Hae Anna.fi-sivustolta

Mielipiteen Muutoksen Liikelait

Viestiketju osiossa 'Yliluonnolliset ilmiöt' , käynnistäjänä tämänimi, 25.07.2010.

1. kävin lukemassa Vierailija

Niinpä. Itse olin äimän käkenä kun 90-luvulla kuuntelin luentoja ja luin artikkeleita joissa kiusaamisen syynä pidettiin lapsen erilaisuutta eikä kiusaajan tasapainottomuutta tai kesken jäänyttä kehitystä. Esimerkiksi lasta joka oli ujo, ehdotettiin viemään jo ennen koulun alkua psykologille että hän pääsisi ujoudestaan ja kaikille "liian" kilteille koulutusta jossa opetetaan puolustamaan sanallisesti ja fyysisesti itseään. Ei siis "namusetiä" vaan ikätovereita vastaan. kaikkien lasten tuli olla ulospäinsuuntautuneita, valppaitaja sanavalmiita ja jos eivät olleet heitä tuli auttaa tulemaan sellaisiksi ettei heitä kiusattaisi. Orwellimaista.

Tuossahan ei ole mitään vikaa muuten, jos lapsi itse keksii haluta esikoulu-alakouluikäisenä kehittämään itseään tuolla tavalla, mutta kun se yhdistettiin siihen että kiusaamisen syy on lapsen erilaisuus ja haluttiin muuttaa niinkin persoonakohtaista asiaa kuin esim. introverttius ja vaikkapa ujous, niin sillä viestitettiin suoraan kiusaajille että jonkinlaiset ihmiset eivät ole inhimillisen ja tasa-arvoisen kohtelun arvoisia. Samalla potentiaalisille kiusatuiksi tuleville viestitettiin että heidän persoonallinen tapansa olla ei ole hyväksyttävää.
    Kuulinpa sellaistakin kuinka psykologi kuvaili luennolla aspergerkoululaista (lievä autismin muoto) ollen samalla hyvin otettu siitä, että totta kai tällainen ihminen vetää kiusaajia puoleensa. Kuin vika olisi siinä lapsessa kun menee syntymään aspergerina. Samoin esim kirjakielen puhuminen oli pahasta :D Liian erilaista. Moni aspergerihminen puhuu kirjakieltä mutta ilman sitäkin, ihminen oli psykologien silloisen trendin mukaan liian outo jos puhui kirjakieltä.

Kukaan ei puhunut kiusaajien hoidosta :O
    Kerran mainittiin sivulauseessa että tottakai kiusaajaakin pitää auttaa, kun varsin kysyin että eikö kiusaaja tarvitse hoitoa.

Kun itse olin lapsi opetettiin yleisesti että kiusaaminen on pahasta eikä selitykseksi kelpuutettu toisen "väärät" vaatteet tai "väärä" puhetyyli tai mikään muukaan selitys omille väärille teoille joilla hankaloitettiin toisen elämää. Kiusaaminen oli aina väärin ja kiusatulta pyydettiin anteeksi ilman puolusteluja kun sellaista huomattiin.

Toivottavasti tuo trendi kasvattajilla ja psykologeilla on jo unohtunut?

2. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 906
    No tää on kyl totta ja pelkurimaisena puskanikkinä on hyvä asiattomuuksia laukea

3. Puska Nikki Vierailija

Tää taas on tyypillistä sun tapaasi tulkata toisia: "pelkurimainen" laukoa asiattomuuksia" kun ei olla kanssasi samaa mieltä. Tai taidatkin puhua itsestäsi silloin kun puskanikeillä puolustelet itseäsi?

4. LF hejsan

Saadut tykkäykset:
    0
    Ei se ole sen parempi, jos huutaa asiattomuuksiaan reggatulla nikilläkään. Yhtä huonoa käytöstä se vaan on, oli sitten regattu tai ei-regattu nikki, jos asiattomuuksia huutelee, tai vihjailee :)
    .

5. Palstat täynnä Vierailija

LF täyttää kaikki palstat katkeruuden purkauksillaan. Ei vie kauan kipaista sosiaalitoimistoon ja takaisin.

6. LF hejsan

Saadut tykkäykset:
    0
    Käykö kateeksi, kun et uskalla kirjoittaa regatulla nikillä?

Se on sinun, ainoastaan vain sinun nimettömän ihan ikioma probleema, että et pidä minun läsnaolostani tällä foorumilla. :D
    .

7. Älä LF välitä, ohita vain. Samahan se hyökkääkö rekattuna vai ilman, mutta ei kannata provosoitua kun provosoidaan? Tuo oli selvä provo.

8. just noin Vierailija

Ei ole yhtään sen reilumpaa kohdella toisia asiattomasti regatulla nikillä kuin ilman. Jotkut kuvittelee olevansa reiluja ja voivansa sanoa toisista mitä tahansa kunhan se tehdään vakinikillä.

9. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 906
    heheehee...se koira älähtää johon...

10. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 906
    Ei toki, mut se vaatii enemmän rohkeutta. Ja on se rehellisempää kuin puskista ammuskelu. Puskista ammuskelu on vähä niin kuin amopuisi toista selkään eikä rehellisesti antautuisi kaksintaisteluun. (Kun pelkää häviävänsä.)

11. puskanikkari Vierailija

Ja haukut minua koiraksi?? Tuosta voi jo suuttua!

12. reilu peli??? Vierailija

Ja todella reilua on kirjoittaa päivänvalon kestävät kommentit vakinikillä ja ilkeimmät puskanikillä, niinkuin eräät omien sanojensakin mukaan tekevät.

13. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 906
    No niin kuulemma tekee. Kyl määkin periaatteessa sitä ihmettelen, joskus itsekkin harkitsin sattuneesta syystä mutta ei, ei oikeen iske. Niinkun oot huomannu. Omalla nikilläni oon kirjotellu eikä oo mitää punpulihöttöö ollu. Kovastikkin oon omalla nikillä sanonu, vaikka oisin voinu piilonikillä.

14. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 906
    Ai jaa...???...hauveli on yks mun lempielukoista et se oli ihan kehu...??? Mä en tienny et sä et tykkää niistä? Mistä eläimistä sä tykkäät?

15. hyvä mutta lyhyt? Vierailija

Sullon tosi lyhyt muisti kun minäkin muistan, että olet sanonut puolustelevasi itseäsi puskanikeillä.

16. sama Vierailija

Ja sä oot sitten apina. Mä tykkään apinoista.

17. taasko se alkaa Vierailija

Mitä väliä sillä on, millä nikillä kirjoittaa? Ihan yks lysti, rykäs tai yski.

18. Veskari Vierailija

No en ole kyllä koskaan nuon sanonut. Sitä paitsi kuka tyhmä noin sanoisi, vaikka niin tekisikin. :D Niin olen kyllä sanonut, että kirjoittelen myös toisilla nikeillä. Mun mielestä siinä ei ole mitään pahaa vaikka kirjoittais muillakin nikeillä. Mutta kirjoitan niillä ihan samoin kuin vakinikillänikin. Siis samalla lailla. Ja en tee niin, kuten olet huomannutkin, että kirjoittaisin vakinikillä vain nättejä asioita. Oot kyllä huomannu sen.

19. Veskari Vierailija

Niin mäkin tykkään, kiitos, otan tuon suurena kohteliaisuutena.

20. heheheheheheeeeeee Vierailija

Taas valehtelet...........

21. liukas kuin lahna Vierailija

No ei yleensä olekkaan. Mutta on väliä, jos itse ensiksi väittää kirjoittavansa vain yhdellä nikillä ja sitten sanoo, että kirjoittaa samaa tekstiä välillä muillakin kuin vakinikeillä ja että sen lisäksi on aikaisemmin itse sanonut, että kirjoittaa kiltit kommentit vakinikillä ja ilkeet puskanikillä.

Elikkä ota tuosta selvä onko kala vai kurki.

22. taasko se alkaa Vierailija

Kaiva esille se kirjoitus.

23. ei saa selvää ei Vierailija

Onhan se muutenki ku savolainen, oisko tuo niin tai vois olla näinniin tai toesaalta voes olla silleesäkkii.

24. kjkjhgfg Vierailija

No en varmana ala kaivelemaan. Käy itse kaivelemassa jos kiinnostaa.

25. taasko se alkaa Vierailija

Kukahan se oli, joka aloitti, se en ollut minä...

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri