Hae Anna.fi-sivustolta

Metforem 500mg

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Pilha, 26.11.2005.

1. Pilha Vierailija

Lääkäri aloittikin minulla pitkällisen huopaamisen jälkeen Metforem 500mg -lääkkeen. Lääke mennyt pian viikon annoksella 1 tbl iltaisin. Maanantaina annostus 1 aamulla+ 1 illalla. Sen jälkeen nostetaan vielä viikon kuluttua, ellei tule sivuvaikutuksia annokselle 1 aamulla + 2 illalla. Onko kenelläkään kokemuksia lääkkeestä?
    Tiedän olevan, mutta en löydä sitä keskustelua mistään.
    Millaisia sivuoireita teillä on ollut? Itselläni poskia alkaa kuumottamaan yleensä noin 1 h lääkkeen otosta. Muita sivuoireita ei pahemmin ole ollut, ellei lievää pahoinvointia lasketa. Mutta sitä en tiedä kummasta johtuu, clomeista vai Metforemista.

Minulla menee Metforemin kanssa rinnakkain clomifen. Clomi menee vain kierron alussa, mutta metforem jatkuu siis ainakin nyt 3 kuukautta (ja pidempäänkin kuulema).

Onko teillä tiedossa jotain, joka minun kannattaa tuosta metforemista ja sen yhdistämisestä clomeihin tietää? Kaikkea ei aina muista lääkäritätiltä kysyä.

Minulla PCO. Olen laihtunut 16 kiloa, mutta silloin ei apuna ollut tämä metforem. Lääkäri kirjoitti sen vasta nyt.

2. minä Vierailija

Onko sulla alotettu Metforem mihin tarkotukseen? Siis tarkoitan vain kun luin jostain että sillä voidaan ehkäistä mahdollisia alkuraskauden keskenmenoja.. että oliko siitä kyse. Haluaisin vain vähän tiedustella että osaa ensi kerralla lääkäriltä kysyä kun käy vastaanotolla :) Minullakin siis PCO ja apua kaivattaisiin...

3. Pilha Vierailija

Minulla clomi aloitettu PCO -oireisiin. Eli kierron tasaamiseksi, painonhallintaan sekä limakalvon paksuunnuttamiseksi. Metforemilla on lääkärin mukaan Clomien kanssa huomattu olevan vaikutusta edistävää vaikutusta PCO -laisten raskaaksitulemiseen. Lääkäri jahkasi monta kuukautta kohdallani tuon lääkkeen aloittamista, mutta nyt aloitti (vaikka olen hoikistunut omin voimin lähemmäs 20 kiloa). Useilla PCO -laisilla Metforem aloitetaan juuri laihduttamisen edistämiseksi.

4. leisku Vierailija

Hei
    Myös minulla on metformiini ja clomit rinnakkain. Olen syönyt metformiinia jo helmikuusta lähtien ja annostus on 2+2 eli 2000mg/vrk.Metformiinin ansiosta rakkulat munasarjoissa vähentyneet(minulla on siis pco)Metformiinista minulle tuli aluksi sivuoireena pahoinvointia ja ripulia mutta ne oireet on jo hävinneet. minulle menevän metformiinin kauppanimi on Diformin 500mg mutta siinä on sama vaikuttava aine kuin Metforemissa eli metformiini.
    Metformiinin vaikutuksesta pco:hon on tekeillä tutkimus Oys:sissa.Mielenkiinnolla odotan tutkimuksen valmistumista.

5. Pilha Vierailija

Minullakin tuota pahoinvointia on esiintynyt. Toivottavasti menee ohi. Minulla annostus nyt 1+2, mutta nousee maanantaina 1+2. Eli minun päiväannokseni jää 1500mg.

6. Annu-76 Vierailija

Minuakin rupesi tuo Metformiini kiinnostamaan, kun noita pudotettavia kiloja olisi yllinkyllin. Clomeilla en toistaiseksi ole saanut minkäänlaista vastinetta, vaikka syön niitä jo 3 kiertoa ja annostus 3 tbl/pv.

En tuudittaudu pelkän lääkkeen varaan painonpudotuksessa vaan tarkoitus on taas vuodenvaihteessa paneutua kunnolla terveelliseen syömiseen ja liikkumiseen. Mutta tietty kaikki tuki on tervetullutta vaikka sitten tabletin muodossa.
    Kromia olen nyt nappaillut omin päin. Sillä kun pitäisi olla verensokeria tasaava vaikutus. Ei ota, jos ei annakaan....

Mitä tuolle Metforem/Diformin-lääkkeelle tulee hintaa per kuukausi?

7. Pilha Vierailija

Hintaa tulee noin 10€ kuukaudessa ainakin tuolle Metforemille.
    Riippuen tietysti annoksesta, paketissa on 100 kpl. Ja kun annokseni nousee ja jää 3tbl päivässä, niin paketti riittää noi kuukaudeksi.

En tiedä onko lääke vaikuttanut minulla painoon. En ole kyllä syönytkään vasta kun 2 vkoa. Pahaolo on koko ajan (lääkäri puhui, että vaivaa noin 2 vkoa lääkkeen aloittamisesta) niin siitä syystä ei ole ruoka oikein maittanut. Tuskin se on metforemin takoitus painonhallintaan!!;)

8. sokeritauti Vierailija

Kuule sen ainakin tiedän, että lääkettä ei pidä ottaa ilman ruokaa, silloin se saattaa tehdä ainakin ripulia muutaman tunnin kuluttua ottamisesta. Mä olen syöntyt kesäkuun alusta ja on mun pahaolo mennyt pois, mutta kesti kyllä kauemmin, kun tuon pari viikkoa. Riippuu vähän annoksesta ja jos sulla on pahaa oloa kannattaa miettiä ottaako isompaa annosta vähän myöhemmin.

Mulla lääke on ainakin muuttanut kuukautisia, vaikka ei ole todettu PCO eli mulla on kuukautiskierto päivälleen 24 vrk (ennen miten sattui yli 30) ja samoin vuotopäivät ovat huomattavasti vähentyneet nyt 4 päivää (ennen vaikka kymmenen).

Niin mä käytän 3 x 750mg, saisin käyttää 4 kertaa, mutta tuntuu kovin tuhtilta annokselta mulle en ole saanut neljää alas sivuoireiden takia, yleisin sokeritautisella mun mielestä on 4 x 500mg (eli 2 x 2). Parantaa oman insuliinin tehoa ja estää sisäelimiä tuottamasta sokeria. Mulla esim. maksa tuottaa sokeria, kun olen liian kauan syömättä, siksi aamulla verensokeriarvot ovat korkealla. Maksa ei tuota mulla samalla tavalla sokeria, jos otan yöllä esim. hedelmän, kun herään eli ruoka väli ei jäisi kovin pitkäksi. Hullu ongelma olen joutunut alkamaan syömään, kun sokeriarvot menivät päin seiniä, sairastanut olen lapsesta asti, mutta vasta nyt keski-ikäisenä tuli nämä sokeriarvojutut, aikaisemmin olen pärjännyt ruokavaliolla myös raskausajat. PCO:lla ja tällä diabeteksellähän on todettu olevan yhteys eli syökää kuten kunnon diabeetikot, ehkä teille ei sitten koskaan diabetes puhkeakaan! Tuon lääkkeen syönnistä ei ole mitään haittaa, vaikka söisi aina, mullekin lääkäri sanoi, että olisi jo vuosia sitten pitänyt antaa tuo lääke, vaikka arvot ok!

9. kopio PCO ! Vierailija

Munasarjojen monirakkulatauti on gynekologinen ja kokonaisterveyden riski
    Marjatta Karvinen

Munasarjojen monirakkulataudin seuraukset ulottuvat kiusallisista kosmeettisista haitoista vakaviin gynekologisiin ongelmiin ja lapsettomuuteen saakka. Tauti kuormittaa naisen kokonaisterveyttä myös vakavana diabeteksen ja sydän- ja verisuonitautien riskitekijänä.

Monirakkulaisten munasarjojen eli polykystisten ovarioiden ( PCO:n) jäljille päästään useimmiten silloin, kun selvitetään raskaaksi tulemisen vaikeutta. PCO löytyy usein myös epäsäännöllisten, harvakseen tulevien kuukautisten ja välivuotojen takaa. Myös karvoittuminen, hiustenlähtö ja akne ovat voineet johtua siitä. Joskus tauti tulee ilmi gynekologisten rutiinitutkimusten hormonimäärityksissä.

- Useimmiten PCO-tauti todetaan gynekologin vastaanotolla, mutta sairauden laajojen riskien takia myös sisätauti- ja yleislääkärien tulisi olla siitä tietoisia, sanoo Felicitas-Klinikan ylilääkäri dosentti Aarne I. Koskimies.

Taustalla oikukas hormonitoiminta
    Monirakkulaisuuden alkusyy on ainakin osalla potilaista se, että aivolisäke erittää liikaa munarakkulan puhkeamisessa ja keltarauhasen synnyssä tarvittavaa LH-hormonia. LH-hormoni lisää mieshormoni testosteronin tuotantoa, mikä saa aikaan muun muassa karvoittumista ja aknea.

Samaan oireistoon liittyy insuliiniherkkyyden heikentyminen eli insuliiniresistenssi – myös normaalipainoisilla. Kun elimistö ei pysty käyttämään insuliinia tehokkaasti, haima korvaa laadun määrällä eli tuottaa insuliinihormonia yhä enemmän.

Veren insuliinipitoisuuden lisääntyminen on tuttu ongelma lihaville ihmisille ja etenkin niille, joiden liikakilot kertyvät vyötärön seudulle. Heidän vaivanaan ovat usein myös veren pieni HDL-kolesterolipitoisuus ja suuri triglyseridipitoisuus sekä veren hyytymisen häiriintyminen.

Vyötärölihavuus ja heikentynyt insuliiniherkkyys kulkevat käsi kädessä, mutta insuliiniresistenssiä on myös normaalipainoisilla PCO-tautia sairastavilla naisilla. Puolet munasarjojen monirakkulaisuudesta kärsivistä naisista on kuitenkin lihavia. Insuliiniresistenssi, rasva-aineenvaihdunnan häiriöt ja vyötärölihavuus liittyvät sekä PCO-oireistoon että tyypin 2 diabetekseen.

Munasarjojen monirakkulaisuus ei ole ainoastaan gynekologinen ongelma vaan osa laajempaa metabolista häiriötä, eli erilaisten sepelvaltimotaudin vaaratekijöiden kasaumaa.

Ultraääntä ja hormonimäärityksiä
    Monirakkulatauti diagnosoidaan yleensä ultraäänellä. Kuvassa erottuu rakenteeltaan kookas munasarja ja siinä useiden rakkuloiden rivistö kuin helminauhana munasarjan kuoren alapuolella.

Potilaan oireiden ja ultraäänen perusteella tehty diagnoosi varmistetaan tutkimalla mahdollinen heikentynyt insuliiniherkkyys. Hormonimäärityksellä suljetaan pois muut kuukautiskierron häiriöitä sekä karvoitusta, aknea ja muita miehisiä piirteitä aiheuttavat syyt. Kaikkia munasarjojen sisäiseen säätelyyn liittyviä asioita ei tosin vielä tunneta.

Tilastojen mukaan munasarjojen monirakkulatautia sairastaa noin kuusi prosenttia suomalaisista naisista. Aarne I. Koskimies arvelee todellista määrää vielä suuremmaksi:

- Kaikki eivät missään elämänsä vaiheessa törmää selvitystä vaativiin oireisiin, jolloin tauti voi jäädä toteamatta, eikä taudin vaaratekijöihin tiedetä varautua, Koskimies sanoo.

Riskiryhmään kuuluvat voitaisiin kuitenkin löytää suhteellisen varhaisessa vaiheessa gynekologisten oireiden perusteella, sillä oireisto saa alkunsa jo murrosiässä. Nykytutkimuksen perusteella sen syntyyn vaikuttavat sekä perimä että ympäristötekijät.

