Mies ei anna ottaa kokopäiväistä esikoista osapäiväiseksi päiväkodista kun olen vauvan kanssa kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mulla on 4 vuotias lapsi ja 1v lapsi. Pistin esikoisen aikoinaan päiväkotiin osapäiväiseksi 2v7kk ikäisenä, koska terveydelliset syyt siihen aikaan vaativat sen ja minun tuli päästä hoitamaan asiaa viikottain kodin ulkopuolelle. Tukiverkkoa meillä ei ole omastatakaa kuin satojen kilometrien päässä. Lapsiperheiden kotipalvelukin ehdotti päiväkotiin menoa, sen jälkeen kun olimme käyttäneet heidän kauttaan lapsenhoitoapua yli 6kk ennen tätä.

Esikoinen siis meni päiväkotiin aluksi 3 päivää viikossa. Sitten tulin taas raskaaksi ja olin muusta syistä ihan loppuraskaudessa todella huonossa kunnossa ja tämän takia esikoinen siirtyi päiväkotiin kokoaikaiseksi loppuraskaudessa.

Synnytyksen jälkeen vointini on kohentunut ja mulla ei ole muitakaan terveydellisiä syitä joiden takia tarvitsisin hoitoapua. Lapsi toki on erityistä tukea vaativa sosiaalisissa ryhmätilanteissa ja tätä päiväkotihoito tukee. Lapsi kaipaa myös ikäistään seuraa, jota lähipiirissä ei muuten ole. Sukukin ja serkut asuu satojen kilometrien päässä. Siksi on hyvä, että esikoinen olisi päivähoidossa ainakin osapäiväisenä.

Ongelma tulee tässä. Nyt mieheni ja lasteni biologinen isä ei halua, että esikoinen siirrettäisiin takaisin osapäiväiseksi ja saisi olla myös äidin ja vauvan kanssa kerhoissa ja viettää aikaa kotonakin, muutenkin kuin viikonloput ja illat. Minä haluaisin esikoisen myös välillä kotiin. Esikoinen välillä itkee aamuisin sydäntäsärkevästi kun vien hänet päiväkotiin, että haluaisi olla äidin kanssa. Välillä toisaalta hän menee päiväkotiin innoissaankin, kun saa olla kavereiden kanssa. Mieheni mielestä pilaan lapsen mahdollisuuden paljon virikkeitä tarjoavaan hyvään varhaiskasvatukseen jos otan lapsen osa-aikaisesti kotiin. Mitä teen? Ahdistaa tämmöinen.

Eihän lapsen tartte silti joka päivä olla täyttä päivää, jos olisi välillä vaikka 9-12 niin saisi "viriketoiminnan" mutta päikkärit vois nukkua kotona(Jos nukkuu).Päiväuni aika on muutenkin niin hiljasta aikaa ettei siellä mitään spesiaalia tehdä vaikkei nukkuiskaan. Ja välillä voi pitää kotipäivän kun ilmottaa vaan päiväkotiin. Välillä olisi täyden päivän niin pysyy kuvio tuttuna:)

En halua aiheuttaa minun ja mieheni välille riitaa ottamalla lapsen kotiin osapäiväiseksi ominpäin. Jokin yhteisymmärrys pitäisi saada aikaan.

Jos lapsi pitäisi välillä vain lomapäiviä ja olisi silti kokoaikainen, ei hän pääsisi pikkusisaruksensa kanssa avoimiin kerhoihin, kun sinne on pääsy kielletty päiväkodissa olevilta lapsilta. Haluaisimme nimenomaan päästä näihin kerhoihin yhdessä näinä välipäivinä.

ap

Tuosta 9-12 ehdotuksesta tuli mieleen, että eikös päiväkodeissa kaikki ohjattu toiminta tapahdu vain aamupäivisin ja 12 jälkeen on pelkkää yleistä leikkiä päiväunien jälkeen?Rupesin miettimään tätä vaihtoehtoa tämän pohjalta.

Ap

Tuosta 9-12 ehdotuksesta tuli mieleen, että eikös päiväkodeissa kaikki ohjattu toiminta tapahdu vain aamupäivisin ja 12 jälkeen on pelkkää yleistä leikkiä päiväunien jälkeen?Rupesin miettimään tätä vaihtoehtoa tämän pohjalta.

Ap
Juu. Eli askartelut sun muut on sillon ennen ulkoilua, ulkoilun jälkeen ruoka ja sit päikkärit. Lapset lähtee iltapäivästä miten sattuu kotio niin ei sit mikään juttu jää kotiinlähdön takia kesken:).

En halua aiheuttaa minun ja mieheni välille riitaa ottamalla lapsen kotiin osapäiväiseksi ominpäin. Jokin yhteisymmärrys pitäisi saada aikaan.

Jos lapsi pitäisi välillä vain lomapäiviä ja olisi silti kokoaikainen, ei hän pääsisi pikkusisaruksensa kanssa avoimiin kerhoihin, kun sinne on pääsy kielletty päiväkodissa olevilta lapsilta. Haluaisimme nimenomaan päästä näihin kerhoihin yhdessä näinä välipäivinä.

ap
Anteeksi, mutta vittu mikä ongelma...
”Haluan väenväkisin raahata kerhoon molemmat lapset”. :D

Anna sen lapsen olla kokopäiväisenä. Kyllä sen lapsen saa sieltä aikaisemmin hakea.
Ja mene sinne kerhoon ihan vain pienemmän kanssa. Miten kuvittelet kerhotilanteen olevan merkittävästi ”kivempi” kahden lapsen kanssa?
Kuulostaa tekosyyltä.

Ap
Tärkeintä tuossa iässä on sosiaalisten taitojen ja ryhmässä toimimisen oppiminen. Ei mitkään ”virikkeet”. Ja paremmin se lapsi niitä päiväkodissa oppii kuin vauvojen kanssa kerhossa hengaillessa.

No entäs se sisarusten keskinen yhdessäolo ja äidin kanssa yhdessä vietetty aika? Toki nuo yllämainitut ovat myös tärkeitä, mutta ei näitä minun tässä mainitsemiani asioita saa mielestäni kuitattua ihan pelkällä viikonlopulla tai iltapäivän parilla tunnilla ennen nukkumaanmenoa.

Onko esikoisen kotihoito ihan paska asia, jos äiti ja vauva ovat kotona?

Ap

No entäs se sisarusten keskinen yhdessäolo ja äidin kanssa yhdessä vietetty aika? Toki nuo yllämainitut ovat myös tärkeitä, mutta ei näitä minun tässä mainitsemiani asioita saa mielestäni kuitattua ihan pelkällä viikonlopulla tai iltapäivän parilla tunnilla ennen nukkumaanmenoa.

Ap
Ihmeen musta-valkoinen asenne sinulla nyt asiaan. Nelivuotiaan on hyvä oppia leikkimään ryhmässä ikäistensä kanssa. Jos ei ikinä pääse mukaan siihen vapaaseen leikkiin, jää ulkopuoliseksi.
Vaikka lapsi olisi kokopäiväisenä, voit haluttuina päivinä hakea hänet aikaisemmin tai vaikka pitää koko päivän kotona.

Eikö siis käytännössä tämä ole sama asia, kuin jos lapsia olisi osapäiväisenä 11-15 päivää? Tässä olisi vain sovittu etukäteen ne lomapäivät kotona tai avoimessa kerhossa.

ap

Ap
Mulle tulee nyt vähän sellainen fiilis että sulla itsellä on huono omatunto jos vietät aikaa vain pikkusisaruksen kanssa ja osin sen vuoksi sitkeästi haluat pitää vanhemman menossa mukana. Mutta yritä ajatella vaikka näin, vanhemmalle lapselle tuossa iässä on jo suuri hyöty päiväkodista ja ryhmätoiminnasta, samoin pienemmällä olisi hyvä olla oikeus pieniin hetkiin äidin kanssa ja saada välillä äidin jakamaton huomio:) ja ei se vanhempi silti ole siellä iltaan asti:)

Eikö siis käytännössä tämä ole sama asia, kuin jos lapsia olisi osapäiväisenä 11-15 päivää? Tässä olisi vain sovittu etukäteen ne lomapäivät kotona tai avoimessa kerhossa.

ap
En tiedä onko kaikkialla niin mutta meillä ainakin nykyään päiväkoti on tunti perusteiden eli virallisesti päiväkohtaista (11-15 pvää) osapäivä hoitoa ei ole vaan tunnit menee prosentteina ja ne voi käyttää miten haluaa. Joillakin paikkakunnilla tosin on se joku tuntirajoite jollei vanhemmat ole töissä mut ilmeisesti teillä ei sitä ole.

On mulla huono omatuntokin. Tänään viimeksi kun lapsi toistamiseen itki päiväkodissa vientitilanteessa aamulla, että haluaa olla äidin kanssa ja äiti älä lähde. Lähdin vauvan kanssa kotiin ja purskahdin kotona itkuun. Kyllä yhteiskunta on onnistunut syyllistämään minutkin motkottaessaan siitä, kuinka päiväkotiin esikoisen vievät äidit on paskoja kun ovat pelkän vauvan kanssa kotona. Lisäksi kaipaan esikoista ja tuntuu siltä, että esikoinenkin kaipaa myös sisarustaan ja äitiä. Siis niiden omien kavereiden lisäksi.

Ap

On mulla huono omatuntokin. Tänään viimeksi kun lapsi toistamiseen itki päiväkodissa vientitilanteessa aamulla, että haluaa olla äidin kanssa ja äiti älä lähde. Lähdin vauvan kanssa kotiin ja purskahdin kotona itkuun. Kyllä yhteiskunta on onnistunut syyllistämään minutkin motkottaessaan siitä, kuinka päiväkotiin esikoisen vievät äidit on paskoja kun ovat pelkän vauvan kanssa kotona. Lisäksi kaipaan esikoista ja tuntuu siltä, että esikoinenkin kaipaa myös sisarustaan ja äitiä. Siis niiden omien kavereiden lisäksi.

Ap
Noi tunteet on täysin ymmärrettäviä, varmaan kaikki käy nuo tunteet läpi silloin kun päiväkoti alkaa. Mä itse aattelen et säännöllinen vaikka sit 9-12 tai 8-12 olis paras niin tottuu rytmiin ja hoitoon jäämiseen. Ylimääräiset välipäivät saattaa osaltaan pidentää niitä aamuitkuja.:)

Missä ne kotihoidon puolustajat ja päivähoidon parjaajat nyt on, kun yleensä heitä on netti täynnä?

Ap

No täällä yksi! Jos teillä ei kotona ole mitään ongelmia miksi pitäisi viedä lapsi hoitoon, ettekä ole mitenkään syrjäytyneitä vaan käyt ja touhuat lasten kanssa (nuo kerhot on hyvää harjoitusta ryhmässä oloon) niin ottakaa nyt ihmeessä osa-aikaiseksi jollette ihan kokonaan kotiin.

No täällä yksi! Jos teillä ei kotona ole mitään ongelmia miksi pitäisi viedä lapsi hoitoon, ettekä ole mitenkään syrjäytyneitä vaan käyt ja touhuat lasten kanssa (nuo kerhot on hyvää harjoitusta ryhmässä oloon) niin ottakaa nyt ihmeessä osa-aikaiseksi jollette ihan kokonaan kotiin.
"Lapsi toki on erityistätukea vaativa sosiaalisissa ryhmätilanteissa" tästä syystä ei kannattane kokonaan ottaa hoidosta. Mut onko ap jutellut miehensä kanssa niistä aamupäivämahdollisuuksista? Jos mies ei ole ajatellut mahkua et olisi vain osa-aikaisesti aamupäivät siellä.

Varmaan tänäpäivänä etenkin kaikki joiden lapset on päivähoidossa tietävät ettei se oikeasti ole niin paha peikko vaan päinvastoin. Lapsi on kuitenkin jo 4, eriasia jos 1 vuotiasta viet sen takia kun vauva tulee.

Ei se mikään paha peikko ole, mutta ei se kyllä mikään autuaaksi tekevä paras ratkaisukaan ole. Se on hoitopaikka jos vanhemmat ei pysty itse hoitamaan tai katsotaan etteivät kovin hyvin kykene kasvatustyöhön.

Käsittämätöntä tämä touhu hoidattaa lapset yhteiskunnalla (päivähoitomaksu ei kata juuri mitään todellisista kustannuksista) jos kotona on hyvä äiti (jolle vieläpä maksetaan siitä) ja muutkin sisarukset koko päivän. Kyllä kotonakin voi tehdä paljon niiden sosiaalisten taitojen eteen.