Metsät on täynnä sieniä, säilötkö niitä talvea varten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "shihtzu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"shihtzu"

Vieras
Minä en ole itse kerännyt ainuttakaan sientä, enkä kerää, kun en sieniä syö. Tuntuu vaan että olen siskoni kanssa outoja, kun me ei syödä minkäänlaisia sieniä, toiset vaan hehkuttaa miten metsistä löytyy vaikka mitä tällä hetkellä.
Toisaalta olisihan se ilmaista ruokaa, mutta kun en voi edes sietää sienien hajua saati makua.

Onhan vaikka tattikeitto, korvasienimuhennos, kanttrellisoosi aivan ihanan makuisia ja kuivattuna mustatorvisieni käy moneen eli on eroa esim. herkkusieniruokiin, mut eihän kaikki tykkää mausta.
Ja en ole pariin vuoteen sienestänyt, mut tykkään ruokana niistä.

Kerään, tykkään, säilön. Kantarelleja, suppilovahveroita, lampaankääpää muun muassa. Mutta otan niitä mitä ihan satavarmaksi tunnen.

Ainoa miinus on ne helvetilliset hirvikärpäset siellä mettässä. Viimeksikin niitä kammattiin mun pitkästä paksusta tukasta iltaan asti. Vaikka kuinka olin koittanut suojata ja laittaa myrkkyä päähän.

Kerään ja tänä syksynä aion ainakin säilöä pakastimeen. Kun metsä on täynnä suppilovahveroita ja kanttarelleja niin ei niitä kaikkea heti pysty syömään. Perheessä vain minä ja esikoinen tykätään sienistä.
Muita sieniä kuten rouskuja olen vain kerran keittänyt ja syönyt samantien. Niitä en siis kerännyt säilöön.
Olen lapsesta asti sienestänyt ja tunnen joitakin sieniä varmasti. Suppilovahvero oli mulle uusi löytö kun en aiemmin ole osannut sitä etsiä. Sieniruokien tekeminen on myös opettelun asteella, mutta kaikkea oppii kun yrittää! Netti on pullolllaan reseptejä että eiköhän niiden mukaan osaa kuka vain :)

Aika harva loppujen lopuksi osaa sienestää, ihmettelen sitä.