mielialalääkkeet raskauden aikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
Minua hieman epäilyttää lääkärini toiminta.... Olen käyttänyt seronil nimistä lääkettä jo puolisen vuotta ennen raskaaksi tuloa ja selosteessa lukee "Seronilia voidaan käyttää raskauden aikana, mutta
varovaisuutta tulee noudattaa etenkin raskauden loppuvaiheessa ja juuri ennen synnytyksen
käynnistymistä.", mutta lääkärini haluaa vaihtaa sen optipar-nimiseen lääkkeeseen, josta kirjoitetaan seuraavaa "Paroksetiinia ei tule käyttää raskauden aikana, ellei se ole selvästi välttämätöntä." ja "Kun paroksetiinia on käytetty synnytykseen asti, on lapsissa ilmoitettu esiintyneen seuraavia oireita joko heti tai hyvin pian syntymän jälkeen:univaikeudet, nytkähtelyt, itkuisuus, ärtyneisyys, imemisongelmat, voimakas uneliaisuus, vapina, oksentelu, matala verensokeri, hengitysvaikeudet, sinertävä ihonväri, kouristukset, lihasten velttous tai kireys, lämmönsäätelyhäiriöt"

Oman älyni mukaan siis entinen lääkkeeni kuulostaa "turvallisemmalta". Onko kellään kokemusta näistä??? Miksi lääkäri haluaa vaihtaa sen toiseen, jota ei tekstin mukaan suositella.??? Olen ihan sekaisin :( Jos nyt jotain tapahtuu lapselleni :(

On kokemusta lääkkeistä mutta ei raskauden aikana. Vaikea sanoa. Yleisesti ottaen ei kannattaisi ottaa lääkkeitä raskauden aikana mutta en tunne tilannettasi joten jos lääkäri on määrännyt sinulle lääkkeitä niin sillä hyvä. Mitä tulee eri lääkkeisiin niin koska minulla ei ole koulutusta asiasta niin en osaa sanoa mutta sen tiedän kokemuksesta että lääkärit eivät ole kaikkitietäviä ja tekevät myöskin virheitä. Jos pikkasenkin huolettaa niin kysyisin jonkun muun lääkärin/psykiatrin mielipidettä asiaan esimerkiksi yksityiseltä tai muualta. Mutta ensiksi kannattaisi pyytää omaa lääkäriäsi selittämään mikä hänen logiikkansa asiassa on ja sitten verrata sitä siitä toisesta lähteestä saatuun tietoon.

Yhteistyössä