Hae Anna.fi-sivustolta

Miehen oikeus aborttiin?

Viestiketju osiossa 'Vapaaehtoinen lapsettomuus' , käynnistäjänä mies, 11.05.2010.

1. mies Vierailija

Mitä mieltä olette siitä, että miehellä ei ole ns. "vahingon" tapahduttua mitään oikeuksia perua vanhemmaksi joutumistaan, mikäli vahingon kantaja ei suostu aborttiin.

Miksi vain naiset saavat päättää siitä, miten toimitaan tilanteessa, jossa toinen ei haluakaan vanhemmaksi? Nainen saa aina abortin jos tulee vasten tahtoaan raskaaksi, mutta miehen voi pakottaa isäksi ja siten elatusvelvolliseksi, vaikkei tämä olisi koskaan isäksi halunnutkaan. Jotkut naiset jopa valehtelevat käyttävänsä ehkäisyä tullakseen raskaaksi vaikka muuta on sovittu. Reilua?

Vahinkoja ja erheitä nyt käy jokaiselle, mutta miksi miehillä ei ole tässä tapauksessa muuta osaa kuin lällättely ja pilkka, että mitäs panit paljaalla - virheistään saa maksaa? Tasa-arvoon on ainakin tässä asiassa vielä tosi pitkä matka.

2. Bete Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Niin... Syy tähän on varmaankin se, että jokaiselle pitää antaa itsemääräämisoikeus omaan kroppaansa. Tämän oikeuden yli käveltäisiin melko julmasti, jos mies pystyisi pakottamaan naisen aborttiin (tai pakottamaan synnyttämään lapsen).

Jos mies ja nainen eivät ole keskenään avioliitossa, niin isyys ei ole mitenkään automaattista. En tiedä, miten miehen on mahdollista välttyä isyydeltä silloin, kun kyseessä on vain satunnainen tuttavuus tai avoliitto. Näissä tapauksissahan mieheltä kuitenkin vaaditaan tunnustus isyydestä, ja jos hän ei sitä anna, niin... miten sitten?

Jos mies ei halua isäksi, mutta haluaa harrastaa heteroseksiä, ovat vaihtoehdot:
    - käyttää aina kondomia
    - steriloida itsensä
    - harrastaa seksiä vain naisen/naisten kanssa, joihin ehdottomasti luottaa siinä, että nämä eivät salaa yritä hankkiutua raskaaksi

3. Ehdotus. Vierailija

Ja miksiköhän mies ei kerro asiasta ENNEN seksiä. Siinäpä se.
    "Vaadin sinua tekemään abortin mikäli tulee vahinkoraskaus. Sinä huolehdit ehkäisystä, ja minä määrään kaikesta". Tee seuraavan kerran kirjallinen sopimus ENNEN seksiä asiasta.

4. eräsperäs. Vierailija

Loistavat kommentit edellisiltä vastaajilta!

5. wasp Vierailija

Olen kyllä monesti ihmetellyt sitä, että miehet ovat niin hanakasti ns panemassa paljaalla, jos nainen ei pyydä käyttämään kortsua. Olen ajatellut, että jos itse olisin mies niin ei tulisi todellakaan mieleenkään harrastaa seksiä muiden kuin seurustelukumppanin kanssa ilman kortsua. Raskauden mahdollisuus on yksi asia mutta entäs kaikenmaailman kupat! Hyi helevetti. En minä ainakaan luottaisi kehenkään tilapäissuhteeseen vaikka hän mitä vakuuttaisi ehkäisyn käyttämisestään. Itsensä mies siinä kuseen saa loppupelissä, joten lällällää vaan, mitäs panit paljaalla. Kyllä hullu saa olla muttei tyhmä.

"Vahinko" seurustelusuhteessa on sitten asia erikseen eli jos nainen tahallaan hankkiutuu raskaaksi, vaikka asiasta ei olisi yhdessä sovittu. Tämmöinen on naisten puolelta mielestäni halpamaista ja mies on siinä väkisinkin alakynnessä.

6. velanainen Vierailija

Tässä asiassa on ihan turha itkeä tasa-arvon perään, kun luonto on kerran luonut naisten ja miesten biologiset ominaisuudet erillaisiksi tässä asiassa.

Niin, on minustakin ihan hemmetin väärin, että minun täytyy vuotaa verta kerran kuukaudessa ja tehdä erityisjärjestelyjä kuukautisteni takia ja maksaa suojatkin vielä itse. Minustakin on hemmetin väärin, että ehkäisyn päävastuu on minulla...ja siitäkin maksan minä. Ja jos se ehkäisy vielä pettää niin se olen MINÄ joka olen raskaana ja MINÄ jolle se abortti tehdään. Sikäli mikäli raskaus huomataan ajoissa ja abortti on mahdollinen. Ja jos kävisi todella huono tuuri ja raskaus olisi piiloraskaus tuon aborttirajan yli niin se olen MINÄ joka joudun kestämään raskauden loppuun ja MINÄ joka joutuu synnyttämään ja kärsimään kaikki se fyysinen rääkki mitä siitä seuraa. Se olisin MINÄ joka joutuisi rajoittamaan elämääni raskauden ja synnytyksen takia ja saisin niskaani sen sosiaalisen paskan, kun antaisin lapsen adobtoitavaksi.

Ja sitten vielä joku munaton itseään mieheksi kutsuva kehtaa tulla pillittämään sitä, että hänen omasta vastuuttomuudestaan saattaa olla hänelle jotain seurauksia.

On se niin väärin, että miehet voivat olla näissä asioissa niin vastuuttomia ja suoraan sanoen tyhmiä. Mitään perusasioita ei tiedetä lisääntymisestä, taudeista tai eri ehkäisytavoista ja sitä kautta ei ymmärretä niitä kaikkia riskejä ja niiden todennäköisyyksiä.
    Jos ei halua isäksi tai sukupuolitauteja niin kannattaa vähän katsoa ketä sohii ja millä varotoimilla. Kuten jo joku sanoi niin miehille on olemassa kondomit ja vasektomia jos haluaa pitkä aikaisemman ja pysyvän ratkaisun. Eli mikään ei pakota olemaan näissä asioissa vastuuton.
    Ja tiesittekös miksi miehille ei ole tullut markkinoille e-pillereitä? Juri siksi, että miehet eivät halua hoitaa ehkäisyä. Ja olen kyllä vakaasti sitä mieltä, että moni mies ei olisi kykenevä käyttämään sitä tarpeeksi huolellisesti, että se olisi luotettava ehkäisykeino.
    Sitä niittää mitä kylvää...
    Minulta ei sympatiaa heru ja moisessa tilanteessa mies on suurella todennäköisyydellä lällättelyn ansainnut.

7. Hoivavietitön? Vierailija

Tämä onkin vitsikästä, että avioliitossa aviomies oletetaan aina lapsen isäksi, vaikka liitto olisi kestänyt kaksi viikkoa, mutta jos pari on asunut yhdessä 20 vuotta, pitää tehdä senkin seitsemät alentavat tutkimukset ja selvitykset, että jos nyt kumminkin se nainen olisi juossut vieraissa... Isyyden tunnustamisen vaatiminen pitkäaikaisessa avoliitossa on minusta suuri vääryys, isyyden selvitystä pitäisi vaatia vain, jos jompikumpi vanhemmista on sitä mieltä, että avopuoliso ei ole isä.

Muuten olen samaa mieltä kuin muutkin kirjoittajat: mies, joka ei ole varma naisen perimmäisistä tarkoituksista, käyttäköön kondomia tai antakoon steriloida itsensä.

8. Bete Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minusta reiluinta olisi se, että isyys selvitettäisiin aina. Aviomies ei olisi yhtään enempää erikoisasemassa kuin kukaan muukaan mies, koska eihän siihen ole mitään järkevää perustettakaan. Melkein tekisi mieleni sanoa, että jos mies haluaa välttyä isyydeltä, niin voihan hän valita seksikumppaneikseen vain naisia, jotka ovat naimisissa jonkun toisen miehen kanssa - silloin syntyvä lapsi olisi automaattisesti "aviomiehen". Mutta silloin biologisella isällä, jos hän on eri henkilö, ei olisi mitään oikeuksiakaan syntyvään lapseen, ellei lapsen äiti niin varta vasten halua. Ongelma ei minusta ole niinkään se, että nainen saa päättää abortista, vaan se, että nainen saa lapsen synnyttyä päättää, saako vai eikö biologinen isä oikeudet todella toimia isänä, tai saako hän tästä kunniasta kieltäytyä (jos ei olisi lasta alunperin halunnutkaan).

9. just Vierailija

Eiköhän tässä maassa olisi tärkeämpiäkin rahareikiä terveydenhuollossa, kuin alkaa joka kersan isä testaamaan ja varmistamaan. Lopetetaan samantien lailla kaikki naintihommat, ei tule kalliita selvityksiä isyyksistä.
    Selvintä olisi, jos miehet, jotka ei niitä kersoja halua, teettäisivät sterilisaation. Halvempaa sekin olisi. Hyvänen aika sentään, järjen käyttö on varmaan sallittu!

10. sasae Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Samaa mieltä kuin velanainen. Vaikkei raskautta pelkäisikään, ihmettelen naisia ja miehiä, jotka irtosuhteissa painavat paljaalla tänä tautisena aikana. Raskautta kamalampi kun itselleni olisi aids.

11. Bete Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tuo ajatus nyt oli vain yksi ehdotus muiden joukossa siitä, miten tilanne saataisiin tasa-arvoisemmaksi. Eihän isyyden tunnustuksessa nytkään mitään testauksia käsittääkseni tarvita - riittää, kun mies ilmoittaa olevansa lapsen isä. Pointtini on se, että aviomiehet tulisi saada samalle viivalle ei-aviomiesten kanssa. Joko heidänkin pitäisi tunnustaa isyytensä samoin kuin avopuolisoiden, tai sitten nainen voisi aina yksiselitteisesti sanella mielestään oikean isän, tai sitten isäehdokas aina testattaisiin, tai lähetettäisiin hänelle kysely tms. En ota niinkään tuohon tapaan kantaan kuin siihen, että avioliiton ei pitäisi tässä asiassa erota muunlaisesta parisuhteesta millään tavoin.

12. just Vierailija

Mitä tasa-arvoa se on, että nainen "sanelee mielestään oikean isän"? Tämähän olis kauheeta. Onkohan sulla ny kaikki valot päällä... Tuo sun koko kirjoitus on tosi naurettava.

13. Bete Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tasa-arvo avioliitossa ja ei-avioliitossa olevien miesten isyyden määrityksen välillä. Ei tietenkään ole tasa-arvoa se, että "nainen sanelee isän", mutta kuten varmaan ymmärsit, se ei ollut tässä pointtini. Eihän sekään ole millään muotoa tasa-arvoista, että avioliitossa syntyneen lapsen isä on AUTOMAATTISESTI naisen aviomies, eikä kenelläkään muulla miehellä ole edes oikeutta vahvistuttaa isyyttään, elleivät avioliitossa olevat nainen ja mies anna siihen suostumustaan. Käytännössä nainen voi siis "sanella" isän päättämällä, selvitetäänkö jonkun muun kuin aviomiehen isyyttä.

14. just Vierailija

No, sinähän kirjoitit, että kenelläkään muulla miehellä ei ole oikeutta vahvistuttaa isyyttään, elleivät avioliitossa oleva nainen ja MIES anna siihen suostumustaan. Eikö tässä sanele sitten sekä nainen että mies? Ei yksin nainen. Sorry vaan, en ymmrrä mikä se sun pointti nyt oikein on? Jos he (avioliitossa olevat mies ja nainen) antavat suostumuksen, niin isyyshän voidaan selvittää. Mikä tässä on epätasa-arvoa?

15. Bete Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Se, että miehet eivät ole keskenään samanarvoisessa asemassa isyysasiassa, vaan heidän tosiasiallinen mahdollisuutensa olla lapsen virallinen isä riippuu heidän ja lapsen äidin siviilisäädystä. Mielestäni olen tämän sanonut jo moneen kertaan. Voit lukea vaikka tämän: Biologisen isän oikeudet? - LAKI24.fi - Keskustelu tai tämän Biologisen isän oikeudet

Tämähän on hieman aiheen vierestä, koska ketjun aihe on miehen oikeus aborttiin. Jos se onkin mahdotonta toteuttaa biologisista syistä, niin toki kaikki isyysasiat voitaisiin kuitenkin hoitaa tasa-arvoisesti (mikä nyt ei täysin toteudu).

16. Bete Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tällä hetkellä nainen, joka tulee raskaaksi tahollaan avioliitossa olevasta miehestä, on oikeutettu vaatimaan oikeusgeneettistä tutkimusta isyyden selvittämiseksi. Sen sijaan mies, joka saattaa raskaaksi tahollaan avioliitossa olevan naisen, EI ole oikeutettu vaatimaan tutkimusta isyyden selvittämiseksi, ellei nainen ja hänen aviomiehensä nimenomaisesti tähän suostu.

Miehen asema on siis kaikin puolin heikompi kuin naisen tässä asiassa.

Tämä on melkein huvittavaa, kun miettii, että lapsen synnyttänyt nainen on aina automaattisesti lapsen äiti (siitä ei liene epäilystäkään) - ja aviomies on isä. Entäpä jos homma toimisi niin, että lapsen siittänyt mies olisi aina automaattisesti lapsen isä - ja hänen aviovaimonsa olisi lapsen äiti? Tämä olisi melko paljon julmempi tapa toteuttaa tasa-arvo. Lähtökohta pitäisi minusta olla se, että lapsen isä on lapsen biologinen isä, siittäjä, riippumatta mistään aviosäädyistä.

(Näitä on mukava pohtia tässä illan ratoksi!)

Last edited: 12.05.2010
  17. just Vierailija

Mitä arvelet, jos mies on saattanut raskaaksi avioliitossa olevan naisen ja menee siitä asiasta ilmoittamaan ko. naisen aviomiehelle, aletaanko isyyttä tutkia? Se on sata varma, että semmosta miestä ei olekaan, joka ei vaadi isyystutkimusta, jos hälle tullaan väittämään, että toi sun nuorin lapses on muuten mun siittämä. Että eiköhän se tasa-arvo toteudu jollain tapaa kumminkin? ;)

18. Bete Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ei, näin ei suinkaan ole. On paljon tapauksia, joissa lapsi on saanut alkunsa ennen avioliiton solmimista (jopa ennen kuin tulevan avioparin osapuolet ovat tavanneet) tai avioparin eläessä asumuserossa - mutta sitten he ovatkin päättäneet palata yhteen. Esimerkkejä löytyy kyllä netistä, esim.
    http://kaksplus.fi/keskustelu/t1237182
    http://usasuomeksi.wordpress.com/2009/07/17/mikael-taistelee-lapsestaan/

Toisin kuin ehkä oletat, niin selvästikään kaikille miehille ei ole tärkeintä, että heidän kodissaan tepastelee vain heidän omaa geneettistä jälkikasvuaan. Avioliitossa oleminen ei myöskään tarkoita aktiivisen parisuhteen olemassaoloa. Kannattaa vähän tutustua näihin asioihin, ennen kuin olettaa, että nykylaki olisi ok (mitä se ei ole, mutta lakimuutos tulee eduskuntaan todennäköisesti piankin).

19. just Vierailija

No tuskin se laki sanelee minkään avioliiton neljän seinän sisällä tapahtuvaa elämää. Ja toisin kuin sinä ehkä oletat, on myös niitä miehiä, joille on hemmetin tärkeää, että heidän kodissaan tepastelee oma geneettinen jälkikasvu. Kun olet noin tietoinen perhe-elämästä lapsien kanssa, osaat varmaan antaa jonkun prosenttiluvun, kuinka paljon Suomessa on miehiä, jotka hakevat isyyttä lapselle, joka on toisen miehen nimissä.

20. eräsperäs. Vierailija

Ei varmasti olekaan, mikäli mies on tietoinen siitä, etteivät ne tepastelijat ole hänen siittämiään ja hän on tehnyt tietoisen ratkaisun silti huolehtia näistä kuin omistaan.

Yleensä parisuhteessa elävät sopivat keskenään jonkinlaisesta yhteiestä tavasta miten suhtaudutaan liiton ulkopuolisiin seksuaalisiin suhteisiin. Jos kuten useimmiten, päädytään sopimaan molemminpuolisesta uskollisuudesta, puun takaa tuleva epäily lapsen isyydestä saattaa hermostuttaa itseään automaattisesti isänä pitävän henkilön. Tai toki olla hermotuttamatta, mutta veikkaan kysessä olevan enemmän poikkeuksellisen yksilön kuin ihan tavallisen tallaajan.

21. Bete Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Luitteko te noita linkittämiäni sivuja? Jos, niin huomasitte varmaan, ettei niissä ollut kysymys ns. syrjähyppytapauksista. Tuossa Mikaelin tapauksessakin hän (biologinen isä) oli ollut mukana synnytyksessäkin, ja yhteiselämästä oli jo sovittu. Jostain ihmeen syystä, naisen muutettua mielensä, Mikaelilla ei enää ollut mitään isyysoikeuksia.

22. just Vierailija

No olisikohan Mikaelin kannattanut odottaa avioeroon saakka, ennen kuin alkaa lapsia siittämään naimisissa olevan naisen kanssa? Tai lukea edes se lakipykälä, niin olis tienny mitä voi olla edessä, jos alkaa hässimään kersoja varatun naisen kanssa? Ei tässä yksin lakia voi syyttää. On kai noita vapaitakin naisia lapsen tekoon...

23. Bete Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    ^ Huh, mikä asenne. Kannatat siis epätasa-arvoa? Kannatat sitä, että lapsen biologisella isällä ei ole mitään oikeuksia huolehtia lapsestaan, jos lapsen äiti niin haluaa? Onko sinusta oikein, että sukupuolet asetetaan tässä eriarvoiseen asemaan, vai olisitko valmis laajentamaan nykykäytäntöä? Jos joku nainen synnyttäisi lapsen naimisissa olevalle miehelle, niin tämän naisen äitiys pitäisi mitätöidä, jos mies niin sattuu haluamaan? Minusta on suorastaan käsittämätöntä, että joku ei näe nykyisen isyyslain jälkeenjääneisyyttä, vaikka netti on pullollaan siitä asiaa. Harmi!

24. just Vierailija

Kuule, jos asia sua näin hirveesti pännii, lähde taisteleen sen lainmuutoksen puolesta. Ei tätä jankutusta kukaan jaksa enää. Minä en tosiaankaan ymmärrä, miksi pitää alkaa pusertaan siementä naimisissa olevan naisen kanssa. Mistä sen tietää, vaikka olis jo raskaana jollekin muulle, jopa sille aviomiehelleen. Mitä se veloille kuuluu jotku isyysasiat???
    En minä ole ainakaan nähny "nettiä pullollaan isyyslaista". Tosin ei se ny kiinnostakaan. Miksikähän yleensä otin kantaa sun kirjoitukseen... No, oli varmaan tekemisen puute.

25. Neitopeikko Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    Betellä riittääkin puuhaa näiden lakimuutosten kanssa. Sterilisaation ikärajakin on vielä laskematta.
    Eduskuntatalon portaille seuraavaksi? Jankuttamalla netissä, nämä asiat tuskin muuttuvat.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri