautta voi suunnitella sitten kun itse kokee paranneensa kokonaan edellisesta lekkauksesta ja kokee jaksavansa uuden raskauden. Joillekin siihen menee vuosia, jotkut ovat valmiita nopeammin eli on yksilollista. Itsellani ongelmia haavan, arven kiristamisen tms. takia ei ollut missaan vaiheessa.

Mulla imetys ehkäisee normaalin hormoonitasapainon palautumista,riippumatta kuinka tiheästi imetän.Samoin on siskoillani ja äidilläni ollut.
Eli jos imetän yhtään, menkat ei ala. Ja en myöskään tule imetysaikana raskaaksi.4:ttä lasta odotan...Mutta tämä on hyvin yksilöllistä...Eli monilla menkat alkaa myös imettäessä ja raskaaksi voi tulla.Mut kyllä se imetys on varmasti osasyy tohon epäsäännölliseen vuotoon,eli hormoonitoiminta ei oo ihan normaalia ja menkkoja voi tulla vähän miten sattuu...
Sektiosta ja seuraavasta lapsesta.Mä sain ekan kiireellisellä sektiolla ja seuraavan 1v.1½kk päästä normaalisti alakautta.Kävin synnytystapa-arviossa,jossa todettiin,ettei alatiesynnytykselle ole mitään estettä.Vaikka oli noin vähän aikaa kulunut sektiosta.eli olin parantunut täysin siitä...

Imettävillä äideillä saattaa kierto / ovulaation jälkeinen luteaalivaihe olla usein lyhyt - liian lyhyt, jotta raskaus voisi alkaa (vaikka munasolu olisi hedelmöittynytkin.) Kuukautiset saattavat tulla, vaikkei olisi edes ovuloinut.

on menkat alkanut aina 4-8vkoa synnytyksestä vaikka olen täysimettänyt. ja alle 4h on välit ollut koko ajan mutta silti. mutta näin myös äidilläni ja mummillani eli taitaa kulkea suvussa.

Yhteistyössä