Miehen vapaus kulkea

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neljän äiti__
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="niinpä";29939608]Aloittajan viestissä pointti oli se, että mies ei tullut taaskaan ajoissa töistä kotiin, jolloin ap ei pääse hoitamaan asioita. Ja että tätä tapahtuu monta kertaa viikossa. En ihan heti olettanut, että on olemassa ihmisiä jotka käyvät monta kertaa viikossa kampaajalla ja samalla reissulla myös kuntosalilla. Kuntosalille kun yleensä pääsee myös illemmalla. Yleensä "asioitten hoitaminen" tarkoittaa virastoissa/kaupassa/pankissa yms käymistä. Siis asioiden hoitamista. Ei mitään omaa hemmottelua. Ja tähän sitten totesin, etteivät lapset ole este asioiden hoitamiselle.

En ole sanonut, etteikö omaa aikaa omille HARRASTUKSILLE saisi olla, kun ap ei sellaisesta maininnut sanallakaan aloitusviestissään. Ja olisi täysin eri asia, jos mies luuhaisi itse jossain harrastuksissa ja kavereilla yms niin, ettei ap_lla olisi mahdollisuutta itse toimia samoin. Nyt oli kyse kuitenkin siitä, että mies on TÖISSÄ eikä ap pääse "hoitamaan asioita" ja kiukuttelee siitä. Aivan eri asioita, mutta ilmeisesti täällä on kotimammoilla luetun ymmärtäminen hieman hakusessa.[/QUOTE]

Tuli oikein vilunväristykset kun luki näin katkeraa tekstiä. :( Tiedätkö, sun ei oo pakko vaan jämähtää kynnysmatoksi ja katkeroitua vuosi vuodelta enemmän kunnes koko sun sielu on myrkyttynyt. Voit tehdä asialle jotain (siis jotain muuta kuin yrittää saada muutkin naiset tiputettua samaan paskasankoon)!

En nyt jaksa ja ehdi lukea muuta kuin aloituksen. Kai miehelle oli tehty selväksi, että olet suunnitellut meneväsi hoitamaan asioita ja toivot et se tulisi tosiaan siinä päikkäriaikaan milloin sulle olisi kätevintä?

Tollaset asiat pitää sopia selvästi. Mistä se mies muuten tajuaa miten tärkeää olisi et se tulisi just tasan klo: 12.15 kotiin eikä tunnin päästä.

Ja kyllä perhe-elämään vaan kuuluu sekin, et jos sanoo olevansa kotona johonkin aikoihin niin sitten sillon joko ollaan tai ilmotetaan et meneekin myöhempään. Perhe-elämässä kun kummankin on otettava huomioon myös se toinen, eikä vaan omat menot. Se tuntuu edelleen olevan joillekin (etenkin miehille) käsittämättömän vaikeaa tajuta. Kuitenkin halutaan se perhe, mutta halutaan samalla viilettää vapaana kuin taivaan lintu muista piittamatta.

Olen omalta kohdaltani huomannut, että jos puolison asenne on tuo silloin, kun toinen on kotona lasten kanssa, se sama asenne tulee jatkumaan sittenkin, kun kotona olija palaa työelämää.

Meillä ainakin. Jouston olis pitänyt tulla aina minulta, toinen arvotti oman työnsä niin paljon korkeammalle kuin minun työni, ettei yksinkertaisesti kyennyt millään tasolla ymmärtämään miksi on ongelma, jos joudun yhtäkkiä järjestelemään kesken omien töitteni lastenhoitajia tai perumaan jatkuvasti omia menojani siksi, että toisen sana ei pidä. Olisi auttanut, että toinen olisi edes ilmoittanut ajoissa. Esimerkiksi, jos tietää myöhästyvänsä eikä ehdikään hakea lapsia hoidosta ajoissa, siitä voi ilmoittaa heti kun tietää, eikä viime tingassa niin, että toinen joutuu jättämään oman työnsä kesken.

Meillä se toinen osapuoli ei missään vaiheessa tajunnut, että mun työni on ihan yhtä tärkeä työ ja että vaikka pystyin joustamaan kotona ollessa enemmän (vaikka tein etätöitä), en pystynyt joustamaan enää niin paljon siinä vaiheessa, kun itse tein kodin ulkopuolella töitä.

Luulen, että vaan on ihan kyvytön ottamaan muita huomioon. Ei muuttunut missään vaiheessa, ensin minä yritin järjestellä oman elämääni niin, että missään tilanteessa joutunut luottamaan puolisoon sanaan. Eli luotin ulkopuoliseen apuun enemmän kuin siihen, että lasten toinen vanhempi lisi ollut lasten kanssa.

Sitten totesin, että jos luottamus on niissä kantimissa, kannataa ehkä laittaa tavarat jakoon.

Kannattaisiko asiasta ehkä keskustella miehen kanssa? Selittää, että sinun menosi kusevat jos hän ei pidä sovituista aikatauluista kiinni, ja pyytää ilmoittamaan vain varmat ajat. Jos aikataulujen pitäminen ei ole varmaa, niin sitten niitä ei ilmoiteta.

Kannattaa ap sanoa selvästi jos sinulla on jotain menoa. Meillä on myös neljä lasta pienellä ikäerolla. Kun olin kotona lasten kanssa, sanoin selvästi miehelle, jos oli jotain asioita mitä piti hoitaa, että mies tiesi tulevansa kotiin aikaisemmin. Muutenkin kannattaa puhua selvästi, että haluat jotain omia juttuja. Kyllä miehenkin nyt pitää olla kotona lasten kanssa ja äidinkin päästä tekemään jotain. Meillä mä olin ihan yhteisestä sopimuksesta hoitamassa yhteisiä lapsia kotona, joten tottakai oltiin miehen tulojen varassa. Mutta tehtiin ja tehdään edelleen yhteistyötä ja mies on myös lasten kanssa. Asioista pitää sopia vaan etukäteen eikä miehellä voi olla vapautta mennä ja tulla miten haluaa. Jos lupaa tulla ajoissa, kyllä siitä pitää ilmoittaa. Eli nyt ap puhut miehelle ja teette pelisäännöt, jotta sinäkin pääset johonkin joskus. Et sinä yksin perhettä ole perustanut.

Vapaus kulkea ja töiden venyminen on minusta kaksi eri asiaa. Toivon, että mies hoitaa työnsä sen verran hyvin, ettei ole ensimmäisenä irtisanottavien joukossa kun seuraavat YT-neuvottelut tulee ja ehkä jopa saa ylennyksiä. Sama pätee tietysti minuun, mutta perhevapailla ei työvelvoitteita ole. Kyllä työt, sekä omat että miehen, ohittaa prioteettilistallani kuntosalit yms. harrasteet.

Mutta riippuu sitten ihan toisen työn luonteesta, voiko siinä tulla sellaisia viivästyksiä, ettei edes ilmoittamaan kykene. Sillä tottakai pitää ilmoittaa, jos vaan mahdollisuus on. Eikä pidä lupailla asioita, joiden toteutuminen on hyvin epävarmaa.

Aloittajan kannattaa muistaa se, ettei kaikki pääse koskaan lähtemään töistä ennen neljää, joten jos mies kuitenkin pääsee joskus niin hyvissä ajoin töistä että pääset hoitamaan virasto- yms. asioita ilman lapsia, olet onnekkaassa asemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Neljän äiti__;29939538:
Juuri tästä oli kyse. Vaikka olen tällä hetkellä "vain kotona", minullakin pitäisi olla tilaisuus joskus omiin menoihini suunnitellusti. Ei siten, että lähden sitten, jos miehen menoilta jää saumaa. Eikö sama päde myös työssäkäyvien äitien suhteen, että lupauksista pidetään kiinni!

Mä en noita naisten halventajia noteeraa mihinkään. He ovat joko elämässään katkeroituneita vanhoja piikoja/vanhoja poikia, jotka eivät ole päässeet ikinä ensimmäisellekään äitiys- tai isyyslomalle. Tai sitten he ovat omassa elämässään alistettuja tossukkamiehiä, joiden ainoa purkautumiskanava on tämä palsta.

Noh, minä olen vanhapiika (varmaan jonkun mielestä) mutta kyse ei ole siitä etten olisi päässyt äitiyslomalle. En ole halunnut. En silti vihaa lapsia.
Minun tukeni ei varmaan kelpaa em. syystä mutta tottakai ap on oikeassa. Hänellä on oikeus olettaa että sovittu pitää ja saada tietää jos tulee muutoksia.

Kuulostaa minun korvaani siltä, että mies tekee tätä tahallaan. Eli ei kunnioita puolisoa, ihmisenä eikä äitinä. Saattaisi jopa olla narsisti mies, joka ei KYKENE ajattelemaan muiden tunteita. Vaam tekee juuri niinkuin itseään huvittaa. Miksi olet tuollaisen rontin kanssa tehnyt oliko se kolme vai neljä lasta? Liian monta jokatapauksessa...Sähän olet vankina kotona, törkeää! Eroaisin tuollaisesta miehestä, mitä apua siitä on sulle? Pelkästään rahallinen apu vai? Tukeeko henkisesti? Eipä taida rakastaa sinua, kun kohtelee noin huonosti. Näissä viesteissä ihmettelen aina että onko pakko tehdä niin monta lasta putkeen???? Yhden tai kahden lapsen kanssa kykenee hoitamaan niitä asioitaan niin että OTTAA NE LAPSOSET MUKAANSA, eikä ole oman kotinsa vanki. Kamalaa.

Meillä mies voi jäädä töihin, kun iski flow päälle, eikä huomaa ajan kulumista. Oon aina varautunut siihen, että myöhästyy sovituista ajoista ja siksi jätän aikatauluihin ilmaa.

Paljonko jätät ilmaa? Tunnin? Kaksi?

Oikeasti, onhan tuo nyt vittumaista, ettei miehen sana pidä koskaan. Mun kaverini katseli tälläistä miestä 7 vuotta. Yritti puhua, kertoi miksi on tärkeää että mies on kotona silloin kun sanoo olevansa (kaverilla esim. lääkäriaika). No, ei mennyt perille, joten nyt ovat eronneet. Enkä yhtään ihmettele.

Kummallista, että jotkut miehet näyttää luulevan, että se on ihan äidin homma hoitaa lapset. Aika usein tuollaiset miehet onkin eronneita.

No joo meillä mies otti oikeudekseen lapsen jälkeen mennä miten tykkää edelleen, bilettää opiskella jne. Ja minä sitten koitin myös opiskella mutta olin tämän lisäksi täysin yksin vastuussa lapsesta. Pistin ukon pihalle, pääseepähän helpommalla kun ei tarvitse lasten lisäksi vielä miehenkin tarpeita tyydyttää :) ei nyt ehkä ihan kuulunut asiaan mutta eiköhän tämä keskustelu kuitenkin tähän taas mene.

Yhteistyössä