Mie en voi sietää imettämistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karhurouva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

karhurouva

Jäsen
27.02.2007
956
0
16
ja nyt sanon sen suoraan. Tää on ihan epäinhimillistä, ei tällaisia "työaikoja" ole edes kehitysmaiden riistofirmoilla. Kesäkuumalla tuntikausia kerrallaan, koko päivän. Ulos ei uskalla lähteä, jopa kauppareissuilla pitää imettää esim prisman sovituskopeissa, kauppakeskuksen invavessassa jne. 2v uhmakas huutaa, tekee pahojaan etkä voi asialle mitään kun olet kiinni imettämässä. Itkevä lapsi kainalossa saa äkkiä syötyä jotain, ja sitten taas imettämään.

Kyläpaikat pitää valita tarkkaan, että missä on hyvät imetysolosuhteet sillä selkä alkaa mennä kun imettää milloin milläkin jakkaralla. Muun kuin imetyksen ajan tyttö on tyytymätön ja valvoo, nytkin klo 9.30 herännyt 3,5h unilta (yöunilta, niitä sentään nukkuu). Muutama yö sitten valvoi klo 19-01.35 ja söi. Välissä jopa tuttelia, ja sitten taas tissiä. AINA JA KOKOAJAN. Onhan tää lapsen parasta mutta pää hajoaa. Onneksi tyttö kasvaa hyvin, 7 viikkoisena on nyt 6,27kg ja 60cm.

Onko tää kaikilla tällaista eli olenko vaan huono äiti kun inhoan tätä? Vai voiko imetyksestä selviä helpolla, siten että lapsella ruoka-ajat ja päiväunet jne??? :/ :'(

Onko tuttia käytössä? Vaikuttaa siltä, että hänellä on vain kova imemisen tarve. Jos rinnasta tulisi koko tuon ajan maitoa, mitä hän imee, niin olisipa aika täynnä...

pienenä tyttö oli oikea tissitakiainen. 3kk jälkeen helpotti, 5kk oli jo selkeä rytmi vaikka pelkkää tissiä saikin.

JOS imettäminen ahdistaa niin lopeta ihmeessä. ei se ole äitiyden mitta eikä sitä tarvitse tehdä hampaat irvessä ja itku kurkussa.

No kyllä meilläkin tuon ikäsenä oli kokoajan tissillä. Ei se mullakaan alkuaikoina tuntunut miltään elämän hienoimmalta tehtävältä ja sinnin kans toisinaan mentiin, mutta nyt oon ihan tyyväinen siihen, että jaksoin.

Jos pää räjähtää, niin oisko sulla mahdollista mennä yksikseen jonnekin vaikka ostoksille. Johan se lapsi pärjää sen päivän vaikka korvikkeilla, jos se pieni tauko siihen imettämiseen antais taas lisää puhtia.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Onko tuttia käytössä? Vaikuttaa siltä, että hänellä on vain kova imemisen tarve. Jos rinnasta tulisi koko tuon ajan maitoa, mitä hän imee, niin olisipa aika täynnä...

Olen opettamalla opettanut tutille mutta ei vaan osaa. Nyt siis 3 viikkoa ns syönyt, eli ottaa hetkeksi suuhun mutta max 3min osaa imeä kerrallaan. Tekniikka vaan ei kehity. Siitäkin tulee ressiä, kun pitää sitä tuttia kokoajan joko pitää avuksi tai sitten tunkea suuhun takas.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Lopeta ihmeessä, niin minäkin tein, ei ole tollanen mistään kotosin. Päähän siinä hajoaa.

Mutta siitäkin on ressi päällä, on kuitenkin imetysfanaatikkojen propaganda iskostunut syvälle mieleen ja tunnen oloni vähintään lapsen hakkaajaksi jos en imetä :/

höpöhöpö. ei imettäminen tee kestään parempaa äitiä. itse olin iloinen että alkutaistelun jälkeen imetys sujui hyvin ja pitkälle, sisko taasen ei imettänyt kuin päivän tai pari. eikä meistä kumpikaan ole sen parempi äiti kuin toinen.

Sellasta se on välillä. Ite olen ottanu aina kauppaan yms. korvikkeet mukaan tai sitten lypsänyt maitoa ja ottanut pullot mukaan. En tykkää imettää julkisilla paikoilla. Mutta kyllä tuo kausi ohi menee.

Välillä on kyllä erittäin turhauttavaa kun on melkein koko ajan vauva rinnalla, etenkin jos kotitöitä riittäisi tai jos on kamala kiire jonnekin. Kaksosista etenkin poika syö ihan hirveästi ja sen huomaa; on melkein kilon siskoaan painavampi, vaikka tyttö oli syntyessään hiukan poikaa painavampi. Odotan että voidaan alkaa kiinteitä antamaan, silloin helpottaa viimeistään.

Alkuperäinen kirjoittaja JabbaTheHut:
Lopeta ihmeessä, niin minäkin tein, ei ole tollanen mistään kotosin. Päähän siinä hajoaa.

Mutta siitäkin on ressi päällä, on kuitenkin imetysfanaatikkojen propaganda iskostunut syvälle mieleen ja tunnen oloni vähintään lapsen hakkaajaksi jos en imetä :/

:D jeejee, ota löysin rantein, älä jännitä! Itse imetän aina tasan siihen pisteeseen, kun se minusta tuntuu hyvältä. :saint: :saint:

Tiedätkö, se joka ymmärtää oman väsymyksensä ja tekee asialle jotain, on paljon parempi äitinä kuin se, joka itseään rääkkää vain sillä varjolla, että näin nyt on pakko tehdä, kun oppikirjat näin määrää.

Jos sinusta tuntuu siltä, että omatunto ei salli imetyksen lopettamista, niin lopeta se täysimetys ja anna korviketta silloin kun itseäsi väsyttää. Annat sitten tissimaidon kun tuntuu, että nyt on sille hyvä hetki, jos sellaista hetkeä ei tule, niin sitten ei tule, ei se maailmaa kaada. Eihän tuollanen pakkopulla ole kenellekään hyväksi. Ei se ole lapsen parasta, että äiti ajaa itsensä piippuun.

Ne tissi-addiktit kannattaa jättää ihan omaan arvoonsa.
Ja voin sanoa että terveempää lasta kuin minun, saa hakea, ja tuttelillahan hän kasvoi!
tappelin imetyksen kanssa 2kk ja meinasin repiä jo tukan päästäni. Sen ajan kun vauva nukkui, lypsin itseäni kuin mielipuoli..
Onneksi tulin järkiini, ja säästin itseni romahdukselta. Nyt siirryt pulloon, kaikille inhimillisempi vaihtoehto! :flower: :)

Alkuperäinen kirjoittaja Knicke Knackerton:

Tiedätkö, se joka ymmärtää oman väsymyksensä ja tekee asialle jotain, on paljon parempi äitinä kuin se, joka itseään rääkkää vain sillä varjolla, että näin nyt on pakko tehdä, kun oppikirjat näin määrää.

Jos sinusta tuntuu siltä, että omatunto ei salli imetyksen lopettamista, niin lopeta se täysimetys ja anna korviketta silloin kun itseäsi väsyttää. Annat sitten tissimaidon kun tuntuu, että nyt on sille hyvä hetki, jos sellaista hetkeä ei tule, niin sitten ei tule, ei se maailmaa kaada. Eihän tuollanen pakkopulla ole kenellekään hyväksi. Ei se ole lapsen parasta, että äiti ajaa itsensä piippuun.

Nikeltä kukkasten arvoinen kommentti :flower:

teet niin tai näin, jollakin on kumminkin sanomista valinnoistasi. parasta on kun unohtaa muut ja kiinnität katseesi vauvan ja sinun hyvinvointiin. älä anna imetyksen viedä iloa koko vauva-ajasta. itse en ymmärrä koko imetystä, siis kuinka se on niin suuri asia. tuntuu että jotkut vertaavat imetyksen kestoa äidinrakkauteen, mitä kauemmin imetät sen parempi äiti olet ja lastasi rakastat. hassua kun sitten kumminkin katsotaan pahana jos liian pitkään imetät.
jos tuota jaksat ja haluat, niin varmasti voit saada hyvän imetyksen ja rytmin. jos pidät imetystä tärkeänä ja haluat sitä niin ei kannata luovuttaa. hae vaikka neuvolasta tukea.

