Miehen lapset ja lapsenlapset, huoh

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kyllästynyt"

Vieras
Tuossa yhdessä keskustelussa vouhkataan kun lapsen ystävä tuli mukaan reissuun eikä hänen vanhemmat ymmärtäneet antaa sille lapselle rahaa mukaan.

Mun miehen lapset oikein toivoo että heidän lapsiaan (miehen lapsenlapsia) viedään vaikka mihin. Laivalle, syömään, uimaan, peleihin, hoploppiin ja tivoliin.

Ikinä he ei ole antanut rahaa mihinkään reissuun mukaan.

Miehellä on pieni eläke ja kahdeksan lapsenlasta. Nyt mies ehdotti että lähdettäisiin Lappiin kahden vanhimman kanssa. Kun nämä oli semmoista toivoneet. Ja vanhempansa oli sen toivomuksen sitten tuoneet miehellekin esiin.

Juu ei. En minäkään nyt ihan suorastaan rahaa kasva. Olen kiltisti osallistunut noiden ipanoiden menoihin, mutta nyt kyllä tilttas. Pitäisi käyttää kaksi lomaviikkoani ja hirmu määrä rahaa taas tähänkin.

Pakkaan omat kolme nuorta aikuistani/teiniäni lentokoneeseen ja mennään niiden kanssa vaihteeksi lomalle Välimerelle.

Mites teillä? Kun laitatte lapsianne omille vanhemmillenne hubbailemaan, käykö pienessä mielessä ehdottaa kustannuksien jakamista jollain tavalla?

Itseasissa ei anneta rahaa. Tosin meidän lasten isovanhemmat ovat sen verran varakkaita, että hopplopit ei tunnu missään. Järkevää verosuunnitteluahan se on kun käytetään varallisuutta perillisille jo elinaikana.

Itseasissa ei anneta rahaa. Tosin meidän lasten isovanhemmat ovat sen verran varakkaita, että hopplopit ei tunnu missään. Järkevää verosuunnitteluahan se on kun käytetään varallisuutta perillisille jo elinaikana.

Mistä te tiedätte ne isovanhempien varallisuudet?

Luultavasti mun miehen aikuiset lapset myös kuvittelee isänsä olevan ylenpalttisen varakas. No ei ole. Me asutaan mun omistamassa asunnossa, miehen eläke ei tähän todellakaan riittäisi. Onhan tämä tilava, kun viimeinen teinini vielä asuu kotona, kaksi vanhempaa on jo muuttaneet posi. Ollaan käytetty minun sukumökkiä, josta siitäkään ei ole isännällä lautaakaan omistuksessaan. Mies kyllä käyttää rahojaan formulamatkoihin, golfiin ja muuhun joka näyttää hyvin ylelliseltä - mutta siihen hänellä on nähdäkseni oikeus, jos kerran se ei ole muilta pois.

Ja miehen lapset tehdköön lapsia vaikka kuinka paljon, eikä senkään tarvitse olla muilta pois. Kuten esim. minulta ja minun lapsilta.

Varmaan sillä lailla elätän, että hän asuu meillä. En peri häneltä vuokraa, mutta hän maksaa joka kolmannen sähkölaskun.

Maksaa kolmasosan ruoista (kolme täysikasvuista meillä siis asuu täällä). Kumpikin maksaa omat menonsa, minä omien teinieni menot. Miehen eläke ei ole satasia vaan pari tonnia. Kyllä hän sillä omat huvinsa kustantaa, mutta ei kyllä kahdeksaa lapsenlasta jatkuvasti huvituksiin nykykustannuksilla. Minä olen ollut usein mukana ja maksanut puolet. Kolme pienintä lapsenlasta on niin pieniä ettei niitä ole tosin vielä kierrätelty huveissa, ja ei varmaan kierrätetäkään, koska mä taisin lopettaa nämä lystit omasta puolestani nyt ja tähän.

Niin ei sitten tule mieleenkään esim. mainita asiasta jos jo luulet heidän ajattelevan noin?

