Mielialalääkkeet imetyksen aikana???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äippä

Aktiivinen jäsen
28.04.2004
2 972
0
36
Oisko kellään omakohtaista kokemusta mielialalääkkeiden käytöstä imetyksen aikana?? Itse lopetin lääkkeet (seronil) kun olin toisella kuulla raskaana.... koko odotusaikana ei tullut paniikkioireita mutta viikko synnytksestä nii oireita taas alko ilmeneen ja nyt niitä tulee jo monta kertaa viikos.. :o Kaupassa käynti oli taas tänää ihan hirveetä....ja vauvan kans kaksin olo jännittää koska jos tulee tääl kotona ahdistuskohtaus niin miten siinä hoidat sitten vauvaa :o pari kertaa kohtaus meinannut tulla mutta mennyt sitten onneks ohi =) Nyt olen miettinyt et onkohan pakko ottaa taas lääkkeet käyttöön... :/ vaikka en kyllä haluais koska mitä sitten ku sattuukin nii et vauvalle tulee lääkkeist jotain... :o niissä kun on niitä sivuvaikutuksiakin niin paljon.... Olen täysimetyksellä enkä haluaisi imetystä lopettaa vielä kun vauva vasta 5 viikkoo. E-epaakin olen kokeillut mutta se ei kyllä auta mitään.... Ois mukava kun pystys nauttiin vauvasta ilman turhia pelkoja....ja ahdistusta :ashamed:

itse käytin Cipramilia koko raskauden ja imetyksen ajan, ihan neuvolalääkärin suostumuksella, sillä parempi on, että äiti käyttää mielialalääkettä kuin on kamalan masentunut. Kysy vielä neuvolastakin jos haluat varmistusta asialle, itse sinuna käyttäisin taas lääkettä esim. 10 mg/päivä.

Minä myös tulin juuri lääkäriltä joka ei vielä kirjoittanut minulle pyytämääni cipramil -mielialalääkettä koska imetän. Soitti siinä psykiatrillekkin ja sekin oli sitä mieltä ettei imetyksen aikana kande koska mun masennus ei ole vielä vaikea eikä edes keskivaikea. Eli kunnolla masentuneen lapsi voi imeä masennuslääkemaitoa mutta lievästi masentuneen äidin vauva on aivan eri asemassa, hänelle ei kannata juottaa lääkemaitoa. Kummallista.
Pyysin nimen omaan cipramilia kun olin kuullut siitä joiltakin että se on hyvä lääke ja ovat imettäneetkin sen kanssa. Saa nähdä nyt mitä häirikköjä niiden lapsista tulee...

Mä tein itse sen ratkaisun että lopetin imetyksen 3kk kohdalla ja aloitin Cipralexin. lääkäri konsultoi psykiatria, joka sanoi että saan imettää lääkkeen aikana mutta en halunnut alkaa miettiä tuleeko lapselle jotain tms, joten siksi tuohon ratkaisuun päädyin ja olen tyytyväinen. Alkuun teki tiukkaa imetyksen lopetus, mutta näin jälkikäteen ehdottomasti paras ratkaisu.

Itse käyttänyt koko raskausajan (alkua lukuunottamatta) Oxamin15mg 1-3pvässä. sekä nyt koko imetysajan kohta 6kk! Auttaa mua todella paljon, ja lapsi iloinen ja virkeä kasvanut hyvin eikä mitään ongelmia ole ollut. Jos vaivaa, voi lääkkeenottopäivänä (jos ei joka päivä käytä) antaa pullosta välillä. Paras lääke ehdottomasti sosiaaliseen jännittämiseen/ahdistukseen ym. :flower:

Nyt tuleekin vastattua kaikkiin masennuskeskusteluihin...hih.

Elikkäs mä otin Sepramia imetysaikana, en kuullut mitään kieltoja tai estoja sille. Määrä oli sen verran pieni. Itse pelkäsin ihan kauheesti etukäteen mitä tapahtuu lapselle, miten käy imetyksen ym. Mut kaikki sujuikin hienosti! Äiti alkoi parantumaan, maitoa alkoi tulla paremmin, lapsi voi paremmin. Ihan normaali, iloinen, itsepäinen lapsihan tuo on. Ja jos tilanne tulis uudestaan vastaan, niin tekisin samoin. Onnellinen äiti=onnellinen perhe.

Ja se määrä, mitä sinne äidinmaitoon menee, on todella pieni! Se määrä ei todellakaan ole sama, mikä äitiin vaikuttaa.
Mut jokainen tietää oman tilanteen parhaiten ja ainahan lääkäreitä kannattaa kuunnella!

Ja mitä mä olen ymmärtäny ja henk.koht. todennut, että nuo serotoniinin blokkaajat ei vaikuta persoonaan tai psyykeeseen, ne ei muuta sua muuksi. Sitä mä itse pelkäsin kaikkein eniten! Ne vaan estää serotoniinin poistumista aivoista, jotta elimistö pääsee tasapainoon.

Soitin tänää hussin tietopalveluun ja kysyin sieltä Seronil lääkkeen käytöstä imetyksen aikana....koska lääkäri oli sitä minulle kirjottanu ja sanoi että sitä voi nykyään käyttää vaikka imettää.. Siellä sanoivat että voi huoletta käyttää eikä lapselle pitäisi tulla mitään esim.vieroitusoireita kun sitten lopettaa imetyksen... Sanoivat vaan että jos lapsi on alle kuukauden niin pitää olla varovainen lääkken käytössä... Lääkkeen sisällä olevassa lapussa lukee että ei saa käyttää mut kaippa ne tietävät tuolla tietopalvelussa....eikö siellä pitäisi olla tutkittua tietoa? :whistle: Siltikin mietityttää lääkkeen aloittaminen :/

Yhteistyössä