Hae Anna.fi-sivustolta

Miehen exän yhteydenpito

Viestiketju osiossa 'Ihmissuhteet' , käynnistäjänä uusi vaimo, 09.10.2018.

1. uusi vaimo Vierailija

Minulla on vaikeuksia suhtautua tähän asiaan ja toivon teiltä asiallisia vinkkejä ja ehkä omia kokemuksia samanlaisesta tilanteesta.

Olemme tunteneet mieheni kanssa 5 vuotta ja olleet naimisissa 2 vuotta. Miehelläni oli ero meneillään silloin, kun tapasimme, mutta en ollut syy eroon. Miehen exä ei ole halunnut tavata minua ja pakoilee meitä, jos tapaamme esim. jossain kaupungilla. Olen pyytänyt miestäni olla olematta tapaamatta exää, koska minä en voi olla paikalla. Mies on noudattanut toivettani. Heillä ei ole yhteisiä lapsia, sitten tilanne olisi tietysti eri.

Nyt tämä exä on pitänyt yhteyttä miehen sukulaisiin ja käy anopin luona kahvilla. Minusta tämä on outoa, enkö tiedä, miten suhtautuisin asiaan. Yritän olla välittämättä, mutta silti se mietityttää. Minulla ei ole kovin läheiset välit anoppiini ja mielestäni minuun ei oikein haluttu edes tutustua, kun tulin kuvioon mukaan. Anopillani on vielä kirjahyllyssä näkyvällä paikalla miehen ja exän hääkuva, joka myös häiritsee minua. Tiedän, että heillä on historiansa, mutta mielestäni kaikkien pitäisi jatkaa jo elämää eteenpäin.

Itse olen ollut samassa tilanteessa ja katkaisin välit exääni ja hänen sukulaisiin, vaikkei ollut mikään riitaisa ero. Minusta se vaan tuntui helpommalta jatkaa omaa elämää. Kummipoikaan olin yhteydessä ja olen muutaman kerran nähnyt exän sukulaisia, mutta en nyt varsinaisesti ole sopinut mitään tapaamisia. No, ihmisiä on erilaisia.

2. eroon exästä Vierailija

Voisit sanoa miehellesi, että hän puolestaan sanoisi äidilleen, että ottaa hääkuvan exästä pois kirjahyllystä, ainakin silloin kun sinä olet miehesi kanssa käymässä; itse panisin kuvan muistojen albumiin, mutta kaikilla ei ole välttämättä tyylitajua sen suhteen, mitä kuvia esillä pidetään......

3. wetpantiesblog Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Huoh... Voi tosiaan olla melkoisen ahdistava tilanne. Onko miehesi ex sinkkuna? En nyt todellakaan maalaile mitään piruja seinälle, mutta heti tuli mieleen se vanha vertaus vanhasta suolasta jne... Toivottavasti olen kuitenkin väärässä.

4. vierailija Vierailija

Voi olla hankala vaikuttaa tilanteeseen. Ehkäpä sinun pitää vain kehittää omaa luottamustasi tilanteeseen. Saajan se exä kahvitella ex- anoppinsa kanssa ja se valokuva hyllyssä on myöskin todellisuutta ja tapahtunutta. Mutta kannattaa keskittyä enemmän omaan toivottavasti mielenkiintoiseen elämään ja jättää muiden tekemiset vähemmälle huomiolle. Ja omaan rakkaaseen aviomieheensä kannattaa panostaa ja teidän väliseen suhteeseenne. Menneet ovat menneitä. Ja kaikki eivät ole oman anoppinsa bestiksiä. Sekin kannattaa vaan hyväksyä.

5. Yksiajatus Vierailija

Se että ihmiset eroaa, ei ole syy että ihmissuhteet muihin katkeaa. On täysin luonnollista ja suotavaa että ihmiset oppisivat tämän. Ero on kumppaniin, ei muihin ihmisiin.

Hääkuva on vain kuva. Minuakin ärsytti alkuun kun ex anoppilassa kuva oli näkyvillä koko ajan. Mutta he perustelivat sitä sillä, että se on yksi jakso elämässä. Elämä jatkuu muttei se tarkoita että koko elämä pyyhitään tyhjäksi kuin sitä ei olisi ollut, ja sen että olen heille tärkeä ihminen.

Ex on jatkanut elämää, niin minäkin. Puheväleissä ollaan vaikka ei sen enempää. Kylässä käydään puolin ja toisin.

Kypsyyttä ajatteluun :)

6. vierailija Vierailija

Kypsyyttä ja hienotunteisuutta voi vaatia myös appivanhemmilta ja muilta isovanhemmilta, mitä kuvia esillä pidetään. Kuvia voi ripustaa myös esim. portaikon seinälle tai makuuhuoneen seinälle , ei se kirjahylly nyt ainoa vaihtoehto ole.

7. vierailija Vierailija

Olen samaa mieltä, että ihmissuhteita on turha katkoa vaikka ero tulee. exä ja anoppi voivat olla ystäviä, miksi heidän pitäisi katkaista ystävyyssuhde eron vuoksi? Hääkuvan pitäminen näkyvillä on mielestäni hieman tahditonta, miehesi voi mielestäni siitä huomauttaa ihan asiallisesti. Itselläni ei ole entisiä aviomiehiä, mutta kun kavereiden juttuja on kuunnellut niin valokuvat on aina tungettu jonnekin pois näkyviltä, säästetty kenties lapsia varten. Aina ne entisten kuvat on kuitenkin osapuolia häirinneet joten reaktiosi kuvan suhteen on aika normi.

8. vierailija Vierailija

Tähän voisi sanoa jotta exän yhteyden pito loppuu aikanaan koeta vaan luottaa kumppaniisi ja jatkaa eteen päin.... Kokemusta on ja anopin ja exän yhdistävät lapset.... ja suku unohtaa kun aikaa kuluu..

9. vierailija Vierailija

Tottakai anoppi ja ex saavat ylläpitää omaa suhdettaa ihan miten haluavat. Minulla on ollut lämmin suhde alusta asti omaan anoppiini eikä tullut kummallekaan mieleenkään sitä katkaista avioeron eikä uuden miniän vuoksi. Samoin omat vanhempani ovat olleet hyvissä väleissä ennen eroa ja eron jälkeen appivanhempieni kanssa.
    ei ole tullut kenellekään mieleenkään pahoittaa asiasta mieltään. Uuden miniän pitää ihan itse rakentaa välinsä anoppiin ihan sellaiseksi kuin haluaa. en ole koskaan ollut mitenkään tiellä, ja nyt tilanne onkin se että voimme ihan hyvin vaikka 3 naisen kesken kahvitella. Ihmisiä me kaikki vain olemme, eikä hyviä ihmissuhteita kannata katkaista avioeron vuoksi.

10. Vanha Rouva Vierailija

En ihmettele ap:n tunteita. Hänellä on kuitenkin fiksu mies, joka ottaa vaimonsa tunteet huomioon, joten luottaisin häneen ja pyytäisin puhumaan äitinsä kanssa tuosta valokuvajutusta. Vanha kuva olisi aika vaihtaa pois esiltä ja piilottaa piironginlaatikon alimmaiseksi. Toisaalta, se kuvahan on miehen päätettävissä, kenen hallussa se on, joten kauniisti toimien hän voisi ottaa sen kokonaan pois äidiltään.

Joskus käy niin, että toinen osapuoli parista ei osaakaan jatkaa elämäänsä, vaan jää kiinni entisiin asioihin. Tästä kertoo välttely ja kyläilyt. Hänelle ero on ollut vaikea eikä hän ole päässyt asian yli.

Anoppi tahtomattaan vaikeuttaa asiaa mm. sen kuvan esillä pitämisellä ja aktiivisella yhteydenpidolla. Vaikka tämä henkilö olisikin ollut anopille mieluinen ihminen, hänen pitää ymmärtää, että ei puolisoa oteta äidille, vaan itselle ja sitä pitää kunnioittaa. Ei toki kaikkea yhteydenpitoa tarvitse lopettaa jos heidän välillään on keskinäinen ystävyytensä, mutta se ei saa aiheuttaa ongelmia teille eikä sisältää esim. kertomista tms. teidän asioistanne.

Olen itse ollut pariinkin kertaan tilanteessa, jolloin olen pohtinut itse tykönäni näitä asioita. Vaikka se ex olikin minulle hyvin mieluinen, pidin tarkasti huolen siitä, että en syyllisty em. asioihin. Kun mukana ei ole lapsia, tämä on mielestäni aika helppoa Tarvitaan vain hieman hienotunteisuutta ja kykyä asettua toisen asemaan.

11. uusi vaimo Vierailija

Kiitos kannustavista kommenteista, ihanat Annat! Yritän ja haluan työstää asiaa ja nämä auttoivat paljon. Kun itse vain asioita miettii, niin sitä alkaa vaan jauhaa samoja asioita ja kuvittelemaan kaikkea. Sain teiltä paljon ymmärtämystä, etten nyt ole ihan friikki ja tunteeni ovat samanlaisia kuin muillakin. Haluaisin vain suhtautua tähän asiaan neutraalisti ja päästä asian yli. Kun en voi noihin asioihin vaikuttaa, niin olisi vaan hyväksyttävä ne.

Anoppi on aika iäkäs ja mieheni kunnioittaa häntä paljon, eikä pysty määräilemään häntä tai edes varmaan keskustelemaan kuva-asiasta. Minäkin kunnioitan vanhempia ihmisiä ja olen yrittänyt pitää asialliset välit hänen kanssaan. Ehkä vain on hyväksyttävä, ettei meistä koskaan tulekaan läheisiä.

Elän kyllä täysillä omaa elämääni, enkä mieti tätä jatkuvasti, mutta välillä nämä tunteet pulpahtavat pintaan. Ainakin silloin, kun kuulen näistä tapaamisista. Parempi olisi, etten kuulisi niistä ollenkaan. Mieheni on avoin ja rehellinen, niin arvostan sitä.

12. vierailija Vierailija

Hei,

Itse olen nyt tuo ns. exä. Me erosimme sovussa ja olemme yhteyksissäkin. Tosin meillä on kaksi lasta, teini ja nuori aikuinen. Itselläni ei ole uutta. Ex-miehelläni on tullut ja mennyt uusia. Yksi heistä on ns. tuttavapiiristä ja häntä myös häiritsi kovasti kaikki asiat kuten sinuakin. Kun heillä oli on / off suhteen off - vaihe ja me keskustelimme, niin häntä ei ole enää häirinnyt mikään. Päinvastoin. En itse voi luopua ukista tai miehen sisaruksista vain koska me erosimme. Samoin ex - mieheni ei ole "eronnut" omasta lähipiiristäni, mutta ei toki ole samalla tavalla tekemisissä. Itse ajattelen, että jos joku tuttavaparini eroaa, niin olisi kauheaa kun en sen vuoksi enää näkisi sitä toista ihmistä. Minulla on pari tuttua paria eronnut nuorempana ja olen monesti ajatellut kuinka kiva olisi heidän ex-siippojaan joskus nähdä...ja tuosta valokuvasta: anoppi tai kukaan muukaan ei oikeasti ajattele kuvasta noin kuin sinä. Se on sinulle sellainen jonka huomaat. Anoppi ei välttämättä edes ajattele sitä. Se on historiaa, mutta osa suvun historiaa ja elämää. Niitä on kurja pyyhkiä pois. Minulla ei ole meidän hääkuvaa esillä, mutta lapsilla on. Samoin on mun vanhemmilla jne. Se on heille tärkeää, mutta ei tarkoita että he haluaisivat tilanteen olevan taas niin. Älä ajattele noita asioita liikoja. Varsinkin kun on lapsia, niin tuollainen asia ei ole enää se päällimäinen tai tärkein asia, kun huomaa että on paljon merkittävämpiäkin asioita. Varsinkin kun lapset ovat sairastaneet vakavasti ja tulee kaikkea muuta. Ennen kaikkea tsemppiä ja ajattele vain teidän suhdetta! Noilla muilla jutuilla ei ole varmasti miehellesi mitään merkitystä tai anopillekaan. Ja hyvä että kysyit asiasta, koska ex-mieheni pakeni juuri tuosta on/off suhteesta kun uusi siippa painosti häntä kaikesta menneeseen liittyvästä...

13. vierailija Vierailija

Olen äskeisen maratonviestin kirjoittaja...eli vielä tuohon anopin hyväksymiseen: aika varmasti parantaa tilanteen. Iäkäs anoppi ei ehkä halua kiintyä ennen kuin teillä on tosi varma suhde tai menette naimisiin tms. ihan koska hän itse ei halua satuttaa itseään. Se on hänelle rankkaa kiintyä ja erota myös. Ei ole helppoa tulla sukuun, mutta ole oma itsesi ja juuri hyväksymällä tilanteen ja miehesi menneisyyden ja näin teet itsestäsikin hyväksyttävän. Anopin luottamus siitä varmasti paranee ja välinne lämpenevät. Älä huoli. Se on tosiaan valitettavasti varmaan niin, että hyväksy vaan tilanne ja älä mieti liikoja. Sinusta tulee ajan myötä varmasti perheenjäsen.

14. vierailija Vierailija

Etkö sinä lue tai sisäistä mitä ap kirjoitti aloitusviestissä.

15. vierailija Vierailija

Vaikea uskoa, että anoppi tai exä olisivatkin lesboja.

16. vierailija Vierailija

Anopilla on oikeus omiin ihmissuhteisiin, myös yhteydenpitoon ex-miniänsä kanssa. Samoin on hänen asiansa miten sisustaa, mitä kuvia pitää esillä ja mitä ei. Elä sinä(kin) omaa elämääsi ja luota itseesi.:)

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri