Hae Anna.fi-sivustolta

mielenterveystyö

Viestiketju osiossa 'Opinnot ja kurssit' , käynnistäjänä Kylli, 08.03.2011.

1. Kylli Vierailija

valmistun ammattikorkeakoulusta sairaanhoitajaksi vuoden päästä, mutta jo nyt minua kiinostaisi hirveästi silloin jatkaa ehkä ylempää ammattikorkeakoulututkintoa tai jotakin vastaavaa ....... haaveena olisi mahdollisesti työ mielenterveystoimistossa esimerkiksi.
    Millaisilla opinnoilla voi edetä? Miten voi erikoistua mielenterveystyöhön?
    Toivoisin kaikenlaisia kokemuksia kouluttautumisestanne? Ja siitä miten olette kyseiseen työhön päässeet :)

2. Kyllii Vierailija

3. ota selvää Vierailija

Eikös ammattikorkeassa erikoistuta ja ennen lopullista valmistumista jollekin alueelle, kuten sisätauti-kirurginen sairaanhoito tai psykiatrinen sairaanhoito tai ensihoito tai mitä kaikkia niitä nyt nykyään onkaan?
    Mielenterveystoimistoon vaaditaan psykiatrisen sairaanhoidon erikoistumistutkinto.

4. Nykyään puhutaan ja kirjoitetaan paljon masennuksesta ja julkkiksetkin kilvan kertovat lehdissä
    omista masennus kokemuksistaan, vaikka aikakausilehtien kansissa on hymyilty niin säteilevästi.
    On ihan hyvä että masennuksesta puhutaan, mutta eivät suomalaiset ole sen masentuneempia kuin muutkaan ulkomaalaiset ihmiset. Kun kävin viimeksi terveyskeskuksessa ja jouduin odottamaan aika kauan vuoroani, niin luin Image-lehdestä hyvän artikkelin masennuksesta. Siinä kerrotiin tutkimuksesta, jonka mukaan masennuslääkkeet eivät vaikuta juuri ollenkaan itse masennukseen, vaan plasebolääkkeillä on aivan sama vaikutus. Masennuslääkkeet turruttavat ihmistä sitä, ettei pysty tuntemaan oikeasti surua eikä iloa, mikä ei ole hyvä juttu. On normaalia olla joskus surullinen, sehän kuluu elämään. Jos joku ihminen on oikeasti masentunut, niin hän kaipaa hyvää juttuseuraa ja syvällisiä keskusteluja elämisistä, eikä mitään pinnallista hapatusta.
    Minun mielestäni ihminen voi auttaa itse itseään pääsemään pois masennuksesta kaikkein parhaiten tekemällä niitä asioita, joista eniten pitää. Esim. katsella hyviä elokuvia, kuunnella hyvää musiikkia, lukea hyviä kirjoja ja käydä vaikka kävelemässsä mieluiten ihan luonnon helmassa. Metsässä voi nähdä joskus luonnonvaraisia eläimiä, jotka ainakin piristävät minua olemassaolollaan. Sitten voi käydä näyteikkunaostoksilla, eli tehdä pitkän kävelylenkin kulkien
    katuja pitkin, joissa on mielenkiintoisia kauppoja ja ostettavaa, vaikkei olisi varaa ostaa mitään.
    Minä itse en käy tällähetkellä juuri missään, muttei se johdu masennuksesta, vaan siitä ettei minulla ole nyt varaa käydä ulkona. Minulle on kertynyt paljon asiallisia maksujuttuja (Ei mitään
    pikavippejä), joita makselen nyt hieman myöhässä ja olen vain osa-aikaisesti töissä, joten ei ole
    tietenkään varaa käydä ulkona tai ostella uusia vaatteita. Toki käyn joskus elokuvissa tai jossain
    konsertissa, ne piristävät mieltä aina joksikin ajaksi.
    Mutta ulkoilu on on aina kaikkein tärkeintä, sillä aivot saavat happea ja silloin väkisinkin piristyy.
    Jos seuraa pieniä lapsia, niin heistä huomaa, kuinka rentoja ja luonnollisia he ovatkaan. Pienet lapset nauravat ja itkevät hyvin helposti ja näyttävät avoimesti tunteensa. Lapset myöskin keskittävät kaiken huomionsa siihen ihmiseen, jonka kanssa ovat tekemisissä, eivätkä huomaa muita ihmisiä ympärillään. Lapset ovat myöskin hyvin innostuneita kaikista uusista asioista.
    Aikuisten kannattaisi ottaa oppia näistä pienistä lapsista suhteessa elämään.

5. ei pidä Vierailija

nykyään valmistutaan hoitotyön sv tai kätilö tai terkkari!!!!!!!!!!!!!
    aloittajan kysymykseen en tiiä vastausta, mutta näin on sairaanhoitajan koulutus tänä päivänä.

6. Kylli Vierailija

Olin kiinostunut KOULUTUKSESTA.... en kenenkään henkilökohtaisista mielipiteistä sairaudesta itsestään.
    Olisiko jollakin kokemusta tai tietoa miten voi sairaanhoitaja erikoistua mielenterveystyöhön?

7. Aino Vierailija

myös minua mielenterveystyö sairaanhoitajana, olisi kiva jos jollakin on tietoa miten jatkaa opinnoissa eteenpäin.
    mielenterveystyön erikoistumis opinnot on olemassa, onko kenelläkään tietoa missä voi opiskella muualla kuin Oulussa???

8. opo Vierailija

Kysy opinto-ohjaajalta urasuunnitelmasta, sellainen palvelu pitäisi olla kaikissa ammattikorkeakouluissa.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri