Mieheni tietää että parasta ystävääni petetään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä ihmettä teen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vaan entä jos esim. siivooja siivoaa Soneralla ja näkee ihmisten teletietoja pöydillä? Saako kertoa että se Mäkisen Jordekin sitten puhuu 500 euron puhelinlaskuja?

Entä raflan kokki? Voiko hän puhua pitkin kyliä että se Mäkelän Ainokin syö joka päivä kermajuustopihvin vaikka niin on olevinaan dieetillä, ja ottaa jälkkäriksi suklaapiirakankin!

Entäpäs kosmetologi tai fysioterapeutti? Voiko puhua että sillä Römppäsen Tiinallakin on sitten sitä ja tätä...?

Entä bussikuski? Voiko puhua että taas se lähti ehtoomyöhällä Kalevikin naisiin kaupunkiin baareilemaan, niin haisi Menneni että pyörtyä meinasin...

Tuo Sonerajuttu on käytännössä mahdoton, tuskin ne teletiedot missään pöydillä lojuu. Saattaa tietysti jotain nähdä, mutta tuskin mitään yrityssalaisuuksia jotka taas kuuluvat eri lain piiriin.

Raflan kokki saa höpötellä mitä haluaa, jos moraali kestää vähemmän kuin ainon keittiömyssyn kumpparinauha -tai vyönsolki.
Bussikuskinkin vastuu rajoittuu kuulijan korviin.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Minäkin olen vetänyt;10461219:
Mutta älkää kertoko kellekään...;)

Miten sä jaksat aina vaan roikkua mun perässä. Ei tainnut mennä minuttiakaan kirjoitukseni jälkeen, kun jo nylkky löysi kohteen. Ei se mua haittaa, mutta vähän säälittää (ja huom. erittäin vähän) jos ihmisen elo on pelkkää ellit-roikkumista päivät pitkät. Hanki elämä. Sivistä vaikka itseäsi, kun tunnut olevan aina vaan se veitsilaatikon ainut lusikka -juu nou?

Entäs tämä? Asun rivarissa pienessä kaupungissa, ja naapurin emäntä on työssä eräässä ammatissa jossa on vaitiolovelvollisuus? Hän kyllä usein kälättää puhelimeen ollessaan tupakalla takapihalla, ja koko rivarilähiö kaikuu kun kaikki kuulee hänen puheensa. Osin ovat potilaspuheluita mutta niistä pystyy täysin hyvin kuulemaan kuka on langan toisessa päässä. Ja kun on pieni paikkakunta, kaikki tuntevat toisensa.

Kun pakkaset lähtevät, se nainen on takapihallaan jatkuvasti, eipä paljoa tarvi tosi-teeveetä katsella kun menee vain kuuntelemaan mitä se muidu siellä puhuu. Tuosta syystä en ole hänen asiakkaansa, vaan käyn naapurikaupungissa yksityisellä hoidattamassa itseäni vaikka se hiukan maksaakin mutten halua asioistani kerrottavan.

Miksi ihmeessä kiinnostaa mennä kuuntelemaan mitä puhutaan...

No jos meinaan olla omalla pihallani, kuulen kaiken koska omaan normaalin kuulon. Kuuluu se pidemmällekin naapurustoon, etenkin jos on itsekseen pihassansa eikä ole keskittynyt esim. toisen kanssa jutteluun.

Mun ja hänen välissä on vain kevyt aita, ei se ole mikään äänieriste. Naapuri voi luulla niin tosin.

Viimeksi muokattu:
taksikuskeilla mitään vaitiolovelvollisuutta ole!! Kyllä olette tyhmiä ihmiset!!

Laita kaverisi postiluukkuun koneella kirjoitettu kirje hänelle jossa kerrot miehensä olleen silloin ja silloin sen naisen luona. kyllä se itse selvittää loput!

taksikuskeilla mitään vaitiolovelvollisuutta ole!! Kyllä olette tyhmiä ihmiset!!

Laita kaverisi postiluukkuun koneella kirjoitettu kirje hänelle jossa kerrot miehensä olleen silloin ja silloin sen naisen luona. kyllä se itse selvittää loput!

Kannattaa kuitenkin miettiä kahdesti. Minun mies oli työkomennuksella pois kotikaupungistani ja veljeni sattui silloin käymään kylässäni ja kun harvoin näemme, ilta venähti ja hän lähti luotani vasta klo 23.30. Siis ihan vain veljeni todellakin.

Tarkkasilmäinen naapuri kuitenkin huomasi että meillä kävi vieras mies mieheni ollessa muualla ja raporti miehelleni asiasta. Mieheni tiesi jo veljeni käynnistä ja kattoi hiukan kieroon naapuriani. Yhdessä saimme hyvät naurut omien seinien sisällä mutta miettikää miten olisi asiat jos mieheni olisi epäilevää ja mustasukkaista mallia. En olisi tätä enää kirjoittamassa välttämättä eli miettikää nyt kannattaako toisten asioihin seota.

Viimeksi muokattu:
Tinttu on siis sitä mieltä että parempi olla puuttumatta miehen pettämiseen kun suomessa on normaalia että mies sitten vaikka tappaa naisystävänsä??

Mitä helvettiä?

Juu, ei helvetissä puututta toisten asioihin. Paneskelkoot kuka kenenkin kanssa ja huijatkoot puolisoaan mennen tullen.

Suomessa kuuluu olla turpa kiinni, ja puuttumatta toisten asioihin. Ei tunneta naapuria, ettei vaan häiritä hänen elämäänsä. Siksihän meillä täällä lintukodossa löytyy niitä muumioituneita edesmenneitä asunnoistaan, joita kukaan ei ole osannut kaivata, eikä asioihin puuttua. . . Kitui se sitten lattiallaan ennen kuolemaansa tahi ei. . .

Juu, ei helvetissä puututta toisten asioihin. Paneskelkoot kuka kenenkin kanssa ja huijatkoot puolisoaan mennen tullen.

Suomessa kuuluu olla turpa kiinni, ja puuttumatta toisten asioihin. Ei tunneta naapuria, ettei vaan häiritä hänen elämäänsä. Siksihän meillä täällä lintukodossa löytyy niitä muumioituneita edesmenneitä asunnoistaan, joita kukaan ei ole osannut kaivata, eikä asioihin puuttua. . . Kitui se sitten lattiallaan ennen kuolemaansa tahi ei. . .

On 2 eri asiaa puuttua toisten yksityiselämään kuin käydä katsomassa iäkästä sukulaistätiään / mummuaan kylässä.

Soneran siivoojaa tuskin pannaan vastuuseen, jos hän kertoo näkemistaan laskutustiedoista, mutta vastuuseen joutuu se työntekijä, joka jättää pöydälleen näkyville asiakkaan papereita. Ei minun ymmärtääkseni pankissakaan jätetä yöksi mitään ihmisten lainahakemuksia pankinjohtajan pöydälle, vapaasti siivoojien ja mahdollisten muiden huoneessa kävijöiden nähtäville.

Taksikuskilla ei ole mitään virallista vaitiolovelvollisuutta. Takseilla saattaa kuitenkin olla keskenään eräänlainen herrasmiessopimus siitä, että asiakkaitten kyydeistä annetaan tietoja vain viranomaisille tai muuten välttämättömille tahoille. Taksit on yksityisyrittäjiä, ja haluaa maineensa säilyvän. Muutenhan voi olla että kyydit loppuvat.

Ei kampaajillakaan ole mitään vaitiolovelvollisuutta, ei kosmetologeilla eikä kellään tällaisilla vastaavilla. Kyse on vain omasta imagosta, joka saattaa kärsiä, jos ei osaa pitää suutaan kiinni asiakkaan yksityisistä tiedoista. Siksi useimmilla varmasti on se periaate, että asiakkaista ei juoruta. Mitään juridista velvollisuutta vaitioloon ei kuitenkaan ole. Asiakas menee tällaiselle ihmiselle hoidettavaksi tai palveltavaksi ihan omalla riskillä.

Minä olen kunnalla töissä, eikä minun ole koskaan tarvinnut minkäänlaista vaitiolovelvollisuussopimusta allekirjoittaa. Se vain on joskus työhön tullessa sovittu työnantajan kanssa näin, että asiakkaista ei anneta tietoja eteenpäin (ainoastaan poliisille tai sovituille viranomaistahoille) eikä asiakastapahtumista kerrota mitään. Tavalliset asiat nyt sentään ei mitään vaitiolovelvollisuutta tarvitse, eihän siitä nyt kukaan voi pulttia ottaa, jos kerromme, että se ja se perhe kävi tai että meillä kävi mustalaisia tietsikalla, näähän nyt näkee kuka tahansa muukin ihminen. Eli mun työpaikkani on kirjasto. Siis ainoastaan ne tiedot, mitä ihmisistä on rekisterissä, on salaisia. Jos joku heittäytyy hankalaksi tiskillä, hän tekee tietoisen valinnan siitä, että muutkin asiakkaat sen näkevät. Mutta kenenkään asiakastietoja ei kerrota, eikä sitä mitä heillä on lainassa tai laskutuksessa tai vastaavaa. Meiltä on joskus yritetty kysyä jonkun ihmisen osoitetta tai puh.numeroa, mutta niitä emme anna.

Ravintolat pitää tämän saman herrasmiessopimuksen, minkä taksikuskitkin, eli eivät kerro näkemästään ja kuulemastaan eteenpäin. Jos kertovat, eivät joudu siitä mihinkään oikeusvastuuseen, korkeintaan kuitenkin esimiehen puhutteluun tai mistä minä tiedän vaikka saisivat potkutkin, jos on oikein maineestaan kiinni pitävä yritys.

Eli ei ole taksikuski menetellyt mitenkään juridisesti väärin, kun on kertonut vaimolleen vieneensä tämän ystävän miestä tiettyyn osoitteeseen. Omaa ammattikuntaansa vastaan hän sen sijaan on tehnyt karhunpalveluksen.

Mutta oliko tämä itse asiassa se ap:n varsinainen ongelma? Eikös se ollut lähinnä se, että kertoako ystävälleen vai ei?

Minä en kertoisi suoraan, ainakaan heti. Asiassa on kuitenkin aina niitä epävarmuustekijöitä. Voihan olla, että juttu kuivuu kokoon ja parempi, ettei suurempaa näytelmää tulekaan. Vaikeita asioita nämä on, joka tapauksessa. aina toivoisi, että ihmiset varmistaisivat niin hyvin nämä juttunsa, ettei niistä todellakaan mitään vuotaisi ulos, jos kerran pitää salaa vieraissa hypätä.

Soneran siivoojaa tuskin pannaan vastuuseen, jos hän kertoo näkemistaan laskutustiedoista, mutta vastuuseen joutuu se työntekijä, joka jättää pöydälleen näkyville asiakkaan papereita. Ei minun ymmärtääkseni pankissakaan jätetä yöksi mitään ihmisten lainahakemuksia pankinjohtajan pöydälle, vapaasti siivoojien ja mahdollisten muiden huoneessa kävijöiden nähtäville.
QUOTE]

Mmm. Jäin miettimään. Meillä duunissa (yksityinen lääkäritalo) kyllä jätetään pöydille monenmoista paperikasaa, sekä keskeneräisten asioiden lodju on erikseen, sekä hyllyt täynnä mappeja. Kyllä siivooja hyvinkin voisi "vilkaista" yhtä ja toista, ja näin saada tietoonsa asioita jotka eivät todellakaan ole sellaisia joita voisi juoruta. Käsittääkseni siivoojan kuuluu pitää suunsa kiinni. Eihän sitä voi jatkuvasti olla kuin joku haukka laittamassa papereitaan lukkojen taa kun siivooja tulee. Siivooja tulee eri aikoihin, joskus esim. ruokatunnilla. Pitäisikö mun aina esim. vessaan poistuessani varmuuden vuoksi lukita ja piilottaa kaikki ettei siivooja vain näkisi arkaluonteisia papereita ja laulaisi niitä tahdottomana pitkin kylänraittia?

Ei meillä ole ainakaan kukaan ohjeistanut että paperit pitäisi pitää salassa siivoojan silmiltä.

Viimeksi muokattu:
Mut luulis, että näin kuitenkin tehtäisiin, siis että ei nyt ihan ilmiselvästi jätetä jotain asiakkaitten arkaluontoisia tietoja täysin avoimesti pöydälle, jos tiedetään, että joku sellainen, jonka ei kuulu niistä tietää, tulee pöytää pyyhkimään, vai?

Olen kyllä tuntenut yhden ihmisen, joka siivosi A-klinikan tiloja, ja hän kerran sanoi, että jos haluaisi, niin saisi kyllä tietoonsa, ketä siellä käy, ja jotenkin rivien välistä ymmärsin, että varmaan on niitä "mappeja" katsonutkin. Ja tokihan esim. sairaaloitten työntekijät joka tasolta pystyy saamaan ainakin jotain tietoja potilaista, jos haluaa, ainakin sen, ketä siellä on hoidettavana.

Eihän ne mapit ja paperit varmaan missään lukituissa kaapeissa ole, mutta aika epeli täytyy jonkun siivoojankin olla, jos menee niitä varta vasten ottamaan ja aukomaan.

Mutta eikös nykyään tällaiset tiedot ala olla jo muutenkin ihan tietokoneitten rekistereissä pelkästään, joten ei niihin ihan helpolla luulisi ainakaan siivoojien pääsevän käsiksi.

Eihän ne mapit ja paperit varmaan missään lukituissa kaapeissa ole, mutta aika epeli täytyy jonkun siivoojankin olla, jos menee niitä varta vasten ottamaan ja aukomaan.

Mutta eikös nykyään tällaiset tiedot ala olla jo muutenkin ihan tietokoneitten rekistereissä pelkästään, joten ei niihin ihan helpolla luulisi ainakaan siivoojien pääsevän käsiksi.

Kyllä niitä on vielä paljon vielä mapeissa, muovitaskuissa, laatikoissa jne jne. Olen konttoristi ja tiedän asian. Toki rekisterit ym on koneella ja cd:ille tallennetaan, mutta mapeissa on monenmoista aineistoa vielä joka työpaikalla. Aika naivia luulla että joku paperiton konttori olisi olemassa, hih.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä