Mielipiteitä

  • Viestiketjun aloittaja Nimi asiaa
  • Ensimmäinen viesti
Nimi asiaa
Jos, työkaverinne tms. antaisi lapselleen nimeksi saman nimen kun omalla lapsellanne on, niin miten suhtautuisitte?

Tilanne: Työkaverini lapsella on mielestäni niin kauns nimi, ja haluaisin antaa saman omalleni. Tokihan Suomi on vapaa maa jne. Jos tilanne olisi toisin päin, en panisi pahakseni. Elikäs onko mielipiteitä tai kokemuksia?
 
Mimmi
Mielestäni on kyllä hieman kopiointia vielä kun nimi on keksitty suoraan työkaverin lapsen nimestä eikä esim. niin että teillä olisi ollut sama nimi mielessä jo aiemmin ja työkaveri valitsi vain vahingossa saman nimen lapselleen. Tällöinkin olisi toki kohteliasta kertoa työkaverille että eihän häntä haittaa saman nimen valinta koska olitte jo aiemmin tätä nimeä ajatelleet myös omalle lapsellenne. Mielestäni tähän kuten kaikkiin asioihin pätee asia tee toisille niin kuin itsellesi haluaisit tehtävän eli jos olisitte itse keksineet jonkun hieman erikoisemman nimen vaivalla lapsellenne ja sitten tulisi työkaveri joka ilman kyselyjä ilmoittaisi että heidän lapsestaan tuli saman niminen niin eikö se hieman sinua kalvaisi vaikka ette varmaankaan siviilielämässä vietäkään aikaa yhdessä? Ja sitten täytyy ottaa huomioon se että mikäli kysyt työkaveriltasi häiritseekö saman nimen valinta häntä niin hän tuskin kehtaa sanoa että ei häiritse vaikka varmasti häiritsee...
Itse ainakin haluan että nimi on ihan itse keksitty jostain niin että sillä on joku merkitys tai tarkoitus jonka on ihan itse keksinyt eikä niin että ""varastimme"" hyvältä kuulostavan nimen työkaverin tai tutun lapselta. Kyllähän noita nimiä maailmassa riittää! :)
 
Mimmi
Piti vielä lisätä että etenkään en pidä tästä ""varastamisesta"" mikäli kyseessä on oikeasti erikoisempi nimi. Yleiset nimet kuten Kalle, Eetu, etc ovat vähän eri asia.
 
Sanna A
No niin, kautta aikojen on ollut ja tulee olemaan samannimisiä ihmisiä...eikä minun mielestä työkaveri ole niin läheinen (en tiedä kyllä teidän tapausta), että sen takia pitäisi jostain kohteliaisuussyistä nimetä lapsi jonkun muun nimiseksi.

Enemmän aikoinani ihmettelin kun saman perheen lapset antoivat omille lapsilleen (serkuksille) samat etunimet...mutta ei siitäkään kukaan herneitä nenään vetänyt, joskus vain oli vaikea hahmottaa, että kenestä puhutaan.

Itse annan lapselleni nimen jonka itse/me mieheni kanssa parhaaksemme näemme...emmekä sen mukaan mitä joku naapuri asiasta ajattelee.
 
Bianca
Meillä on hieman ongelmaa nimen suhteen siksi, koska mieheni on lestadiolaisesta suvusta, joten väkeä ja nimiä on todella paljon. Aina ehdottaessani jotain nimeä, vastaus on: niillä ja niillä on sen niminen lapsi.. Joten ei auta, kun laittaa sama nimi, jos mieluisan tahtoo..
 
Nipsu
Olen samaa mieltä Biancan kanssa. Meillä on jopa suvussa niin että lapsen isäisän nimi on annettu omalle lapselle eli lapsen ukin mukaan, puhutellaan Matti ja pikkuMatti (ei tosin enää mikään kauheen pieni matti oo) Kai se nimi on laitettu ihan arvostuksesta.

Meillä on iso suku ja niinkuin arvata saattaa kaikki yleisemmät ja kauniita nimiä on käytössä. Serkuksilta yms sukulaisilta en nimiä ottais, mutta mutta jos vielä naapureitten ja työkavereitten lähipiirien lasten nimet jättää laskuista pois ei sitten enää valinnanvaraa oisikkaan. Ainahan on niin että kun keksii/tietää jonkun nätin nimen muistaa että ainiin se oli sillä ja sillä. Valitkaa se nimi minkä parhaaksi näette.

 
Magi
Mielestäni jokainen voi antaa lapsellen haluamansa nimen. Tosiaankin, jos sitä alkaa miettiä, niin ainakin jollakin tutulla on nimi, joka itseä mielyttää. En ainakaan nyt varastamisesta puhuisi, niin kuin joku tuolla aiemmin.
 
teepee
Tottakai voit antaa ihan sen nimen lapsellesi kuin itse haluat. Aika hankalaa on löytää harvinainen ja oikeasti kiva nimi, ja niitä yleisempiä nimiä kun on jo maailma pullollaan.
 
: )
Ehkäpä työkaverisi olisi imarreltu?

Meillä yksi suosikkinimivaihtoehto on työkaverin lapsen nimi ja en osaa ajatella syytä miksi en voisi antaa sitä nimeä meidän lapselle. En ole työkaverin kanssa niin läheinen että tapaisin työajan ulkopuolella enkä ole hänen lastaan koskaan nähnyt kuin valokuvissa, joten en koe ollenkaan kopioivani nimeä.
 
joo
samoilla linjoilla, työkaverisi tuskin pahastuu koska nimi on hänen mielestään kaunis ja yms. itse jos olisin samassa tilanteessa ja olisin se työkaverisi niin sanoisin että parempaa valintaa ei olisi voinut olla. mutta kohteliasta olisi ilmoittaa vaikka etukäteen että mielestänne ""kalle"" on kaunis nimi.
 
wb
Ja entäs sitten, jos teistä jompi kumpi vaikka vaihtaa joskus työpaikkaa? Sitten olisi mennyt ""hyvä"" nimi sivu suun ihan turhan takia...

Itse laittaisin sen nimen, mistä pidän - voisin toki kohteliaisuudesta ilmoittaa siitä etukäteen työkaverille.
 

Yhteistyössä