Hae Anna.fi-sivustolta

metforem ja raskaus

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä vihainen, 22.05.2011.

1. vihainen Vierailija

Minulla pco ja hoitona Metforem 500mg 1x2. Olen nyt jo usean kuukauden ajan lääkettä syönyt, eikä mitään vaikutusta vielä. Olen todella pettynyt, kun lääkärikin niin lupaili, että varmasti tehoaa. Ja paskat. Onko täällä ketään, jota tämä lääke olisi muka jotenkin raskautumaan auttanut?

2. emeliina Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    No eipä tuo metformiini nyt aivan suoraan raskautumiseen auta, pco on sen verran monimutkainen sairaus. Lääkkeen tarkoitus on vaikuttaa kehosi insuliiniresistenssiin auttamalla kehoa normalisoimaan insuliinintuotantoa. Liika insuliinintuotanto saa munasarjat tuottamaan liikaa testosteronia, samoin maksan tuottamaan liikaa munasarjatoimintaa lisäävää kasvutekijää sekä liian vähän sukupuolihormoneja sitovaa valkuaista (, jolloin verenkierrossa on taas lisää testosteronia). Lääke yhdessä laihduttamisen (,mikäli olet ylipainoinen), terveiden elämäntapojen ja tukevien hormonihoitojen kanssa saattaa auttaa.

Joillakin on niin lievä pco, että tuloksia saadaan jo muutaman kilon pudottamisella (vaikuttaa suoraan insuliinitasapainoon ja sitä kautta kierron säännöllisyyteen) tai vaikkapa clomeilla. Toisilla taas mikään ei auta. Itse kuulun hankalahoitoisten ryhmään, koska tauti estää ovulaation kokonaan. Hoitoni ovat jo ohitse, mutta syön edelleen metformiinia, koska se auttaa minua painonhallinnassa tuon insuliinin tasapainottamisen lisäksi. Metformiini + clomit + ivf-hoito (kolmas) tehosivat kuitenkin minulle: tuloksena potra poika.

Kärsivällisyyttä tarvitset, hoito voi viedä vuosia. Toivotaan kuitenkin parasta!

3. Kiitos viestistäsi. Minulla on vaan se "ongelma", että en ole ylipainoinen. olen 160cm ja painan 54kg. Lääkäri sanoikin mulle, että normaalipainoisilla painonpudotus ei auta ovulaation onnistumiseen. Tuntuu ihan tyhmältä, että syön lääkettä ihan turhaan. Noh, tämän kierron vielä katselen, josko se ovulaatio tapahtuisi ja täytyy sitten keksiä jotain muuta.. Taidan ehdottaa clomeja sitten noitten metujen tueksi.

4. popelia Vierailija

Minulla metmorfiini auttoi. Takana oli lahes 4 vuotta ilman ehkaisya-ilman tulosta. Sain metformiini kuurin, jonka seurauksena painoni tippui jonkin verran ja mika ihmeellisinta kukautiseni saannollistyivat. Noin vuoden sisalla tulin sitten myos raskaaksi.
    Tsemppia!

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri