Mielenterveyskuntoutujat ja vuorovaikutus???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yrittäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yrittäjä

Vieras
En haluaisi leimata ko. ihmisiä, mutta tilanteeni on se, että minulla ei ole mitään kokemusta mielenterveyspotilaista. Olen lupautunut ensi viikolla pitämään asiantuntijaluennon milenterveyskuntoutujien kerhossa. Nyt arveluttaa, miten vuorovaikutus ryhmän kanssa onnistuu. Tilaisuudessa on tarkoitus edetä keskustelemalla ryhmän kanssa, mutta miten motivoin/rohkaisen ko. ryhmän jäseniä osallistumaan keskusteluun?

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta tilanteesta? Miten voisin toimia? Keinoja?? Vai ovatko mielenterveyskuntoutujat edes haastavia tällaisen vuorovaikutuksen suhteen?

Itse olen ollut tälläsessä ryhmässä, ja siellä oli kyllä porukkaa laidasta laitaan. Ihan lääketokkurassa olevia sairaalapotilaita, ja sitten meitä ihan normaali-järjissämme olevia tapauksia ( ;) ).

Sen voin yleistää, että suurinosa mielenterveyspotilaista ja kuntoutujista on erittäin ÄLYKKÄITÄ ja herkkiä.. jotkut suorastaan neroja persoonansa alla.. että älä nyt oleta että oot menossa kehitysvammasille puhumaan, vaan puhut niinkuin puhusit ihan kelle tahansa ihmiselle.
TIETYSTI!!!!!!!!!!!! :headwall:

oletkohan ihan tosissasi?

jos et mitään oivalla ennen kyseistä tapahtumaa, toista tuo ensimmäinen kappale heille. kerro ettet tiedä miten lähteä liikkeelle ja aloittaa luentoa.

muistahan että mielenterveyskuntoutujat eivät ole mitään lobotomiapotilaita tai jälkeenjääneitä. sillä asenteella et vuorovaikutusta saa aikaan kenenkään kanssa.

=)

:o Mun käsittääkseni mielenterveyskuntoutujat ovat ihan tavallisia ihmisiä. Samanlaiset vuorovaikutustaidot kuin ns. terveilläkin. Eikös terve ole = ihminen jolla ei vielä ole diagnoosia.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Itse olen ollut tälläsessä ryhmässä, ja siellä oli kyllä porukkaa laidasta laitaan. Ihan lääketokkurassa olevia sairaalapotilaita, ja sitten meitä ihan normaali-järjissämme olevia tapauksia (hihhih).

Sen voin yleistää, että suurinosa mielenterveyspotilaista ja kuntoutujista on erittäin ÄLYKKÄITÄ ja herkkiä.. jotkut suorastaan neroja persoonansa alla.. että älä nyt oleta että oot menossa kehitysvammasille puhumaan, vaan puhut niinkuin puhusit ihan kelle tahansa ihmiselle.
TIETYSTI!!!!!!!!!!!! :headwall:

Kiitos vastauksestasi!

En missään nimessä halua aliarvioida kuulijakuntaani!! Olen pitänyt vastaavia luentoja varsin erilaisissa tilaisuuksissa/ympäristöissä aiemmin enkä ole mikään mielenterveyden asiantuntija. Aloin vain lähinnä pohtimaan sitä, miten saisin tilaisuuden onnistumaan parhaalla mahdollisella tavalla. Siksi mietin onko jotain asioita, jotka olisi hyvä ottaa huomioon tilaisuutta suunnitellessani...

Riippuu mielenterveyskuntoutujista, ovatko haastavia vuorovaikutuksen suhteen. Asianomaisen mielenterveysprobleeman laatu voi vaikuttaa vuorovaikutukseen, esim. sulkeutunut vs. niin puhelias että on rajoitettava puhetulvaa. Vaikutusta lienee silläkin tuntevatko osallistujat etukäteen toisensa. Mielenterveyskuntoutuja onpi aika laaja käsite. Ihmisiä ovat siinä missä muutkin. :D

Alkuperäinen kirjoittaja hmmI:
oletkohan ihan tosissasi?

jos et mitään oivalla ennen kyseistä tapahtumaa, toista tuo ensimmäinen kappale heille. kerro ettet tiedä miten lähteä liikkeelle ja aloittaa luentoa.

muistahan että mielenterveyskuntoutujat eivät ole mitään lobotomiapotilaita tai jälkeenjääneitä. sillä asenteella et vuorovaikutusta saa aikaan kenenkään kanssa.

=)

Totta.
Mutta jokaisessa tilaisuudessa ja ryhmässä/yleisössä on omat haasteensa ja pohdin lähinnä, mitä ne voisivat tässä tapauksessa olla.

Myönnän, että aloitukseni oli varsin "leimaava". En kuitenkaan tarkoittanut sitä sellaiseksi. Haluaisin vain järjestää kaikkien kannalta onnistuneen tilaisuuden.

Alkuperäinen kirjoittaja Minulla on vene nimeltä Psyko-Paatti:
Riippuu mielenterveyskuntoutujista, ovatko haastavia vuorovaikutuksen suhteen. Asianomaisen mielenterveysprobleeman laatu voi vaikuttaa vuorovaikutukseen, esim. sulkeutunut vs. niin puhelias että on rajoitettava puhetulvaa. Vaikutusta lienee silläkin tuntevatko osallistujat etukäteen toisensa. Mielenterveyskuntoutuja onpi aika laaja käsite. Ihmisiä ovat siinä missä muutkin. :D

Niin on. =)

Yhteistyössä