Mieheni kanssa hieman eri näkemykset raha-asioista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras ap"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras ap"

Vieras
Olen ollut pienillä tuloilla viimeiset 5 vuotta. Tänä aikana me ollaan saatu 2 lasta. Rahaa olen saanut minimiäitiysrahan sekä kotihoidontukea ilman hoitolisää tai kuntalisää. Lisäksi tietenkin ensin yhden lapsen lapsilisä, myöhemmin kahden lapsen. Raskauksien välissä olen käynyt pätkätöissä ja kaikki sillon tienaamani rahat on mennyt perheeseen. Samoin kun kaikki saamani tuet laitan perheeseen. Maksan omat laskut, käyn ruokakaupassa, maksan lasten kuluja ja aina jos rahaa vähänkin on, niin maksan myös muita laskuja. En ole viimeisen viiden vuoden aikana käynyt kavereiden kanssa edes kahvilla koska mulla ei ole rahaa siihen. En ole ostanut uusia vaatteita, kampaajassa olen käynyt vaan kun olen lahjaksi saanut lahjakortin. En siis todellakaan ole senttiäkään laittanut vain itseeni.
Mieheni on hyväpalkkaisessa työssä ja on joutunut vastaamaan suurimmalta osin perheemme elatuksesta. Miehelleni on kuitenkin jäänyt myös vähän rahaa omaan käyttöön, ei paljon mutta sen verran että voi käydä baarissa ystävien kanssa, ostaa uudet harrastusvälineet jne. Mieheltäni en ole saanut omaan käyttöön yhtään rahaa enkä ole sitä edes vaatinut koska mielestäni mieheni saa käyttää omaa rahaansa omiin menoihinsa.
Nyt mä olen vihdoinkin pääsemässä töihin, hyväpalkkaiseen työhön. Olen ollut siinä luulossa, että kun menen töihin, kulut laitetaan puoliksi. Palkat ovat melkein yhtä suuret. Molemmat maksaa osuutensa laskuista ja molemmille jää myös omaa rahaa. Mieheni kuitenkin eilen ilokseni ilmoitti, että kun mä menen töihin, mä olen yksin vastuussa perheen elatuksesta. Koko palkkani laitetaan perheen kuluihin ja laskuihin ja mieheni saa pitää omaan käyttöön kaikki tienaamansa rahat. Tämä on hänen mielestä reilua. Hänen mielestä hän on täysin yksin vastannut perheemme elatuksesta viimeiset 5 vuotta ja nyt on mun vuoro kantaa sitä taakkaa. Mieheni ei millään ymmärtänyt miksi tämä on musta epäreilua. Sen verran suostui antamaan periksi, että saattaa ehkä sitten antaa omista rahoista mulle rahaa jos tarvitsen jotain.
Taidan jättää menemättä töihin ja katsotaan mitä se sitten tekee. Perkele.

paska mies sulla,sori vaan mut toi on tosi paskaa puhetta.

meillä mies maksaa laskut,minä ruuat ja mies auttaa ruokakuluissa jos on tarvis.
mies on töissä,minä opiskelen työmarkkinatuella.
kaksi lasta myöskin meillä.
aina jaettu rahat.ja mies lainaa ja antaa minulle jos lähden ulos,tarvin itselleni tai lapsille ostaa jotain.

Jätä menemättä töihin tai sano että erotessahan hän sitten maksaa ihan kiitettävästi elareita että kannattaa ihan itsekseen miettiä mikä sitten on reilua kenellekin.

Hänen ehdotukseensa arvatenkin sitten sisältyy se että hän hoitaa kotihommat, koska voisin olettaa että sinä olet niistä ollut vähintäänkin suurimmaksi osaksi vastuussa tähän saakka?

Esität asian miehelle niin, että sinä olet laittanut kaikki tulosi perheen kuluihin, miehelle on sentään jäänyt ylimääräistä. Huomauta myös, palkjonko pelkissä päivähoitomaksuissa on säästynyt, kun olet ollut kotona.

[QUOTE="hui";22714982]paska mies sulla,sori vaan mut toi on tosi paskaa puhetta.

meillä mies maksaa laskut,minä ruuat ja mies auttaa ruokakuluissa jos on tarvis.
mies on töissä,minä opiskelen työmarkkinatuella.
kaksi lasta myöskin meillä.
aina jaettu rahat.ja mies lainaa ja antaa minulle jos lähden ulos,tarvin itselleni tai lapsille ostaa jotain.[/QUOTE]

Sori vaan mutta se mikä toimii teillä,ei välttämättä toimi muilla.
En minä ainakaan alkaisi elättämään kumppania,vaikka tämä opiskelisi.
Itsekin olen opiskelija ja mies töissä,maksamma tasan puoliksi vuokran,laskut ja ruuat.
Toki miehellä jää enempi rahaa käyttöönsä koska hän saa rahaa 4 kertaa enemmän kuin minä, mutta niin se vain menee.
Jos olisin töissä,minullakin jäisi enemmän rahaa käyttööni,kuten jääkin kunhan tästä valmistun.

Pyydä mieheltäsi sitten rahana ne summat mitä sulla on jäänyt vaikka eläkekertymästä vajaaksi koska olet ollut kotona pienillä tuloilla.

Harvoin tulee sanottua mutta sulla on kyllä harvinaisen sika mieheksi.

Huhhuh, aikamoinen sika mieheksi tosiaan. Ei kyllä montakaan tyyppiä tule mieleen, jonka voisin kuvitella asennoituvan noin. Hitto! Tilanne on niin vieras mulle, etten osaa mitään edes sanoa. Huhhuh.

Itsekin olen opiskelija ja mies töissä,maksamma tasan puoliksi vuokran,laskut ja ruuat.
Toki miehellä jää enempi rahaa käyttöönsä koska hän saa rahaa 4 kertaa enemmän kuin minä, mutta niin se vain menee.
Jos olisin töissä,minullakin jäisi enemmän rahaa käyttööni,kuten jääkin kunhan tästä valmistun.

Se onkin vähän eri asia jos toinen opiskelee, tai jos on kotona hoitamassa yhteisiä lapsia. jos ne lapset on yhdessä hankittu ja toinen menettää sen takia palkkatuloja että hoitaa lapsia niin pitää niissä rahaasioissa vähän oikeus ja kohtuus olla, itse on voisi koskaan hyväksyä mieheltäni tuommoista järjestelyä, en edes sitä mikä teillä aikasemmin on ollut

täytyy kyllä myöntää että oot visiin sitten löytänyt harvinaisen hyvin sulle sopivan miehen jos oot oikeesti sitä mieltä :D yhtä pihejä molemmat. Mitenhän käy sitten kun tulee lapsia ja ne sun tulot taas laskee väkisinkin ja miehes saa vaan aina elellä herroiksi omilla rahoillaan kun on niin onnekas että ei niitä lapsia voi synnyyttää eikä sen takia tarvi olla poissa töistä... tuntuukohan sulta se yhtä oikealta vielä sillon toi sun systeemi

Miten se on reilua, että mies saa nyt laittaa kaikki rahansa itseensä? Jos sinä maksoit omat laskusi, ruokaa ja lasten juttuja, millä logiikalla mies ei maksa nyt mitään?

Mä en käsitä perheitä joissa kaikki ei ole yhteistä. Toisen hyväksikäyttöä ei pidä suvaita, mutta ei kai kukaan kuvittele että kaikilla on aina tilanteet samoja? ts. Jompikumpi tienaa aina enemmän kuin toinen, toinen tekee enemmän kuin toinen joissain jutuissa jne. Mä oon elättäny meitä miehen opiskeluaikana, pari viime vuotta mies oli pääelättäjä kun alottelin firmaani. Tulevaisuudessa voi käydä ihan mitä vaan, mulla melko hyvät näkymät, miehellä myös, mutta voi meidän firmat mennä altakin, sitten eletään sen tilanteen mukaan, yksikkönä. Kumpikaan ei laske yhtään mitään. Meille on kaikki yhteistä, ihan kaikki.

Mun mielestä vielä jotenkin menee se että jos toinen on kotihoidontuella niin on reilua että töissäkäyvälle jää enemmän käyttörahaa, koska hän on se joka ne rahat tienaa.

Mutta jos molemmat on töissä niin kulut pitäisi jakaa joko puoliksi tai tulojen suhteessa jos tuloissa on iso ero.

Eihän nyt ole mitään järkeä siinä että sä joudut jatkossa maksamaan KAIKKI kulut siksi että mies on maksanut suurimman osan kuluista sen aikaa kun olet kotona.

Minä näyttäisin tuollaiselle ukolle ulko-ovea. Pärjäät taloudellisesti paremmin töissä ollessasi ilman miestä. Ja lisäksi tulee ne elarit.

[QUOTE="mie";22715221]täytyy kyllä myöntää että oot visiin sitten löytänyt harvinaisen hyvin sulle sopivan miehen jos oot oikeesti sitä mieltä :D yhtä pihejä molemmat. Mitenhän käy sitten kun tulee lapsia ja ne sun tulot taas laskee väkisinkin ja miehes saa vaan aina elellä herroiksi omilla rahoillaan kun on niin onnekas että ei niitä lapsia voi synnyyttää eikä sen takia tarvi olla poissa töistä... tuntuukohan sulta se yhtä oikealta vielä sillon toi sun systeemi[/QUOTE]

Pihi en kyllä ole, reilu vain. :)
Ja lapsi on jo hankittuna, sen vuoden kun lapsen kanssa olin kotona mies maksoi vuokran,laskut ja pitkälti ruuankin.
Taisin oikeastaan ostaa silloin omasta tuestani pelkästään vaatteita ja tavaroita itselleni sekä lapselle.

Vastaukset ovat tyypillisiä täällä - miehen kuuluu elättää automaattisesti. Miksi se on niin kamalaa ajatella, että nainen ei voisi vastata perheen ylläpidosta vuorollaan?

Toki minusta pitää huomioida kotiäidin työpanos kotona (jos se on poikennut perheen isän työpanoksesta) ja menetetyt ansiotulot (mieshän on säästänyt päivähoitomaksuista) sekä äidin maksamat maksut tuon 5 vuoden aikana.

Voi elämä mä näen aina punaista kun on tollasia perheitä. Jos ollaan yhtä perhettä, on yhteiset lapset ja yhteinen elämä niin silloin myös rahatkin kuuluu olla yhteisiä!!! Tuo teidän meininki on sitä kämppäkaverisysteemiä joka on ihan väärä perusta jos haluaa pysyvän, pitkäaikaisen parisuhteen. perheessä kuuluu olla yhteiset rahat. Se ei estä sitä etteikö kumpiki saisi siitä myös sitä omaa rahaa omaan käyttöön.

Voi elämä mä näen aina punaista kun on tollasia perheitä. Jos ollaan yhtä perhettä, on yhteiset lapset ja yhteinen elämä niin silloin myös rahatkin kuuluu olla yhteisiä!!! Tuo teidän meininki on sitä kämppäkaverisysteemiä joka on ihan väärä perusta jos haluaa pysyvän, pitkäaikaisen parisuhteen. perheessä kuuluu olla yhteiset rahat. Se ei estä sitä etteikö kumpiki saisi siitä myös sitä omaa rahaa omaan käyttöön.

Perustelisitko että miksi?
Miten suhde kärsii siitä,että kumpikin säilyttää itsenäisyytensä ja omat rahansa?
Yhdessähän suurin osa niistä laskuista maksetaan,mutta kyllä ne rahat jokainen tienaa ja omistaa ihan itse.
Kaikkea ei tarvitse parisuhteessakaan jakaa.

Yhteistyössä