Ei ole tullut minulle edes mieleen jos isovanhemmat itse haluavat johonkin lapset viedä, ovat onneksi sen verran fiksuja ettei yli varojen keksikään mitään juttuja. Jos joku tilanne olisi, ettei edes jäätelöitä olisi varaa maksella, osaisivat itsekin avata suunsa. Sen jälkeen laittaisin muutaman euron aina mukaan lapselle jos siis tietäisin, että se on tuollaisesta kiinni.

Minusta miehesi lasten käytöksessä ei ole mitään outoa. Jos mietin itseäni mummona niin tuntuisi jotenkin tosi epäluonnolliselta pyydellä rahaa lapsiltani. :D En todellakaan ehdottaisi että veisin heidät johonkin, mitä minulla ei olisi varaa maksaa. Sitten tehtäisiin jotain muuta.

No, kaiketi nämä asiat järjestyvät tästä sitten jotenkin.

Olen kyllästynyt tuohon kaikki mulle asenteeseen muutenkin. Miehen aikuiset lapset ei edes kiitä, ja aloitteet siis näihin juttuihin ja viemisiin tulee heiltä tai sitten noilta lapsenlapsilta; joista isoimmat näkyvät jo ihan omaksuneen vanhempiensa kiittämättömän asenteen.

Mieheni käyttäytyy kauniisti ja kiittää. Eksäänsä ei ole ilo (?). Toisaalta mies ei aivan ilmeisesti pysty kieltämään lapsiltaan mitään. Ja he ovat olleet aiemmin varakkaita, mutta mies on tehnyt konkurssin (mistä lapsensa kyllä ovat tietoisia) ja menettänyt siinä runsaasti rahaa.

Tämä täti ottaa nyt muutaman askeleen sievästi takapakkia. Meille ei tartte enää tulla porukalla syömään enkä taida huolia noita nyt yökyläilemäänkään. Johan tässä on tätä sirkusta kuutisen vuotta katseltu. Keskustelen miehen kanssa että setvii laumansa, ehkä olisi parempi pistää vuokrakämppään se mieskin...

En ole antanut rahaa mukaan, ei oikeastaan ole tullut edes mieleen.
Vaikea ylipäätään kuvitella tilannetta, missä isovanhemmat keksisivät viedä lapsen jonnekin, mihin heillä ei ole itsellään varaa..

Muistan omasta lapsuudesta, ettei vanhempani antaneet rahaa mihinkään pikkureissuihin isovanhempien kanssa, vaan isovanhemmat maksoivat huvitukseni.
Ainoastaan isommille reissuille käyttörahaa tuli mun vanhemmilta eli niin, että isovanhemmat maksoivat lennot+hotellin+ravintolakulut+mahdolliset retket ja mä sitten vanhemmilta saaduilla rahoilla ostin matkamuistoja, vaatteita, tuliaisia perheelle ja kavereille ymv.

Ja mun isovanhemmilla oli lapsenlapsia silloin about 30.
Jos heillä ei olisi ollut varaa, eivät olisi pyytäneet. Tietenkään.

Voi herranen aika. Eiköhän tämä asia ole ensin sinun ja miehesi neuvoteltava, turhaa se on tänne puhista. Mutta nyt kun puhisit, niin ota laskin esiin ja rupea sen kanssa havainnollistamaan miehelle, mihin rahasi, SINUN rahasi nyt menee ja mihin sinä mieluummin haluaisit omat rahasi laittaa eli itseesi ja omiin lapsiisi. Minusta ongelma on lähinnä miehesi, joka elää siivelläsi...

[QUOTE="kyllästynyt";30831796]No, kaiketi nämä asiat järjestyvät tästä sitten jotenkin.

Olen kyllästynyt tuohon kaikki mulle asenteeseen muutenkin. Miehen aikuiset lapset ei edes kiitä, ja aloitteet siis näihin juttuihin ja viemisiin tulee heiltä tai sitten noilta lapsenlapsilta; joista isoimmat näkyvät jo ihan omaksuneen vanhempiensa kiittämättömän asenteen.

Mieheni käyttäytyy kauniisti ja kiittää. Eksäänsä ei ole ilo (?). Toisaalta mies ei aivan ilmeisesti pysty kieltämään lapsiltaan mitään. Ja he ovat olleet aiemmin varakkaita, mutta mies on tehnyt konkurssin (mistä lapsensa kyllä ovat tietoisia) ja menettänyt siinä runsaasti rahaa.

Tämä täti ottaa nyt muutaman askeleen sievästi takapakkia. Meille ei tartte enää tulla porukalla syömään enkä taida huolia noita nyt yökyläilemäänkään. Johan tässä on tätä sirkusta kuutisen vuotta katseltu. Keskustelen miehen kanssa että setvii laumansa, ehkä olisi parempi pistää vuokrakämppään se mieskin...[/QUOTE]

Ensin oli ongelma miehen liian kalliit matkat lastenlasten kanssa (miehen omat formula- & golfmatkat eivät ole ongelma).

Nyt on ongelma ruokailut ja yökyläilyt, niistä en onnekseni joutunut omille vanhemmilleni maksamaan. Tosin asumme eri paikkakunnalla ja vierailemme harvakseen.

Eikö miehesi osaa säästää omista kuluistaan, joita hänellä ei juurikaan edes ole paitsi tietenkin ne formula- & golfmatkat. Eikö hän maksa ruokakuluja silloin kun hänen lapsensa tulevat syömään?

• Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
Voi herranen aika. Eiköhän tämä asia ole ensin sinun ja miehesi neuvoteltava, turhaa se on tänne puhista. Mutta nyt kun puhisit, niin ota laskin esiin ja rupea sen kanssa havainnollistamaan miehelle, mihin rahasi, SINUN rahasi nyt menee ja mihin sinä mieluummin haluaisit omat rahasi laittaa eli itseesi ja omiin lapsiisi. Minusta ongelma on lähinnä miehesi, joka elää siivelläsi...

Peesi tähän.

Ajattelitko pyytää sisäänpääsymaksua jos teille tulevat porukalla miehen jälkeläiset syömään, vai miten?

Ajattelin että en tarjoile. Niillä on nykyään tapana soittaa ovikelloa ja kysyä mitä olis ruokana. Ja taatusti mies jälkeläisineen syövät enemmän kuin kolmasosan meidän ruoankulutuksesta... vaikka laskettais mukaan mun poismuuttaneet lapsetkin, jotka käy nekin joskus meillä syömässä.

Minähän meillä sapuskat teet, ja tytär.

Mun mielestä oikea osoite valitukselle on mies eikä lapset ja lapsenlapset. Miehen on kerrottava lapsille ja lapsenlapsille, kuka maksaa ja mitä maksaa. koska miehen elämä näyttää ulospäin ylelliselle, niin lapsille ei varmaan tule mieleen, että jotain pitäisi korvata etenkin, kun heidän omassa lapsuudessakaan ei ole ollut tiukkaa.

Meillä isovanhemmat eivät ole vieneet lapsia mihinkään, joten vastaavaa ongelmaa ei ole ollut.

• Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
[QUOTE="Juulianna";30831821]2000€ eläke ja mies on muka pienituloinen. Ja paskat ole, asuu lähes ilmaiseksi joten on se kumma jos ei rahat muka riitä.[/QUOTE]

Asiahan ei minulle kuulu.

Itse olen hyvätuloinen, mutta lomaa on vähänlaisesti. Ei yhtään inspiroi käyttää vähiä vapaitani mihinkään helkatin lapinlomiin kiittämättömiä kakaroita hauskuttamaan. Menköön mies keskenään. Ja maksuihin en enää osallistu yhtikäs mihinkään.

Tässä vaahdotessani alan inhoamaan enemmän ja enemmän koko poppoota.

Enkä oikeastaan ihmettele sitä miehen eksääkään enää, vaikka tähän asti olen ihmetellyt miten joku mummo voi mennä Espanjaan asumaan ja jättää suloiset lapsenlapsensa tänne. Kai se huomasi mitkä hirviöt on kasvattanut ja lähti karkuun...

Ihminenhän on toki sellanen, että ottaa kaiken minkä saa...sen takia niitä rajoja kannattaa laittaa aika varhaisessa vaiheessa. Mä voin vaikka lyödä vetoa, että jos miehesi lapset tietäisivät, ettei teillä ole varaa syöttää ja huvittaa niin luultavasti eivät oli ovella vinkumassa ruokaa. Onko tässä nyt kyse jostain kuplasta, jossa elellellään makeasti ja varaa on vaikka mihin ja jota mies ei kehtaa puhkaista? Asuvatko lapset lähellä? Mikseivät käy äitinsä luona nauttimassa aterioita ja ilmaista lastenhoitoa?

Ihminenhän on toki sellanen, että ottaa kaiken minkä saa...sen takia niitä rajoja kannattaa laittaa aika varhaisessa vaiheessa. Mä voin vaikka lyödä vetoa, että jos miehesi lapset tietäisivät, ettei teillä ole varaa syöttää ja huvittaa niin luultavasti eivät oli ovella vinkumassa ruokaa. Onko tässä nyt kyse jostain kuplasta, jossa elellellään makeasti ja varaa on vaikka mihin ja jota mies ei kehtaa puhkaista? Asuvatko lapset lähellä? Mikseivät käy äitinsä luona nauttimassa aterioita ja ilmaista lastenhoitoa?

Kyllä ne asuvat aika lähellä. Ovat hankkineet kotinsa tästä kuuden kilometrin säteeltä. Itse olen asunut tässä jo ennen mieheen tutustumista (silloin kolmen lapsen yksinhuoltajana).

Ja äitinsä, kuten olen maininnutkin, on ymmärtänyt paeta ulkomaille jo ennen kuin minä olen näihin kuvioihin tullut.

[QUOTE="kyllästynyt";30831840]Kyllä ne asuvat aika lähellä. Ovat hankkineet kotinsa tästä kuuden kilometrin säteeltä. Itse olen asunut tässä jo ennen mieheen tutustumista (silloin kolmen lapsen yksinhuoltajana).

Ja äitinsä, kuten olen maininnutkin, on ymmärtänyt paeta ulkomaille jo ennen kuin minä olen näihin kuvioihin tullut.[/QUOTE]
Ette kai te nyt maksa niitä matkoja etelään äidin luo? Toi on muuten ihan pätevä paeta ulkomaille...tiedän yhdenkin perheen, jossa lapsia kohdeltiin lapsuusajan tosi ikävästi siten, että niistä tuli tosi riitaisia keskenään ja lopuksi vanhempia kutsuikin Fuengirola...saivat ainakin hieman välimatkaa mussukoihin. Tosin rahan lähettäminen toki onnistuu sieltäkin...

Ensin oli ongelma miehen liian kalliit matkat lastenlasten kanssa (miehen omat formula- & golfmatkat eivät ole ongelma).

Nyt on ongelma ruokailut ja yökyläilyt, niistä en onnekseni joutunut omille vanhemmilleni maksamaan. Tosin asumme eri paikkakunnalla ja vierailemme harvakseen.

Eikö miehesi osaa säästää omista kuluistaan, joita hänellä ei juurikaan edes ole paitsi tietenkin ne formula- & golfmatkat. Eikö hän maksa ruokakuluja silloin kun hänen lapsensa tulevat syömään?

No ei ole juu maksanut niistä. Eikä laittanut ruokiakaan, silloin (kaan).

Hyysäisin kevyesti yhtä kotimiestä kyllä, onhan miehestä toki iloa. Mutta koko miehen sukua en jaksaisi.

Ymmärrän kyllä, kuten täällä on osoitettukin, että ongelma on minun ja miehen välinen. Pitänee katsoa miten tässä käy. Olen ajatellut tähän asti että kun tämä on miehen koti niin hänen lapsetkin voi täällä sitten käydä. Nyt on kyllä osoittautunut että kotimme rajat pikkuhiljaa murenemistaan murenevat, kun miehen aikuiset lapset ja niiden lapset tulla tussahtavat miten sattuu. Ihan alusta ei ole ollut aivan näinkään.

Mä luulen että olen yksinkertaisesti kyllästynyt tähän souviin. Ehkä mies saa nyt etsiä oman asunnon. Onneksi ei olla ehditty avioon asti. Nuorin lapseni on hänkin pian muuttamassa; myyn tämän ja ostan pienemmän kodin, mies menköön vaikka mukuloidensa nurkkiin.

Yhteistyössä