Menkat kateissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämillään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hämillään

Vieras
Hei! Olen 21 vuotias nainen ja ongelmani on että menkat ovat tällä hetkellä viikon myösässä. Lopetin nuvarig- ehkäisyrenkaan käytön alkuvuodesta. Lopettamisen jälkeen tyhjennysvuoto tuli normaalaalisti, seuraava kierto oli 72 päivää, sitä seuraava 50, mutta näiden kahden pitkän kierron jälkeen pituus on ollu 36 päivää, kolme tai neljä kertaa. Luulin että kaikki olisi normalisoitunut mutta nyt taas menkat ovat myöhässä. melkein viikon. Alavatsan vihlomista on ollut viime torstaista lähtien, päivittäin. sinä tosrtaina kivut alkoivat yöllä. Heräsin kovaan pistävään kipuun, jonka jälkeen oli pakko mennä vessaan. siitä lähtien kipua on ollut pari/kolme kertaa päivässä. ja noin joka toinen yö herään kipuun. alku viikolla oli nännit hiemuisen arat, mutta tällä hetkellä ei satu enää nänneihin vaan rinnan keskiosa aristaa jos jokin osuu. Nuvaring-renkaan jälkeen ensimmäistä kertaa elämässäni minulle alkoi tulla menkkoja ennustavia oireita, nänni kipuja, turvotusta, vihlontaa... ym ym... viime kertoina niitä ei ollut ollenkaan, ja nyt taas... lisäksi eilen alkoi alavatsan vihlonta aivastaessa ja ylös noustessa, sekä liikunnan jälkeen. näitä on ollut ennenkin ennen menkkoja. mutta ei näin paljon. Raskaus testiä olen ehtinyt tehdä kaksi viikon sisällä, ja negaa näyttää. Silti menkkoja ei näy ja kivut jatkuu. tänään lisäksi tuli pääkipu ja huimaus. Mutta johtuuko nämä kaikki oireet vain yhdistelmäehkäisyn lopettamisesta? ennen renkaita ehdin käyttää e-pillereitä 7 vuotta. Kuinka kauan menkkojen normalisoituminen voi kestää? yhdistelmäehkäisyn lopettamisesta kumminkin on jo 8kk...

Hei "hämillään"!

Kiitos kysymyksestäsi.

Toisilla menkkojen säännöllistyminen vie pidemmänkin aikaa ehkäisyn lopettamisen jälkeen, se on kovin yksilöllistä.
Sinulla on kuitenkin ja melko pitkä aika tuosta lopettamisesta, joten kehoittaisin kyllä kääntymään lääkärin puoleen asiasta. Nuo oireet voivat liittyä ihan puhtaasti epäsäännölliseen kuukautiskiertoonkin, mutta toki on hyvä selvittää mikä mahdollisesti aiheuttaa tuon epäsäännöllisyyden.
Jos raskaus siis on suunnitelmissa, kehoittaisin kääntymään suoraan lapsettomuuteen erikoistuneen lääkärin puoleen.

Onnea matkaan!

Yhteistyössä