Menkat turvottaa! Apua!

  • Viestiketjun aloittaja turbodiesel
  • Ensimmäinen viesti
turbodiesel
Kuinka moni kärsii menkkoja edeltävästä ja niiden aikaisesta huomattavasta turvotuksesta?

Itselläni käy niin, että yleensä noin kahta viikkoa ennen menkkoja (munasolun irrotessa) turpoan kuin ilmapallo. Rinnat kasvavat jopa kaksi kuppikokoa (normaalisti c75 ja yhtäkkiä olen d75-d80) ja jalat/nilkat turpoavat niin, että nilkkureita en saa kiinni lainkaan ja muissakin kengissä täytyy ottaa ne mitkä mahtuu jalkaan. Normaalisti samat kengät saattavat olla jopa löysät. Vatsa kasvaa siinä määrin, etteivät usein normaalisti mahtuvat farkut mene kiinni. Ja niin edelleen... Ilmaa ei siis ole, mutta nestettä sitäkin enemmän.

Olen kokeillut kaiken maailman ananasdieetit sun muut, mutta kun tuntuu ettei mikään auta. Veden runsas juominen parhaiten, mutta sekään ei vie turvotusta kokonaan pois.
E-pillereiden aikaan turvotus oli huomattavasti vähäisempää, mutta terveydellisistä syistä jouduin niiden käytön lopettamaan.

Ketuttaa, kun ei mahdu vaatteisiin ja erityisesti nilkoissa ja nivelissä tuo nesteen kertyminen tuntuu muutenkin inhottavalle. Lisäksi nestekertymä aiheuttaa sen, että iho tuntuu tosi herkältä (käy kipeää helposti esim. vaatteet).

Onko kenelläkään vastaavaa ja mitkä keinot auttaa? Olen totaalisen kyllästynyt tähän turBoiluun :p
 
liikuntaa
Minkä verran liikut. Säännöllinen liikunta vähentää turvotusta, sellainen keskiraskas varmaan parasta.

Joistain luontaishoidoista voisi etsiä itselleen sopivaa mm. vyöhyketerapia, lymfahieronta jne.
 
turbodiesel
Liikun jonkun verran. Enemmän hyötyliikuntaa. Turvotuksen ollessa pahimmillaan tuo liikkuminen on inhottavaa, koska tosiaan kengätkin puristavat ja se niveliin kertyvä neste tekee liikkumisesta ikään kuin kivuliasta.

Reipasta kävelyä olen siis kokeillut, mutta vain kohtalaisen lyhkäisiä matkoja, koska tosiaan liikkuminen on niin raskaan tuntoista näin. Juoksemaan en pysty tässä kuosissa. Mikä olisi keskiraskasta liikuntaa?

Tämä ei siis ole mitään pientä turvotusta, vaan todella huomattavaa. Olisiko ruokavaliossa sitten jotain epäsopivia aineksia, joita pitäisi välttää? Suola tulee tietysti ekana mieleen... Paino tosiaan nousee parikin kiloa ihan kevyesti ja kun menkat alkavat niin muutamassa päivässä olo normalisoituu ja kilot ja turvotus katoaa.

Aivan ihmeellistä tällainen.
 
ulalla
Suola ei kyllä vaikuta mitään ainakan minulla. Minulla oli liian alhaiset natrium-arvot, vaikka syön normaalisti suolaa. Piti lisätä suolaisia välipaloja, esim. metvursti, koska kärsin huimauksesta. Natrium auttaa siihen.

No tästä turvotuksesta. Harrastan hyötyliikuntaa minäkin ihan kiitettävästi. Joitakin ihmisiä hormonit vaan turvottavat. Olen joutunut muutaman kerran syömään keltarauhashormoneja ja niiden aikana turposin samalla lailla kuin enen menkkoja.
 
kanssakärsijä
Moi. Olen pahimmillaan turvonnut ennen menkkoja 5 kg. Ja joka kerta turpoan ainakin 2 kg, eivätkä myöskään itselläni vaatteet tunnu enää mahtuvan päälle siinä vaiheessa. Eikä tähän auta mikään, ja tiedossa on gynen kautta että jotkut vaan kerta kaikkiaan turpoaa keltarauhashormonin vuoksi. Ei voi mitään. Jotkut pillerit kyllä auttaa ko. vaivaan.
 
Päällään
Liikunta helpotti minua, samoin jalkojen ylös nostaminen muutaman kerran päivässä. Reipas kävely on hyvä. Jalkojen turpoamista pitäisi yrittää ehkäistä, sillä se edistää suonikohjujen muodostumista. Nilkkojen pyöritys, kävely, ojennus ja koukistusliikkeet - lihaspumppaus, laittaa nesteet kiertoon ja tietysti ylös nostaminen. Istuminen ja seisominen taas kerryttää nestettä.

Ei se auta kuin käyttää väljää mekkoa, jotta selviää noista mammuttipäivistä.
 
vesisäiliö
Todella tuskastuttava vaiva, kun se minullakin kestää ensin 2 viikkoa ja sitten vielä osan aikaa kuukautisista. Ja minulla nostaa painoa NELJÄ kiloa, jotka sitten häviävät kuin humps vaan. Turpoaiskin jalat, mutta mulla turpoaa naama ja keskivartalo. Housut ei mahdu jalkaan ja oleilenkin kotosalla jossakin lökäpöksyissä ja maha pullottaa ihan järkyttävällä tavalla. Aamuisin on naama niin pöhöttynyt että meinaa itku päästä. Uskon että minulla PCO (monirakkulaiset munasarjat) lisäävät näitä ikäviä oireita.
 
ruokavaliosta apu
Minulla auttaa liikunta ja ruokavalion keventäminen. Niiksi kriittisiksi kahdeksi viikokosi suolaiset ja rasvaiset ruuat pois, samoin sokeri. Ruokavalioon kokojyväviljaa, hedelmiä, kasviksia. Eli kevyt ja vähä/hyvä hiilihydraattinen ruokavalio auttaa.

Minullakin paino nousi aikaisemmin 1-2 kiloa. Nykyään ei turvotusta ole ollenkaan, jos noudatan ruokavaliota.
 
Jebsjee
Minä urheilen paaaaljon ja syön jatkuvasti erittäin tarkasti ja hyvin. SILTI menkat turvottavat vähintään sen kaksi kiloa. Minulla turvotus alkaa noin 2-3 päivää ennen menkkoja ja kestää pari päivää menkkojen alettua. Olen siis ilmeisen onnekas kun en tuon pidempään joudu kärsimään. Pointtini oli kuitenkin se, että mikään ei auta tuohon vaivaan. Ei ruokavalio, ei liikunta, ei mikään. Kärsittävä on :(
 
BloatedOnceAMonth
Minä urheilen paaaaljon ja syön jatkuvasti erittäin tarkasti ja hyvin. SILTI menkat turvottavat vähintään sen kaksi kiloa. Minulla turvotus alkaa noin 2-3 päivää ennen menkkoja ja kestää pari päivää menkkojen alettua. Olen siis ilmeisen onnekas kun en tuon pidempään joudu kärsimään. Pointtini oli kuitenkin se, että mikään ei auta tuohon vaivaan. Ei ruokavalio, ei liikunta, ei mikään. Kärsittävä on :(

...minulla auttaa Nestemin! Sitä saa apteekista ja luontaistuotekaupoista. Aloitan sen syömisen jo kaksi viikkoa ennen kuukautisia (syön 2 tablettia päivässä ja otan ne kerralla) Silti välillä rintani ovat turvoksissa ja äärettömän kipeät =( Mutta tuo Nestemin on auttanut paljon. Sen kanssa vaan täytyy muistaa juoda vettä (itse juon 10 lasia päivässä). Nesteminin hinta taisi olla jotain 15 egeä ja siinä on magnesiumia ja joitain yrttejä =)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä