Miehet ja lasten +kodinhoitaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taas väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

taas väsynyt

Vieras
Täällä aina kailotetaan kauheasti sen puolesta,miten jotkut naiset on kamalia kun vaativat,että se mieskin nousee joskus öisin hoitamaan palveluvuoron vauvalle kun se miesparka joutuu aamulla lähtemään töihin.Mä en ole tätä ihan koskaan ymmärtänyt,koska kyllä mä ainakin teen rankempaa päivää kotona lasten kanssa kuin mies töissä.Mies on itekin sitä sanonut,että hän pääsee aina töihin oleilemaan kun minä hoidan lapset kotona.Mä siis hoidan kotihommat päivän aikana ja pidän lapset hengissä.Öisin vauva vielä heräilee ja todellakin edellytän,että mies osallistuu niihin puuhiin myös.Samaan aikaan aamulla meidän täytyy nousta ylös,koska vanhin lapsi herää aina seitsemän aikaan enkä mä voi sitä yksinään jättää touhuumaan ja jatkaa lepposasti uniani.Pakko mun on nousta ja alkaa hommiin.Ja aamuisin mies ei osallistu lapsiasioihin kun hoitaa itsensä valmiiksi töihinlähtöön,enkä mä muuta odotakaan.Mä olen viis päivää viikossa yksin lasten kanssa kotona 8h/päivä ja ihan yhtä vähän mä saan nukkua päivän aikana kuin mieskin.

Vai onko se niin,että mies ansaitsee ne unensa enemmän koska on töissä ja siis keskittymistä vaaditaan?Ettei tule kengän kuva persuksiin.Mielestäni myös äidin keskittymiskyky on aika tärkeää,että ne lapset edelleen voi hyvin kotonaan.

Eli arvostatteko itse omaa työtänne kotona vai ette?Kun kerran se äidin uni ei olekaan niin tärkeää.Vai sekö on selitys,että saahan äiti sentään olla kotona?Lomailemassa?Ei tämä mulla ainakaan lomalta tunnu kun uhmaikäinen riehuu aamusta iltaan ja vauva on vaativampaa sorttia..

Pälä pälä
Eiköhän jokainen perhe itse päätä miten asiat hoitaa.
Ja paljolti se on kiinni siitäkin mitä se mies työkseen tekee, että jaksaako se yöllä nousta vauvan kanssa.

Meillä se on niin, että miehen ei tarvitse yöllä nousta, mutta saa kyllä illalla nukuttaa toisen lapsen. Siitä koen myös joskus huonoa omaatuntoa, koska lapset valvovat aika myöhään, koska voivat aamulla nukkua pitkään. Toisaalta mies ei luultavasti muutenkaan menisi nukkumaan ennen yhtätoista, vaan katselisi telkkaria (mikä tosin ei olisi työtä, kuten lapsen nukuttaminen).

Minulla on kotona raskaampaa kuin minulla olisi töissä, mutta miehellä on raskaampaa töissä kuin minulla töissä tai kotona tai edes töissä ja kotona yhteensä.

Varmasti riippuu paljon vauvastakin. Meillä esikoinen oli sairas ja heräili pari vuotta puolen tunnin, tunnin välein. Kyllä siinä olisi oltu lääkityksen tarpeessa koko perhe jos ei olisi vuoroteltu.

Ei ole yhtä oikeaa ratkaisua. Kelle sopii mikäkin.

Mitä tulee kotitöihin ja lastenhoitoon työpäivän jälkeen niin kuvitelkaapa toisin päin. Äiti olisi töissä ja isä kotona. Voisitteko kuvitella, että työpäivän jälkeen äiti rojahtaisi sohvalle koko illaksi kun on jo panoksensa antanut :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Valon kantaja:
Mä hoidan kodin ja lapset. Mies hoitaa työnsä. Mä en nää siinä mitään ongelmaa.

eli miehes vaan asustelee teillä..onhan ne mieheskin lapsia..

Joo, asuteleehan se. Samalla rakentaa autotallia, hoitaa muut ulkotyöt, lämmitys puut ja muut. Viikonloppusin jakaa aamupostia. On juu, aika lapsi..

Kyllä mä ihan suosiolla hoidan lapsen ja kodin sillä aikaa kun mies on töissä. Viikolla öisin se olen minä joka nousee vauvaa hoitamaan, mies joutuu työpäivänsä aikana mm. autoilemaan, en halua sen menevän rattiin umpiväsyneenä. Eri juttu sitten tietysti kun ollaan taas molemmat töissä.

Tällä hetkellä mun työ on hoitaa vauvaa, ja miehen ansaita meille rahaa :)

ootko sä kotona lasten kanssa?
mä kun olin kotona niin hoidin mieluusti kotihommat ja mies kävi töissä,mut nyt kun mäkin työelämässä taas niin haluan että mieskin tekee jotain. ja tekeehän se :)

Alkuperäinen kirjoittaja ellapuu:

ootko sä kotona lasten kanssa?
mä kun olin kotona niin hoidin mieluusti kotihommat ja mies kävi töissä,mut nyt kun mäkin työelämässä taas niin haluan että mieskin tekee jotain. ja tekeehän se :)

Jep, olen kotona ja siks mä en siinä ongelmaa näekkään. Tottakai mä nää täällä hoidan kun tääl itekki oon. Mut ihan tosi se on, et sitten kun on mun aika mennä töihin niin sitten hoidetaan yhdessä ja se on miehelläkkin ihan selvä. :)

Yhdessä on koti perustettu ja lapset päätetty ja yhdessä ne myös hoidetaan.
Päivät hoidan lapset itse, ja teen ruoan.
Mies siivoaa ja tekee ruokaa viikonloppuisin myös, tai katsoo lapsia sen aikaa kun teen ruoan.

Meillä työt jaetaan samaten jaettiin yövalvomiset.
Tosin kuopus oli semmoinen yökukkuja että jos olisin yksin joka yö valvonut olisin päivällä nukahtanut seisaalleni ja sehän ei oikeastaan ole kovin hyvä juttu.
Lapsetkin nukkui sillätavalla eriaikaan päiväunia että itselle jäi omaa aikaa ehkä n.30min.

Kotonaolo on kuitenkin niin erilaista. Voi ottaa päikkärit lasten kanssa, eikä ole "pakko" tehdä mitään jos ei saa aikaiseksi, riittää että hoitaa ne lapset. Mä en ole kokenut lasta kotityönä, mun mielestä siivous ja tiskaus on kotitöitä, vauvanhoito oli perheenjäsenen kanssa olemista

näin se on. kodin ja lastenhoito on niin helppoa ja yksinkertaista, jos ei ole töissä. ei tulis mieleenkään vaatia enää miestä osallistumaan johonkin kotihommaan tai yöheräämiseen, koska mies kuitenkin menee tienaamaan elantoa perheelle.

Yhteistyössä