Miehelle on "ihan sama" hoidanko lapseni kotona - asenne loukkaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Meille toinen lapsi syntymässä. Esikoinen jo eskari-ikäinen. Jään pian töistä äitiyslomalle, ja ajatukseni on hoitaa tulevaa lasta kotona sen kolme vuotta. Esikoinen meni tarhaan aikoinaan jo 1,5 vuotiaana, nyt haluan tehdä toisin ja jäädä kotiäidiksi 3 vuodeksi. Samalla pystyn olemaan kotona esikoisen aloittaessa koulun (eka ja tokaluokka).

Ymmärrän, että taloudellisesti tulee tiukempaa. Mieheni nettotulot ovat n. 2200e, minun tuloni ovat luonnollisesti pienemmät. Se mikä minua häiritsee, on mieheni asenne: "IHAN SAMA"

Ihan sama, olenko kotona vai en. Vai menenkö töihin. Itse ajattelen, että töitä kerkeän tehdä koko loppuelämäni. Minulla on koulutus ja ammatti ja töitä riittää varmasti koko loppuelämäksi. Haluaisin hyödyntää tämän ainutlaatuisen tilaisuuden olla kotona. Olen ottanut asian puheeksi monesti mieheni kanssa, mutta vastaus on aina sama. "Ihan sama. Tee mitä haluat". Itse tiedän myös, että pikkulapsivaihe on melko rankkaa, ja tuolloin tarvitsee varmasti arvostusta omasta "työstä" eli kotona olosta, että jaksaa.... Suututtaa että elämäni tärkeimmät päätökset ovat "minun omia valintojani" eivätkä minun ja mieheni yhdessä pohtimia.

Etkös sinä ole jo päätöksesi tehnyt. Siinä mielessä se on miehen käsityksen mukaan "ihan sama". Eri juttu, jos oikeasti pohtisitte eri vaihtoehtoja: kotonaoloajan pituus, olisiko mies osan ajasta kotona, olisiko osa-aikaisuus vaihtoehto jossain vaiheessa...

Mutta mutta...sanoihan hän mielipiteensä...mikä tuossa sinua rassaa? Hänelle on siis aivan sama. Hänen mielestä on hyvä jos jäät kotiin ja hänen mielestä on hyvä jos menet töihin. Ymmärtäisin, että hän siis tukee sinua molemmissa. Olisitkö halunnut keskustella asiasta pitempään? Voithan sanoa, että puhutaan tästä vielä, haluan pohtia enemmän. Ilmeisesti miehesi ei sitä tarvitse vaan hänelle on kertakaikkiaan: IHAN SAMA =).

Mua kans ihmetyttää miksi ap tästä pillastuu. Mieshän antaa sun tehdä asian kanssa mitä haluat.

Minusta tuo on ideaalitilanne, että voit halutessasi mennä töihin tai jäädä vielä kotiin.

Niin, siis mitä muuta miehen pitäisi sanoa? Sinä haluat jäädä kotiin kolmeksi vuodeksi, josta loppuajan hän käytännössä elättää sinua. Se, että hän vastaa "ihan sama", tarkoittaa minun tulkinnassani sitä, että asia on hänelle ok mutta että varmaan hän tiedostaa tämän taloudellisen puolenkin asiasta. Lisäksi se ilmeisesti tarkoittaa, että hän ei itse halua jäädä kotiin lapsen kanssa - vai haluaako, oletko kysynyt?

Oma mieheni keskustelisi asiasta, tietää että se olisi raskasta ja todennäköisesti haluaisi pitää ainakin osan hoitovapaasta itse. Jos saisimme toisen lapsen, olisi hän kotihoidossa ehkä 2-vuotiaaksi. Eka oli 1,5-vuotiaaksi.

Mutta koska miehet on erilaisia, niin vaikeahan tuota on tulkita. Itse tulkitsisin yllä selittämälläni tavalla, loukkaantumatta.

Mun mielestä on hienoa, että sinun elämäsi tärkeimmät päätökset ovat sinun omia päätöksiäsi eikä yhdessä pohdittuja. Entäpä jos mies ei haluaisikaan että olet kolme vuotta kotona ja pysyisi järkkymättömänä kannassaan. Mikä olisi silloin päätöksesi? Olet ideaalitilanteessa ja nauti siitä, älä hae syitä turhaan loukkaantumiseen.

Sinullahan on loistava tilanne. Voit olla kotona tai voit mennä töihin. Koska mies antaa sinulle vapaat kädet toimia haluamallasi tavalla, niin sinulla ei ole minkäälaisia paineita "suoriutumiseen". Jos kotona olo ei pitemmän päälle kiinnostakaan, niin voit lähteä töihin ilman syyllisyyden tunteita siitä "kun mies olisi halunnut minun olevan kotona mahdollisimman pitkään". Tilanteethan voivat vuosien aikana muuttua.

Minusta tuo miehen asenne taas kuulostaa hyvältä. Siis että saat itse päättää miten haluat toimia. Hän ei painosta sinua jäämään kotiin vasten tahtoasi, eikä myöskään ole sitä mieltä että sinun pitäisi palata mahdollisimman pian töihin vaan on valmis - sinun näin halutessasi - elättämään perhettä hoitovapaiden ajan.

Oikeasti, mitä jos mies olisikin sanonut että hänen mielestääns inun pitää palata töihin heti äitiysloman jälkeen ja ettei hän ole valmis tinkimään elintasosta lapsen pidemmän kotihoidon vuoksi? Olisiko se ollut parempi vaihtoehto?

No joo, ymmärrän kyllä että tuollainen voi ärsyttää. Tulee sellainen olo, ettei miestä kiinnosta. Todennäköisesti hän kuitenkin haluaa sinun tekevän itsellesi parhaan päätöksen, eikä tahdo painostaa sinua mihinkään eikä siksi arvaa kauheasti asiaan puuttua.

Koeta ajatella asiaa positiivisesti. Miehesi haluaa sinun parastasi. :)

Voisiko olla niin, että olet päätöksestäsi epävarma ja kaipaat sen vuoksi miehen hyväksyntää päätöksellesi? Ehkä pelkäät esimerkiksi sitä miten pärjäätte taloudellisesti ja siksi haluaisit toiselta tukea päätöksen tekemiseen.

Oletko varma, että miehen "ihan sama" tarkoittaa samaa kuin sinun "ihan sama"?

MEillä mies vastasi aikoinaan samalla tavalla kun kysyin miten hän haluaa lapset hoidettavan 3vuotiaisksi, kotona vain päiväkotiin aikaisin. Mie siitä pillastuin :ashamed: Tulkitsin sen niin, että hänelle on ihan sama kuka ja miten lapset kasvatetaan ja ihan sama mitä minä teen. Ja olin ihan varma, että jos valitsen kumman vaan, niin jossain vaiheessa mies toteaa "tätähän sä halusit" jos valitan rankkuutta.
Mies omasta mielestään tarkoitti, että minä saan itse päättää näin isossa asiassa mitä haluan tehdä. Koska se kuitenkin vaikuttaa eläkkeeseeni, työuralla etenemiseen. Ja itse tiedän paremmin viihtyisinkö kotona. Hänelle kumpikin päätös oli tasa-arvoinen ja molemmin päin valitsinkin, hän olisi minua siinä tukenut.

Hiukkasen jouduttiin keskustelemaan ennenkuin alettiin puhua samasta asiasta :D Kumpikin ymmärsi asiat ertavalla ja mies ei halunnut, että valitsen hänen mieikseen oman mielihaluni vastaisesti. Pitäisi olla olemassa mies-nainen-mies sanakirja...

Loputa päädyin hoitamaan lapset kotona ja mies on siihen todennut (nyt 4v olen ollut kotona nuorin 1½v), että hän arvostaa sitä, että olen kotona ja jaksan touhuta päivisin lasten kanssa. Eikä heitä tarvitse viedä hoitoon isoon päiväkotiin.

Yhteistyössä