Miehellä menee hermot nelivuotiaan kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...x...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

...x...

Vieras
Onhan se lapsi rasittavan uhmakas ja huutaa kaikesta, kun pitäisi mennä hammaspesulle ja nukkumaan. Keksii vessahätää yms veruketta eikä pysy sängyssä.
Miehellä menee välillä hermot, huutaa pojalle ja saattaa heittää sänkyynsä. Muutaman kerran on tukistanut, kun kielloista huolimatta on kiusannut pikkusiskoaan.

Että mitäs nyt, miten tämän saa loppumaan? Mitä pitäisi tehdä?

Olet varmaan keskustellut asiasta miehen kanssa. Pitääkö hän käytöstään oikeutettuna vai myöntääkö, ettei hermo vaan pidä ja kärsivällisyys riitä?

Minä en voisi altistaa lastani väkivallalle, en hyväksy mitään "ruumiillista kuritusta" millään tekosyyllä. Yhdestä kerrasta voitaisiin vielä perheenä päästä yli, jos mies katuisi ja suostuisi tulemaan keskustelemaan asioista ja noiden tilanteiden ja hermojensa hallinnasta esim. perheneuvolaan. Mutta jos väkivalta toistuisi tai mies vaan puolustelisi käytöstään, eipä siinä olisi muuta vaihtoehtoa kuin erota ja tehdä samalla lastensuojelu- ja/tai rikosilmoitus.

Jos lapsi on jatkuvasti kovin mahdoton, niin onhan se luonnollista, että aikuiselta pinna katkeaa. Kannattaisi varmaan puhua miehen kanssa, että siinä vaiheessa kun pinna tuntuu olevan menossa katki niin (jos mahdollista) vaikka poistuisi lapsen luota ja yrittäisi purkaa kiukkunsa jotenkin muuten kuin huutamalla ja olemalla kovakourainen. Sinällään eipä tuota kauhean vakavana voi pitää, jos on muutaman kerran tukistanut. Siitä ei vielä aiheudu kummoista haittaa paljon kenellekään.

Te voisitte myös ehkä tietoisesti vaihdella lapsen hoitovuoroa silloin, kun lapsi on hankalana? Se voi tuntua "luovuttamiselta" poistua lapsen luota ja antaa homman toiselle, mutta viime kädessä se kyllä kannattaa, kun jaksaminen paranee.

Ja pitäisihän tuo lapsi kuriin saada, ei siitä mitään tule jos nukkumaanmeno on tuollaista. Ihan tuntematta kyseistä lasta itse kyllä lähtisin siitä, että luodaan nukkumaanmenoon tietty joka päivä toistuva rutiini (jonka aikuinen päättää, ei lapsi) ja siitä ei lipsuta, teki tai sanoi lapsi sitten suurinpiirtein mitä hyvänsä. Eli ensin vaikka mennään vessaan (vaikka sitten aikuisen kantamana ensialkuun) ja istutetaan lapsi pöntölle pissaamaan/kakkaamaan ja pestään hampaat. Tämän jälkeen suoraan sänkyyn ja luetaan hetki satua (tai mitä nyt onkaan tapana ollut tehdä nukkumaan mennessä), jos lapsi on sille sadunluvulle tms. vastaanottavaisella päällä. Sen vaiheen jälkeen sanotaan lapselle, että nyt nukutaan eikä sängystä enää poistuta millään verukkeella. Jos lapsi pyrkii pois sängystä niin vain laitetaan sitkeästi takaisin, kunnes asia menee ns. kaaliin.

Olet varmaan keskustellut asiasta miehen kanssa. Pitääkö hän käytöstään oikeutettuna vai myöntääkö, ettei hermo vaan pidä ja kärsivällisyys riitä?

Minä en voisi altistaa lastani väkivallalle, en hyväksy mitään "ruumiillista kuritusta" millään tekosyyllä. Yhdestä kerrasta voitaisiin vielä perheenä päästä yli, jos mies katuisi ja suostuisi tulemaan keskustelemaan asioista ja noiden tilanteiden ja hermojensa hallinnasta esim. perheneuvolaan. Mutta jos väkivalta toistuisi tai mies vaan puolustelisi käytöstään, eipä siinä olisi muuta vaihtoehtoa kuin erota ja tehdä samalla lastensuojelu- ja/tai rikosilmoitus.

Tukistamisesta rikosilmoitus? Minuakin tukistettiin monta kertaa kun olin lapsi. Siinä oppii mikä on oikein ja mikä väärin. Joillekin tämä on osa kasvatusta. Sinäkö ajattelit viedä lapsen pois toiselta vanhemmalta tämän takia?

Aika kova periaatteen nainen täytyy kyllä olla, jos on parin tukistuksen vuoksi valmis tuhoamaan koko perhe-elämän ja parisuhteen...

Vaikka täytyisi ap:n perheen silti siihen pyrkiä, että lasta rangaistaan vain sellaisilla keinoilla mitkä ovat Suomessa laillisia. Esimerkiksi jonkin tyyppinen jäähy (penkillä istuen, seisten, naama seinää vasten seisten tms) puree aika hyvin useimpiin lapsiin.

Mun mielestä on hyvä idea, että aina kun huomaa että pinna alkaa kiristyyn. Toinen vanhemmista ottaa ohjat käsiin. Meillä se toimi. Pysyy rauha talossa. Myös "liikennevalo" kortit toimii joillain lapsilla. Ja aina kun mahdollista niin pienistäkin asioista positiivista palautetta lapselle! Lapsi oppii hakemaan huomiota positiivisilla asioilla. Lapset koittelee hermoja vielä monta vuotta ja nahistelee keskenään. Joten kärsivällisyyden opettelua isälle. Älä hyväksy tukistamista tms väkivaltaa. Ihmettelen äitejä jotka tämän hyväksyy! Jos mies huutaisi ja tukistaisi vaimoaan täälä sanottaisiin että jätä se sika. Jos kouluttaa koiraa lyömällä. Koira halutaan pois sellaiselta ihmiseltä. Mutta monen mielestä, kun puolustuskyvyttömiä lapsia kohdellaan näin niin se on ok!! Hullua! Se on rikos.

Aika kova periaatteen nainen täytyy kyllä olla, jos on parin tukistuksen vuoksi valmis tuhoamaan koko perhe-elämän ja parisuhteen...

Jos minua tukistettaisiin tai käytettäisiin muuta vastaavaa väkivaltaa, reaktioni olisi samankaltainen. Eli yhden kerran voisin antaa anteeksi, jos toinen katuisi ja suostuisi terapiaan. Vakavasta väkivallasta pitäisi kyllä lähteä heti ja lievästäkin, jos toinen pitäisi tekoaan oikeutettuna ja selittelisi vaan asiaa.

Monilla naisilla tuntuu olevan niin, että itseensä kohdistuvaa perheväkivaltaa ei hyväksytä lievänäkään, mutta jos uhrina on lapsi, katsotaan läpi sormien, pahimmillaan osallistutaan siihen itsekin. Millä tavalla tällainen suhtautuminen voidaan perustella? Lapsi on heikommassa asemassa, ei pysty itse mitenkään suojelemaan itseään, joten kyllä se on vanhemman tehtävä suojella häntä.

Hermot voi tietysti mennä ja se on inhimillistä. Aikuistenkin välillä, jolloin voi tulla esim. huudettua ja sanottua rumia asioita. En minä sellaisesta kovin herkästi laittaisi lusikoita jakoon, ellei nyt ihan päivittäistä huutaminen ja solvaukset olisi. Mutta väkivalta on toinen juttu, sitä en hyväksy, en itseeni ja vielä vähemmän lapseen kohdistuen.

Älä hyväksy tukistamista tms väkivaltaa. Ihmettelen äitejä jotka tämän hyväksyy! Jos mies huutaisi ja tukistaisi vaimoaan täälä sanottaisiin että jätä se sika. Jos kouluttaa koiraa lyömällä. Koira halutaan pois sellaiselta ihmiseltä. Mutta monen mielestä, kun puolustuskyvyttömiä lapsia kohdellaan näin niin se on ok!! Hullua! Se on rikos.

On se rikos, mutta niin on rikos vaikka punaisia päin käveleminenkin. Täysin käsittämätöntä, että jotkut siihen syyllistyvät. Jos mieheni kävelisi päin punaisia, niin ihan varmaan menisin ilmoittamaan poliisille ja ottaisin eron.

Toisaalta Suomesta ei tarvitse mennä kauemmas kuin vaikka Viroon tai Venäjälle niin lapsen tukistaminen on täysin laillista ja ainakin Venäjällä jopa vanhemman "moraalinen velvollisuus".

Mitä eläimiin tulee, niin ainakin hevosille annetaan raippaa.

Koska niin monen palstalaisen mielestä väkivalta on toimiva ratkaisun, ehdotan, että jos miehesi toistuvista kielloista huolimatta äyskii lapselle, annat luunapin tai tukistat. Jos tönii lasta, niin litsari miehelle. Sänkyyn paiskaamisesta voisi jo tilata liivijengin ovelle antamaan opetuksen. Ja jäähyttämistä kannattaa tietty kokeilla myös. Vedät sellaisen kuukauden mittaisen jääkauden jokaisesta rikkeestä.

Koska niin monen palstalaisen mielestä väkivalta on toimiva ratkaisun, ehdotan, että jos miehesi toistuvista kielloista huolimatta äyskii lapselle, annat luunapin tai tukistat. Jos tönii lasta, niin litsari miehelle. Sänkyyn paiskaamisesta voisi jo tilata liivijengin ovelle antamaan opetuksen. Ja jäähyttämistä kannattaa tietty kokeilla myös. Vedät sellaisen kuukauden mittaisen jääkauden jokaisesta rikkeestä.

Niin, eihän lapsia saa rangaista.

Jos minua tukistettaisiin tai käytettäisiin muuta vastaavaa väkivaltaa, reaktioni olisi samankaltainen. Eli yhden kerran voisin antaa anteeksi, jos toinen katuisi ja suostuisi terapiaan. Vakavasta väkivallasta pitäisi kyllä lähteä heti ja lievästäkin, jos toinen pitäisi tekoaan oikeutettuna ja selittelisi vaan asiaa.

Monilla naisilla tuntuu olevan niin, että itseensä kohdistuvaa perheväkivaltaa ei hyväksytä lievänäkään, mutta jos uhrina on lapsi, katsotaan läpi sormien, pahimmillaan osallistutaan siihen itsekin. Millä tavalla tällainen suhtautuminen voidaan perustella? Lapsi on heikommassa asemassa, ei pysty itse mitenkään suojelemaan itseään, joten kyllä se on vanhemman tehtävä suojella häntä.

Hermot voi tietysti mennä ja se on inhimillistä. Aikuistenkin välillä, jolloin voi tulla esim. huudettua ja sanottua rumia asioita. En minä sellaisesta kovin herkästi laittaisi lusikoita jakoon, ellei nyt ihan päivittäistä huutaminen ja solvaukset olisi. Mutta väkivalta on toinen juttu, sitä en hyväksy, en itseeni ja vielä vähemmän lapseen kohdistuen.

Jos itseäni tulisi mies tukistamaan, niin reaktio olisi lähinnä huvittuneen ihmettelevä... Ei se ole todellakaan niin, että aina kaikki kuviteltavissa oleva tahallinen kivun aiheuttaminen toiselle on osoitus siitä, että henkilö on joku väkivaltainen hirviö tms. joka pitää passittaa terapiaan.

Tai ennen vanhaan kai kaikki olivat sitten väkivaltaisia hirviöitä, kun lasten ruumiillinen kuritus oli vielä laillista eikä sen ihmeellisemmäksi koettu juttu kuin vaikka kotiaresti nykyään?

Myös lapselta voisi muuten tuota tukistusasiaa kysyä. Esim. että kumman rangaistuksen ottaisi mieluummin jostain etukäteen määritellystä teosta, viikon kotiarestin vai tukistuksen. Veikkaan, että aika moni valitsisi sen tukistuksen, kun se aiheuttaa aika paljon lievempää epämukavuuden tunnetta kuin se viikon kotiaresti. Hyvin harvalla lapselle sen sijaan tulisi mieleen, että apua, nyt vanhempani on väkivaltainen kun se edes ehdottaa tuollaista ja seuraavaksi se varmaan lyö minua leipäveitsellä, nyt soitan heti poliisille ja lastensuojeluun.

Jos itseäni tulisi mies tukistamaan, niin reaktio olisi lähinnä huvittuneen ihmettelevä... Ei se ole todellakaan niin, että aina kaikki kuviteltavissa oleva tahallinen kivun aiheuttaminen toiselle on osoitus siitä, että henkilö on joku väkivaltainen hirviö tms. joka pitää passittaa terapiaan.

Tai ennen vanhaan kai kaikki olivat sitten väkivaltaisia hirviöitä, kun lasten ruumiillinen kuritus oli vielä laillista eikä sen ihmeellisemmäksi koettu juttu kuin vaikka kotiaresti nykyään?

Myös lapselta voisi muuten tuota tukistusasiaa kysyä. Esim. että kumman rangaistuksen ottaisi mieluummin jostain etukäteen määritellystä teosta, viikon kotiarestin vai tukistuksen. Veikkaan, että aika moni valitsisi sen tukistuksen, kun se aiheuttaa aika paljon lievempää epämukavuuden tunnetta kuin se viikon kotiaresti. Hyvin harvalla lapselle sen sijaan tulisi mieleen, että apua, nyt vanhempani on väkivaltainen kun se edes ehdottaa tuollaista ja seuraavaksi se varmaan lyö minua leipäveitsellä, nyt soitan heti poliisille ja lastensuojeluun.

Sinua on varmaan lapsena pahoinpidelty ja siksi käsityksesi siitä, mikä on normaalia ja hyväksyttävää, on vääristynyt. Ei kaikki väkivaltaa käyttäneet lapsiinsa silloinkaan, kun lievä kuritusväkivalta oli sallittua. Joten ei, kaikki ei olleet väkivaltaisia aiemminkaan, vaikka tietysti se oli yleisempää koska monet olivat myös omassa lapsuudessaan kokeneet pahoinpitelyjä. Ja se tosiaan vääristää ajatusmaailmaa, lapset yleensä luovat mieleensä puolustusmekanismit, jolla selittävät itselleen sitä, miksi sellainen ihminen satutti, jonka pitäisi olla tuki ja turva elämässä. Lapset ovat vanhemmistaan riippuvaisia ja siksi kynnys vanhemman tuomitsemiselle on korkealla.

Tässä ei sitä paitsi ole kyse mistään harkitusta rangaistuksesta, vaan siitä että mieheltä menee hermo ja hän ei hillitse itseään. En minä kyllä hyväksyisi mieheltäni myöskään tukistusrangaistuksia, sinä siis hyväksyisit? Mutta jos mieheltä menisi hermo, hän olisi (ja onkin) minua paljon vahvempi ja voimaakkaampi ja alkaisi kiukuspäissään minua töniä, läpsiä tai tukistella, niin lisäksi minua pelottaisi. Ja taatusti pelottaa lastakin, jos vanhempi hermostuksissaan toimii noin. Hän on vielä selvemmin alakynnessä, vailla mitään mahdollisuuksia puolustautua.

Myöskään viikon kotiaresti ei ole 4-vuotiaalle sopiva rangaistus. Kasvatuksessa on muitakin keinoja, kuin rangaistukset ja ainakin minä pyrin luomaan lapseni välille molemminpuolisen kunnioituksen ja luottamuksen. Niitä ei väkivallalla rakenneta.

Sinua on varmaan lapsena pahoinpidelty ja siksi käsityksesi siitä, mikä on normaalia ja hyväksyttävää, on vääristynyt. Ei kaikki väkivaltaa käyttäneet lapsiinsa silloinkaan, kun lievä kuritusväkivalta oli sallittua. Joten ei, kaikki ei olleet väkivaltaisia aiemminkaan, vaikka tietysti se oli yleisempää koska monet olivat myös omassa lapsuudessaan kokeneet pahoinpitelyjä. Ja se tosiaan vääristää ajatusmaailmaa, lapset yleensä luovat mieleensä puolustusmekanismit, jolla selittävät itselleen sitä, miksi sellainen ihminen satutti, jonka pitäisi olla tuki ja turva elämässä. Lapset ovat vanhemmistaan riippuvaisia ja siksi kynnys vanhemman tuomitsemiselle on korkealla.

Tässä ei sitä paitsi ole kyse mistään harkitusta rangaistuksesta, vaan siitä että mieheltä menee hermo ja hän ei hillitse itseään. En minä kyllä hyväksyisi mieheltäni myöskään tukistusrangaistuksia, sinä siis hyväksyisit? Mutta jos mieheltä menisi hermo, hän olisi (ja onkin) minua paljon vahvempi ja voimaakkaampi ja alkaisi kiukuspäissään minua töniä, läpsiä tai tukistella, niin lisäksi minua pelottaisi. Ja taatusti pelottaa lastakin, jos vanhempi hermostuksissaan toimii noin. Hän on vielä selvemmin alakynnessä, vailla mitään mahdollisuuksia puolustautua.

Myöskään viikon kotiaresti ei ole 4-vuotiaalle sopiva rangaistus. Kasvatuksessa on muitakin keinoja, kuin rangaistukset ja ainakin minä pyrin luomaan lapseni välille molemminpuolisen kunnioituksen ja luottamuksen. Niitä ei väkivallalla rakenneta.

Kysymys on siitä, että on aika vaikea käsittää, miksi lyömällä aikaansaatu pieni epämukavuuden tunne (tukistus, luunappi tms) on joidenkin mielestä äärettömän paljon paheksuttavampi asia kuin vaikkapa kiinnipitelemällä, tavaroita takavarikoimalla, etuuksien poisottamisella, tylsässä paikassa istuttamisella tai muulla rangaistusmenetelmällä aikaansaatu (usein paljon pahempi) epämukavuuden tunne. Joku periaatekysymys tässä on selvästi taustalla, mutta se lyö kyllä aika pahasti yli.

Eivät toki ennen kaikki kurittaneet lapsiaan ruumiillisesti, mutta varmaan yli 95% kumminkin. Ja jos kotona ei kuritettu ruumiillisesti niin yleensä se oli sitten lapsella edessä koulussa tai hoitopaikassa.

Ei kohtuudessa pysyvä ja vain syystä tuleva rankaiseminen ole mikään vastakohta sille että on tuki ja turva. Lapsikin ymmärtää, että ei vanhempi häntä vihaa vaikka tukistaisi tai laittaisi jäähylle sen jälkeen, kun on tehnyt jotain kiellettyä.

Vihansa purkaminen toiseen ihmiseen tuolla tavalla ei ole hyväksyttävää, siitä olen ihan samaa mieltä. Itseeni kohdistettuja tukistusrangaistuksia en haluaisi, kuten en myöskään sitä, että mies pitelisi minua pakolla sylissä tai kädestä rangaistuksena, takavarikoisi rangaistuksena kännykän, laittaisi arestiin tms. Toisaalta tämä asia ei ole mikään syy sille, miksi samoja rangaistuksia ei voisi soveltaa lapseen (joilla on eri tarpeet ja lähtökohdat).

Kysymys on siitä, että on aika vaikea käsittää, miksi lyömällä aikaansaatu pieni epämukavuuden tunne (tukistus, luunappi tms) on joidenkin mielestä äärettömän paljon paheksuttavampi asia kuin vaikkapa kiinnipitelemällä, tavaroita takavarikoimalla, etuuksien poisottamisella, tylsässä paikassa istuttamisella tai muulla rangaistusmenetelmällä aikaansaatu (usein paljon pahempi) epämukavuuden tunne. Joku periaatekysymys tässä on selvästi taustalla, mutta se lyö kyllä aika pahasti yli.

Niin, oikeus fyysiseen koskemattomuuteen on keskeinen ihmisoikeus, joten aikuisten kohdalla fyysistä raippa- yms. rangaistuksista on sivistysvaltioissa luovuttu jo aikaa sitten. Valitettavasti lasten ihmisoikeudet on seuranneet perässä, mutta onneksi nykyään ikää ei pidetä perusteena perustavanlaatuisten oikeuksien loukkaamiselle.

Fyysinen kajoaminen vasten ihmisen omaa tahtoa on itsemääräämisoikeuden syvimmän osan loukkaamista, josta aiheutuu paljon muutakin kuin kipua. Mieti nyt vaikka raiskausta, eihän se välttämättä aiheuta kipua lainkaan. Voidaanko sillä perusteella mitätöidä uhrin kokema nöyryytys ja tuska? Pahoinpitely on ehkä tekona lievempi, mutta siinäkin henkinen puoli on useimmille huomattavasti pahempi kuin fyysinen kipu.

Eivät toki ennen kaikki kurittaneet lapsiaan ruumiillisesti, mutta varmaan yli 95% kumminkin. Ja jos kotona ei kuritettu ruumiillisesti niin yleensä se oli sitten lapsella edessä koulussa tai hoitopaikassa.

Höpö höpö, vapaa kasvatus oli suosituinta 60- ja 70-luvuilla, eikä siihen tietenkään sisältynyt fyysistä kuritusta, kuten ei muitakaan rangaistuksia, vaikka kuritusväkivalta oli sallittua vuoteen 1984 asti. Ja tietysti muistakin kuin tämän linjan kannattajista monet pidättäytyivät väkivallasta tai varasivat sen vain hyvin vakaviin tilanteisiin, jolloin läheskään kaikkien lasten kohdalla ei siihen turvauduttu. Minäkin elin ensimmäiset vuoteni ennen tuota lainmuutosta, eikä minuakaan koskaan pahoinpidelty, kuten ei myöskään yhtäkään kavereistani lapsuudessaan. Surullista, jos sinun lähipiirissäsi lapsiin kohdistuva väkivalta on ollut noin yleistä, mutta 80-luvun alussa ennen lainmuutosta kyllä jo yli puolet suomalaisista vastusti ruumiillista kuritusta.

Vihansa purkaminen toiseen ihmiseen tuolla tavalla ei ole hyväksyttävää, siitä olen ihan samaa mieltä. Itseeni kohdistettuja tukistusrangaistuksia en haluaisi, kuten en myöskään sitä, että mies pitelisi minua pakolla sylissä tai kädestä rangaistuksena, takavarikoisi rangaistuksena kännykän, laittaisi arestiin tms. Toisaalta tämä asia ei ole mikään syy sille, miksi samoja rangaistuksia ei voisi soveltaa lapseen (joilla on eri tarpeet ja lähtökohdat).

Mielestäni ei myöskään ole ok rangaistukseksi pitää lasta väkisin sylissä tai edes kädestä. Nämä asiat ovat toki sallittuja lapsen tai muiden turvallisuuden takaamiseksi, jos lapsi satuttaa muita ja häntä pitää estää, tai hän on vaarassa juosta auton alle jos kädestä ei pidä kiinni. Rangaistusmielessä en ikinä kuitenkaan noita käyttäisi. Aresti taas voi mennä vapaudenriiston puolelle ja siitä on tuomioitakin tullut (ja ihan oikeutetusti!) jos lapsen liikkumisvapautta on kohtuuttomasti rajoitettu esim. omaan huoneeseensa sulkemalla.

Saisiko mielestäsi kehitysvammaisia ja mielenterveysongelmista kärsiviä tukistaa ja antaa luunappeja rangaistukseksi, jos ovat ymmärrykseltään lapsen tasolla? Jos sinä vaikka sairastuisit mieleltäsi tai saisit onnettomuudessa aivovamman, saisiko sitten tukistaa? Vai onko nimenomaan joku tietty ikä, jonka jälkeen ihmisellä on oikeus elää kohtaamatta väkivaltaa? Mikä se on, saako 17-vuotiasta vielä tukistaa?

Törmäsin vanhaan ketjuuni... Mies on lopettanut tukistamisen, kun olen uhannut lastensuojelulla. Huutaa ja kiroaa kyllä pojalle, jos ei tottele. Olen nyt itsekin saanut kokea miehen kurinpitoa tönimisen muodossa, kun olen oikein nalkuttanut ja valittanut miehelle jostain tekemättä jättämisestä. Ei taida ihan hyvin mennä meillä

Ap

Ohhoh, onpas sinulla "mies".

Toisaalta en hyväksy väkivaltaa, toisaalta taas olen sortunut tukistamiseen itsekin. Tilanteessa lapsi siis tiesi tekevänsä väärin ja jatkoi tahallaan kielloista huolimatta. Ja tulikistaminen, se toimi! Lapsi oppi missä äidin raja meni, ja oppi myös että se raja todellakin on olemassa joka kerta, jos järkipuhe ja kiellot ei auta. Eli oppi pelkäämään seuraamuksia tahallisesta huonosta käytöksestä, ja olen siitä iloinen. Elämä helpottui.

Olen nähnyt niin villejä lapsia että oksat pois. Eivät tottele mitään, eivät kunnioita yhtään vanhempiaan ja jäähypenkillä istuminen on kovin rangaistus jatkuvan kieltämisen ja valituksen lisäksi. Silloin käy mielessä onko nuo lapset saaneet ikinä edes sitä tukistusta? Ei varmaankaan tehoa kaikkiin lapsiin.

Yhteistyössä