Menkat???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tx
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tx

Vieras
Moi!

Vauvani on 2 kk vanha, saa sekä rinta- että korvikemaitoa. Eilen minulla alkoi lievä verenvuoto, sellaista ruskehtavaa vuotoa. Voiko menkat muka alkaa näin aikaisin synnytyksestä, onko kokemusta? Synnärillä varoiteltiin, että joskus kohtuun saattaa jäädä jälkeisten "jämiä", joka sitten alkaa oirehtia vuotona viikkojenkin kuluttua synnytyksestä. Mistä tuollaisen vuodon taas sitten tunnistaa...? Lieviä menkkamaisia kipuja on ehkä ollut sekä selän että mahan puolella, ja parina aamuna ikään kuin olisi ollut huono olo (voi johtua myös liiallisesta kahvinjuonnista =) ).

Mutta jos jollain on kokemusta asiasta, niin mielelläni kuulisin!

Täysimetin vauvaa ja ekat menkat tuli vähän ennen jälkitarkastusta. Hämilläni soitin sillon neuvolaan, jossa terkka sano, että voi hyvinki olla menkat. Alotin cerazzetet ja menkat pysy melko säännöllisenä siitä ekasta vuodosta lähtien. Tietääkseni noi jämät tulee hieman isompina klöntteinä, jos jotain sellasta on.

Vaikka täysimettäisi, niin silti menkat saattaa alkaa jo kuukauden kuluttua synnytyksestä. Hirveän henkilökohtainen juttu tuo. Joillakin onnekkailla sitten alkaa vasta kun imetys loppuu kokonaan.

Mulla alko 6vkoa synnytyksestä. Hyvinkin on mahdollista. Lääkäri sanoi, että toisilla hormonitasapaino palautuu hyvinkin nopeasti ennalleen. Eli on pikemminkin hyvä, kuin huono juttu.

Mulla kesti jälkivuoto noin 6 viikkoa, siitä aika tasan 4 viikkoa ku alko menkat, jotka olivat muutoin samantyyppiset kuin tasan päivälleen vuosi sitten viimeksi olleet mut seassa oli enemmän rusehtavaa vuotoa, nyt vauva 3.5 kk ja ollut jo 2:t menkat. Vauva ollut 5 viikkoisesta asti pelkällä korvikemaidolla.

Alkuperäinen kirjoittaja mahdollista hyvinkin..:
Mulla alko 6vkoa synnytyksestä. Hyvinkin on mahdollista. Lääkäri sanoi, että toisilla hormonitasapaino palautuu hyvinkin nopeasti ennalleen. Eli on pikemminkin hyvä, kuin huono juttu.

Voikohan noita ihan noin arvottaa, että hyvä tai huono... Ehkä se on luonto tarkoittanut, että ei ihan heti raskauden jälkeen raskaudu uudelleen. Siksi pikemminkin hyvä juttu, että ei ole kuukautisia. Siinä joutuu keho aika koville, jos tulee seuraava raskaus heti perään. Ja jos imettää eikä anna vauvalle muuta kuin äidinmaitoa, niin tosi harvalla naisella alkaa kuukautiset ennen kuin vauva on puoli vuotta.

Aika jännästi edellinen sanoo,että tosi harvalla naisella alkaa kuukautiset täysimettäessä,ku omaan tuttavapiiriini kuuluu taas niitä,joilla ne alkaa imettäessä ja ite oon poikkeus ku ei oo alkanu,niin kauan ku imetän.
Ja edellinen unohti,että useimmat käyttää ehkäisyä,jos ei halua raskautua uudelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja yksilöllistä:
Aika jännästi edellinen sanoo,että tosi harvalla naisella alkaa kuukautiset täysimettäessä,ku omaan tuttavapiiriini kuuluu taas niitä,joilla ne alkaa imettäessä ja ite oon poikkeus ku ei oo alkanu,niin kauan ku imetän.
Ja edellinen unohti,että useimmat käyttää ehkäisyä,jos ei halua raskautua uudelleen.

puhuinkin luonnon keinoista, en keksitystä keinoista. tuo prosenttiluku, joilla alkaa kk:t, jos TÄYSimettää on 1-2 % luokkaa.

Minä täysimetin 5kk asti. Menkat alkoi toooooooodella runsaina 2 kk synnytyksestä. Hih, kiva kuulua noin pieneen prosenttilukuun. :) Vaikka muuten ottikin päähän, kun niin aikasten kuulu. Tyttömme syntyi laskettuna päivänä ja senkin kohdalleen osuminen on vain muutaman prosentin luokkaa.

jepsistä kirjoitti: "tuo prosenttiluku, joilla alkaa kk:t, jos TÄYSimettää on 1-2 % luokkaa"

Mistäs tällainen "fakta" on peräisin? Epäilen todella suuresti! Itselläni sekä monilla ystävilläni menkat on alkaneet täysimetyksestä huolimatta jo 1-3 kk kuluttua synnytyksestä.

Fakta on Turun yliopiston gynekologian luennolta vuodelta -02. Täysimetyksen kriteerithän ovat aika tiukat, ne voi käydä katsomassa esim. imetystuen kotisivuilta. Voi olla, että ne eivät täyty, vaikka äiti niin luulisikin.

Usein puhutaan, että suurimmalla osalla kuukautiskierto ei käynnisty, jos imettää kuin vasta 6 -12 kk kuluttua synnytyksestä. Tutkimustietoa: Australialaisessa tutkimuksessa seurattiin kuukautisten ja ovulaation palaamista imettäville äideille synnytyksen jälkeen. Alle 20 % ovuloi ja alle 25 % menstruoi kuuden ensimmäisen kuukauden aikana (Lewis ym. 1991). Tässä ei mainittu mitään täysimetyksestä.

Viikko siitä, kun maito loppui vauvan ollessa 2kk, alkoi kuukautiset. Yrittelin siinä vielä heruella maitoa ja osittaisimettää. Mutta kuukautiset tuli heti kun täysimetys loppui.

Itse täysimetin vauvaa sen 6kk (pisaraakaan korviketta/sosetta ei saanut) ja menkat alkoivat ahkerasta imetyksestä huolimatta 3kk synnytyksestä :(. Olivat ihan normimenkat ja kierto olikin heti sitten säännöllinen 28päivää. Imetin kaikkiaan 1,5 vuotta, lopetin kun olin uudelleen raskaana rv9.

Alkuperäinen kirjoittaja jepsistä:

Voikohan noita ihan noin arvottaa, että hyvä tai huono... Ehkä se on luonto tarkoittanut, että ei ihan heti raskauden jälkeen raskaudu uudelleen. Siksi pikemminkin hyvä juttu, että ei ole kuukautisia. Siinä joutuu keho aika koville, jos tulee seuraava raskaus heti perään. Ja jos imettää eikä anna vauvalle muuta kuin äidinmaitoa, niin tosi harvalla naisella alkaa kuukautiset ennen kuin vauva on puoli vuotta.

Ja minä raskauduin heti uudestaan, vaikkei kuukautisia ollut vielä edes kuulunut. Sitä vois siis raskautua heti, vaikkei kk:t olisivatkaan vielä alkaneet, että se siitä luonnon keinosta. Minulle lääkäri painotti juuri sitä, että synnytyksen jälkeen kannattaa ensimmäinen puoli vuotta olla ehkäisyn kanssa erittäin tarkkana, sillä naiset ovat silloin hyvin hedelmällisiä, oli sitten kuukautisia tai ei..

Alkuperäinen kirjoittaja luonnon keinot..:
Alkuperäinen kirjoittaja jepsistä:

Ja minä raskauduin heti uudestaan, vaikkei kuukautisia ollut vielä edes kuulunut. Sitä vois siis raskautua heti, vaikkei kk:t olisivatkaan vielä alkaneet, että se siitä luonnon keinosta. Minulle lääkäri painotti juuri sitä, että synnytyksen jälkeen kannattaa ensimmäinen puoli vuotta olla ehkäisyn kanssa erittäin tarkkana, sillä naiset ovat silloin hyvin hedelmällisiä, oli sitten kuukautisia tai ei..

No joopa joo, tämä on aina tätä saivartelua. Toki on aina poikkeuksia. En väittänyt, että olisi 100 % varmuus. Onhan niitä luonnonoikkujakin ;) Mutta siis YLEENSÄ.

"Minulle lääkäri painotti juuri sitä, että synnytyksen jälkeen kannattaa ensimmäinen puoli vuotta olla ehkäisyn kanssa erittäin tarkkana, sillä naiset ovat silloin hyvin hedelmällisiä, oli sitten kuukautisia tai ei.."

Minulle sanottiin ihan samaa. Todella monet raskautuvat ihan samantien, siksi jälkitarkastuksessa tästä valistettiin oikein huolella =) Luontohan juuri "haluaakin" että kaikki jälkeläiset tehdään samaan putkeen, vai miksi sitten niin helposti tullaan raskaaksi heti synnytyksen jälkeen..

Käypä hoito -suosituksessa lukee, että harvan naisen keho jaksaa sekä ovuloida ja menstruoida että tuottaa rintamaitoa lapselle. Eli on todella raskas kuorma naisen keholle. Meille opettaja totesi terveydenhoitajaopintojen aikana, että täysimetys toteutuessaan 100 % on todella hyvä suoja uudelle raskaudelle. Eli riippuu kai vähän siitä kuka sanoo ja missä.

Kävinpä uteliaisuuttani vilkaisemassa tuota käypä hoito -suositusta. Itsekin kun imetän eikä muuta ehkäisyä ole.
"Naisen hedelmällisyys on siis imetysaikana tavallista heikompi usean kuukauden ajan. Imetysmäärän vähentyessä ja lapsen alkaessa saada kiinteätä ruokaa tai äidinmaidonvastiketta äidin kuukautiskierto palautuu ja samalla hedelmällisyys lisääntyy nopeasti.

Vuonna 1988 Italian Bellagiossa järjestettiin imetyksen raskauden ehkäisyvaikutusta koskeva konsensuskokous. Sen päätelmänä oli, että nainen voi käyttää imetysamenorreaa luotettavana ehkäisynä kuuden kuukauden ajan, ellei lapsi saa rintamaidon lisäksi muuta ravintoa eivätkä äidin kuukautiset ole palanneet. Menetelmä suojaa raskaudelta yli 98 %:n varmuudella puolen vuoden ajan (Kennedy ym. 1989).
Eli kyllä tuo 1-2 % mahdollisuus, joka tuolla edellä esitettiin pitää paikkansa ainakin virallisen lääketieteen näkökulmasta. Mutta aina kannattaa käyttää myös muuta ehkäisyä, jos raskaus olisi ei-toivottu.

Niin ja tässä keskustelussa on muuten mennyt puurot ja vellit sekaisin. Jos täysimettää, niin raskaussuoja on tuo 98% ensimmäiset kuukaudet. Raskaaksi voi toki tulla vaikka heti synnytyksen jälkeen, mutta yleensä vain, kun ei imetä. Ap kysyi kuitenkin, voisiko hänellä olla jo menkat. Kyllähän ne voi olla.

Kiitos runsaista vastauksista! Kysyisinkin nyt vielä (joku jo kommentoikin) että ovatko kuukautiset alkaneet alusta asti määrällisesti normalina, ts. että vuotoa on tullut yhtä paljon kuin ennen raskauttakin? Vuotoni loppui nimittäin melkein saman tien kun alkoikin... Mutta kiitos etukäteen vastauksista!!!

Yhteistyössä