Mielipidettä koulun valinnasta? Koulu, jossa on yläaste samassa, vai erikseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja metsänpeitto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

metsänpeitto

Vieras

Kumpaan laittaisitte lapsenne?

Se, jossa on vain ala-aste, on hieman kauempana. Luokkakoko on pienempi, mutta matkat jouduttaisiin kustantamaan itse, koska toisessa koulussa ei ole luokkakoko täynnä. Bussilla kulkeminen on mahdollista. Mahdollisesti luontopainotusta.

Lähempänä oleva koulu on hieman isompi, ja samassa on yläaste. Luokkakoko isompi, vain yksi luokka sielläkin ikäryhmää mutta 10 lasta enemmän. Matkaa hyvin vähän, eli menis kävellen ongelmitta.

Kumman valitsisitte? Kustannukset bussimatkalle ei ole mahdottomat, mutta aikaa tietysti menee enemmän.

Vaikea päätös. Pieni luokkakoko on ehdottomasti etu. Toisaalta varmaan joutuu viimestään yläkoulussa sinne isompaan vaihtamaan. Onko tää isompi yhtenäiskoulu vai muuten vaan saman katon alla? Entä tiiätkö mitään, ettei ala-asye ole lakkautusuhan alainen?

Itse olen käyny koulun, missä oli ala-, ja yläasteet samassa, ja olihan se aikamoinen laitos. Menin sinne itse 3. luokalle, ja pelotti kyllä kamalasti ne isot oppilaat, yläasteen porukka. Eli jos vaan on mahdollisuus valita, niin ala-aste erikseen, ei siihen, missä molemmat samassa.

Yhtenäiskoulussa opettaneena suosittelen ensimmäistä vaihtoehtoa. Itse kauhistelin sitä käyttäytymistä ja kielenkäyttöä mistä koulun pienimmät saivat koulupäivän aikana "nauttia" yläkoululaisten toimesta. Toki me opettajat tilanteeseen pyrimme puuttumaan, mutta eihän nuorten käyttäytymistä voi jatkuvasti vahtia. Välillä myös tuntui, että pienet pelkäsivät näitä isoja oppilaita vaikka siihen ei tiettävästi mitään erityistä syytä ollut. Omaa lastani en laittaisi yhtenäiskouluun

Itse kävin ekan- ja tokan luokan pienessä koulussa ja sitten siirtyessä kolmannelle, oli koulu yläasteen yhteydessä. Se pelotti tai jännitti, mutta ei tuottanut ongelmia.

Onpa vaikea tuo päättää, että ekasta luokasta olisi yläasteen kanssa samassa... Jos matkat ei itse koululaista jännitä, niin sitten sinne pienempään kouluun... Jos osaa ajatella niitä matkoja. :)

Meillä täällä on pistetty vielä paremmaksi: ala-aste, yläaste ja lukio kaikki saman katon alla! :o

Ehdottomasti aion lapsi laittaa ala-asteelle pieneen kyläkouluun, siirtyköön sitten yläasteelle sinne laitokseen, jos kerran on pakko.

Ollaan molemmat ehkä myös taipumassa siihen kauempana olevaan kouluun, pienempään siis. Vaikka miinuksena on kyllä tietysti se että lähellä olevaan on matkaa alle kilometri ja siihen toiseen yli 10 kilometriä.

Koulupiiristä (? vai mikä lie) sanottiin että virallisesti nuo on molemmat samaa koulua, ja saa ihan vapaasti valita että kumpaan menee, mutta jos lähemmässä on luokassa paikkoja vapaana niin pitää itse kustantaa matkat sinne kauempaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Vaikea valinta, mutta jos teillä on kuljetusmahdollisuus kallistuisin ala-asteen puoleen, siis sen pienemmän.

Bussikuljetus olisi ainakin, siis suoraan kodin läheltä suoraan koululle. Siis koulubussi :D

Yhtenäiskouluun tietenkin. Jos olisi vielä lukiokin samassa, aina paree.

Mutta oikeasti koulun tunnelma ja opettajat ratkaisevat.

'muoks'

Siis vastasin VAIN yleisesti. Ap:n tilanteessa en osaa sanoa... Pieni on hyvä.

Vaikee juttu...Toisaalta toi ala-aste, joka ei ole yläasteen yhteydessä kuulostais hienolta, mutta se siirtymä yläasteelle voisi olla helpompi, jos siinä valissä ei taas tarttis vaihtaa koulua.
Täällä on jo 6. luokka siirretty yläasteen puolelle (samassa rakennuksessa sekä ylä- että ala-aste) jotta siirtymä sujuis pehmeästi ja vältyttäis mopotukselta.

Yhteistyössä