Alkuperäinen kirjoittaja Knicke Knackerton:

Saanen peesailla :wave:

Toisaalta, ehkä nauttisit vauvelisi vauva-ajasta enemmän, jos imetyksen kanssa ei tarvitsisi stressata. Ei se imetyksen lopettaminen nyt Niin maata kaatava asia ole. Jotkut eivät ole syystä tai toisesta imettäneet ollenkaan. Mutta nuo on aina niin hankalia juttuja... Usein helpommin sanottu, kuin tehty.... :/

Ne tissi-addiktit kannattaa jättää ihan omaan arvoonsa. Ja voin sanoa että terveempää lasta kuin minun, saa hakea, ja tuttelillahan hän kasvoi, tappelin imetyksen kanssa 2kk ja meinasin repiä jo tukan päästäni. Sen ajan kun vauva nukkui lypsin itseäni kuin mielipuoli..
Onneksi tulin järkiini, ja säästin itseni romahdukselta. Nyt siirryt pulloon, kaikille inhimillisempi vaihtoehto! :flower: :)

[/quote]

Minulla sama kuin Lunaticilla. Äitiyden ensimmäiset 3kk olin todella allapäin koska vauva oli jatkuvasti rinnalla (vähintään 12h/vrk) ja olin itse hyvin kipeä ja väsynyt synnytyksestä. Lopulta annoin korviketta vähän ja osittaisimetin vielä hetken. Oma vointini parani huomattavasti sen jälkeen kun luovuin tuosta täysin turhasta syyllisyydentunteesta. Olin sen jälkeen paljon pirteämpi ja iloisempi äiti, sain lapseen paremman kontaktin.

Imetys on toisille helpompaa, joillakin oma kestävyys ja sietokyky on parempi. Kyllä varmasti kaikki oman lapsensa parasta haluavat, ei imetys ole äitiyden mitta. Harmittaa vaan ne fanaatikot ja neuvolantädin vaahtoaminen, jonka takia itsetuntoni romahti pohjalukemiin.

Asiaan seb kummemmin kantaa ottamarra... Annathan vauvan syödä rinnan aina tyhjäksi saakka? Ite vaihtelin rintaa aina sen mukaan, missä oli enemmän painetta ja maito tuntu pakkautuvan. En tiennyt, että takamaito on sitä tuhdeinta ja joka pitää nälän pisimpään poissa. Lapsi sai siis alussa aina ns. laihempaa tavaraa. Nykyään imetän aina rinnan tyhjäksi asti ennen kuin vaidan ja tarjoan toisesta. imetysvälit ovat pidentyneet.

Ap:n tarina kuulosti ihan viime kesän elämältäni :), meillä neiti halusi imeä vain makuuasennossa joten kauppareissut tarvitsi hoitaa aina nopeasti. Imetin koko päivän puolentoista tunnin välein, öisin vauva nukkui aika hyvin. Oli todella rankkaa toisinaan vuoden loppuun asti mutta helpotti paljon kesän lopulla kun kiinteät tuli messiin, silloin imettäminen alkoi tuntua mukavalta kun sitä sai tehdä 3 tunnin välein.

Tsemppiä alkuperäiselle kirjoittajalle. Rankkaa se imettäminen välillä on niinkuin vauvan hoito muutenkin, näin jälkikäteen olen todella tyytyväinen että jaksoin vaikka välillä hammasta purinkin ja rintakumisähläilyäni tuntui nauravan koko kylä. Vauva-aika menee nopeasti ohi ja nyt jo ajattelen kaihoisana (neitini 1,3v) imetystä.

Alkuperäinen kirjoittaja M:
Asiaan seb kummemmin kantaa ottamarra... Annathan vauvan syödä rinnan aina tyhjäksi saakka? Ite vaihtelin rintaa aina sen mukaan, missä oli enemmän painetta ja maito tuntu pakkautuvan. En tiennyt, että takamaito on sitä tuhdeinta ja joka pitää nälän pisimpään poissa. Lapsi sai siis alussa aina ns. laihempaa tavaraa. Nykyään imetän aina rinnan tyhjäksi asti ennen kuin vaidan ja tarjoan toisesta. imetysvälit ovat pidentyneet.

No jos ei 4 tunnin imettämisellä tissit täysin tyhjene niin kumma on, kun yhtä tissiä kohti se tekee 2h imua... Hieman - kauniisti sanottuna - naivi ohje, kun ongelmananimenomaan on se että lapsi syö kokoajan. Siis käytännössä, on KOKOAJAN tissillä. Ei siis että syö hetken, lopettaa ja syö kohta uusiksi. Vaan että kun aamulla menen olkkariin, niin 2-4h ajan tytöllä on tissi pois suusta vain jos mulla on pakko mennä vessaan... Mutta ehkä en vaan osannut asiaa selittää tarpeeksi hyvin.

Nyt annoin tuttelia, mutta tyttö niin yliväsynyt jo että ei rauhoitu millään ja itsellä itku silmässä. Kohta jos saan sen nukkumaan niin 2v herää, on lähdettävä kauppaan ja voin vain haaveilla hetken rauhasta. Ja vain siksi että imetys on kanonisoitu tässä yhteiskunnassa.

Lisään että jos saisinkin edes tilanteen siihen, että imetän USEIN (vaikka 1h välein) enkä KOKOAJAN niin elämä hymyilisi. Kun siinä on oikeesti ero...

Alkuperäinen kirjoittaja M:

No jos ei 4 tunnin imettämisellä tissit täysin tyhjene niin kumma on, kun yhtä tissiä kohti se tekee 2h imua... Hieman - kauniisti sanottuna - naivi ohje, kun ongelmananimenomaan on se että lapsi syö kokoajan. Siis käytännössä, on KOKOAJAN tissillä. Ei siis että syö hetken, lopettaa ja syö kohta uusiksi. Vaan että kun aamulla menen olkkariin, niin 2-4h ajan tytöllä on tissi pois suusta vain jos mulla on pakko mennä vessaan... Mutta ehkä en vaan osannut asiaa selittää tarpeeksi hyvin.

Nyt annoin tuttelia, mutta tyttö niin yliväsynyt jo että ei rauhoitu millään ja itsellä itku silmässä. Kohta jos saan sen nukkumaan niin 2v herää, on lähdettävä kauppaan ja voin vain haaveilla hetken rauhasta. Ja vain siksi että imetys on kanonisoitu tässä yhteiskunnassa.

Lisään että jos saisinkin edes tilanteen siihen, että imetän USEIN (vaikka 1h välein) enkä KOKOAJAN niin elämä hymyilisi. Kun siinä on oikeesti ero...

Alkaa taas imetyksen haikailijat saapua paikalle kuin raatokärpäset ikään, jätä omaan arvoonsa.
Pullo käyttöön, sekoat muuten. Sulla on kaikenlisäksi toinenkin lapsi. Laita piste koko imetykselle.
Tai niin minä tekisin. Voimia!! :hug:

Joo siis mä imetin taukoamatta kans ja tunsin et vauva on koko ajan rinnalla, aloin hermostua kun mulla 1,5 myös, mutta kun syötin rintaa vaihtelemalla niin ei saanu sitä tuhtia tavaraa. En tod oo mikään imetysfanaatikko, esikko ihan vaan pullosyötetty, ihan vaan sanoin mikä sattu meillä auttamaan kun jotain bonjasin tehdä toisin. Täällä on vissin ihan turha sanoa mitään rakentavaa ja koettaa olla ystävällinen ilman että ymmärretään väärin ja hyökätään agressiivisesti. Jos ei mitään kärsi sanoa niin miksi sitten tänne kirjoitat?

Yhteistyössä