Mielipidegallup useamman lapsen äideille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuittuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuittuli

Vieras
Jos sinulla on kaksi tai useampi lapsi, ja ikäero vuosi tai vähän enemmän, niin oletko kokenut tai harmitellut sitä, että aikaa ei löydy riittävästi esikoiselle? Meillä on pieni vauva,ja haluaisin aika pian toisen, toisin sanoen haluaisin olla ilman ehkäisyä ja antaa toisen tulla kun tulee, mutta miehen mielestä heti ei kannata tehdä toista koska ensimmäistä ei muuten ehdi tarpeeksi huomioida eikä siitä ehdi nauttia. Olen ehkä toista mieltä, että kyllähän huomiota esikoinenkin varmasti saa vaikka ikäero olisi hyvin pieni. Tässä asiassa ei kuitenkaan tappelut auta, jos toinen ei heti toista halua, on parempi hieman odottaa ja tehdä sitten ja lykätä omaa vauvakuumetta. Haluaisin kuitenkin mielipiteitä miten muut kokee asian, onko se niin kauheeta jos kaksi tulisikin suht peräkkäin. Kiitos!

Tulin siis raskaaksi kun esikoinen oli 10kk.Hyvin meni vaikka esikoinen olikin vielä tosi pieni kun toinen syntyi.
Esikoinen saa mielestäni paljon enemmän huomiota kuin kuopus.Hän niin iso jo että osaa kyllä sitä vaatia.
Tyytyväinen olen kun lapset pienellä ikäerolla.Esikoinen unohtaa nopeasti ajan milloin oli ainokainen.Mustasukkaisuutta aina väillä aluksi ilmeni.Nyt ei enää kun nuorempi jo 9kk.
meillä siis hyvin mennyt:) Zemppiä teille!

Meidän lapsilla on ikäeroa vajaa 2 vuotta.
Ei ole aikaa esikoiselle, paljon on itkua ja mustasukkaisuutta, toisaalta ei myöskään ole aika olla vauvan kanssa, vaan heti kun hän on tyytyväinen, ettei tarvi sylissä kantaa niin saa olla yksinään lattialla, sängyssä tms.

Ainakin aluksi tuntui kyllä, että tuli tehtyä tosi väärin esikoista kohtaan, nyt tunne on kääntynyt toisinpäin, sääliksi käy tuota kakkosta...

Lapset 2v ja 2 kk

Äh, kirjoitin pitkästi mutta selain jumi ja teksti katosi. Lukijoiden onni ehkä ;D

Lyhyesti:
Äidin syli ei kulu, huomio ei lopu. Jos on oikeasti läsnä, voi olla oikeasti läsnä useammalle. Jos oma huomio on mitoitettu niin, että polven päällä on paikka lapselle kasvot menosuuntaan ja oma katse keskittyy telkkuun/nettiin/puhelinkeskusteluun/soppakulhoon tai mihin lie, ei se huomio riitä myöskään pikkukakkoselle. Jos taas osaa olla läsnä äitiydessä, antaa lapselle niitä oikeita laatuhetkiä, huomioida lapsen ilmeitä, eleitä, vastailla niihin.. silloin ei haittaa vaikka pieniä on 4 ympärillä, varmasti riittää lämpöä kaikille ja lapsi ei ole kade toinen toisestaan kunhan se läsnäolo on aitoa. Vaikka on yksi tissillä ja toinen esittää uusia sanojaan vieressä, ei kukaan jää paitsioon mistään. Kun lapsilla on se perusturvallinen olo, ei niitä tarvitse myöskään koko aikaa leikittää eikä lapsen tarvitse uhmailla saadakseen huomiota. Tietää, että huomioiva vanhempi on lähellä ja turvapesä on varmistettu. Voi kääntää hetkeksi selkänsä ja rakentaa palikkaa, kun äiti imettää toista.

Tämä ihan faktatietoa, sekä omaa kokemusta. Meille pieni ikäero on sopinut ja tuonut ihania ainutlaatuisia hetkiä eri ikäkautisten taaperoiden keskellä. Pitää vain antaa itsellekin mahdollisuus leikkiä ja levätä kun lapsetkin, ei yrittää olla täydellinen emäntä toisten aikuisten silmissä yms. Omaa aikaa jää myös, ehkä enemmän kuin suurten ikäerojen kanssa, sillä lapsille kelpaa suht samat aktiviteetit kaikille (puisto on kiva, kävelyretki on jännää, kesäkohteena Muumimaailma innostaa jokaista eikä ole isompia vinkumassa huvipuistovetkuttimiin tai peliharrastuksiin - muutamaan vuoteen..).

Jottei totuus unohtuisi:
Tietysti ei tarvitse olla katsekontaktissa 24/7, vaan ne hetket kun on, niin on kunnolla läsnä. Siinä se ydin. Ei tarvitse unohtaa ja uhrata itseään (aikaa jää kyllä ihan kaikkeen omaankin puuhasteluun). Kun on turva, on vapaus, ihan kaikilla niin äidillä kuin lapsilla.

Välillä tuntuu, että useamman lapsen äitinä ei ole oikeutta olla tyytyväinen, kun on niin paljon äitejä jotka ovat tuskastuneet jo yhden lapsen äitiyteen. Perhana, minähän olen onnellinen lapsistani eikä minun tarvitse sitä kenellekään todistella. Vastasin alkuperäiseen kysymykseen, ja jos joku ottaa nokkiinsa siitä että meillä menee hyvin niin katsokoon hyvin syvälle sisäänpäin mistä se oma olo johtuu.

Hyvää viikonloppua.

Meillä kun ensimmäisen ja toisen välillä ikäeroa on 4,5 vuotta ja kakkosen ja kolmosen välissä 1,5 vuotta niin sanoisin että toi pitkä ikäero on hankalampi. Esikoinen sai pitkään olla se ainoa joten hänen oli vaikeampi hyväksyä uusi tulokas. Kakkosemme sitten taas ei ollenkaan ottanut pahalla vaikka pikkuveikka syntyikin.

Näin meillä..

Ihminen jolla on pieni vauva ei välttämättä vielä tirdä lapsiperheen arjesta juuri mitään. On aivan eri asia hoitaa paljon nukkuvaa muutaman kuukauden ikäistä kun aktiviteetteja vaativaa taaperoa jolla on uhmakausi. Totta kai myös vauvan hoito on väsyttävää yövalvomisineen jne, mutta taaperon hoito on erilaista. Ei voi esim istua rauhassa sohvalla vaan koko ajan pitää vahtia, mitä lapsi tekee tai olla lukemassa kirjaa tms.

KYllä mielestäni alle 2 v ikäero ihan mahdollinen on ja varmasti riippuu ihmisestä, mutta odottaisin kyllä ainakin siihen että esikoinen on vuoden ennen kun toista yrittäisin. Niin näkisi vähän millaista se elämä oikeasti on lapsen kanssa joka ei nuku koko aikaa ja joka tarvitsee paljon huomiiota ja virikkeitä.

nimim. 1 v 7 kk äiti (ja onneksi ei vielä edes odota kakkosta)

Meillä minusta tuntuu, etten yksinkertaisesti riitä jokaiselle lapselle niin paljoa kuin lapset ehkä haluaisivat. Varsinkin vanhin tyttäreni tuntee olonsa välillä yksinäiseksi (hyljätty on väärä sana, hän tietää että olen olemassa hänelle tarvittaessa). Yritämme paikkailla tilannetta menemällä välillä kahdestaan kauppaan, kahvilaan tai urheilemaan, mutta jotenkin tuntuu, ettei aikaa ole tarpeeksi.

Silti, hän saa aina joltain perheemme jäseneltä aikaa ja rakkautta (kuten me muutkin perheenjäsenet), meitä on nyt niin paljon ettei kenenkään tarvitse jäädä yksin. Lapsemme (vanhemmat) kaipaavat tässä menossa ennenkaikkea rauhaa ja yksinoloa.

Kaikkea ei voi saada, aikaa rajattomasti, vapautta mennä ja montaa lasta. Valinnat ovat tässä(kin) pakollisia. Rakkaus ei kuitenkaan lapsien lisääntyessä vähene toisilta. Me olemme onnellisia näin, vaikka välillä kaihertaisikin...

