Miehellä vuosia muita naisia

  • Viestiketjun aloittaja mitä tehdä
  • Ensimmäinen viesti
sivullinen lukija
Mun mielestäni Pit ei ole mennyt sen enempää henkilökohtaisuuksiin tai asiattomuuksiin kuin moni muukaan täällä. Välillä tuntuu taas, että jokainen kommentoi näitä kirjoituksia hyvin henkilökohtaisella tasolla. Johtunee aiheesta, joka mitä ilmeisimmin aika arka. Mielenkiintoisia pointteja esitetty puolin ja toisin.
 
vaimo 007
Asiasta toiseen, kun tämä nyt näyttää olevan viestiketju jota ihmisuhdeasioista kiinnostuneet lukevat. Jos joskus on ylimääräistä aikaa niin lukekaapa todella mielenkiintoinen kirja:
Pekka Hämäläinen: Myönteisyyden mahtava voima, Tammi, 1999
 
täh?
Alkuperäinen kirjoittaja pit.:
Alkuperäinen kirjoittaja panacea:
Oletan, että olet terapeutti tai muu psykologian tai psykiatrian ammattilainen, kun pystyt muutamasta rivistä päättelemään ihmisen henkisen tilan. Tai itseasiassa - asiansa osaava ammattilainen ei koskaan heittelisi diagnoosejaan noin kevyesti. Joten peruutan äskeisen.

Olitko muuten pienenä koulukiusaaja?
Kuules nyt panacea. Minulla ei ole mitään tarvetta viedä tätä keskustelua yhtään tähän suuntaan. Luen nyt suuttumuksesi ainoaksi syyksi sen, että olen kanssasi eri mieltä. Toki saat siitä suuttua, jos haluat, mutta en viitsisi enää jatkaa kanssasi, tämä on aika hedelmätöntä.

Paljon vähemmän pahasti tuo oli sanottu, kuin se mitä pit. lateli mies 1:lle.

 
pit.
Kiitos kirjavinkistä, vaimo 007. Googlesta tuo ainakin löytyi.
Sivullinen lukija, kiitos muuten vaan. Täh, pointtini oli se, etten viitsisi riidellä ihan pelkän riitelyn vuoksi..



 
panacea
ei olisi edes keskustelua, vaan tämä olisi keskinäisen hymistelyn palsta. En siis todellakaan ole suuttunut siitä, että kanssani ollaan eri mieltä - päinvastoin. Nautin ns. "sanansäilän" heiluttelusta suunnattomasti. En kai muuten täällä roikkuisikaan.

Mutta minua panee vihaksi se, kun ihmiset ovat julmia ja "potkivat maassa makaavaa". Jos joku avautuu vaikeista asioista, on äärimmäisen raukkamaista käydä häntä hänen myöntämistään asioista piikittelemään ja ivaamaan.

Minusta mies1 osoitti rohkeutta avautumalla elämästään, ja sinä pit. (sekä muutama muu lisäksesi) olette siitä asti mitätöineet hänen sanomisensa siihen vedoten, että hän myönsi läpikäyneensä kriisin.

Mutta tämä on vain minun mielipiteeni. Sana olkoon vapaa, vaikka sen ainoa tarkoitus olisikin satuttaa muita!
 
pit.
Kuules nyt panacea, minä tunnustan nyt ihan suoraan, että olen ollut mies1:n kanssa koko ketjun ajan erimieltä. Se asia on varsin helposti selvittetävissä. Ihan ennenkuin hän kertoi mitään yksityiskohtia elämästään. Olen aika useinkin hänen kanssaan ollut erimieltä. Milloin mistäkin.

Tietysti sitä tekee johtopäätöksiä asioista. Kuten sanottu, mies1 on kertonut kovasti mielipiteitään täällä vuosien varrella muiden palstalle kirjoittaneiden elämästä. Nyt minä tulin sitten kertoneeksi mielipiteeni hänen elämästään. Myös ja lähinnä hänen muille jakamiensa (tässä vuosien varrella) elämänohjeiden perusteella vedin johtopäätöksiä hänen elämänarvoistaan ja kokemuksestaan, sekä kyvystä hallita ja käsittää kokonaisuuksia.

Käsittääkseni mies1 täysi-ikäinen ja täysivaltainen ja täysin kykeneväinen kestämään kritiikkiä.

Minun puolestani tämä asia on loppunkäsitelty.


 
mies1
Kyllä minä kritiikkiä kestän, loukkausten kanssa on vaikeampaa, mutta laitetaan se vaikka kiihkeän keskustelun piikkiin.

kävin tässä välillä kaupassa, ja en meinannut päästä kaupasta ulos, kun joka viiden metrin päässä oli jokin tuttu, jonka kanssa piti haastaa. sanoin vain viimesille, että onpa mukavaa, kun on ystäviä. Tuli tosi hyvä mieli, en minä ihan niin kamala olekaan.

