Menkka-, ovulaatio-, kiinnittymis- ja raskausoireiden vertailua - vaikka piinaviikkojen ajankuluksi

  • Viestiketjun aloittaja Orpana
  • Ensimmäinen viesti
Orpana
Moikka vaan kaikille teille odotuksen odottajille, kuumeilijoille, jännäilijöille, piinailijoille, odottajille ja ihan kaikille

Olen seurannut teidän juttuja jo tovin ja tsempannut telepaattisesti tästä läppärin äärestä teitä jokaista. Teidän keskusteluista oon saanut paljon iloa ja apuakin, ja nyt päätin liittyä joukkoonne kyselemään ja ihmettelemään.


Vaikka näistä oireista puhutaan monessakin ketjussa aktiivisesti, niin ajattelin silti avata ketjun, jonne voisi kerätä oireita eritellysti. Niitä voisi sitten kukin vertailla ja ihmetellä menkkoja odotellessa (pelätessä). Jos vaikka auttaisi meitä pysymään positiivisella mielellä.

Iän mainitseminen voisi olla kanssa valaiseva, jotkin oireet voivat olla toisenlaisia myös iästä johtuen. Kuten ainakaan itselläni ei ole valkovuotoa koskaan, ja luulen sen johtuvan iästä (40)? (Kyselinkin siitä valkovuotoasiasta aiemmin toisessa ketjussa).

Mä olen 40 ja KUUKAUTIS-oireet on aina samanlaiset:

noin viikkoa ennen alkaa pikkuhiljaa
- pinna kiristyä ja suklaahimo kasvaa ja syön enemmän
- hiukan turvottaa
- rinnat hiukan turpoaa

päivä tai pari päivää ennen alkaa menkkakivut, jotka mulla on aika lievät. Ja sitten on niukat kuukautiset.

OVULAATIO-oireista olen oppinut tunnistamaan ne perinteiset:
- limat
- seksihimokkuus
- mahassa tuntuu kipuilua

KIINNITTYMIS-tuntemuksia olen ollut tunnistavinani (toiveajattelua ehkä..:)

3 päivää ovulaatiosta:
- rinnat kipeytyi hiukan

5-6 pvä ovulaatiosta
- rinnat turpos ja kuumottaa (eri tavalla (?) kuin menkkarinnat)
- yhtäkkinen mieletön väsymys, en meinannut hereillä pysyä (kyllä normaalistikin väsyttää, mutta tää oli ihan tavatonta)
- mahassa nippailee niinku menkkakivut, mutta paljon paljon lievemmät

8 päivää ovulaatiosta:
- rinnat edelleen isommat ja jotenkin löllömmät ja painavammat
- mahassa ei tunnu enää nippailuakaan
- valkovuotoa ei ole (ei kyllä ole koskaan muulloinkaan missään vaiheessa kiertoa)
- ajatukset pyörii toivon ja epätoivon välissä, enkä millään jaksaisi odottaa vielä 7 päivää, joskin sen seitsemän päivää on ainakin toivoa..



Varhaisista RASKAUS-oireista olisi kiva kuulla niiltä, jotka ovat sen plussan sitten saaneet :)


Positiivista mieltä ja positiivisia viivoja kaikille kovasti toivottelee Orpana
 
Ottis
Onnea Orpanalle enempien raskausoireiden tunnisteluun :) Olen pörrännyt tuolla keskenmenon jälkeen haaveilevissa.

Ikäni 42 v. (miten oppisinkaan sen muistamaan, etten olis vieläki 41 ;)

Edellisistä varsinaisista kuukautisista (12.6.09) sen verran aikaa, ett pitää todella mietiskellä.

KUUKAUTISET: -Pinna kireällä
-Rinnat kipeytyneet muutamaa päivää, joskus viikkoakin ennen menkkoja. Tosin muutama kierto ennen kesäkuun raskautumista rinnat eivät yllättäen enää kipeytyneetkään, joten kun sama oire ilmeni raskauden alussa, odottelin vain "rauhassa" menkkoja.
- Menkkakivut alkaneet päivää ennen kuukautisia. Ensimmäinen päivä vaikein, mutta sitten helpottanut. Kuukautiset kestäneet keskimäärin 3-4 päivää mukaanlukien viimeisen päivän niukempi vuoto.