Laihdutus tehoaa hormonihäiriöön
    Nainen saattaa tulla lääkärin vastaanotolle sileän ihon ja säännöllisten kuukautisten toivossa tietämättä mitään PCO-taudista. Usein lääkäriltä tullaan hakemaan apua lapsettomuuteen.

Tautiin on tarjolla hoitokeinoja elintavoista lääkkeisiin, mutta ongelmat eivät lopu siihen. PCO-tautia sairastavilla esiintyy tavallista enemmän keskenmenoja ja raskaudenaikaista verenpaineen ja verensokerin kohoamista.

Myöhemmällä iällä PCO voi aiheuttaa kohdun limakalvon liikakasvua eli hyperplasiaa ja lisätä kohdunrungon syövän riskiä. Monet kohdunpoistot joudutaan tekemään PCO-oireyhtymän aikaansaamien vuotohäiriöiden takia.

Dosentti Aarne I. Koskimies on hoitanut Felicitas-Klinikalla eriasteisia PCO:n aiheuttamia ongelmia. Ensisijainen hoitokeino on painonhallinta. Isoa laihduttamista ei vaadita, usein jo 5–10 prosentin painonpudotus auttaa.

- Pelkkä laihdutus riittää palauttamaan kuukautiskierron normaaliksi lievissä tapauksissa. Hyvin lihavan kannattaa lasta suunnitellessaan muutenkin laihduttaa, sillä liikapaino vähentää mahdollisuuksia tulla raskaaksi ja lisää odotusajan riskejä. Painonhallinnasta on myös hyötyä sokeri- ja rasva-aineenvaihdunnalle, Koskimies luettelee laihdutuksen hyötyjä.

Diabeteslääkkeitä PCO:n hoitoon
    Viime vuosina PCO-potilaita on alettu hoitaa myös suun kautta otettavilla diabeteslääkkeillä. Samalla kun runsas insuliinin tuotanto palautuu normaaliksi, vähenevät monirakkulataudin oireet. Lupaavia tuloksia on saatu metmorfiinista, jonka avulla säännöllinen kuukautiskierto ja munasolun irtoaminen palautettiin tutkimuksessa puolentoista vuoden lääkityksellä 40 prosentille raskautta haluavista PCO-potilaista. Kun lääkitystä täydennettiin klomifeenillä, yli 70 prosenttia naisista sai säännöllisen kuukautiskierron ja melkein puolet tuli raskaaksi.

- Metmorfiinin ja klomifeenin yhdistelmällä kannattaa hoitaa ainakin niitä potilaita, joilla on insuliiniresistenssi. Tuloksena voidaan paitsi palauttaa useimmille säännöllinen kuukautiskierto myös pienentää koko riskitekijöiden kasaumaa ja ehkäistä pitkäaikaisia seuraamuksia, Koskimies sanoo.

Jos lääkkeistäkään ei ole apua raskautta toivovalle naiselle, turvaudutaan koeputkihedelmöitykseen. PCO-taudissa munasarjassa on tavallista runsaammin pieniä tasakokoisia rakkuloita, jolloin yksikään munarakkula ei pääse kehittymään ja puhkeamaan normaalisti. Koeputkihedelmöityksessä rakkuloita tyhjennetään ja niistä saadut munasolut hedelmöitetään.

Lapsettomuushoidon aikana PCO-tauti voi aiheuttaa oireyhtymän, jossa munasarjat suurenevat ja vatsaan voi kertyä nestettä. Keskenmenot ensimmäisten kolmen raskauskuukauden aikana ovat PCO-tautia sairastavilla yleisempiä kuin muissa raskauksissa.

Monirakkulataudissa raskauden ehkäisyyn sopivat e-pillerit, joista valitaan androgeenista vaikutusta vähentävä valmiste. Joskus ehkäisypillereiden ohella käytetään spironolaktonia tai syproteronia, jotka vähentävät aknen ja karvoituksen esiintymistä.

- Ehkäisypillereiden avulla pyritään pitämään kuukautiskierto säännöllisenä, jolloin mahdollisuus tulla myöhemmin raskaaksi säilyy, Koskimies sanoo.

Monelaisia riskejä
    PCO-oireyhtymä lisää 2–5-kertaiseksi vaaran sairastua jo nuorena tyypin 2 diabetekseen ja 2–3-kertaiseksi vaaran sairastua verenpainetautiin myöhemmällä iällä. Usein potilaan lähisukulaisilla on keskimääräistä enemmän tyypin 2 diabetesta.

Tyypin 1 diabeetikoilla esiintyy tilastollisesti enemmän PCO-oireyhtymää kuin muulla väestöllä. On epäilty, että myös hoitona käytetty insuliini saattaa joillakin diabeetikoilla kiihdyttää mieshormoni androgeenin tuotantoa.

PCO-oireyhtymän arvellaan lisäävän vaaraa sairastua iskeemiseen sydäntautiin, joskaan asiaa ei ole vielä tutkimuksilla osoitettu.

Lääkäreiden olisi hyvä tiedostaa monirakkulataudin vaarat ja poimia riskiryhmään kuuluvat tarkempiin tutkimuksiin. Nuoret, joiden kuukautiskierto ei säännöllisty ja jotka lihovat nopeasti vyötäröltä, sekä ylipainoiset kuukautishäiriöiset naiset, jotka valittavat karvoituksen kasvua, pitäisi tutkia siinäkin tapauksessa, että ultaraäänikuva ei selvästi osoita poikkeamaa.

- Jo muutamankin riskitekijän ilmaantuessa kannattaisi tutkia ainakin veren insuliinipitoisuus, paastoverensokerin arvo, rasva-arvot ja verenpaine ja tehdä ehkä myös sokerirasituskoe, Koskimies sanoo.

Hän muistuttaa myös elintapojen merkityksestä.

- Ylipainon ja tupakoinnin välttäminen sekä säännöllinen liikunta ovat olennaisen tärkeitä PCO-potilaan kaikinpuolisen terveyden kannalta. Vähäinenkin painonlasku tasaa kuukautiskiertoa ja muun muassa pienentää raskausdiabeteksen vaaraa. Säännöllinen liikunta taas tehostaa insuliinin vaikutusta elimistössä.

10. pätkis Vierailija

metuista vielä.. mulla loppuu paketti maanantaina annos 1 aamulla ,1 illalla. lääkäri sanoi että plussaan pitää lopettaa niiden syöminen...? perjantaina on testipäivä.. oon vaan kuullut, että ne pitäis lopettaa vähitellen, kuten niiden aloittaminenkin.. vai jatkanko itsepintaisesti niiden syömistä myös plussan jälkeen, eli haenko uuden paketin.. mulla pco ja käytössä viimeistä kiertoa clomit x 3/pvä + nuo metut..

11. åidå Vierailija

Minulla lääkäri sanonut että pitää jatkaa metforminin syömistä raskaustapauksessa jopa raskausviikolle 12 saakka. Ensimmäiseen raskausneuvolaan saakka kuitenkin, jossa sitten lääkäri tarkistaa tilanteen. Sama lugesteronin ja nyt myös ICSIn jälkeen käytettävän Zumenonin kanssa. Kaikki jatkuisivat ainakin ensimmäiseen lääkärikäyntiin saakka.

Jännä kun erilaisia ohjeita-

12. sad Vierailija

Hei åidå, onko hoidot tuottaneet tulosta? Olisi kiva kuulla mitä sinulle nyt kuuluu, onnistuiko raskaus? Itse olen pco:n takia saanut 4 peräkkäistä keskenmenoa, viimeisin rv 12. :,( eniten harmittaa että olen itse nyt jälkikäteen kaiken tämän surun läpikäyneenä lueskellut netistä, että metojen ja keltarauhashormonin syönnillä voidaan keskenmenoa ehkäistä, mutta mulle ei ole lääkärit osanneet määrätä mitään apuja alkuraskauteen. Ensi kerralla osaan itsekin vaatia apua!

13. klide Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Last edited: 03.02.2017
Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä