Hae Anna.fi-sivustolta

Mielenterveysongelmat ja henkiset harrasteet

Viestiketju osiossa 'Yliluonnolliset ilmiöt' , käynnistäjänä Pikkusieluinen, 10.02.2011.

1. Pikkusieluinen Vierailija

Mitä olette mieltä mielenterveysongelmien ja henkisyyden yhdistämisestä. Joillakin näkijöillä voi olla mielenterveystausta ja hoitojaksoja taustalla. En pitäisi kovin tasapainottavana tekijänä silloin haahuilla henkisten asioiden parissa?

Oudoksuttaa myös yli-innokkaat energiatyöläiset, jotka tuputtavat joka paikkaan itseään. Onko silloin enemmän oman nimen näkemisen ja pätemisen tarve taustalla, kuin puhdas auttamisen tarve. Taidan olla tosi pikkusieluinen immeinen, mut vähän ihmetyttää...

2. Pikkusieluinen Vierailija

Onkohan tuo henkisyys tämän päivän anejärjestelmä, keskiajalta siirtynyt keino rahastaa taivaspaikkoja tai jotenkin luoda eriarvoisuutta ihmisten välille? Kun katsoo kaikkia noita luennoitsijoita nimellä rahastavia ja kaiken maailman hoitomuodoilla, niin tulee sellainen olo, että onko sen pakko olla näin? Ollaanko nyt jossain murrosvaiheessa, missä briljaillaan tiedoilla ja erikoisuuksilla, rahastetaan kerätään mainetta ja mammonaa ja minkä nimissä - henkisyyden ja rakkauden.

Tuntuu vaan, että ihmiset on enemmän ja enemmän hukassa ja etsivät ulkopuolelta ohjeita miten elää ja olla. Kaikenlaiset hihhulit rahastaa anekaupoilla, miten kenenkin pitäisi löytää kultakimpaleet elämän polulta. Sitten henkiset auttajat kalastelee suosiota ja ihmiset nopeita oikoreittejä milloin mistäkin koulutuksesta ja pikakurssista, ennustajilta jne..

Mulla on jokin ihme hidastusvaihe ja henkisyys tuntuu vähän turhanpollealta itsekorostukselta. Sorry vaan, että olen niin pikkusieluinen nykyajan jarrupoljin ja vastavänkääjä. Tulee vain sellainen olo, että paljon on mätää nyt tässä ajassa...

3. Mulle Vierailija

näkijöistä, kaikenlaisista henkisen alan toimijoista on aitoja.

Joten mikä on se, jota näkijät ja muut alan toimijat ihmisille antavat ja ovatko ihmiset tyytyväisiä? Itse en ole vuosikymmeneen ottanut ns. henkistä kirjaa kouraani, kun kaikki tuntuu niin feikiltä. Onko sinulla mielepidettä nimimerkki Pikkusieluinen.

Siinä olen samaa mieltä, että ihmiset antavat voimansa jollekin ulkopuoliselle, näkijälle, eivätkä ota vastuuta omasta elämästään. Onhan se helppoa elää niin, että joku muu sanoo, miten sinun pitää elää!

4. tämä tie Vierailija

Mielenterveysongelma ei sovi henkisyyteen koska se on epätasapaino ja henkisyys on tasapaino.

Ihmisten tulee oppia luottamaan enemmän itseensä,eikä varsinkaan kadehtia toisten menestystä,ja kun sen tekevät tulevat omiksi näkijöikseen ja parantajikseen eikä näin ulkopuolisia auttajia enää tarvita.Eikä ulkopuoliselle maksaa(jos se niin vastenmielistä on) nähdäkseen sen mikä itsessä jo on ;)

5. Pikkusieluinen Vierailija

Siis mulla myös on välillä tullut tympääntymistä ja feikkituntemuksia henkisiin kirjoihin ja saman asian toistoihin, kun jokainen ns. henkinen haluaa jättää oman painoksensa hänen yksilöllisestä henkisestä tiestään ja oivalluksista. Ällöttää jo katsoa noita itseriittoisia hymyjä ja rahankiilto sillmissä itsensä edustamista joka paikassa. Melkoista markkinointia ja järjestelmällistä bisneksen tekoa tuntuu olevan tuo henkisyys tätä nykyä... Osa näkiijöistäkin ilmeisesti haluaa enemmän huomiota itselleen ja rahastaa ihmisten hädällä. Toki poikkeuksiakin on, mutta näyttäisi valitettavasti olevan rahantekoakin ilmassa, isot taksat palveluista, ego kohdillaan ja puitteet kunnossa. Feikkejä näkijöitä ja puhelinpalveluita on pilvin pimein, joten kai niille paikkansa on. Minun pikkusieluisen on vaan kestettävä tuo henkinen aalto, josta olen jo pullahtanut rannalle.

Mietityttää myös näiden suurten henkisten menestyskirjailijoiden panos yhteiseen hyvään, että osallistuvatko esim. johonkin kehitystyöhön tai vähäosaisten auttamiseen, vai meneekö tulot omiin luksusasuntoihin, lomiin ja virkistystoimintaan. Joillakin kirjoittajilla pitää kirjoittaa kirja joka vuosi, oli asiaa tai ei, jotta kilahtaa kassaan tuloja. Rautaa on taottava, kun se on kuumaa ja näinä aikoinahan se rauta punoittaa jo tulipunaisena, kun vielä maailmanlopusta toitotetaan ja ruokitaan ihmisten hätää ja tarvetta ennustuksiin ja nopeutettuun henkiseen etenemiseen ja pikakursseillahan se onnistuu nopeasti ja vaivattomasti!

Kyllä vois hyvin pitää paikkansa, että vain 5 % on aitoja kanavista. Muut sitten yrittää olla mukana menossa miten pystyy.

Toisaalta, kun näin pikkusieluinen olen, niin mitäpä sitä aikaa kuluttaa lukien henkistä kirjallisuutta. Eihän se opittu tieto aurassa pysy tai kohtaamisissa näy. Parempi vaan tyytyä kenttäelämän kohtaamisiin ja opetuksiin, josko niissä aitoutta olisi. Ehkä aidosti voi olla silloin oma keskeneräinen luomuksensa ;)

Sekin on ihmeellistä, miten henkiset osaavat olla omahyväisiä ja itsekeskeisiä. Kerrankin oli yksi parantaja, joka hoidoissa korosti vaan itseään ja sitten toisessa tilanteessa ja yhteydessä haukkui toisen henkilön pystyyn hänen avautuessaan elämänsä ongelmista, siis oikeasti aidon ja ihanan ihmisen. Olipa niin sydämetöntä toimintaa tuollaiselta kanavalta. Ei ainakaan mun kunnioitusta saa tuollainen ihminen. Haluaisi nähdä jotain muutakin näiltä henkisiltä kuin keskinäistä kilpajuoksua ja markkinaraon takomista sekä itsekehuja.

6. Pikkusieluinen Vierailija

Mielenterveysongelma vääristää viestit mielestäni ja alkuperäinen viesti voi tahriintua täysin toisenlaiseksi, kun henkilö lähtee kuljettelemaan sitä omien vääristyneiden ajatus- ja tunnerakennelmien läpi. Sitten vielä omissa kuvitelmissan on niin puhdas kanava.

Kaikilla henkisistä asioista kiinnostuneilla ei valitettavasti sitä tasapainoa oikein ole, vaan sitä haetaankin ulkoapäin - tukea ja ryhmän komppausta. Siksi ihmiset viurahtaa uskontoihinkin ja kaikenlaisiin suuntauksiin, kun tarve kokea hyväksyntää on niin suuri. Pitääkö henkisyydessäkin aloittaa kilpajuoksu portaita pitkin, että kuka kerkiää korkeimmalle, ennenkuin portaat kaatuvat ja nappaa pilvenreunasta tai pietarin liepeistä kiinni.

Niin itseluottamusta sitä tulisi jokaisen kasvattaa. Miksihän niitä näkijöitä tarvitaan ja mitä ne palvelee? Mitä näkijä itse saa siitä, että näkee toiselle muuta kuin rahaa? Saako kultaisen kädenpuristuksen hyvänteoistaan että opetti toista kanssakulkijaa elämään niinkuin on sopimuksessa tullut kirjoitettua yläkerrassa. Mitä kyselijät saavat diipadaapa ennustuksista, muuta kuin enemmän sekavuutta mieleensä? Jos tärkeimmät asiat kuitenkin tapahtuvat niinkuin niiden kuuluu, niin missä voi mennä vikaan?

Miksi vielä toisilta auttajilta pyydetään tehdä ilmaiseksi auttamistyötään ja toiset rahastavat toimillansa. Onko tuo pyyteetöntä auttamistyötä? Melekoista maailmanmenoa, jota ei tämmöttiset altavastaajat ymmärrä...

7. original alte Se aito ja alkuperäinen

Saadut tykkäykset:
    0
    Onhan niitä aikojen saatossa ollut montakin, jotka on itse tunnustaneet olleensa ns 'hullujenhuonella' !

Hyvin moni on paljastanut itse menneisyytensä, (Kuten awa josta kiitos hänelle rehellisyydestä)

Sanoisin vuosien kokemuksella, että henkistä asiaa etsivistä on noin 90% ihan ns'jalat maassa olevia', terveitä ja normaaleja. Loput paljastuu pitkän päälle, itse hoitoa tarvitseviksi!

8. Veskari Vierailija

Aivan, siksipä otsikkos asiat ei sovikkaan yhteen.

No kai ne ainakin sitä saa, että on voinu puhua jollekki. Ja toisen ihmisen mielipiteen. Ja jos sattuis olemaan ennustaja jolla on oikeita kykyjä niin sitten varmaan on ok. Muistan kun Nykyposti tuli joskus -80 -luvulla meille kotia ja siinä oli palsta jossa voi selvännäkijältä kysyä. En muista hänen nimeensä. Niin kysymykset ja vastaukset oli suurimmalta osin niinkuin mistä tahansa palstalta jossa vastaajana vois olla vaikka joku psykologi. Suurimpaan osaan kysymyksistä ei mitää selvännäkijätaitoja tarvittu vaan ihan ihmistuntemusta ja normaalia ajattelua.

Se sinänsä että ottaa maksun ( jos siis on oikeasti kykyjä) ei mun mielestä niin paha oo, saahan sitä lääkäritkin palkkaa ei ne ilmatteeks populaa hoida. Jos siis ammatikseen näkee ja vielä oikeasti on kykyjä eikä huijaa. Eli jos ihminen jolla oikeasti on kykyjä niin toimisi selvännäkijänä päätoimisesti ammattinaan. Niinkuin joku vaikka sairaanhoitajana, opettajana, toimistotyöntekijänä...

9. ihminen Vierailija

Niin. Siinäpä se onkin, että kun meillä on ihmisiä, jotka löytävät henkisyyden ja "auttajan tehtävänsä" pääasiassa vain omien haavojensa tueksi (=minua on loukattu niin paljon/minä olen kokenut niin paljon/etc), niin eihän siitä loppujen lopuksi tule muuta kuin auttajaa/näkijää itseään palveleva kööri. Tässä ei enää kysyjät saa vastauksia itselleen, vaan näkijä käsittelee itseään kysyjien kautta.

Tällaiset "auttajat" (tekisi mieli kirjoittaa autettavat) alkavat toimia pirun asianajanana (merkityksessä= suuttuu toisen puolesta tai näkee loukkauksia tosia/itseään kohtaa siellä missä niitä ei ole tai reagoi liian impulsiivisesti) tai selittävät miten ovat sielultaan sotureita ja siksi osaavat kyllä varmasti nähdä nettikiusaamisen siellä missä sitä on ja puuttuvat tiukasti tilanteisiin. Kun he tahtovat kasvattaa toisia koskaan ymmärtämättä, että heidän on oikeasti kasvatettava itseään.

Harvemmin nämä sitten ovat mitään muuta kuin kuoria, vaikka toiminnan tarkoitus onkin jalo.

Mutta elämä opettaa. Liian heikot näkijät löytävät itsensä psykiatrisilta osastoilta ennemmin tai myöhemmin ja saavat hoitoa sairauteensa. Kehittyvät näkijät jalostuvat vuosien kuluessa.

monella oikealla näkijällä kyky on auki nuorenakin, muta toki sekin on värittynty silloin murrosiän kuohunnan mukaan. Siksi näkijöiden "oppaissa" mainitaan usein, että koskaan, ei koskaan saa toimia näkijänä tai parantajana, ennenkuin on parantanut itsensä ja osaa olla loukkaantumatta (merkityksessä: ei kaada omaa loukkaantumistaan syttömän niskaan).

Ei henkimaailma ole riippuvainen näkijöistä. Henkimaailmalla on keinot antaa vastauksia ihan jokaiselle ihmiselle täällä maan päällä. Ketään ei ole jätetty yksin....

10. original alte Se aito ja alkuperäinen

Saadut tykkäykset:
    0
    Pirun hyvä tiivistelmä, yleisestä menosta kautta foorumien!

11. maagikko Vierailija

" Vain ohut punainen lanka eroittaa hullun nerosta" Kuka voi sanoa mitä terve mielenterveys on, kun kaikilla jossain vaiheessa viiraa. Ja onko se viiraaminen sittenkin se totuus?
    Se eroittamisen kyky aidosta teeskentelijään paljastuu vain ajan kanssa ja oman kontrollin kokeminen voi myös olla syy joka horjuttaa luottamusta toden sekä kuvitelman välillä. Sillä kuvitelmakin voi muuttua todeksi ja päin vastoin.
    Kun kulkee oman järkiparkansa rajojen sisällä saattaa löytää oman totuutensa joka toisille on silkkaa houretta---- Olikohan tää kanavointia vai ei--- Ah siinäpä pulma.
    Öitä.

12. Pikkusieluinen Vierailija

Tässä oli hyvin puhuttu asioista. Näitä samoja olen itsekin fundeerannut. Henkisyys voi olla myös pakoa itsensä negatiivisten puolien käsittelyltä ja fiktiivisen kuvan ruokkimista itsestään jalompana ja pyyteettömämpänä ihmisenä kuin onkaan. Auttamistarkoitus voikin olla tosiaan omien haavojen parantamista, hyväksynnän ja paikan hakemista, kannustuksen ja kevyemmän olotilan saamista toisten avulla ja nostamista johonkin maailmaan, kun arkielämän olotila käy ahdistavaksi.

Tuo toisten neuvominen auttajana ja itsensä korottaminen ja toisien leimaaminen joksikin pahasta olevaksi samoin kuin vääränlainen syyllistäminen ja mustamaalaaminen on tullut huomattua netissä , että ajatellaan asiat muiden puolestam ruokitaan luulotteluja ja oletuksia ja samalla vaivihkaa nostatetaan itseään ja erinomaisuuttaan toiseen verrattuna. Ei se ihan auttamiselta aina kuulosta vaan rivien välistä kuultaa keskeneräisyys ja tasapainottomuus. Myös sellainen "ylisydämellisyys" arkielämässä, joka kuitenkin näkyy maskina ja käyttäytymisroolina, joka ei kuitenkaan ole niin aitoa kuin annetaan ymmärtää vaab ehkä oman edun ajamista, markkinointikuvaa tai piiloagressiivisuutena on arkielämän ilmiöinä tuttu myös. Samoin ylikiltteys, jolla vaan haetaan hyväksyntää ja tarvitevuutta ja mukavaksi mainintaa muiden silmissä.

Sitäkin olen omassa pienessä pääkopassa mietittyt, että miksi ennustajat tarvitsevat omaan elämäänsä katsantoja toisilta näkijöiltä ja tekevät paljon vaihtareita. Eikö se oma voima ole kuitenkaan kehittynyt? Tyhmiä kun tässä olen alkanut kyselemään ja kyseenalaistamaan. Onko näkeminen vain taito siinä missä jokin muu lahjakkuus, vaikka musikaalisuus tai piirtämiskyky tms. Lahjaksi annettu, että katsotaan miten ihminen sitä tässä elämässä käyttää, jos se on tullut vaikka lapsuudesta saakka. Ovathan kuitenkin näkijätkin usein oman elämänsä suhteen yhtä ulalla kuin muutkin tavalliset tallaajat ja käyttäytyvät joskus varsin itsekeskeisesti, mitä oma tuntemukseni ja kokemukseni on. Eihän täällä kukaan henkisistäkään mikään pyhimys ole vaan jokainen omalla tavallaan keskeneräinen raakile, mutta tämä vain mietintää herättää.

Noiden vastausten saaminen olisi tasavertaisempaa ja helpompaa, jos ne ihmisille suoraan annettaisiin. Henkimaailma ei jätä koskaan ketään yksin, vaikka ihminen jättäisi valintojensa pohjalta henkimaailman syrjään.

Tuo omien haavojen parantaminen olisi varmasti hyvästä kaikille auttajille tai sille tielle haaveileville, mutta karu totuus taitaa olla, että haavoitettuja auttajia, jotka vielä kamppailevat itsensäkin kanssa on runsaasti ja toimintakin sitten sen mukaista. No, elämänkasvua kaikki.

13. Pikkusieluinen Vierailija

Tuo mielipide ja vertaistuki ehkä lähinnä on sitten ennustajien työsarka? Koska toteutumia voi olla monenlaisia, tai jonkinlainen tuuppaus, kun epäröi ja epäröi, mitä tehdä niin tarvitsee jonkun "ammattilaisen" henkisen polun tasoittajan mielipiteen. Ei voi mitään, mut välillä tulee sellainen olo, että aika kovat taksat on noilla ennustajilla ja riippuvuussuhteet tulee välillä melko tiiviiksi, sekä ennustajalle itselleen omista kyvyistään sekä kyselyriippuvaisille kulkijoille, tehdä "oikeita" ratkaisuja elämässään. Olla vähän enemmän kärryillä tilanteista, kuin muuten omalla päättelykyvyllään ja tunnepuolen kuohahteluissaan olisi. Tasaako ennustukset sitten liikaakin elämänoppituntien ja oman erottelukyvyn kasvamista???

Tuo vielä, että jotkut ennustukset ja toteutumat on sellaista hölynpölyä välillä, että kuka tahansa vois niitä satuilla. Joo, sulle sopisi lomamatka kevällä hiihtelemässä jne. Varmaan tuon takia joku tuleekin ennustajalle kyselemään, mitä elämässä tulee tapahtumaan. Joskus näkeminen voi mennä myös tietojen lypsämiseen kysyttävältä. Ei ne näkemiset silloin vakuuta, vaan ennustajan oma persoonallisuus enemmän puskee esille.

Tuo Nykypostin ennustukset palsta on myös oiva esimerkki siitä, miten ihmiset ovat huomionkipeitä, sama myös täällä netissä. Kaikenlaiset vastaukset vaikka tulitikusta tai tikkukaramellista kuvailu otetaan ennustuksena vastaan, vaikka teksti olisi täynnä järjettömyyksiä ja vain huomion hakemista. Jotenkin kysyjän pitää omia tekstin sisältö, että juuri hänet on huomioitu henkimaailmassa ja suuren auttajan silmissä. Isot kiitokset päälle ja kuorrutushörselöt kehiin ja taas on helpompaa kulkea elämää varmempana ja itseriittoisena tukien ja tukea tarvitsevana.

Siis kohtuukorvaus on ihan hyvä, vaan välillä taksat tuntuu olevan melkoista ryöstösaalista tekemiseen nähden? No tämäkin tietysti aina vaihtelee jokaisen mielipiteen mukaan korvaus sopivista hinnoista. Sellaista sulaa ahneuttakin on ennustajissa ja muissakin henkisen alan ihmisissä. Halutaan hyötyä helpolla ja maksimoida bisnes?

14. Pikkusieluinen Vierailija

Niin, on tunnustanut tosiaan ja epätasapaino joissakin näkyy tekstien läpi.

Henkistä ja persoonan epätasapainoa sitten on pienemmissä määrin suhteellisen monissa ihmisissä, jotka auttajina toimivat. Moni on lähtenyt henkiselle tielle, parantaakseen itse itsensä, ja tämä parantuminen on voinut jäädä hyvinkin puolitiehen. Sitten on kuvitelmatodellisuus löynyt itsensä läpi ja kokemuksista on tullut osa itseä, joka ei ihan aina pidäkään välittämättä paikkaansa. Voi ajatella, että kokemusten laatu on suoraan verrannollinen omaan henkiseen kehitykseen ja ymmärryskykyyn. Voihan osa olla annettujakin armosta henkimaailmasta, jotta voitaisiin herätellä harhassa olevaa ihmistä, ihmisen kuitenkaan koskaan heräämättä omille negatiivisuuksilleen, haavoilleen ja vajavuuksilleen. On helppo kääntää katseensa pois itsestä päin eikä näe omia vikojaan. Toisia voi parantaa vuosikaudet huomaamatta, että itsekin on samalla tavalla avuntarvitsija.

15. Pikkusieluinen Vierailija

Karkeasti jaoteltuna, kyllä sen voi erotella, kenellä viiraa niin paljon, että tarvitsee apua ja milloin on syytä vetäytyä kuvitellusta auttajanroolistaan. Noita pieniä ailahteluja ja mielialanvaihteluita taas on kaikilla ihmisillä. Jollain lailla varmasti kuuluu oppimisen kuvaan välillä käydä kuvitteellisessa maailmassa, jonka sisällä maailma on helpompi paikka elää, sietää ja hahmottaa - oli ne keinot sitten hallita sitä maailmaa oman pään sisällä mitkä vain. Välillä toisilla auttajilla viiraa vaan niin paljon, että se viiraus vaikuttaa negatiivisesti myös muihin ihmisiin ja käyttäytyminen on jollain lailla sairaalloisesti tarvitsevaa tai tuhoavaa. Silloin on kyllä syytä saada apua sellaisen ihmisen itse.

Kuvitelman muuttuminen todeksi voi olla mielen defenssi kestää elämää ja psyyken puolustuskeino.

Voihan se oma totuus olla toisille silkkaa houretta, kunhan ei yritä alkaa sitä muille tuputtamaan. Joillakin auttajilla vaan on tällainenkin manipulaatiotaipumus.

16. hullun hourailua Vierailija

Puhun työpaikallani tulossa olevasta saneeraukesta, jonka jälkeen firma myydään muualle. Sain ikävän pessimistisen ihmisen maineen. Minua alettiin syrjiä, kukaan ei tullut samaan pöytään kahvitauoilla, luontevat keskustelut kanssani tyrehtyivät. Parin päivän päästä oli henkilökunnan ilmoitustaululle tullut lappu, jossa pyydettiin koko yrityksen henkilökuntaa kokoontumaan ruokasaliin. Jupisin puolittain itsekseni yrityskauppoihin liittyvästä tiedoitustilaisuudesta. Vieeelä tämänkin jälkeen sain murhaavia katseita perääni. Rankkaa aikaa ne tiedoitustilaisuuden muutamat odotuksen päivät, en koskaan ole ollut niin epäsuosittu ihminen työyhteisössäni kuin silloin olin. Tiedoitustilaisuuden jälkeen mnua töllötettiin kuin härkä uutta veräjää. Koskaan eivät välit parantuneet minun ja työtovereideni välillä. Viestintuojaa ei ammuttu, muulla tavoin olin heille olemassa olematon, jota ei tarvinnut edes tervehtiä. Firma myytiin toiselle puolelle Suomea ja vain muutama työntekijä pystyi muuttamaan yrityksen perässä uudelle paikkakunnalle. Hullun hourailujeni vuoksi menetin monta ystävää ja suurin osa yrityksen työntekijöistä jäi työttämiksi monet katkerana miettimään miten maksaa asuntovelkojaan.

Vielä nytkään monta vuotta myöhemmin eivät entiset työkaverit tervehdi minua, vaikka hullun hourailut toteutuivatkin. Enkä minä ole noista vuosista paljoakaan oppinut suuni supussa pitämisestä.

17. mamma maan Vierailija

PS"Tuo omien haavojen parantaminen olisi varmasti hyvästä kaikille auttajille tai sille tielle haaveileville, mutta karu totuus taitaa olla, että haavoitettuja auttajia, jotka vielä kamppailevat itsensäkin kanssa on runsaasti ja toimintakin sitten sen mukaista. No, elämänkasvua kaikki. "

Niinhän ne tekee ja niinhän sinäkin teet,mitä pahaa siinä on ?
    Ihmiset jotka tuntevat vetoa toisten auttamiseen ja siihen että haluavat tehdä "hyvää" (ja minusta tämä juuri on ihmisen se aito olemus) edes vähänkin jos vaan mahdollista ,ovat näitä jotka saatuaan jonkun lahjan aukeamaan tai oivalluksen muuten,haluavat sitä jakaa! Se tuo itselle niin suuren ilon ja helpotuksenkin ,että sitä haluaa jakaa. Levittää ilosanomaa.
    Ei tarvitse olla täysin oppinut ja valaistunut kyetäkseen auttamaan,annetaan tämän tapahtua,tässä ei ole mitään pahaa.
    Parhaiten auttaa omien kokemuksien pohjalta,kuinka selvisit siitä,mitä teit ja miten,millaisia havaintoja,oivalluksia ja mitä sitten.Tämä on kultaa jota saa ja PITÄÄkin jakaa.

18. mamma maan Vierailija

Lisäys vielä.MUTTA jokaisella ihmisten auttamistyöhön ryhtyjällä täytyy olla puhtaat motiivit! Eli vastuu kohdillaan,ettei lähdetä soheltamaan vaan omaa etua ajatellen.

19. mietin Vierailija

Kuinka monen auttavia tahoja kritisoivan motiivit ovat puhtaat?

20. Pikkusieluinen Vierailija

Mutta ei kaikilla ole puhtaita motiiveja. Ihminen voi olla itselleenkin sokea siis omille negatiivisuuksilleen, tavoitteilleen ja pyrkimyksilleen. Hän ei ehkä näe, miten pinnallinen tai vastikkeellinen voi olla hänen pyrkimyksensä auttaa. Vastikkeet sitten vaihtelevat kehuista, rahasta, omasta hyvänolontunteista riippuvuuteen asti toisista ja oman illuusiokuvan pitämisestä yllä. Auttaja/näkijä/parantaja voi kuvitella tekevänsä hyvää, vaikka päinvastoin tekeekin pahaa tai toimii kyseenalaisista motiiveista lähtien. Esim. jaottelee ihmiset sen mukaan, kuka hänelle kumartaa, kuka antaa kritiikkiä ja kuka on parhaiten sumutettavissa jne. Auttajissa voi olla myös karskisti narsistisia ja persoonallisuushäiriöisiä tai sitten muuten mielenterveysongelmista kärsiviä. Autettavatkin ovat joskus hyvin sokeita näille piirteille.

21. näinhän se on Vierailija

Ei tarvitse olla auttaja ollakseen sokea, negatiivinen, pinnallinen narsisti. Monet tavantallaajat jaottelevat ihmiset omaksi edukseen, huijaavat, ryöstävät, raiskaavat ja jopa tappavat.

22. mamma maan Vierailija

Kyllä monet on nimenomaan vastikkeellisia,mutta meillä on jotenkin ihmeellinen kyky tunnistaa tälläinen käytös,eikös vaan? Vaikka ne jotka ovat niin epätoivonsa sokeuttamia,voivat sulkea tietoisesti silmänsä,vaikka huomaisivatkin että vedätettän niin ANTAVAT vedättää toivossa saada itselleen sen minkä haluavat,Ihmisen halut ovat joskus suurempia kuin korkeampi viisaus =))

Kun oppilas on valmis,on opettaja paikalla,eli sitä saa mitä tilaa.

23. Pikkusieluinen Vierailija

Tuossa voi hyvin olla perää, että ihmiset antavat vedättää itseään, vaikka jollain tasolla tiedostavatkin, että heitä vedätetään. Halu ajaa omia etujaan, tulla huomatuksi, noteeratuksi ja opastetuksi vaikka sitten harhateille on suurempi kuin ottaa oma viisaus käyttöön.

Toivoisi, että oma erottelukyky ohjaisi kuitenkin sen verran, että erottaa mikä on aitoa ja mikä ei. Sitten jää enää ongelmaksi, miten suhtautua auttajiin, jotka vielä ovat sokeita omalle itsekkyydelleen ja motiiveilleen ja kuvittelevat itsestään muuta - vaietako, valittaa vai kääntää päänsä toiseen suuntaan?

24. Veskari Vierailija

Samaa mieltä.

25. Veskari Vierailija

Kyllä, nimenomaan pakoa itsensä negatiivisilta puolilta. Ja se ilmenee mm. sillätapaa, että kaikkia pahantekijöitäkin pitää ylettömästi rakastaa ja jos joku tekee pahaa sulle niin se tekee sen rakkaudesta kun välitilassa on niin sovittu. Negatiiviseen käytökseen ei myöskään saa puuttua. Ei uskalleta tuntea negatiivisia tunteita. Ihmisenä kuitenki se on välttämätöntä, ei niitä voi haudata jonnekki.

Voiko olla niin että itselle ei näe? Ainakaan kaikki? En tiä kun en oo näkijä. Mitä näkijät sanoo itse tästä? Pitääkö olla kehittyny tiettyyn pisteeseen että näkee itselleenkin?

No noin olen aina ajatellut. Jotkuthan voi kuvitella itsensä viittä vaille valaistuneeksi pelkästään vain siksi kun näkevät tai parantavat mut silloin on se mopo karaannu käsistä. Ollaan tekemässä itsestä jumalaa.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri