menkat ja maha sekaisin

  • Viestiketjun aloittaja pieru ei aina naurata
  • Ensimmäinen viesti
pieru ei aina naurata
Ennen kuukautisia ja ekoina vuotopäivinä kärsin järkyttävistä ilmavaivoista ja vatsakivuista, mahassa velloo, kiertää ja kurisee koko ajan inhottavasti, lisäksi maha on vuorotellen ihan löysällä ja vuorotellen kovana, kuitenkin semmoinen olo että vessassa pitäisi juosta jatkuvasti. Ei paljoa tekisi mieli ihmisten ilmoilla liikkua ja sama riesa joka kuukausi. Tuntuu että on ihan sama mitä syön, koska kaikesta ruoasta maha vihoittelee, jostain tietysti enemmän kuin toisista. Kuitenkin semmoinenkin ruoka mitä normaalisti pystyn syömään ongelmitta pistää kuukautisten aikaan mahan mörisemään joten mikään allergia tuskin voi olla kyseessä. Onko kukaan löytänyt mitään toimivaa apua tähän vissiin kohtalaisen yleiseen vaivaan?
 
Moiks
Itselläni on kanssa ummetusta ennen kun menkat alkaa. Jotenkin niin selkeät merkit aina ennen menkkoja myös monen muun asian suhteen, että ihan naurattaa. Vaatteet lentelee ympäri kämpää ennen kuukautisia, kun kiireessä pitäis jotain valita ja mikään ei näytä hyvältä..pinna on aamuisin niin kiireellä kuin voi vain olla;)

Kannattaisi kokeilla esim. Lepicolia (apteekista ja luontaistuotekaupoista)joka tasapainottaa suolistossa olevan massan koostumusta ja sis.paljon maitohappobakeereja. Huom.käyttö kannattaa aloittaa viikonloppua vasten, sillä alussa tekee ilmavaivoja ennen kuin vatsan toiminta tasoittuu ja tuloksia näkyy. Tätä käytän myös ulkomaan matkoilla ja uskon, että olen välttänyt turistiripulin sen takia monet kerrat.
 
Käsityksiä
Aikoinani kärsin ikävistä PMS oireista, joihin liittyi nimenomaan ahdistuneisuutta ja panikointia, sekä sitten silmien kuivumista ja ummetusta.
Psykiatrini selitti kaikkien ko. oireitten liittyvän serotoniini -välittäjäaineen vähäiseen määrään aivoissa. Monilla depressiopotilailla on just somaattisina oireina ummetusta ja silmien kuivumista.

Mut alkuperäiselle kirjoittajalle kysymys: kärsitkö kuukautiskivuista? Siis johtuvatko vatsakipusi kohdun supisteluista vai ilmavaivoista?
Joillakin ihmisillä hermotus on sellainen, että kun kohtu supistelee (kuukautiskipu), myös suolisto supistelee ja aiheuttaa kuvaamasi kaltaista myllerrystä.
Joillakin jopa vatsalaukku kramppaa ja aiheuttaa oksentelua muiden 'kivojen' oireitten lisäksi.

Supistelut pitäisi siis saada hallintaan riittävän vahvoilla särkylääkkeillä tai sit hormonivalmisteilla.
Mulle hormonikierukka toi suuren avun kaikkiin PMS oireisiin.
 
Auts..
Mulla on nyt ekaa kertaa menkat, ja kaks päivää menny. Verta tulee ihan sairaasti ja äiti sano et, mulla tulee enemmän verta kun sillä. Ja se on kuulemma huono asia. Mut mahakivut vie voiton, välillä polttelee tai sitten alkaa 'kuriseen'. Edellisenä päivänä kun alko, nii tuli pieruja jotka haisi aivan hirveälle, usein ei sellatteita tule, mutta silloin koko ajan. Tänää alko onneks vähän veri vähenee, mut maha kipeenä vielä. En ole siksi päässyt reeneihin tai tekemään oikeen mitään. : (
 
Katriina _
Mulla nuo kaikki vatsan oireet kipuineen, ummetuksineen ja ripuleineen selittyi vihdoin vuosin jälkeen endometrioosidiagnoosilla. Se vaikuttaa niin moneen asiaan, ettei voisi uskoakaan.
 
Rautaa!
Maitohappobakteerit auttavat, kuuriluonteisesti syötynä. Apteekista ostettavat kapselit ovat parhaita, tosin bifidus-jogurttia menee myös reippaasti juuri menkkojen aikaan, kun mikään muu ei oikein tunnu sulavan. Myös joistain luontaistuotekaupoista löytyvistä erikoisteevalmisteista on ollut apua pahimpaan murinaan.

Oliko se Sofi Oksanen vai Anna-Leena Härkönen, jonka mielestä pahoista kivuista kärsiville naisille sopisi lääkärin määrätä lihasrelaksantteja? Komppaan. Välillä on niin kamalat kivut, että vain sirdalud auttaa. Bonuksena noissa se, että vetävät mahan kovaksi -> selviää ilman jatkuvaa vessassa ravausta.
 
triangelis
Myös minä olen kuullut, että endometrioosi saattaa aiheuttaa näitä tällaisia mahavaivoja.

Ittelläni on kuukautiset tulleet semmoset 15 vuotta ja aivan alusta asti on maha ollut aina ihan sekaisin, ja lähinnä nimenomaan ripulia on ollut, joskus myös ummetusta.

Gynekologini sanoi kerran minulle että kohtuni on aika lailla taaksepäin kallistunut. Silloinhan se on jossain "suoliston keskellä" suurinpiirtein. Olen miettinyt, että tällä voisi olla jotain merkitystä. Että supisteleva kohtu keskellä suolia voi ärsyttää ympäristöään, eli suolistoa. Miksipä ei? Se olisi aika loogista.

Minä olen ajat sitten lopettanut yritykset jotenkin poistaa kuukautisiin liittyvät mahavaivat. Kivut poistan kipulääkkeillä, ripulit ym. koitan vaan kestään, kun en sukupuoltani ole voinut valita ja olen tyytynyt tähän, että nainen olen ja nämä jutut tähän nyt sitten kai vaan kuuluu että minkäs teet.
 
Rautaa!
Alkuperäinen kirjoittaja triangelis:
Gynekologini sanoi kerran minulle että kohtuni on aika lailla taaksepäin kallistunut. Silloinhan se on jossain "suoliston keskellä" suurinpiirtein. Olen miettinyt, että tällä voisi olla jotain merkitystä. Että supisteleva kohtu keskellä suolia voi ärsyttää ympäristöään, eli suolistoa. Miksipä ei? Se olisi aika loogista.
Juh, muistan lukeneeni ammattilaisten spekuloivan, että juuri kohdun kouristukset lisäisivät suoliston ja mahan toimintaa tällä miellyttävällä, meille kaikille tutulla tavalla. Kurrrr...

Jos ihan hirveeksi menee, niin heitä Imocuria naamaan pahimman ripulin aikana? :)
 
AnnaManna
Minulla ei ole itse kuukautiskipuja enää (kiitos e-pillereiden), mutta viimeiset pari vuotta on kuukautisten aikana ollut kauhea ummetus ja maha paisuu. Lisäksi isot ilmavaivat. Eli vessassa voi käydä vain kusella ja päästämässä ilmaa.
Lisäksi jos ja kun saa jotain ulostettua, se sattuu niin sairaasti. Aivan kuin synnyttäisi peräsuolen kautta.
Tätä jatkuu koko kuukautisten ajan ja noin pari päivää kuukautisten loppumisen jälkeen kaikki helpottaa ja palaa normaaliksi.
Mikä on vikana?
 
Samman
Myös minä olen kuullut, että endometrioosi saattaa aiheuttaa näitä tällaisia mahavaivoja.

Ittelläni on kuukautiset tulleet semmoset 15 vuotta ja aivan alusta asti on maha ollut aina ihan sekaisin, ja lähinnä nimenomaan ripulia on ollut, joskus myös ummetusta.

Gynekologini sanoi kerran minulle että kohtuni on aika lailla taaksepäin kallistunut. Silloinhan se on jossain "suoliston keskellä" suurinpiirtein. Olen miettinyt, että tällä voisi olla jotain merkitystä. Että supisteleva kohtu keskellä suolia voi ärsyttää ympäristöään, eli suolistoa. Miksipä ei? Se olisi aika loogista.

Minä olen ajat sitten lopettanut yritykset jotenkin poistaa kuukautisiin liittyvät mahavaivat. Kivut poistan kipulääkkeillä, ripulit ym. koitan vaan kestään, kun en sukupuoltani ole voinut valita ja olen tyytynyt tähän, että nainen olen ja nämä jutut tähän nyt sitten kai vaan kuuluu että minkäs teet.
Minulla sama juttu! Gynekologi sanoi minulla olevan myös kohtu samalla tavalla ja mahani on ollut aika hirveä useamman vuoden ajan menkkojen aikana. Ihan hirveää, kun tuntuu että oma oleminen ja tekeminen rajoittuu tosi paljon jokaisten kuukautisten aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Samman
Minulla sama juttu! Kohtu on gynekologin mukaan aikalailla takakenossa ja maha oireilee aina kuukautisten aikana. En tiiä sitten onko niillä joku yhteys....

Mutta maha on aina ensin ihan sekaisin ja sitten alkaa ainakin viikon ummetus. Yleensä ummetus on myös ennen kuukautisia. Ja ilmavaivojahan noista sitten syntyy. Tuntuu että elämä rajoittuu tämän takia aika paljon.
 

Yhteistyössä