Menkkojen sijasta ruskeaa tuhrua?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta, että menkkojen aikana tulee vain n. viikon ajan ruskeaa tuhrua. Pari päivää tuhrun seassa oli punertavaa. Alapäätä myös kutisee jonku verran.

Hiivatulehdus? Jokin muu tulehdus? Raskaus?

Lääkäriin toki otan yhteyttä, mutta olisiko kenelläkään heittää mutu-tuntumalla mitään "diagnoosia"

Mulla on iän myötä menkat niukentunut ja vain yhtenä tai kahtena päivänä on ihan oikeesti verta, sit on kolmisen päivää vaan ruskeeta tuhrua. Ei tulehdusta.

... Oikeesti ? Siis oikeesti sinulle ei ole ennen niin käynyt ? Oletko varmasti nainen ? Luulin että on ihan normaalia että veri tulee välillä vähempänä ja sen takia jo "kuivaa" matkalla ennen kuin tulee kuukautissuojaan. Minulla kun teininä menkat alkoivat niin ensimmäisellä kerralla oli juuri tuota sinun "tuhruasi" Nykysin aina joka menkkojen loppupuolella tulee.

Tietääkseni nainen olen. Ennen näin ei ole käynyt, että koko menkkojen ajan vuoto on vain ruskeaa. Tiedän, että ruskea tuhru on ihan normaalia, koska se on "vanhaa" verta edellisistä kuukautisista. Mielestäni tämä ei kuitenkaan ole normaalia, että tuhru ei missään vaiheessa muutu normaaleiksi kuukautiksi vaan loppuu yhtäkkiä.

Kiitos erittäin asiallisesta ja aikuismaisesta vastauksesta jokatapauksessa!

No itselläni kävi nyt niin ja syytä en tiedä. Eli silloin kun menkkojen piti alkaa tuli viikon verran tuhrua. Tein varuiksi raskaustestinkin ja tietysti negaa näytti. Nyt sitten odottelen tuleeko seuraavat menkat normisti. Oon niin vanha 33v että kai jotain vaihdevuosioireita sitte :D

Mulla on ollut samaa "vaivaa" suunnilleen siitä lähtien, kun kuukautiset alkoivat synnytyksen jälkeen. Mulla tulee ensin sitä tuhrua kolmisen vuorokautta, sitten tulee pari päivää verta ihan lorinalla, minkä jälkeen tulee vielä pari päivää tuhrua. Ennen synnytystä veristä vuotoa tuli neljä päivää.

Toisaalta vähän harmittaa, kun menee niin monta päivää tuon vuodon kanssa, mutta toisaalta kuukautiskuppi on helpottanut elämää.

Minulla oli tuollaista mutta sitä edelsi kohdun kaavinta (keskeytyneen keskenmenon vuoksi) Sen jälkeen menkat olivat tosi niukat, vain pari päivää pientä tuhrua.

Sinuna odottelisin ja katselisin vielä yhdet menkat tai tuon kutinan vuoksi kannattaa kyllä käydä hetikin lääkärissä näytillä. Voisihan sen raskaustestinkin tehdä huvikseen jotta se vaihtoehto olisi poissuljettu/varmistettu..

Mulla tullu myös viikko tätä ruskeaa tuhrua mutta tosi vähän...ikäänkuin sekottuneena valkovuotoon. ja siis ennen menkkoja---> Huomenna tai ylihuomenna pitäsi alkaa menkat. Saas nähdä mitä tapahtuu. On mulla ennen joskus tullut ehkä päivän ennen menkkoja jotain tuhruja mutta ei koskaan näin pitkää aikaa...hhmmm täytyy seurailla. Vauva ois toiveissa mutta en jaksa uskoa raskauteen. Kuitenkin ne menkat alkaa, sellanen on kutina.

mulla oli tuhrua viikon verran, alkoi juuri menkkojen odotettuna alkamispäivänä, ja raskaana olin. Testikään ei tosin näyttänyt plussaa, kuin jotain kolmannella testauskerralla, jotain viikon kuluttua vuodon alkamisesta.
Toisella kertaa olikin sitten ihan kuin oikeat menkat, enkä osannut epäillä raskautta ollenkaan..
Eli mulla nähtävästi tämmöinen ilkeä taipumus, ettei voi koskaan oikein luottaa..

mulla oli tuhrua viikon verran, alkoi juuri menkkojen odotettuna alkamispäivänä, ja raskaana olin. Testikään ei tosin näyttänyt plussaa, kuin jotain kolmannella testauskerralla, jotain viikon kuluttua vuodon alkamisesta.
Toisella kertaa olikin sitten ihan kuin oikeat menkat, enkä osannut epäillä raskautta ollenkaan..
Eli mulla nähtävästi tämmöinen ilkeä taipumus, ettei voi koskaan oikein luottaa..

Hmm, mullakin nyt ekan kerran elämässä tuli kuukautisten tilalla viikon verran pelkästään ruskeaa niukkaa vuotoa, eikä ollenkaan vatsakipuja. Testin tein dpo 16, oli nega. Vauvaa yritetään. En tiedä mistä tää sit johtui..

Löysin tämän vanhan keskustelun, kun itselläni oli sama ongelma. Jos nyt joku muukin Googlen kautta saman vaivan kanssa tänne eksyy, niin tässä omasta kokemuksestani.

Minulla oli reilun viikon verran niukkaa ruskeaa vuotoa, kun olisi pitänyt olla kuukautiset. Yhtenä iltana tuli vähän verta, muuten ruskeaa vuotoa. Normaalisti kuukautiset kestää noin neljä päivää, tätä ruskeaa tuhruttelua kesti kaiken kaikkiaan muistaakseni kahdeksan päivää. Kävin gynellä, kun vuoto loppui. Tsekattiin ja ultrattiin, ei löytynyt mitään vikaa, ja kohtukin näytti tyhjentyneen. Lääkäri oli sitä mieltä, että naishormonia oli vain sillä kertaa erittynyt vähemmän ja vuoto jäänyt sen vuoksi myös vähäiseksi.
Seuraavan kerran vuoto alkoi hieman ennen kuin odotin kuukautisia, oli edelleen melko niukkaa, mutta muistutti jo hieman enemmän kuukautisia. Kolmannella kerralla kuukautiset olivat jo lähes normaalit.

Eli ei kannata säikähtää, välttämättä kyse ei ole mistään vakavasta. Jonkinlaisia kuukautishäiriöitä tulee luultavasti kaikille jossain vaiheessa elämää. Nämä asiat huolestuttaa helposti, joten kannattaa käydä lääkärillä, koska stressi vaan pahentaa asiaa. Itselleni tämä oli ensimmäinen kerta, kun oli mitää ongelmia kuukautisten kanssa. Ja ikää nyt 27 vuotta.

Mulla on sama ongelma: testasin ja tunnistin ovulaation kp 19 ja siitä viikon päästä kp 26 alkoi ruskea tuhruvuoto, jota on jatkunut jo 6 päivää. Eli niukkaa ”kuivunutta” verta sekoittuneena limaan. Vuotoa tulee lähinnä vessakäynnin yhteydessä. Kiertoni on viime aikoina olleet pitkähköjä, 30- jopa 60 päivää, joten en kp 19 tapahtuneen ovulaationkaan vuoksi odottanut menkkoja vielä näin aikaisin. Raskaustestiä en ole tehnyt. Ensimmäisen ja ainoan raskauteni kohdalla tuli myös epämääräistä vuotoa, mutta raskaus meni kesken viikolla 8. Nyt en ole uskaltanut tehdä testiä, kun takana niin monta pettymystä ja yli vuosi yritystä...

Edellinen kirjoittaja jatkaa: tein äsken huvikseni ovulaatiotestin ja viivat oli melkein tasavahvat? Vaikka varsinaisen ovisplussan sain kp 19 ja nyt pitäisi olla menkat tuloillaan? Tänään kp 31.

Olet raskaana? Eikös ovistesteillä voikin nähdä raskauden? Googletteleppa.

Eilen illalla tuli kerran jo ihan punaista verta, joten ajattelin että tämä kierto oli tässä ja turha testata, mutta tänään ei taas ole vuotanut kuin vähän tuhrua aamulla. Jos vuoto ei tästä ylly, niin ehkä sitten huomenna testaan... tulen sitten raportoimaan kuinka kävi, jos joku googlettaa samoja oireita.

Edellinen jatkaa: tein tänään raskaustestin, joka näytti haaleaa plussaa (kp 33 / dpo 13). Nyt jännätään, lähteekö viiva tummumaan lähipäivinä vai kuinka käy...

Viiva lähti tummumaan ja oli tänään jo kunnon vahva plussa! Niukkaa tuhrua on tullut edelleen, joten vielä en uskalla paljoa iloita. Eka ultra kolmen viikon päästä, siihen saakka jännitetään päivä kerrallaan.

Yhteistyössä