Mielialalääkkeen aloitus, outo olo, HELP!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kastanja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kastanja"

Vieras
Hei!

Olen aloittanut 2 viikkoa sitten Sertralin lääkityksen masennukseen/ahdistukseen. Annos ollut nyt viikon ajan 50mg. Aloitekyky on parantunut ja mielialakin hieman, paniikkikohtauksia en ole saanut. Alussa ahdistus paheni hurjasti, mutta on nyt jo siedettävämpää. Ongelmana on kuitenkin jatkuva epätodellinen olo/vierauden tunne. Ihan kuin olisin itseni ulkopuolella enkä tunne oikein itseäni, peilikuvakin tuntuu vieraalta. Muistikin pätkii ja muutenkin höntti olo. Tuo vierauden tunne on ahdistavaa, olen puhunut siitä psykiatrille, ei pidä sitä mitenkään vakavana mutta itseäni se ahdistaa kovasti. Onko muilla kokemusta vastaavasta? Onko ohimenevää? Jäänkö tällaiseksi?

Kiitos jo etukäteen!

Olo on todella tukala, ihan kuin en muistaisi millainen ihminen olen. Ja päivätkin tuntuvat yhdeltä mössöltä, en muista kuluneesta kahdesta viikosta mitään. Pelottavaa.

Mulla ollut myös samanlaista ja lääkityksenä sertralin orion. Nyt takana käyttöä pian 3kk ja viimeisimmästä annostuksen nostosta 4vko ja vihdoinkin voin alkaa sanoa että elämä voittaa :) Mulla oli aikaisemmin vaan liian pieni annos ja niin se näköjään on että aikakin tekee tehtävänsä :) Tsemppiä ap, varmasti nuo tuntemukset menevät ohi! Kuulostavat niin tutuilta, itselläni oli jonkin aikaa aivan samanlaista oloa..

huoh, en siis ole ainut. Millä tavalla tuo vierauden tunne sinulla ilmeni, oliko se jatkuvaa? Kai tämä on jotakin depersonalisaatiota. Pähkäilen johtuuko ahdistuksesta vai lääkityksestä...

Hui, tuntuu kuin eläisi unessa, ei muista mitä on aiemmin päivällä tehnyt ja onko kaikki mitä tapahtuu todellista. Yritän olla ajattelematta asiaa, mutta kun tuntuu että toimii kuin joku robotti. Miten teillä muilla tuo vierauden tunne on ilmennyt, tuntuiko oma vartalo vieraalta? Oliko se jatkuvaa?

Kannattaa lukea alempana olevasta vielä seloste...mulla aloitusvaiheessa uusi lääke tekee tepposiaan, mutta menee ohi ajan kanssa. Kysy lääkäriltä, jos siltä tuntuu, ettet pärjää lääkkeen sivuvaikutusten kanssa.

http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=14280&i=ORION+PHARMA_SERTRALIN+ORION

Hyvin yleiset haittavaikutukset (ilmenee useammalla kuin 1 potilaalla 10 potilaasta).
Unettomuus, heitehuimaus, uneliaisuus, päänsärky, ripuli, pahoinvointi, suun kuivuminen, siemensyöksyn epäonnistuminen, väsymys.

Yleiset haittavaikutukset (ilmenee 1-10 potilaalla 100 potilaasta):
Kurkkukipu, ruokahaluttomuus, ruokahalun lisääntyminen, masennus, epätodellinen olo, painajaisunet, ahdistuneisuus, kiihtyneisyys, hermostuneisuus, sukupuolihalun heikkeneminen, hampaiden narskuttelu, puutuminen ja kihelmöinti, vapina, lihasjännitys, makuaistin häiriö, tarkkaavuuden puute, näköhäiriö, korvien soiminen, sydämentykytys, kuumat aallot, haukottelu, vatsakipu, oksentelu, ummetus, mahavaivat, ilmavaivat, ihottuma, liikahikoilu, lihaskipu, seksuaalinen toimintahäiriö, erektiohäiriö, rintakipu.

Melko harvinaiset haittavaikutukset (ilmenee 1-10 potilaalla 1 000 potilaasta):
Ylähengitystieinfektion oireet, nenän eritevuoto, aistiharhat, liiallinen onnellisuuden tunne, välinpitämättömyys, epänormaali ajattelu, kouristus, tahaton lihassupistelu, lihasten yhteistoimintahäiriö, lisääntynyt liike, muistimenetys, tuntoaistin heikentyminen, puheen tuottamisen häiriö, heitehuimaus seisomaan noustessa, migreeni, korvakipu, nopea sydämensyke, korkea verenpaine, kasvojen kuumotus ja punoitus, hengitysvaikeus, mahdollisesti hengityksen vinkuna, hengenahdistus, nenäverenvuoto, ruokatorvivaiva, nielemisvaikeus, peräpukamat, lisääntynyt syljeneritys, kielen häiriö, röyhtäily, silmien turvotus, purppuranpunaiset pisteet ihossa, hiustenlähtö, kylmä hiki, ihon kuivuminen, nokkosihottuma, nivelrikko, lihasheikkous, selkäkipu, lihasten nykiminen, virtsaamistarve öisin, virtsaumpi, virtsamäärän lisääntyminen, tihentynyt virtsaamistarve, virtsaamisvaikeudet, verenvuoto emättimestä, seksuaalinen toimintahäiriö naisilla, sairaudentunne, kylmänväristykset, kuume, voimattomuus, jano, painonlasku, painonnousu.

Harvinaiset haittavaikutukset (ilmenee 1-10 potilaalla 10 000 potilaasta): Suolistovaiva, korvatulehdus, kasvain, imusolmukkeiden turvotus, korkea kolesteroli, matala verensokeri, stressin tai tunteiden aiheuttamat fyysiset oireet, lääkeriippuvuus, psykoottiset oireet, aggressiivisuus, harhaluuloisuus, itsemurha-ajatukset, unissakävely, ennenaikainen siemensyöksy, kooma, liikehäiriöt, liikkumisvaikeus, tuntoaistin herkistyminen, aistihäiriö, glaukooma, kyynelelinten häiriö, pisteitä näkökentässä, kaksoiskuvat, silmien valonarkuus, silmien verestäminen, mustuaisten laajeneminen, sydänkohtaus, hidas sydämensyke, sydänvaiva, huono verenkierto käsivarsissa ja jaloissa, kurkunpään kouristus, nopea hengitys, hidas hengitys, puhehäiriö, hikka, verta ulosteessa, suun arkuus, kielen haavautuminen, hammasongelmia, kielitulehdus, suun haavautuminen, maksan toimintahäiriöt, rakkuloiva ihovaiva, ihottuma karvatupen juuressa, epänormaali hiuslaatu, epänormaali ihontuoksu, luuhäiriö, virtsanmäärän väheneminen, virtsanpidätyskyvyttömyys, hidastunut virtsaamisen aloittaminen, runsas kuukautisvuoto, emättimen alueen kuivuus, siittimen ja esinahan punoitus ja kipu, eritevuoto sukupuolielimistä, pitkittynyt erektio, vuoto rintarauhasista, tyrä, arpimuodostus pistokohdassa, lääkkeiden sietokyvyn heikkeneminen, kävelyhäiriö, epänormaalit tulokset laboratoriokokeista, epänormaali siemenneste, vamma, verisuonen laajentamistoimenpide.

Sertraliinin markkinoille tulon jälkeen on ilmoitettu seuraavista haittavaikutuksia:
Valkosolumäärän väheneminen, verihiutalemäärän väheneminen, matalat kilpirauhashormonitasot, umpierityshäiriö, veren liian pieni natriumpitoisuus, pelottavat poikkeavat unet, itsemurhakäyttäytyminen, lihasten liikehäiriöt (kuten lisääntynyt liike, lihasjännitys ja kävelyvaikeus), pyörtyminen, näköhäiriö, verenvuotohäiriöt (kuten nenäverenvuoto, mahaverenvuoto tai verta virtsassa), haimatulehdus, vakavat maksatoiminnan häiriöt, keltaisuus, ihon turvotus, auringonvalon aiheuttama ihoreaktio, kutina, nivelkipu, lihaskrampit, rintojen suureneminen, epäsäännölliset kuukautiset, jalkojen turvotus, veren hyytymishäiriöt ja vaikea allerginen reaktio.

Mulla on nyt lääkityksenä sepram 40 mg. Se on tarkoitettu samankaltaisiin oireisiin kuin tuo Sertral. Aloitin 10 mg, sitten 20 mg ja nyt se on ollut jo 2 kk 40 mg. Missään vaiheessa en huomannut juurikaan mitään negatiivisia vaikutuksia. Lääke leikkaa pahinta jännitystä vaativissa sosiaalisissa tilanteissa sekä ahdistuneisuutta. Mikään ihme aine Sepram ei ole, mutta jonkinlaista apua siitä on ollut. Ahdistuneisuus ja jännitys eivät tietenkään poistu kokonaan.

Mulla sama eli tuo sepram tosin 20mg..paniikkikohtauksia ei juurikaan ole ja ahdistus on helpottanut äärettömän paljon:)toki huonojakin päiviä mahtuu joukkoon mutta eihän ahdistuksesta kukaan paranekaan yhdessä yössä..hitaasti hyvä tulee=)

Kiitos vastauksista, mulla oli Sepram neljä viikkoa käytössä ennen tätä Sertalinia. Ja oikeastaan silloin kahden viikon kohdalla Sepramin kanssa tuo jatkuva vierauden tunne, oman kehon ulkopuolella oleminen yms. alkoivat. Ilmeisesti SSRI-lääkkeet ei vaan sitten sovi mulle. Omituista, pelottaa että tää ei mene pois vaan jään tällaiseksi, kun harvalla tuntuu tällaisia kokemuksia olevan. =(

mulla kanssa sepramilla oli sellanen outo tunne..tuntuu kun leijuisin itsestäni metrin päässä:Dhankala selittää mut sitä välillä ihan säikähtää ja joskus tuntuu että lattia kallistuisi..mut en silti ole lopettanut käyttöä..Tosin ei se joka päiväistä leijumista ole vaan kerta viikossa ehkä.

Jännä että osalla on sepramista noinkin "hurjia" sivuvaikutuksia. Itsellä tuntu siltä, että vaikuttaako tämä yleensä mitenkään (20 mg). 20 mg – 40 mg siirtymisessä ei tullut mitään erityisempiä oireita. Sepram kyllä vaikuttaa, sen huomaa sitten vähän vaativimmissa sosiaalisissa tilanteissa. On jotenkin hieman helpompi pitää itsensä kasassa, eikä jännitys ole niin armotonta kuin ilman lääkettä. Kai tuo lääkkeen vaikutus tulee jotenkin pikku hiljaa, ettei sitä välttämättä huomaa. Kai sitä on vähän sillälailla puolittain turtunut, niin silloin pettymykset ja vaativat tilanteet eivät tunnu niin dramaattisilta.

Ilmeisesti tää mun 40 mg on jo melko iso annos ja kestän lääkettä hyvin. Yksi pieni sivuvaikutus on se, että öisin joskus tulee sellaisia välähdyksiä kun sais sähköiskun. En tiedä sitten onko se vain kuvittelua.

Tänään jätin lääkkeen ottamatta, ehkä näin lyhyen käytön jälkeen ei vieroitusoireita ilmene rankasti..Mutta jos olo johtuukin voimakkaasta ahdistuksesta olen taas lähtöruudussa. Huoh, kun tietäisi..

Yhteistyössä