OVULAATIO: -Ovulaatiolimaa alkanut erittyä aiemmin n.4 päivää ennen ovulaatiota, mutta raskautta edeltävinä kuukausina limaneritys pidentynyt jopa 5-6 päivään.
- Seksuaaliset halut heränneet.
- Joskus jopa seksihalut vienyttä ärsytystä ja vitutusta.
- Toisinaan olen tuntenut munasolun irtoamisen voimakkaana vihlaisuna (näin ainakin olen olettanut ja aikakin on täsmännyt)
-viimeksi epämääräistä jomotusta ja nippailua alavatsalla

KIINNITTYMISTUNTEMUKSIA:pariin kertaan on varmaankin ollut hyvin varhainen keskenmeno ja silloin kiinnittymiskivun olen tuntenut kipuna ja pieninä nopeina vihlaisuina alaselässä. Kun viimein tulin "oikeasti" raskaaksi (kkm 9. viikolla), mitään em. oireita en tuntenut, mutta syynä lienee se, että olin lomalla ulkomailla eikä tullut niin kroppaansa kuunneltua.

Tällä hetkellä ovulaatiosta 3 vrk ja eilen illalla rinnat olivat kipeytyvinään, mutt sen laitoin "hormonihärön" piikkiin. Kaavinnasta tulee huomenna 3 vk täyteen ja sen jälkeen oireillut niin herkistyneet vatsakalvot kuin kroonisesti jomottava pääkin, joten oireet varmaan siksikin hukassa, kun on kaikitenkin niin "paska" olo.

VARHAISET RASKAUSOIREET:
-Älyton väsymys myös iski ennenkuin osasin aavistaakaan raskautta, paitsi ett välähtihän raskauden mahdollisuus takaraivossa, kun siskolle puhelimessa ihmettelin kun niiiiin väsyttää, ett se ei voi olla normaalia. Eikä se ollutkaan :)
-Rinnat kipeytyivät menkkamaisesti jo 10. päivänä ed. ovulaatiosta
-Alavatsalla pisteli ja nipisteli ja oli turvonnut olo jo ennen raskaustestiä.
-Olen sairastanut reumaa 16-vuotiaasta ja kaikki reumakivut katosivat kuin Saharaan varmaankin jo 2 ekan viikon aikana.
-Nokka oli tukkoinen.
-Valkovuoto normaalia runsaampaa tai ainakin kesti pidempään.
-Hiukset alkoivat rasvoittua normaalia enemmän.
-Sain myös pari finninpoikastakin nasuuni, vaikka yleensä mokomaa tapahtunut vain nuorempana ja ennen menkkoja.

Kiva muuten bongata näillä siuvilla toinenkin "vanhempi" odotuksen odottaja. Olen jo pelännyt, ett olen aivan liian vanha tähän puuhaan, ja vaikka tiedän, etten ole ainoa, on silti ollut vähän orpo olo, kun ei ole ainakaan ikään liittyviä pelkojaan voinut kovin vuodatella.

Tervetuloa mukaan nuoremmatkin :)
 
Orpana
Hei vaan Ottis ja kiitos vastauksesta. Tuntuu aika hiljaiselta täällä, höh. Ovat nähtävästi toisissa ketjuissa.

Ensinnäkin Ottis, pahoitteluni km:stä! Toivotan sulle oikein paljon kaikenlaisia kivoja oikeita oireita nyt :) ! Ja ei ikää tarvii muistaa oikein. Muistetaan vaan "jotain 30 + ":)!! Tai "noin 40". Ei se niin nogo nuugaa ole.

Itelläni tuntuu, että rintaturboamisoire (KIINNITTYMIS- tai RASKAUS- ...tai TOIVEOIRE) on tasaantunut ja se 1-2 päivää kestänyt megamultiväsymyskin palautui normiväsymykseksi :( Normaalistihan tollasesta olisi iloinen, mutta nyt sitä haluaa kaikki mahdolliset oireet :)! Ollaan me naiset aika kakoja. Jatkuiko sun raskausoireväsymys vai oliko se sellainen kertaluontoinen väsykohtaus?

Myöskin tunnen itseni ihan pimeeksi, kun oon jatkuvasti käpälöimässä tissejäni tunnustellakseni niiden kokoa ja tuntua. Ehkä mä kuvittelen, että mitä enemmän ne suurenee ja turboaa, sitä varmemmmin / enemmän olen raskaana. Ja nyt kun ne ei olekaan suurentuneet enää, (vaan pysyneet samassa tai pienentyneet hiukan, joskaan ei kuitenkaan tavalliselle tasolle), alan valmistautua pettymykseen. Varsinkin kun ei enää väsytäkään samaan malliin. Ja kun ei ole valkovuodon tippaakaan, kuiva olen kuin sahara!

Ja just jostain toiselta palstalta luin kohdunnipukan tunnustelusta (josta mulla ei ollu aavistustakaan) ja kun sitäkin menin sormeilemaan, niin ”vääränlaiseltahan” se tuntui (jos nyt edes oikeaa paikkaa kosketin…)Taidan olla pessimistisellä mielellä, vaikka toisin oli tarkoitus. Mitä tää oireiden ”haalistuminen” mahtaa tarkoittaa?

Onko täällä sellaisia, joilla vähäiset oireet, jotka sitten hävinneet ja silti plussanneet?
Entä sellaisia, joilla vähäiset oireet hävinneet ja sitten neganneet?

Ja vielä, onko sellaisia raskautuneita, joilla ei ole ollut oireita ollenkaan?


Vielä 5 päivää menkkoihin (nyt on ma ilta, joten lasken ti, ke, to, pe, ja lauantaina joko alkaa tai sitten ei! Sekapäiseksihän tässä tulee!!!! Onko muita piinaviikoista seonneita? Ja taisi tämä aihekin hiukan laajeta ja levitä, siis seota...

Olis kiva kun muutkin löytäisivät tänne :)

 
Ottis
Kiitos pahoitteluista! Fyysisesti helppo, mutt henkisesti rankka kokemus toi keskeytynyt keskenmeno. Jos vaan maltat lukea ajan kanssa esim. tuolla keskenmenon jälkeen haaveilijoissa, niin sielläkin tulee kyllä esiin noita joko oikeita tai oletettuja raskausoireita. Väsymys, josta kysyit, oli ekoina päivinä valtavaa. Mutt koska oltiin oltu just viikko ulkomailla ja siellä olin kuuhkannut yöt ja päivät (kun en malttanut nukkua), oletin vain nukkuvani matkaväsymystä pois. Sen jälkeen väsymys muuttui "tasaisemmaksi" eli ei niin tappavan uuvuttavaksi, vaan minä ikuinen yölintu opin menemään ihmisten ajoissa nukkumaan. Aamusta saatoin sitten kyllä nousta taas jo kuuden jäljestä pirteänä kuin peipponen, mutt se oli kyllä paljon onnellisuutta se ;) En malttanut nukkua yhtään onnen hetkeä ohi. Päivällä sit tarttiki ottaa nokoset taas, ett iltaan jaksoi.

Olen kai niin "luomu", etten vieläkään osaa edes odottaa kummempia varhaisia raskausoireita itselläni, kun olin oppinut ajattelemaan, ett kun menkat jää pois niin sit tietää olevansa raskaana :) Mutt väsy, rinnat ja mahan nipistely pani kuitenkin epäilemään jotain, kun kaikki ei ollut kuin ennen.

Voimaa, rohkeutta ja malttia sulle tähän viimeiseen piinaviikkon. Enää lyhyt matka varmaan tietoon oletko raskaana vai ei. Jos oikein kovasti tekee mieli tietää oletko raskaana vai et, niin raskaustestinhän voit tehdä jo huomenna. Sehän on sulla 10. päivä ovulaatiosta? Clearbluen herkimpiä raskaustestejä olen kuullut hätäisimpien kehuvan. Ite tein raskaustestin vasta kun menkat olivat olleet vähintään 2 pv, mutt max 6 päivää myöhässä. Loma sekotti menkkalaskurin :))

Ai niin juu. Tänään ip, kun olin lähdössä ulos touhuamaan, tunsi tutun, mutt pahaa mulle ennakoivan vihlonnan alaselässä. Sellasenhan olen kokenut ns. kemiallisissa raskauksissa, mutt koska siinä hyvin alkuun lähteneessä en mitään tuntenut tai huomannut, en nyt osaa tuosta innostua :(
 
Ottis
Orpana: Tulipa vielä mieleen tuosta kohdunnipukasta, ett se kai laskee alaspäin ovulaation jälkeen. Yleensä pesulla olen ko. asian huomannut ihan sitä sen enempiä ajattelematta, mutt tässä pari päivää sitten, kun taas saman jutun huomasin, muistin, ett siinä asennossahan se raskaudessakin oli. Fysiologista selitystä en tiedä, mutt näin vain olen huomannut olevan. Ja sit toinen raskausoire, jota en ole täällä nähnyt kenenkään mainitsevan, on se, ett olin aistivani pissan hajun muuttuneen jotenkin erilaiseksi. Tuli vauvanpissa mieleen :) Mutt se tuli siis jo plussan jälkeen ja epäilen asiaan vaikuttaneen mm. ruokavalion muutoksen. Alussa myös vitamiinit menivät niin hyvin käyttöön, ett esim. jos otin Beroccan, ei se tullutkaan läpi virtsan mukana.
 
Orpana
Alkuperäinen kirjoittaja Ottis:
Kiva muuten bongata näillä siuvilla toinenkin "vanhempi" odotuksen odottaja. Olen jo pelännyt, ett olen aivan liian vanha tähän puuhaan, ja vaikka tiedän, etten ole ainoa, on silti ollut vähän orpo olo, kun ei ole ainakaan ikään liittyviä pelkojaan voinut kovin vuodatella.
Juu, noita ikään liittyviä huolia tän raskausasian suhteen (ja miksei muutenkin) on toisinaan paljonkin. Niin että siinä mielessä samassa veneessä ollaan. Ja muuten, oon täysin epähuomiossa (missä mun ajatukset on oikein ollu?!) laittanu oman ikäni väärin. Oon siis 41. Ja puol.

Pissanhajun muutoksista oli kyllä aika monta mainintaa tuolla odottajien puolella ensioire-ketjussa, missä arvuutellaan ennen ja jälkeenoireita. Niin että jos sulla jotain tuoksumuutoksia on, niin hyvältä vaikuttaa! Toivotaan parasta!
 
Vierailij
Mulla ei ollut juuri mitään raskausoireita aluksi. Vähän huimasi ja oli "krapulainen" olo muutaman kerran ja tuli hirveät menkkakivutkin, mutta eipä tullut sitten menkkoja ollenkaan...
 
vähän naurattaakin
Oh, oireita raskaana ollessa ennen plussaa oli suunnilleen nämä:
valkovuodon määrä kasvoi, haju muuttui imelämmäksi
rinnat hieman turposivat, nännit arat,
tahmeaa väsymystä,
aaltoilevaa etomista (erityisesti heräämisen tienoilla)
kylmä, jano.

Tuo pissan hajun muutos voisi varmaan johtua myös valkovuodon hajun muutoksesta, joka sitten tulee virtsaamisen ohessa havaituksi? Oireet paheni plussan jälkeen, olivat pahimmat toisten pois jääneiden kuukautisten aikaan, jolloin pahoinvointi oli välillä karmeaa. Ja taas, silti, niitä oireita tässä taas toivotaan..
 
Ottis
Hmmm.. Mielenkiintoista :) Tännehän on tullut tekstiä. Teretulemast, keitä lienettekään. Mua eto eilen, mutt luulen sen todellakin olleen vain siitä kun en ollut malttanut pysähtyä syömään, kun piti niin heilua luutun varressa. Tänä aamuna rinnat olivat metkasti kipeät. Tuntui kipua, mutt eivät olleet kosketusarat. Keskenmenneessä raskaudesta panin merkille sen,ett rinnat olivat arat sisäpuolelta alhaalta, miten sen nyt selittääkään, mutt arkuus oli siis paikallistettavissa.
 

Yhteistyössä