Mielipide nimestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27847919]se karski nimi kuten Markku, Reima tai Kalevi[/QUOTE]

En kuvailis mitään noista nimistä sanalla karski. Aarne on miehekäs nimi, jonka voi kuvitella pienellä pojalla ja isolla miehellä. Toinen kiva vaihtoehto vois olla Aarni.

Enoni oli Aarne. Hyvä nimi, tuli Suomen almanakkaan 1908, mutta esiintyi jo 1882 Kansanvalistusseuranbkalenterissa.
Aarne juontuu sanasta arn=kotka. Vuosina 2000-2012 on Aarne-nimen saanut 1243.

ketään pikku-Aarnea ja tämän nimen antaminen mietityttää. En yleensä tee mitään räväkkää ja pitäis kai laittaa vaan se Aleksi, mut kun sitä on täällä niin monella. Itse pidän Aarne nimestä nyt, mut jos alkaakkin kaduttaa myöhemmin. Onko se kumminkin oikeesti ruma tai outo?

[QUOTE="vieras";27847975]ketään pikku-Aarnea ja tämän nimen antaminen mietityttää. En yleensä tee mitään räväkkää ja pitäis kai laittaa vaan se Aleksi, mut kun sitä on täällä niin monella. Itse pidän Aarne nimestä nyt, mut jos alkaakkin kaduttaa myöhemmin. Onko se kumminkin oikeesti ruma tai outo?[/QUOTE]

Ei todellakaan ole ruma ja outo. Tosin Aleksikin on tosi kiva, mutta Alekeja on päiväkodit pullollaan. Toisaalta, jos susta nyt tuntuu, että nimi on ehkä ruma ja outo, niin ei kannata sit laittaa. Jos nyt tiedät, että tykkäät tosi paljon, niin tuskin tulet katumaan, kun Aarnestasi kasvaa ihana Aarnen näköinen poika.

mietitty pää puhki ja aalla sen pitää alkaa, ei saa olla kaksoiskonsonanttia. Mielessä oli en sin vaa nää kolmitavuiset Aleksi, Akseli jostain tuli sitte mieleen toi Aarne.

Aarne on mun mielestä kiva nimi.

Itselläni se tosin kuuluu kastiin "tosi kiva nimi, ei vain sovi meidän lapsen nimeksi". En tiedä miks, ehkä se ei rimmaa sukunimeen tai sitten meidän perheen muiden nimiin.

Aarnesta tulee mieleen mm. seuraavia asioita:

- Sopivan vanha ja samalla moderni nimi. Luontoaiheinen, voisi hyvinkin olla tyyliltään ns. "uudisnimi", mutta samalla nimelle tuo arvokkuutta, että se on jo melko pitkään ollut käytössä
- Ei liian tavanomainen, mutta silti riittävän yleinen, että lasta ei esim. kiusata koulussa oudon tai liian harvinaisen nimen takia
- Itse laittaisin kyllä mielummin Aarnen kuin Aleksin, vaikka Aleksikin on mun mielestä tosi kiva nimi. En vain tykkää, jos joka toisella vastaantulijalla on samanniminen. Itse sain myös aina peruskoulussa kärsiä, kun luokallani oli aina väh. 3 samannimistä...

Niin ja Aarnen kanssa hyviä "sukulaisnimiä" tai vaihtoehtoisia muotoja voisi olla...
...Aarni (jotenkin runollisempi ja myös modernimpi)
...Aarno (tämä on ehkä liiankin pappamainen, mutta toisaalta miksei)
...Aarre (nimen merkitys on tietty ihana, mutta myös vanha ja arvokaskin nimi)

Yhteistyössä