Mies ehdotti muuttoa Puolaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtija

Vieras
Meillä on kohta 3v ja 1v lapset ja asutaan omistusasunnossa Etelä-Suomessa. Mies on isossa firmassa töissä ja vuoden alusta olisi mahdollisuus mennä Puolaan töihin. Ei olla vielä puhuttu asiasta perheillemme, paitsi siskolleni ja veljen vaimolle, joka on puolalainen. Yritetään nyt miettiä plussia ja miinuksia ja tuntuu, että mies on jo puoliksi pakannutkin. Me pidettäisiin nykyinen asunto ja miehen mukaan voisimme tulla väh. kerran kuukaudessa Suomeen, lapset ja minä ehkä useammin ja pidemmäksi aikaa.
Miestä houkuttelee halvempi asuminen, päivärahat, kielitaidon parantuminen ja tietysti kokemus itsessään. Ja hän sanoo,että voisimme tulla samantien takaisin,jos elo siellä ei suju.

Itseäni mietityttää vanhemman lapseni kavereiden jääminen ja se, että löytääkö sieltä leikkikaveria. Varmasti isovanhemmat yrittävät saada meidät luopumaan ideasta kun kuulevat. Ikävöisivät lapsiamme ja lapset heitä,sillä kerran viikossa ollaan nähty vähintäänkin.
Terveydenhuollosta otin selvää veljeni vaimolta ja hän suosittelee yksityistä lääkäriä, jos tarve tulee. Hän silti sanoo,että liikenne Puolassa on hirveää ja puolalaiset meluisia. (Itse en siedä jos omassa kotona ei saisi olla rauhassa naapureiden häirinnältä)
Harvat puolalaiset osaavat englantia ja minä en puhu puolaa ollenkaan. Mies osaa muutaman sanan.
Emme vielä tiedä millainen olisi asumismuoto ja olisiko asunto kalustettu jne.

Kaikkein eniten mietin miten itse viihtyisin vieraassa maassa. Ihan oman henkisen hyvinvoinnin takia... ja se,että jos ei asuntoon kovasti panosteta lyhyen ajan takia,niin onko se riittävän viihtyisä,että lapset ja minä viihdymme siellä aamusta iltaan...

apua..auttakaa te ketkä olette asuneet ulkomailla tai asutte jossain muualla nyt. Olen kyllä ollut vaihto-oppilaana ja näin asunut vieraassa maassa,mutta nyt kun on kaksi pientä lasta,en tiedä mikä olisi paras ratkaisu...

Mun ystävä muutti just miehensä ja 4 lapsensa kanssa pariksi vuodeksi Yhdysvaltoihin.Itse en tiedä pystyisinkö lähtemään mutta ystävä sanoi että koskaan ei ole kokemuksia liikaa.Voi sitten vanhuksina muistella että tulipahan käytyä =).Ja lapset ovat soputuneet todella hyvin.

Joku englantilaisen leikkikoulun tyyppinen voisi olla kiva esikoiselle,niin oppisi vähän kieliä...itsekin olen sellaisessa ollut 3-6 -vuotiaana,samoin kolme sisarustani. Joku tässä jutussa silti saa mut painamaan jarrua... Sanoin miehellenikin,että mulle olisi tärkeetä saada hyväksyntä asialle jommankumman vanhemmilta esimerkiksi...en tiedä miksi. Itse silti päätös tehdään tietenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Pyryharakka:
Mun ystävä muutti just miehensä ja 4 lapsensa kanssa pariksi vuodeksi Yhdysvaltoihin.Itse en tiedä pystyisinkö lähtemään mutta ystävä sanoi että koskaan ei ole kokemuksia liikaa.Voi sitten vanhuksina muistella että tulipahan käytyä =).Ja lapset ovat soputuneet todella hyvin.

Itse ehdotin Jenkkejä monta kertaa ja tänään mies sanoi, että sieltäkin olisi paikka vapautumassa... mies taas ei välttämättä olisi valmis lähtemään niin kauas. Itse olin Michiganissa vaihdossa.

Mä lähtisin myös! Kahdeksan vuotta sitten muutimme 9 kuukaudeksi Saksaan, oleskelu venyi sitten 3 vuodeksi :whistle: Meillä ei tuolloin vielä ollut lapsia, mutta nyt on ja ovat samanikäiset kuin ap:lla. Luulenpa, että lapsien kautta tutustuisi jopa paremmin ihmisiin. Eli lähtekää ihmeessä ennen kuin lapsien kouluun menoa pitää miettiä.

Minusta näytti että otsikossa luki "Mies ehdotti muuttoa PORIIN" ja luin vaan paikoitellen sieltä täältä ja näin porilaisena mietin että jo pitää olla väkeä kun kieltä ei puhuta ja terveydenhoitokin tökkii. Sit vasta alkoi kellot soimaan että mikäkö se paikka olikaan.

oisko aika mennä maate..

Mihinkähän kyberavaruuteen mun äsköinen viesti katosi... Anyway, lyhyesti: oltiin Tsekeissä (PRA) mun työn vuoksi 03-06, lapsi muuttaessamme 1 v. Mies lapsen kanssa kotona, oli rankkaa just sosiaalien kontakien vuoksi, koska puolisohomma hyvässä ja pahassa sitä "rouvakerhoa". Hyvä kokemus kaikin puolin kuitenkin, tultiin kotiin Suomeen kun jäin uudestaan äitiyslomalle. Nyt suunnitellaan uutta komennusta, tällä kertaa Irlantiin, niin on kielen puolesta miehellä paremmat mahdollisuudet työllistyä. Miehellä Suomessa määräaik. työ.

Lapset menne eng. leikkikouluun ehdottomasti. Tuon Prahan komennuksen perusteella sanoisin, että lapset on TODELLA sopeutuvaisia, ihan sama missä ovat, kun kotiolot on kunnossa :) Ja kieli jää päähän ihan itsestään.

Hyvää matkaa toivotan teille, rohkeasti vaan eteenpäin!!

Kiitos kommenteista...täytyy vielä mietiskellä asiaa... Tosin ei meillä kauaa ole aikaa jahkailla. Piti kysyä vielä, että maksaako Kela tukia vaikka asuisimme ulkomailla?

Täältä öinen vastaus.. :)

Kuulostaa mukavalta ja "seikkailulta", varmasti tulisi paljon uusia kokemuksia, joita muistella myöhemmin. Lapset oppii kyllä kielen todella nopeasti yleensä ja saa kavereitakin.

Ainoa vaan, että kannattaa varmistaa tuo: "Voimme lähteä koska vaan jos ei miellytä." Voi olla, että työkomennukselta ei noin vaan lähdetäkään kotiin..

Piti kysyä vielä, että maksaako Kela tukia vaikka asuisimme ulkomailla?

Kela maksaa mm. lapsilisät, äitiysrahan ja kodinhoidontuen jos kuulutte edelleen suomalaisen sosiaaliturvan piiriin. Tällöin oleskelun ulkomailla pitää olla määräaikaista ja esim. työtätekevän puolison olla ns. lähetetty työntekijä.
Meidän perhe on nyt asunut 3,5 vuotta ulkomailla, kahdessa eri maassa Euroopassa ja enemmän on positiivisia kokemuksia kuin negatiivisia. Lasten koulun tms. kautta tutustuu parhaiten muihin. Lapset tosiaankin soputuvat paljon helpommin kuin me aikuiset ja oppivat kielenkin nopeammin.
Ei kannata jättää tilaisuutta käyttämättä!

Koti kannattaa laittaa niin viihtyisäksi kuin mahdollista, sekin auttaa kotiutumaan.

Hmm. En ole asunut ulkomailla. Mutta ehtisittekö tässä ennen kuin pitäis päättää tehdä pikkumatkan Puolaan tutustumaan paikkoihin? Mies on käynyt monta kertaa siellä työmatkalla ja aina on pärjännyt englannilla kaupoissa ja muuallakin. Töiden puolesta "tunnetaan" yksi pariskunta, jota ei ainakaan meluisaksi voi luonnehtia. Puhuvat englantia, nainen heikommin, mutta puhuu kuitekin. Jotta älä luota ennakkokuvitelmiin vaan yritä hankkia tietoa, jos muutto yhtään kiinnostaa. Kauanko teidän on tarkoitus siellä olla?

kyllä mä alan kallistua myöntyvään päätökseen... täältä on tullut melkeinpä pelkästään myönteisiä kommentteja lasten sopeutumiskyvystä yms...
itse oon kerran käynyt puolassa veljeni ja hänen vaimonsa häissä.silloin sain hyvän kuvan puolalaisista ihmisistä.

Olen asunut Puolassa nyt pari vuotta ja pari kommenttia Puolasta.
Vuokra-asunnot täällä ovat yleensä täysin kalustettuja, poikkeuksiakin varmaan on, mutta yleensä omistaja kalustaa asunnon, vaikka se olisi vain vuokraustarkoitukseen. Asumisen halpuus riippuu siitä, mihin olette muuttamassa, Varsovassa asunnot (hyvien kulkuyhteyksien päässä, hyvässä kunnossa ja normaalilla varustuksella) eivät välttämättä ole halvempia kuin Suomessa. Yksityinen terveydenhuolto on hyvä ja edullinen, jos on kyse tavallisista lääkärikäynneistä. Leikkaukset ym. suuremmat jutut saattavat olla huomattavasti kallimpia kuin yksityisellä lääkärillä Suomessa.

Puolalaiset ovat mielestäni puheliaampia, mutta eivät (paljon:) meluisampia kuin suomalaiset. Ainakaan omat naapurini (kerrostalossa) eivät ole häirinneet minua mitenkään. Tietysti sekin riippuu naapureista. Maaseudulla ja pienemmissä paikoissa voi olla meluisampaa, koska tapana voi olla edelleen esim. vaihtaa ohikulkevien naapurien kanssa kuulumisia ikkunasta huutamalla.

Kuten joku jo kirjoitti, kannattaa varmaan ottaa selvää, onko Suomeen takaisin lähtö oikeasti niin helppoa, ja miettiä myös sitä, jaksaako oikeasti matkustaa vähintään kerran kuussa Suomeen. Minä en edes ilman lapsia jaksaisi. Elämään ulkomailla varmaan sopeutuu myös paremmin, jos yrittää heti alusta asettua sinne olemaan ja siis laittaa asunnon mahdollisimman viihtyisäksi, niin että se tuntuu kodilta eikä vain joltain väliaikaismajoitukselta, ja jos ei ole koko ajan joko pakkaamassa tai purkamassa laukkuja, vaan yrittää asettua paikalleen.

Puolaisten englannin kielen taito on usein aika heikko. Esim. monet yliopistosta valmistuneet kolmikymppiset eivät puhu englantia (eikä muutakaan vierasta kieltä) edes auttavasti. Jokapäiväisessä elämässä tai turistina tietysti tulee toimeen ilman kielitaitoakin.

Itsellani on brittilainen kaveriperhe toissa Varsovassa (mies lahetetty, vaimo kotona kahden lapsen kanssa). Heille oli jarjestetty ihan kiva kamppa muuttaessaan, mutta halusivat kuitenkin muuttaa parin kuukauden jalkeen toiseen, kun ekalla asuinalueella ei ollut juuri mitaan virikkeita lapsille, ei leikkipaikkoja, puistoja jne.

Itsekin ulkomailla asuvana tarkistaisin tarkasti mita sopimukseen kuuluu eli kuka jarjestaa asunnon, kuka sen maksaa ja miten paljon itse saa vaikuttaa asioihin. Tarkkaile jo nyt netista (esim sen puolalaisen veljenvaimon avustuksella) asuntojen hintoja miellyttavilla asuinalueilla.

Yhteistyössä