Mielenkiinnosta kyselen: Avoliitossa elävät, kumman sukunimi lapsillanne on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyyt

Vieras
Meillä uusperhe, mies ja hänen lapsensa miehen nimellä, minä ja lapseni minun tyttönimellä, ja yhteiset lapsemme minun sukunimellä.

Päätöksen asiasta tein minä yksin, tavallaan taas mies vaikutti siihen.

Perusteena se että, jos ei kerta mies vihille viennyt, niin koska en eri nimellä lasten kanssa halunnut olla, saivat he minun sukunimeni.

Meillä muksut on isän sukunimellä. Tai no oikeastaan isyydentunnustaminen venähti toisen lapsen kanssa. Mikä lie oli silloin syynä. Niin tyttö sai miun sukunimen. Mutta aikansa kun ensin kaikki vauhkos että se on laitonta jne... Ja itsekkin kun asiaa pohdin. Kävimme vaihtamassa tytön myös isän sukunimelle ennenkuin esikoulu alkaa

Yhteinen lapsi ja miehen sukunimi. Käytiin kyllä keskusteluja siitä, kumman sukunimen lapsi saa! Aion ensin ap:n tavoin "kostaa" miehelleni sen, että ei olla naimisissa/ teroittaa sitä tosiasiaa mitä tarkoittaa olla avopari aviparin sijasta, mutta totesin sellaisen olevan lähinnä tyhmää. Sama nimi sitoo miestä jälkeläiseensä mahdollisessa erotilanteessa, äiti ei moisia siteita tarvitse! Kun niitä on luonnostaan jo ihan tarpeeksi:)

Meillä yhteisiä lapsia 3kpl, ja edelleenkään ei olla naimisissa.(ja en näe sitä enää edes tarpeelliseksi...) Mä jotenkin ajattelen niin että kun mä pääasiassa hoidan lapset, vien lääkäriin, ilmoitan eskariin, kouluun, neuvolaan jne. jne. ni kivempi et on sama sukunimi.

Kun se et lapsella on isän sukunimi on vanhoja perinteitä, mut silloin mentiin myös naimisiin, ku nainen tuli raskaaks(tai ennenkuin se tuli raskaaks).. Ni ku se on vanhanaikaista, ni uudenaikainen feministi minä en noudata vanhaa kaavaa, vaan olen itsekkäästi päätin näin.

Mun mielestä ap on tehnyt hyvän ratkaisun, sukunimiä kun perheestänne tulee jokatapauksessa löytymään enemmän kuin yksi. Sinun oma lapsesi tuntee yhteenkuuluvuutta yhteisten lapsienne kanssa, eikä ole ainut "eriniminen".

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meillä yhteisiä lapsia 3kpl, ja edelleenkään ei olla naimisissa.(ja en näe sitä enää edes tarpeelliseksi...) Mä jotenkin ajattelen niin että kun mä pääasiassa hoidan lapset, vien lääkäriin, ilmoitan eskariin, kouluun, neuvolaan jne. jne. ni kivempi et on sama sukunimi.

Kun se et lapsella on isän sukunimi on vanhoja perinteitä, mut silloin mentiin myös naimisiin, ku nainen tuli raskaaks(tai ennenkuin se tuli raskaaks).. Ni ku se on vanhanaikaista, ni uudenaikainen feministi minä en noudata vanhaa kaavaa, vaan olen itsekkäästi päätin näin.

:) joo, onhan se paljon kivempi viedä ne lääkäriin, kun teillä on sama sukunimi.

Ei asuta lapsen isän kanssa yhdessä, joten lapsella mun sukunimi koska mä hoidan käytännön asiat jne, joten ap:n tavoin ajattelen, et näpsäkkää sen suhteen et meillä on yhteinen sukunimi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

:) joo, onhan se paljon kivempi viedä ne lääkäriin, kun teillä on sama sukunimi.

Itseasiassa kyllä muuten on :)

vaikka se nyt ei suinkaan ollut syy tähän asiaan, vaan pienenpieni osasyy. Lähinnä se oli se syy, että miksi noudattaa vanhaa perinnettä, kun perinteen muut tavat ovat rapisseet jo aikoja sitten pois ;)

Yhteistyössä