mielialaLääkkeet+odotus!?apuva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Cinnamon"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

"Cinnamon"

Vieras
Jos olette kärsineet esim. paniikkihäiriöstä,sosiaalisten tilanteiden pelosta,masennuksesta, niin miten nopeasti pudotitte/ vähensitte lääkkeitä kun saitte tietää raskaudesta, vai söittekö esim. jotain mieliala-lääkettä raskauden aikana?
onko ahdistukseen mitään lääkettä mitä voi syödä raskaana?. (itse pitäisi lopettaa ilmeisesti cipralex ja diapam)

itse lopetin kerralla, mutta se ei varmasti ole suositeltavaa. vierotusoireita en huomannut kun oli karsee flunssa ja olo muutenkin. en ole varma mitä saa raskaana syödä kun itse halusin olla täysin ilman lääkitystä. se oli kyllä kumma juttu että keskiraskaudesta loppuraskauteen mulla ei oo koskaan ollu niin normaali ja reipas olo! mistähän niitä hormoneita sais :D

juuu no itse en varmasti kestä niitä vierotusoireita jos kerralla kaikki lopettaisin seinään. siksi ahdistaa jo miettiäkin tätä asiaa :D
tosi hyvin sä pystyit lopettamaan :) iskis mullekkin päälle nyt semmosia "raukeus"-hormooneja ni olis huomattavasti helpommpaa !

Cipralexia oon syönyt kaikki raskaudet, ihan koko raskauden ajan, ja kaikki lapsukaiset nyt ihan terveitä.:) Mulla niin paha bipo että ei voi olla ilman lääkkeitä. Samalla meni myös Abilify 15mg. Vauvoille ei tullut mitään vieroitusoireita syntymän jälkeen, ekan lapsen kanssa 2pvää osastolla, kaksi seuraavaa polikliinisellä synnytyksellä 12h sairaalassa. Eli uskoisin että vaan tuo Diapam pitää lopettaa.

Ja siis tosiaan bipoon syön noita lääkkeitä, ja lääkäri ihan sanoi että mielummin terve äiti lääkkeillä kun maaninen äiti ilman lääkkeitä. Eli kai se vähän tapauskohtaisesti katsotaan, että miten huonossa hapessa sitä olisi ilman lääkkeitä. Kun nykyään saadaan me bipotkin lisääntyä, luin juuri mielenterveys-aiheista kirjaa vuodelta 72, jossa sanottiin että maanis-depressiivisyys on aihe pakkosterilisaatioon. Aika surullista, mä kun olen lääkkeiden kanssa ihan "tavallinen".:D

Minä olen kärsinyt toistuvista masennuksista ja yleisestä ahdistuneisuushäiriöstä. Lääkityksenä oli ennen raskautta Venlafaxin 300mg, Lyrica 150mg x2, Oxamin ja Tenox tarvittaessa. Lopettelin lääkityksen jo ennen raskautumista psykiatrin valvonnassa vähitellen 3kk ajan, kuitenkin niin, että Oxamin ja Tenox jätettiin edelleen tarvittaessa otettaviksi. Tavoitteena on, että ilman lääkkeitä mennään raskaana ollessa, mutta jos tilanne muuttuu, niin on kuulemma olemassa lääkkeitä, joita voi syödä turvallisesti raskaana ollessa. Itse olen voinut yllättävänkin hyvin nyt raskaana ollessa! Oxaminia olen tarvinnut silloin tällöin, Tenoxia en ollenkaan. Luulen, että raskaushormonit jotenkin rauhoittavat, tai näin ainakin minulla. Todennäköistä kuitenkin on, että synnytettyäni jatkan lääkkeitä. Tsemppiä sinulle, kyllä raskaana olo onnistuu meiltä pikkasen pöpeiltäkin :) Mutta älä vaan lopeta lääkkeitä kerrastapoikki-tyyliin, siitä voi tulla tosi huono olo! Kysy lääkäriltäsi ohjeet lopettamiseen.

Aina jos joku lääke huolettaa/on kysyttävää lääkkeistä raskausaikana niin Teratologinen tietopalvelu auttaa. Niillä viimeisin tieto, kannattaa soitella niin olen itsekin tehnyt jo muutaman kerran.

Itselläni oli ennen raskautta käytössä Seronil ja sen lopetin jo yrittäessä. Tarvetta olisi, mutta raskausaikana en aio enää sitä aloittaa. Cipralexiä voi jatkaa raskaanakin käsittääkseni. Sinun tulisi heti ottaa yhteyttä hoitavaan lääkäriin joka määrittelee lääkityksen muutteneen tilanteen huomioon ottaen.