Mielenkiintoinen gynekologi käynti..(Liittyen ehkäisyyn)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jahaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jahaa

Vieras
Kävin gynekologilla ihan rutiini tarkastuksessa ja puheen aiheeksi nousi ehkäisy. Kerroin saaneeni minipillerit(microluton) noin vajaa kuukausi sitten neuvolan lääkäriltä.

Gynekologi kauhisteli asiaa miksi minulle oli määrätty sellaiset pillerit. Ovat kuulemma todella huonoja ja vanhanaikaiset ja keltarauhanen(levonorgestreeli) niissä on liian androgeenistä. Ei kuulemma kenenkään naisen pitäisi nykyaikana niitä käyttää kun on paljon parempaakin tarjolla.

Kirjoitti sitten minulle zoely yhdistelmäpillerit vaikka minulla on luultavasti aurallinen migreeni. Gynekologin mielestä nuo pillerit ovat turvallisia käyttää vaikka olisikin aurallista migreeniä.

Nyt mä olen hieman hukassa että mitä minä nyt oikein teen? Nuo microlutonit minulle neuvolan lääkäri laittoi kun ei paljon muita vaihtoehtoja ole.

Cerazetten ja Mini-pillin olen jo kokeillut. Kierukkaa ja kapselia en näillä näkymin halua vielä...

Neuvolan lääkäri ei sen kummemin mitään ohjeita antanut tai ottanut kantaa mihinkään asiaan. Kerroin vain että cerazette ja mini-pill ei sovi ja hän sitten sanoi kokeile microlutonia ja sitten oli vain kiitos ja näkemiin.

En oikein nyt tiedä unohdanko gynekologin puheet ja aloitan microlutonin vai toiminko gynen ohjeen mukaan ja aloitan yhdistelmät??

Ihan hyvä gynekologi kyseessä.. En kyllä tosin ehkäisy asioita ole hänen kanssaan aikaisemmin pohtinut...

No kokeile. Mielipiteitä on monia, onko punainen parempi kuin sininen. Molemmat lääkärit luultavasti oikeassa.

Toi zoely on mulle tuntematon, on tullut sillä välin kun olen kotona ollut.

[QUOTE="vieras";26794343]Miksi kävit neuvolan lääkärillä? Jos imetät, niin yhdistelmäehkäisypillereitä ei voi käyttää![/QUOTE]

En imetä.. Täällä päin saa olla perhesuunnittelun asiakkaan niin kauan kuin lapsi on alle 3v ja siksi pääsee neuvolan lääkärille.

Ainakin siinä zoelyn pakkausselosteessa sanotaan, ettei saa käyttää, jos on (ollut) aurallinen migreeni. Mulla on aurallista migreeniä, joten en todellakaan uskaltaisi käyttää noita... Ja toisaalta ei tekis mieli käyttää sitä toistakaan varsinkaan sen jälkeen mitä sun gyne siitä sanoi. Meillä käytetään toistaiseksi suosiolla kondomia, onneksi mieskin suhtautuu epäilevästi noihin pillereihin eikä haluaisi että syön "ylimääräisiä myrkkyjä". Kurjaa kyllä, kun moni ehkäisy ei vain sovi. Saisivat kehitellä pian miehillekin ehkäisymenetelmiä :D

Juu niinhän pakkausselosteessa mainitaan.

Itse kyllä mielelläni pillereitä popsin koska inhoamme molemmat kondomia sen verran paljon. Nytkin mennyt pitkän ajan ilman seksiä kun ei kiinnostaa kumin kanssa touhuta.

Mutta juu hyvillä mielillä mä nuo minipillerit meinasin aloittaa kunnes tuo gyne kertoi tuon... :/

Mulla on myös aurallinen migreeni ja nuo Microlutonit olivat itse h*lvetistä sen kanssa - joka päivä migreeni. Eikä sopineett Cerazetet tai Mini-Pillitkään. Olen jo luopunut toivosta hormonaalisen ehkäisyn suhteen.

[QUOTE="minä";26794573]Mikset ota kierukkaa? Maailman helpoin ehkäisyväline..[/QUOTE]

Liian kallis kerta maksuna ei ole sellaisia rahoja nyt mikäli hormonikierukkaan viittaat joka sisältää muuten samaa hormonia kuin tuo microluton minipilleri... tyhjästä paha nyhjästä(työttömyys)... Kuparikierukkaa en halua omaan runsaat ja kivuliaat kuukautiset... ehkäisen mieluiten pillerillä...

No niin minäkin ajattelisin että gynellä olis se asiantuntemus paremmin hallussa kun joku tk:sta tullut yleislääkäri.. ainakin tuolla meidän neuvolassa ovat yleislääkäreitä tk:sta...

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;26797025:
Jos sulla sitä migreeniä on, niin se kapselikin on kiellettyjen listalla, kuten hormonikierukkakin.

höpö höpö.. kyllä minipillereitä, kapselia ja hormonikierukkaa saa käyttää vaikka olisikin aurallinen migreeni.. Se on sitten asia erikseen jos nuo valmisteet vaikuttaa pahentavasti migreeniin sitten niitä ei varmaan kannata käyttää...

Yhteistyössä