Alkuperäinen kirjoittaja Alle 2 v erot täälläkin:
Ei tarvitse unohtaa ja uhrata itseään (aikaa jää kyllä ihan kaikkeen omaankin puuhasteluun). Kun on turva, on vapaus, ihan kaikilla niin äidillä kuin lapsilla.

Totta, ettei pidä uhrata itseään *kokonaan*, mutta ei ihan oikein ole väittää, että useamman lapsen kanssa aikaa riittäisi "ihan kaikken omaankin puuhasteluun". Aika hieno perhetilanne ja tukiverkko sinulla, jos näin todella on. Tai sitten pieni tarve puuhastella omiaan. Kyllä keskivertoäidin pitää uhrata jotain itsestään, etenkin kun lapsia on useampia ja vielä pienellä ikäerolla.

"Uhma" eli oman tahdon kehittyminen ei lopu turvallisuudentunteeseen. Turva on tärkeää, mutta niin on oman tahdon kehittyminenkin. Vaikka äiti olisi läsnä kuinka, ihan takuulla tulee myös "uhmaa". Huolestuisin, jos ei tule.

Aloin odottaa kakkosta, kun esikoistyttö oli vajaan vuoden ikäinen, ikäeroa tuli 1 v 8 kk, kuopus on poika. Lapset ovat nyt 2 v 4 kk ja 8 kk vanhoja.

Jo silloin kun toivoimme ensimmäistä lasta, ajattelimme, että saa tulla toinenkin aika pienellä ikäerolla. Ja kakkonen tärppäsi ekasta kierrosta, eli siinä mielessä meni suunnitelmien mukaan.

Se mitä en ollut osannut huomioon, oli vaikea odotusaika. Alussa oli pahoinvointia ja voimakasta väsymystä, puolivälissä epäiltiin keskenmenon uhkaavan ja jouduin lähes vuodelepoon ja nostokieltoon. Kärsin alavatsakivuista melkein koko loppuraskauden. Onneksi äitini riensi perheemme avuksi ja hoiti käytännössä suurimman osan kotitöistä ja myös esikoistamme, koska omat voimani eivät riittäneet. Ilman häntä olisimme olleet hukassa. Mieheni on yrittäjä ja joutuu ajoittain venyttämään työpäiviään - toisaalta onneksi pystyy joustamaan enemmän kuin palkkatyöläinen.

Voin ihan suoraan sanoa, että kun mies isyysloman ja kesäloman jälkeen palasi töihin ja jäin kolmistaan lasten kanssa, oli aika rankkaa. Vaikka molemmat lapsemme ovat mielestämme keskivertoa helpompia ja esikoinenkin aika oma-aloitteinen, alkoi kahden vuoden uhma painaa päälle, päiväunien kanssa temppuiltiin ja pikkuveli-parka sai joskus kokea jäävänsä "jyrän alle". Suoraan sanottuna ei aina tiennyt minne olisi revennyt. Hankaluuden ilmenivät mm siten, että oli vaikea saada esikoista päiväunille edes väkisin, jos pienempi oli hereillä ja vaati huomiota. Ulos lähtemiset olivat aika mielenkiintoisia, kun pukemisen kanssa temppuiltiin ja ylipäätään tilanteiden vieminen loppuun jämptisti on hankalampaa kahden kanssa, silloin kun toinen on vielä aivan pieni.

Nyt taas jo kaikki sujuu paremmin, lapsista on seuraa toisilleen ja tykkäävät toisistaan yli kaiken. Heillä on selvästi jotain omaa ja yhteistä, jonne äiti ei pääse sisälle, eikä tarvitsekaan. Sitä on ihanaa seurata.

Kahden pienen lapsen kanssa isän ja tukiverkkojen rooli kuitenkin korostuu, joutuu tekemään kompromisseja monessa asiassa ruuanlaitosta päivärytmin muokkaamiseen molemmille lapsille sopivaksi. Nyt kun rytmi ja tavat ovat vakiintuneet, elämä on paljon helpompaa ja välillä aivan ihanaa. Välillä taas hetkellisesti olen hermot riekaleina, kun mikään asia ei tunnu olevan ennakoitavissa. Ja kun molemmat ovat pari kertaa olleet samaan aikaan sairaana, niin ei tosiaan tiedä, minne repeäisi. Ja itsekin olen ollut samaan aikaan flunssassa. Silloin ei paljon hurrata.

Silti en kadu lyhyttä ikäeroa, vauvavaihe on joka tapauksessa omanlaisensa vaihe, oli esikoinen sitten 5 tai 2. Muutaman tutun kanssa kun olen asiasta jutellut, olen oivaltanut, että pienellä ikäerolla sisarussuhde kasvaa tiiviimmäksi, kun on enemmän samat leikit ja kaverit, päivähoitopaikka ja systeemit.

En oikein ymmärrä sitä kahtiajakoa, mikä äitien kesken tehdään. Äidit ovat joko a) rasittuneita ja elämäänsä kyllästyneitä tai b) nauttivat täysin rinnoin lapsiperheen arjesta. Itse väittäisin olevani molempia, enimmäkseen nautin elämästä ja tästä vaiheesta perheessämme, mutta joskus tämä rumba väsyttää ja sanon sen silloin kyllä ääneenikin, mitä sitä kaunistelemaan. Ei se silti tarkoita sitä, etten rakastaisi lapsiani ja olisi hyvä äiti ja vaimo. Lapset ovat tyytyväisiä ja voivat hyvin, parisuhteemme on kunnossa ja isovanhempien avustuksella saamme joskus kahden keskistä aikaakin, vaikkakaan sitä ei niin kauheasti kaipaa, kun tietää että tämä vaihe on aikanaan ohi.

"Alle 2-v erot täälläkin" kirjoitti kauniisti, mutta kieltämättä annoit aika ruusuisen kuvan taaperoiden kanssa elämisestä ja olemisesta. Tuollaista arki on haaveissa ja ehkä teilläkin, mistä ilmeisesti ymmärrät olla onnellinen ja hyvä niin. Olen kateellinen!

Meillä on kyllä ihan hemmetin hankalaa kahden alle kolmevuotiaan kanssa välillä, vaikka lapsista on paljon iloakin eikä pienehkö ikäero (1v 7kk) ole kaduttanut. Paljon on tietysti omasta organisointikyvystä ja asenteesta kiinni, mutta kun kummallakin lapsella on huono päivä tai hankala ikäkausi (meillä nyt vajaat 3v sekä 1v 3kk kummatkin tahtoiässä) niin äiti on vähän väsynyt... Isikin.

Useammalle lapselle vanhempana oleminen on jatkuvaa luopumista, kun aikansa ja voimansa joutuu jakamaan yhä useammalle ihmiselle. Se vaatii opettelua ja tottumista siihen että vuorokaudessa on jatkuvasti liian vähän tunteja. Poden huonoa omatuntoa vuorotellen kummankin lapsen huomiotta jättämisen vuoksi. Tähän kyllä vaikuttaa myös se, että lapset aloittivat päivähoidon ja aika on kortilla.

Itselleni jäi mieleen ehkäpä tälle palstalle kirjoittaneen kuuden lapsen äidin neuvo: hän oli päättänyt suoda jokaiselle lapselleen vartti aikaa kahdenkeskeiseen tekemiseen joka päivä. Yritän siis päivittäin tehdä jotain pientä kummankin lapsen kanssa erikseen.

Kaikesta huolimatta voin suositella sellaista noin puolentoista vuoden ikäeroa lämpimästi. Meillä ainakin esikoinen oli sopivan omatoiminen (oppi varhain käymään potalla, syömään itse, puhumaan jne), muttei ollut vielä uhmaiässä kuopuksen syntyessä. Nyt lähes kolmivuotiaana hänestä on tullut sellainen tuittupää, että hyvä että kuopuksesta on hieman vastusta...

Vielä lisäys edelliseen, pienellä ikäerolla on se hyvä puoli, että ainakin isompi lapsi saa olla kotihoidossa pidempään ja sisaruksilla on aikanaan päivähoitoa aloittaessa toisistaan turvaa uudessa paikassa. Toisaalta parin vuoden ikäinen vaatii jo enemmän virikkeitä ja kavereita, niiden järjestäminen voi olla haastavaa, jos lähellä ei ole tuttavaperheitä, jotka olisivat kotona päivisin. Itse olen ratkaissut ongelman sillä, että käymme lasten kanssa viikottain srk:n perhekerhossa ja esikoinen lisäksi muutamana päivänä "tätipuistossa", jonne hän jää tunniksi-puoleksitoista kaupungin tätien kanssa ja siellä on myös leikkikavereita.

Ap:lle vielä tuosta kahdenkeskisestä ajasta. Joinakin päivinä sitä löytyy enemmän, joskus vähemmän. Joskus se on sitä, että otan isomman kanssani tekemään ruokaa tai siivoushommiin, eilen teimme yhdessä lumiukon kun kuopus nukkui. Ei se kahdenkeskinen aika välttämättä aina ole leikkimistä tai sadun lukemista, riittää kun ottaa lapsen mukaan arjen töihin.

Haulla löytyy aika paljon keskusteluita esim "ikäero" hakemalla. Joskus pidemmästikin on tullut kirjoitettua, tätä ei oikein tyhjentävästi saa parissa minuutissa jutskattua :)

Varmaan kaikki on niin yksilöllistä. Mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa siitä ajasta kun pojat olivat kumpikin alle 3v. Ikäeroa 1v10kk. Mun mielestä ei ollut raskasta, en tiedä sitten auttoiko se että meillä on esikoinen joka 3,5v vanhempi kakkosta. Ihan kun nyt mietin niin ihmettelen itsekin miten se aika aina vaan riitti??! Mulla on kyllä aika pieni se oman ajan tarve, ja omilla menoilla käyn hyvin harvoin, ihan omasta tahdosta. Meillä lapset menevät aikaisin nukkumaan (tai menivät..=D ) jo klo 20.00 ja kun itse tarvitsen lyhyet unet niin siinähän oli koko ilta omaa aikaa.
Että mun mielestä "alle 2v erot" ei kauhesati kaunistellut vaan ehkäpä joissakin perheissä menee näinkin helposti. Meillä tosin on ollut helpot lapset, ei siis hirveästi yö heräämisiä, ei allergioita yms. Muut uhmat ja kiukuttelut varmaan ihan normaaleja muiden lasten tapaan.

"En oikein ymmärrä sitä kahtiajakoa, mikä äitien kesken tehdään. Äidit ovat joko a) rasittuneita ja elämäänsä kyllästyneitä tai b) nauttivat täysin rinnoin lapsiperheen arjesta. Itse väittäisin olevani molempia, enimmäkseen nautin elämästä ja tästä vaiheesta perheessämme, mutta joskus tämä rumba väsyttää ja sanon sen silloin kyllä ääneenikin, mitä sitä kaunistelemaan. Ei se silti tarkoita sitä, etten rakastaisi lapsiani ja olisi hyvä äiti ja vaimo. Lapset ovat tyytyväisiä ja voivat hyvin, parisuhteemme on kunnossa ja isovanhempien avustuksella saamme joskus kahden keskistä aikaakin, vaikkakaan sitä ei niin kauheasti kaipaa, kun tietää että tämä vaihe on aikanaan ohi."

Fiksusti kirjoitettu! Olen täysin samaa mieltä.

Meillä on 11v ja 9v sekä 1,2v ja 1kk lapset.

Koen että kaikille riittää aikaa yleensä ottaen ihan hyvin. 1v on todella vilkas, mutta rytmeiltään säännöllinen eli nukkuu päivällä ja yöllä hyvin jne. Minulla on myös erittäin osallistuva mies, joka hoitaa paljon lapsia, siivoaa ja jaksaa kaiken keskellä olla vielä hyväntuulinen.Ilman häntä olisin varmaan rasittuneempi.

Isoilla lapsilla on ikäero 2,2v. Pienemmillä 1,2v.

Yhteistyössä