miehen lähdön jälkeen 4v 4kk ikäinen lapsi alkanut kiusaamaan rottiamme

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "helmia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"helmia"

Vieras
mikä tähän auttaisi?

jäähylle on joka kerran joutunut ja sen jälkeen selitetty että ei saa tehä ja miksi ei saa. lapsi on oikeasti kielellisesti lahjakas, joten ymmärtää kyllä.

mä haluaisin että toi loppuu, rasittavaa kun yritän tehdä ruokaa niin toinen menee puhaltamaan rottia. antaa niitte olla oikeastaanv ain silloin kun saa huomiota, mutta jos jätän hetkeksikin ilman huomiota nin pänk se on taas niitte kimpussa. tän sain kirjoitettua niin taas kiusaa. voi.

Jos ei selityksetkään auta, minä lennättäisin joka kerta jäähylle ja jokainen jäähy olisi edellistä pitempi. Vaikka istuisi sitten nurkassa koko päivän. Nelivuotiaan pitää jo tajuta ettei eläimiä kiusata, runnoisin tämän tiedon
mukulan kaaliin vaikka väkisin.

Jäähyjä vaan. Kauanko sitten mies on lähtenyt? Näkeekö lapsi isää tai puhuuko esim puhelimessa? Ilmeisesti miehen lähdöllä jotain osaa tuohon käytökseen eli lähtisin jäähyjen lisäksi purkamaan lapsen ajatuksia isän (?) lähdöstä. Mikään ei toki oikeuta kiusaamaan eläimiä mutta ehkä se on nyt lapsesi "ainoa" keino purkaa ikävää/pahaa oloa. Voisiko isä jutella lapsen kanssa rottien kiusaamisesta? Jos nyt siis oletetaan että tuossa on syy-seuraussuhdetta yhtään.

[QUOTE="vieras";27973206]Jos ei selityksetkään auta, minä lennättäisin joka kerta jäähylle ja jokainen jäähy olisi edellistä pitempi. Vaikka istuisi sitten nurkassa koko päivän. Nelivuotiaan pitää jo tajuta ettei eläimiä kiusata, runnoisin tämän tiedon
mukulan kaaliin vaikka väkisin.[/QUOTE]

Näin juuri.

kyllä mä luulen että tässä on jokin syy-seuraussuhde. koska ennen ei ole eläimiä kiusannut. on jo sanottu että ne täytyy antaa pois jos ei lopu ja jäähyn on saanut joka kerta,ei vaan tunnu auttavan. ja olen suuttunutkin.

Fho: rotat eivvät ole pienessä häkissä vaan isossa, ja voivat ihan hyvin,ovat myös ihmisrakkaita ja ulkoilevat päivittäin myös vapaana. että kyllä tuo kiusaaminen on inhottavampaa.

näkee isää ja hyvät yöt toivottavat joka ilta(tai jos on isän luona niin toivottaa mulle hyvät yöt), mutta erohan on tietysti silti valtava kun ennen se isäkin oli läsnä lähes kaiken vapaa-ajan. ymmärrän siis lastakin,mutta miksi kohdistaa rottiin kiukkunsa? onko se sitten sitä kun isä ei osaa vastaanottaa negatiivisia tunteita eikä oikeastaan käy lähtöänsä millään tavalla lapsen kanssa läpi?

tunteeko lapsi että rotat on turvallinen kohde purkaa vihan tunteita, jos ei uskalla isälle niitä esiin tuoda? isä ei myöskään osaa sanoittaa tunteitaan,ei oo ikinä puhunut omsita tunteistaan, joten voisiko lapsi myös ottaa tästä mallia?

mmm..mutta en kyllä siltikään hyväksy minkäänlaista eläimeen(enkä muihinkaan) kohdistuvaa kiusaamista.

Kannattaisi varmaan yrittää kysyä lapselta, että miksi hän on alkanut kiusaamaan rottia, kun ei ennen kiusannut. Lasta voisi vaikka auttaa alkuun sanomalla, että "äiti on huomannut, että olet alkanut kiusaamaan rottia sen jälkeen, kun isi muutti pois" tai "onko sulla paha mieli, kun kiusaat".

Tämän jälkeen voisi keksiä lapselle jonkun sijaistoiminnan, esim. aina kun sulla on paha mieli, voit tehdä näin tai sanoa äitille näin, niin äiti tietää. Toisaalta sijaistoimintaahan voi järjestää etukäteen, esim. ennen kuin alat laittaa ruokaa, laitat lapsen soittamaan isälleen tai isovanhemmille tai annat piirrustusaiheen, ennen kuin lapsi ehtii rottahäkille.

Yhteistyössä