Miehen vanhemmat pitää "parempana ihmisenä", kun olen koulutettu ja tykkään erilaisista asioista. Jatkuvaa kettuilua.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kyllästynyt"

Vieras
Olen ihan tavallinen akateemisen loppututkinnon suorittanut nuori nainen ja miehen vanhemmat ovat molemmat vannoutuneita duunareita ja heidän perheessään ja suvussaan kaikki ovat. Ikävä kyllä tämä tarkoittaa heidän kohdallaan myös sitä, että minä en oikein taida kuulua joukkoon. Haluaisin kyllä, mutta vaikeaa tuntuu olevan.

Ei, en mainosta tutkintoani, harrastuksiani tai kiinnostuksenkohteitani ja onkin ihan takapuolesta, että minua niiden takia pidetään jotenkin "parempana". Mitään arvostusta tekemisilleni tai asioilleni ei heru, jos jotain merkittävää tai mukavaa on tapahtunut esim. työrintamalla, sille vain hymähdellään viistosti ja kuitataan jollain toisella jutulla tai jonkun muun saavutuksella.

Vinoillaan, pidetään haahuilijana, peukaloiden pyörittelijänä jne. Aina joku vitsiniekka jaksaa heittää kysymyksen "millonkas sä meet oikeisiin töihin ja alat tienata?" ja perään röhönauru. Loukkaavaa. Heidän mielestään on hullua ns. kuluttaa persettä penkissä monta vuotta, kun tulotasokaan ei heti pomppaa amistason yläpuolelle.

Heidän suvussaan harrastetaan metsästystä, ralliautoilua ja rakentamista. Kyselen kohteliaasti ja olen lähtenyt mukaan rallikisoihin katsomaan serkkujen ajoa jne. Itse tykkään käydä teatterissa ja olla mukana teatteritoiminnassa, maalata ja käydä erilaisissa tapahtumissa, matkustella.

Minun kiinnostuksen kohteita yleensä vain mollataan. Kerran kutsuin ihmiset katsomaan esityistä, jossa olin itse mukana ja vastauksena oli, että "ei me tulla, kun ei me siitä mitään ymmärretä kuitenkaan, kerran ollaan teatterissa oltu vuonna -90 ja piti lähteä kesken pois, kun ei siitä mitään ymmärtänyt, hehe hehe". Monet harrasteeni kuitataan myös tuhahtamalla, että "miten sinä oikein jaksat kiinnostua tuollaisesta?".

Ylipäänsä puhuvat vain omista asioistaan ja tekemisistään ja niitä kyllä pitää jaksaa ihastella ja kysellä.

Itselle ei tulisi mieleenkään olla noin epäkohtelias ja olisi kiva saada molemminpuolinen kunnioitus toimimaan. Vähän ottaa koville välillä.

[QUOTE="kyllästynyt";26187019]Ei tosiaan. Hän on normaali, kohtelias mies.[/QUOTE]

No sitten ei auta kuin kestää sitä miehen perhettä, jos suhde mieheesi on kuitenkin hyvä. Sinuna pitäisi viileähköt välit, en jaksaisi koko ajan olla yhteydessä, jos minua kohdeltaisiin tuolla tavalla.

tosi ikävää! Ymmärrän sinua erittäin hyvin. Meidän ongelmamme miehen kanssa on, että osa ystävistämme tulee kyllä mielellään meille kylään ja pitää meistä ihmisinä, muttei koskaan kutsu meitä kotiinsa, koska arastelevat kotejaan ja vähättelevät niitä. Jotkut myös tekevät johtopäätöksiä luonteesta koulutuksen tai olosuhteiden pohjalta ja se on minusta todella epäreilua ja yhtä erottelevaa kuin vähätellä ihmistä matalan koulutustason tai vähävaraisuuden vuoksi. Ja EI mekään emme korosta koulutustamme tai elintasoamme - muut sen tekevät ja se loukkaa pahasti. Ihmisiä pitäisi arvioida ajatusten ja tekojen pohjalta ei rodun, koulutuksen, varallisuuden tai ulkonäön (tai harrastusten) pohjalta.

Useinkaan appivanhemmat eivät ole kiinnostuneita miniän töistä, kunhan vain jotain työtä tekee, ettei ole miehen elätettävänä. Miehen töihin ja yleensäkin omien lasten tekemisiin suhtaudutaan kunnioittaen ja niillä ylpeillään. Eli kyse ei välttämättä ole koulutuksesta, vaan oman suvun paremmuudesta. Se onkin sitten kova paikka, jos miniä olisi muka omia lapsia parempi.

Meillä taas miehen vanhempien (tai siis isän ja tämän vaimon, anopin kanssa kyllä tullaan hienosti juttuun!) kanssa kahnauksia aiheuttaa se, että minä en jaksa enkä halua aina olla heitä auttamassa. Olen siis parikymppinen, hekin vielä suht nuoria ja vetreitä ihmisiä. Mutta miehellenikin he soittelevat, että voisko hän tulla tekemään heille lumityöt tai ajamaan nurmikon, ja remonteissa pitää aina olla apuna yms. Minua ei niin ole kiinnostunut mennä heille hyysäämään tai auttelemaan, on ihan tarpeeksi tekemistä omissakin työasioissa, kodissa jne. Ja sitten kuulen aina kuittailua, kun toisen pojan tyttöystävä kyllä kävi siivoomassa ja pesemässä ikkunat heillä, ja hän teki sitä ja tätä tota. Ja voi luoja sitä märinän määrää, kun en ole heillä ollut syömässä äitien- tai isänpäivänä. Eivät tunnu ymmärtävän, että minulla on ihan omatkin vanhemmat.

Anteeksi, tämä meni ihan ulkopuoliseksi koko topicin aiheesta, mutta oli pakko päästä purkamaan. Alkaa suoraan sanottuna vatuttamaan tämä heidän toimintansa.

Argh, niin tuttu tunne. Tuo on niin rasittavaa. Ei kai se auta ku koittaa kestää ja antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Meillä loppui vasta eroon.

Miehenkään sukulaisista ei tarvitse pitämällä pitää mutta asialliset välit olisivat ok.

Eli etäisyyttä, harvoja käyntejä ja ne asialliset välit. Keskinäinen kunnioitus ja ymmärrys syntyvät ajan mittaan, jos ovat syntyäkseen.

Yhteistyössä