Voimia vain kaikille, minä aion ainakin seurata sivusta, jos jossakin perheessä on kriisi tai jos ovat läheisiä, niin menen juttelemaan periaatteella, että he kertovat kuulumisiaan.
 
yksi vastaus
Alkuperäinen kirjoittaja panacea:
tuohon aiemmin esitettyyn kysymykseen, pitääkö kertoa ystävälleen, jos tietää että häntä petetään.

Olisi mielenkiintoista kuulla muiden kantoja.
Riippuu ystävästä... Jos ajattelisin omalta osaltani, niin en haluaisi tietää, mikäli miehelläni olisi joku satunnainen syrjähyppy, ei siis mitään toistuvaa. Jos taas pettäminen olisi toistuvaa eri naisten kanssa tai jos miehelläni olisi kunnon sivusuhde toisen naisen kanssa, niin haluaisin ehdottomasti tietää ja mahdollisimman nopeasti. En haluaisi päätyä samanlaiseen tilanteeseen "mies1:n" kanssa, että suhteilu tulee ilmi vasta vuosien petosten jälkeen (ja ilmihän ne pitemmät sivusuhteet aina tulevat, ennemmin tai myöhemmin) , sillä siinä tilanteessa joutuisin todennäköisesti "hullujenhuoneelle", niin iso pala nieltäväksi olisi ajatus siitä, että on elänyt vuosia valheessa.
 
survivor
On sitä varmaan näin pitkässä ketjussa jo käsiteltykin, mutta jotkut petokset ovat sellaisia, että petetyltä menee kirjaimellisesti osa elämää uusiksi. Sitä ikään kuin menettää kaikki ne vuodet, jolloin on elänyt valheessa.

Olisin siis aika varovainen sen suhteen, miten ja kuka sen uutisen tuo - petetty ei tarvitse mitään lisänöyryytystä siitä, että totuuden kertoo hänelle joku vieras.

Minulle totuuden kertoi rakas petturini. Olen siitä iloinen, ettei sanaa tuonut kukaan niistä työkavereista - tai hänen yhden illan hoitonsa, joka nykyään on titteliltään ex-ystäväni. Olin tosin pitkään sitä mieltä, että jonkun työkavereistamme olisi pitänyt kertoa minulle asiasta. Mieleni muuttui, kun ajattelin asiaa myöhemmin.

En olisi halunnut hajota palasiksi vieraan edessä. Nöyryytys oli jo riittävä itse teosta, ja olen iloinen, etten joudu muistelemaan sitä, mitä hullua tein tai sanoin kuultuani asian. Nyt se on osa minun ja mieheni välistä tarinaa, vain me kaksi jaamme sen.

Vähissä ovat petetyn lohdut - älkää viekö niitä oman oikeudentuntonne nimissä.

 
moraalinvartija
Jos spekuloisin vähän ajatuksella, kenelle, millaiselle naiselle tekisi mieli paljastaa, vihjaillen tai sanoa päin naamaa, että tiedätkös: miehesi pettää sinua julkisesti. Se on kaikkien tiedossa! Se olisi nainen kuten pit. - ylimielinen, ilkeilevä, itseriittooinen ja kaikkitietävä, muita vähättlevä, yksinkertaisesti ilmaistuna _ärsyttävä_ tyyppi, joka luulee, että hänellä on sana hallussa.

Siksi ihan oma ärsyyntymisen vuoksi julkistaisin tullaiseen naiseen kohdistuvan petoksen. Kokisin sen oikeutetuksi syystä tai toisesta. Ekäpä vain sen vuoksi, että kaiku vastaa kuten huudetaan ja paha saa palkkansa. Moraalinen näkökulma tämäkin, vaikken ehkä kokisi olevani enkeli.

Tässä eräs terve/epäterve motiivi kertomiselle, varmaankin ihan todellisesta elämästä.
 
moraalinvartija
mies1: "Kyllä minä kritiikkiä kestän, loukkausten kanssa on vaikeampaa, mutta laitetaan se vaikka kiihkeän keskustelun piikkiin. ...
Voimia vain kaikille, minä aion ainakin seurata sivusta, jos jossakin perheessä on kriisi tai jos ovat läheisiä, niin menen juttelemaan periaatteella, että he kertovat kuulumisiaan."

Pettymykset ja loukkaukset voiva myös jalostaa ihmistä. Tietää itsestään, mikä loukkaa ja pysty varjelemaan itseään sellaiselta jatkossa. Vaikka onkin oman elämänsä suhteen aiempaa ehdottomampi ja vaativa, ei se estä olemasta muita kohtaan nöyrä ja avulias, toisia kunnoittava.

Ilmentää peteyksi tulleen ihmisen henkistä kypsyneisyyttä enemmän kuin se, että on muka unohtanut ja jo valmis "luottavaisesti" uuteen suhteeseen.
 
mies1
"Pettymykset ja loukkaukset voiva myös jalostaa ihmistä. Tietää itsestään, mikä loukkaa ja pysty varjelemaan itseään sellaiselta jatkossa. Vaikka onkin oman elämänsä suhteen aiempaa ehdottomampi ja vaativa, ei se estä olemasta muita kohtaan nöyrä ja avulias, toisia kunnoittava.

Ilmentää peteyksi tulleen ihmisen henkistä kypsyneisyyttä enemmän kuin se, että on muka unohtanut ja jo valmis "luottavaisesti" uuteen suhteeseen."

Kyllä. Tuo oli erittäin hyvin sanottu ja juuri tuo oli se mitä petetty ihminen kaipaa kuulla, koska hänellä on jo kokemusta siitä nurjasta puolesta ja aika varmasti hän hakee vihjeitä tulevasta ja on varovaisempi.
 
etten paremmin sano
Alkuperäinen kirjoittaja mutta mutta:
Minusta on hassua se, että täällä hirveästi syyllistetään ap:ta jo etukäteen, vaikkei hän ole tehnyt vielä mitään. Pohtinut vain mahdollisuuksia. Saarnataan, ettei hänellä ole OIKEUTTA mennä rikkomaan toisten suhdetta (tätähän me emme voi tietää edes, että rikkoutuuko suhde paljastukseen vaiko ei) eikä ole OIKEUTTA mennä sekaantumaan. Mikä ihmeen oikeus teillä on päättää vaimon puolesta etukäteen, mitä hänelle saa kertoa ja mitä ei? Eikö vaimo saa itse päättää?

Lissään vaen vielä seuraavaa:
Vitunko vällie sillä minkä takkie ap tahtosi kärräyttää sen kelemin. Itepähä syysä tietänee.
Vaa eikös se oo pääassie jotta se ukonketale saahaan kurriin ja ojennukseen.
Eiköhä tuo lie jo se vaimohi aikaimmeinen jotta kestää kuulla minkälaene vieraan hammeen perässä juoksija ukkosa on. Aikunen mies, että ilikiää.
Eiköhä liene perheerikkoja se kutale ite. Mitä tuota joka vosun matkaan lähtöö.
Ei tarvihe ku vähä hametta heilauttaa ni johan ukko on kepakko tanassa.
Itteejään saapi syyttää, ketale ja vosusa.
Viattommie vaemo, penskat ja ap.

Nii että elekää syyttäkö ap:ta. Hyvähä jos joku rohkea saapi vaemon silimät aukenemmaan.
 
Onko oikein että sivulliset pakotetaan mukaan juon
Joku mainitsikin jo että jos pettävä osapuoli pitää petoksensa todella niin huolellisesti salassa että paljastuminen on todellinen vahinko, on todella mietittävä kertooko silloin pettäjän kumppanille vai ei.

Mutta jos pettäjä röyhkeästi pettää aivan avoimesti muiden nähden, raahaa salarakkaansa mukanaan kaiken maailman kissanristiöisiin, rehennellen vielä jutuistaan ja samalla vaatii näitä sivullisia mukaan juttuun pitämään hänen salaisuutensa, kysymättä lainkaan haluavatko nuo sivulliset osallistua tuollaiseen petokseen, niin se onkin jo ihan eri asia. Silloin on täysin petturin oma moka jos joku tympääntyy ja käräyttää hänet rysän päältä. Turha syyllistää käräyttäjää, kyllä se syyllisyys löytyy ihan petturista itsestään.

Jos haluaa pettää mutta ei halua mahdollisella paljastumisellaan aiheuttaa traumoja puolisolle, lapsille ja kanssaihmisille, niin parasta sitten tosiaan pitää pettämisensä visusti salassa eikä rehennellä sillä ympäri kaupunkia ja seurustella avoimesti toisen kanssa.

Ja tyypillistä petturien puolustelua tässä ketjussa, ei taida olla kovin monella puhtaat jauhot pussissa. Pettäminen ei ole mikään luonnonlaki, se on tietoinen päätös, mutta selkärangattomat ihmisethän ovat laistaneet vastuutaan teoistaan maailman sivu, joten miksi ei sitten tässäkin asiassa.
 
etten paremmin sano
Sen vielä lissäisin jotta eiköhä vaemo aekusena ihmisenä ossaa jo itte puolesa pittää. Jotta älyvää onko ap:lla jottai kieroutta mielessää jos kertoohi ukon juoksuista.
 
No niinpä niin
No eihän toki sitä pettäjäpulmusta kultamussukkaa saa kukaan käräyttää. Kärsiköön typerä vaimo nahoissaan kun on kerran aikuinen ja on mennyt valitsemaan tuollaisen pukin miehekseen.

Että tällä palstalla voikin olla noin paljon pettäjien puolustajia ja avustajia. Pidetään vaan mukamas huoli omista asioista ja jätetään tyhmät puolisot laput silmillä kärvistelemään ja haaskaamaan elämäänsä.

Sen verran sanon teille pettureille ja petturien avustajille että takuulla käräytän jos joku leuhkii minun edessä sivusuhteillaan, joten jos olette minun naapureita tai tuttavia, varokaahan vaan. Paras pitää ne vieraisiin sekoilemiset tosi salassa tai hullusti käy!
 
pitistä
pit on epäystävällinen, ilkeä ja inhottava kaikille ainakin näissä keskustelupalstoilla. Itsetunto-ongelmia joista tulee tarve yrittää kohottaa itseään muiden kustannuksella. Ikävä vaan että siinä käy päinvastoin niin että alennetaan taas. Takoitan vaan ettei hänen kirjoituksiin kannata suhtautua kovin vakavasti.
 
mutta mutta
En minäkään aina joka paikassa Pit.:n kanssa ole samoilla linjoilla, mutta en kyllä ole tässä ketjussa mitään asiattomuuksia häneltä huomannut. Ehkä siksi, että olen hänen kanssaan pitkälle samaa mieltä ao. aiheesta ;)
 
gehee
Alkuperäinen kirjoittaja Onko oikein että sivulliset pakotetaan mukaan juoneen?:
Joku mainitsikin jo että jos pettävä osapuoli pitää petoksensa todella niin huolellisesti salassa että paljastuminen on todellinen vahinko, on todella mietittävä kertooko silloin pettäjän kumppanille vai ei.

Mutta jos pettäjä röyhkeästi pettää aivan avoimesti muiden nähden, raahaa salarakkaansa mukanaan kaiken maailman kissanristiöisiin, rehennellen vielä jutuistaan ja samalla vaatii näitä sivullisia mukaan juttuun pitämään hänen salaisuutensa, kysymättä lainkaan haluavatko nuo sivulliset osallistua tuollaiseen petokseen, niin se onkin jo ihan eri asia. Silloin on täysin petturin oma moka jos joku tympääntyy ja käräyttää hänet rysän päältä. Turha syyllistää käräyttäjää, kyllä se syyllisyys löytyy ihan petturista itsestään.

Jos haluaa pettää mutta ei halua mahdollisella paljastumisellaan aiheuttaa traumoja puolisolle, lapsille ja kanssaihmisille, niin parasta sitten tosiaan pitää pettämisensä visusti salassa eikä rehennellä sillä ympäri kaupunkia ja seurustella avoimesti toisen kanssa.

Ja tyypillistä petturien puolustelua tässä ketjussa, ei taida olla kovin monella puhtaat jauhot pussissa. Pettäminen ei ole mikään luonnonlaki, se on tietoinen päätös, mutta selkärangattomat ihmisethän ovat laistaneet vastuutaan teoistaan maailman sivu, joten miksi ei sitten tässäkin asiassa.

Jihaa, kompaan tässä nyt sinua!
 
lukihäiriöisiä kaikki tyynni?
Yhtään kommenttia koko ketjussa ei ole, jossa pettäjää puolustettaisiin.

Kysymys on siitä, pitäisikö työkaverin vaimolle, jota ei edes tunne, mennä kertomaan miehensä käytöksestä. Osan mielestä pitää, osan mielestä ei.

Mistä helvetistä te ammennatte tätä "pettäjät puolustaa pettäjiä" - soopaa?
 
Käräytetään ne kaikki!
Alkuperäinen kirjoittaja Juuso:
Eiköhän ap.llä ole jotkut ihan omat syynsä siihen, miksi hän haluaa sekaantua työkaverinsa perhe-elämään.
Niin varmaan onkin. Voipi jopa olla että alkuperäistä ottaa tosissaan kupoliin kun on joutunut kuuntelemaan ja katselemaan tuollaisen omahyväisen pösön touhuja vuosikaudet. Miksi sitä pitäisi ikuisesti sietää?

Takuulla käräyttäisin tuollaisen minäkin. Ei tule tunnonvaivoja minulle, miksi pitäisi, jos ei kerran miehellekään ole koko aikana tullut? Jos perhe hajoaa, sehän on äijän oma vika, olisi pitänyt mölyt mahassaan ja sutturansa piilossa. Toteaisin vielä äijälle vakavalla naamalla ja olkaa kohautellen että onhan se ikävää mutta tilanne nyt on vaan tällainen, vaimolle on kerrottu, ei sille mitään voi.

 

Yhteistyössä