Mieli maassa np-ultran jälkeen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tytsyjen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tytsyjen äiti"

Vieras
Olin tänään np-ultrassa, ja vauvalla näkyi napatyrä(omfaloose), tai ainakin epäilys sellaisesta? En ole koskaan ennen kuullutkaan koko asiasta. Kaksi edellistä raskautta mennyt ihan hyvin eikä ole ollut ultratutkimuksissa mitään epäselvää.. Nyt on ihan sekavat fiilikset, uusi kontrolliultra parin viikon päästä. Onkohan kellään tullut kohdalle vastaavaa? Muuten näytti että asiat olis ok. syke, niskaturvotus (o,7 mm.), viikkoja kai vähemmän kuin kuukautisista vois laskea. Kuukautisten perusteella 11+4, mittojen mukaan 10+4. Pari viikkoa on pitkä aika seuraavaan ultraan kun asia on koko ajan mielessä! Se hoitaja joka teki ultran ei selittänyt asiaa juuri mitenkään, sanoi vaan että kannattaa tulla uudestaan tutkimuksiin :(

napatyrä on ihan vaaraton. Meidän tytöllä oli vauvana ja jo 4kk iässä se oli poistunut. Nyt huoli pois ja iloitset vauvastas!

pahimmassa tapauksessa se voidaan leikata, asetetaan semmonen verkko, ettei pullistumaa tulisi

Meilläkin epäiltiin napatyrää,mutta niinkuin ultraaja silloin sanoi: se monesti häviää itsestään! jos ultra on tietyillä viikoilla niin monesti se näkyy ja sitten seuraavalla kerralla sitä ei enää ole. Näin kävi meille :) älä nyt vielä kauheasti hätäile asiasta,odota seuraavaa ultraa! tsemppiä!

mun vauvalla oli sellanen. ei ne edes ultrissa sanoneet siitä vaan oiskohan vasta 1kk neuvolassa asiasta mainittiin! 1v neuvolaan mennessä oli korjaantunut eikä sille koskaan tehty mitään. hei, mä luulen että on kuitenkin tosi lievä juttu ja paljon pahempaakin vois olla! jos on pahemman sorttinen napatyrä niin sen varman voi leikkauksella korjata. ihme homma ettei hoitsu selostanut sulle asiaa sen kummemmin....

Hormonit varmaan jyllää niin, ettet pysty ajattelemaan ihan selkeästi. Aika mainiota, jos vaarattomalla napatyrällä selviää... tutuille ja itsellekin on väläytelty rakenneultrissa, mitä hurjempia diagnooseja... Mittasuhteet kohdilleen...

Hei ap!

Meillä oli kesäkuussa syntyneellä pojalla ihan sama juttu! Eli muuten kaikki oli np-ultrassa ok paitsi löytyi tuo omfaloseele (epäilys). Pari viikkoa piti odotella ja mennä sitten uudestaan kontrolliultraan, jossa tuo vika oli korjaantunut.

Kätilön mukaan näitä tapauksia on alkanut tulla enemmän, kun nykyään np-ultria tehdään aikaisemmilla viikoilla kuin ennen johtuen muistaakseni siitä, että ehditään tehdä veriseulat myös ja saada niistä tulokset riittävän ajoissa mahdollista raskauden keskeyttämistä varten. Tai jotain...

Mutta siis on normaalia, että vatsanpeitteet eivät ole vielä sikiöllä välttämättä sulkeutuneet, jos np-ultra tehdään tuolloin 10+ -viikolla. Parin viikon kuluttua sikiö on jo enemmän kehittynyt ja tilanne korjaantunut. Eli kyseessä voi olla ihan normaali kehitysvaihe teidänkin pienokaisella. Toivottavasti on näin!

Mulle lääkäri ei löytänyt vauvan toista jalkaa vk18 ja toises sairaalassa siskolle sanottii vauvasta et on vesipää= molemmat terveitä (jos tää sua lohduttaa, voit kuvitella et lähdin pikkasen sekavissa tunnelmissa sairaalasta jalattoman masuasukin kans).

Omfaloseelehän on eriasia kuin napatyrä. Omfaloseele on napaNUORAtyrä, eli vauvan suolistoa (mahd. myös muita elimiä) on työntynyt napanuoran sisälle.
"Normaali" napatyrähän on vaaraton ja korjaantuu vauvoilla useimmiten itsestään, omfaloseele kun tarvitsee kirurgin veistä. Napanuoratyrän taustalla on usein kromosomihäiriö.
Monilla sikiöillä näkyy napanuoratyrä viikolle 12 asti, koska se "kuuluu kehitykseen", niinkuin joku aiemminkin kirjoitti. Eli kannattaa odottaa vielä kontrollitutkimukseen asti rauhassa, tyrä voi hyvinkin olla jo kadonnut silloin!

Onnea odotukseen!

Kiitos vastauksista. Hätäännyin tosissaan siitä ihmeellisestä napatyrä/omfaloose diagnoosita, kun en ollut ikinä aiemmin kuullutkaan moisesta. Toivottavasti häviäis itsestään tai olis korjattavissa myöhemmin. Oon yrittänyt ajatella positiivisesti että muut asiat näytti olevan pienellä ihan ok, mutta kyllähän tollainen mietityttää. Ei kai auta kuin odottaa ja katsoa mitä tulee.