Mies haluaa tappaa itsensä?

  • Viestiketjun aloittaja Säälittävä vaimo
  • Ensimmäinen viesti
ole hyvä.
Hienoa, että olet saanut ajatuksiisi pohjaa. Joulu on rakkauden ja läheisyyden juhla. Vaikka en ole lapsi, en saa kasoittain lahjoja, niin silti Jouluna herkistyy ja Joulu vaikuttaa mieleen. Se on upea tunne, mutta ilkeys ja välinpitämättömyys toimivat silloin kuin puukko selässä ja Jouluna ne ovat erityisen vaikeita ymmärtää ja kantaa, kun ihminen on herkimmillään. Siksi Jouluna on tärkeää muistaa tai edes soittaa yksinäisille. Ja vielä herkempi ja haavoittuvaisempi kokee kaiken erityisen herkästi.

Hyvää Tapania, vaikka rekiretki on nyt vain haave:))
 
kokemus-
Usko pois, jos ihminen otetaan sisälle, on sieltä toipuminen paljon raskaampaa, kuin että hänet lähetetään kotioloihin, jos hän ei ole aivan sekopää. Sitähän miehesi ei ole, vaan ei ole vaan yksinkertaisesti jaksanut jatkaa elämää. Ja ennenkaikkea, hänhän ei ole yksin, kuten minä olin siinä tilanteessa. Siitä huolimatta he toimivat täysin oikein. Itse halusin aikoinani ns. reklamoida juuri noita mielenterveyshoitajia ja psykiatreja, jotka vaan halusivat kirjoittaa nappulaa, eivätkä ratkaista niitä ongelmia. Olin vaikea potilas, kun en halunnut turruttaa mieltäni nappuloilla. No, nyt on kaikki toisin ja elän erittäin tasapainoista elämää.
 
Saman kokenut
Onko todella niin ettei sinulla ole mitään muuta väylää kuin tämä palsta purkaa tuota kauheaa kokemustasi. Eikö sairaalasta ohjattu psykologin keskusteluihin tai jotain. Miten jaksat kertoa tarinaasi täällä...ihmettelen suuresti???????
 
sinun väyläsi, mikä ?
Alkuperäinen kirjoittaja Saman kokenut:
Onko todella niin ettei sinulla ole mitään muuta väylää kuin tämä palsta purkaa tuota kauheaa kokemustasi. Eikö sairaalasta ohjattu psykologin keskusteluihin tai jotain. Miten jaksat kertoa tarinaasi täällä...ihmettelen suuresti???????
Et tainnut huomata, koska ap kirjoitti aloituksensa, aamuyöstä Jouluna !
Sinä olisit silloin soittanut äidillesi, isällesi, siskollesi tai veljellesi, niinko ?
Eikö sairaalasta ohjattu.... etkö lue mitä ap tästä kirjoitti ? Huomenna alkaa arki ja virastot ym auki, ja jatkotoimet alkavat, tästäkin ap kirjoitti.
Kenelle sinä kertoisit jouluyönä miehesi itsemurhayrityksestä ? Kerro se, kun kerran jaksat kirjoittaa ihmetyksestäsikin.
 
tiskin takana
Parisuhteen perusta on avoimmuus. JOstakin syystä miehesi ei ole kuitenkaan pystynyt olemaan täysin avoin. Jos hän ei halua/kykene sinulle uskoutumaan, hänen pitäisi löytää joku väylä, jota kautta jatkossa purkaa pahaa oloaan. Älkää kumpikaan tuudittaudu siihen, että asiat ovat kunnossa, vaan tehkää aktiivisesti työtä sen eteen. Sinä et pysty miestä pelastamaan, ellei hän itse koe, että hän tahtoo parannusta asioihin. Jos masennus on vaikeaa, silloin ihminen kokee, ettei mitään ole enää tehtävissä, vaan itsemurha on ainoa vaihtoehto. Jos masennus on vaikea, siitä toipuminen ei tapahdu viikossa eikä kuukaudessa, vaan se voi viedä vuosia. Jos miehelläsi on taipumusta alkoholin käyttöön, tässä yhteydessä pitäisi myös päästä kuiville, koska juominen pahentaa masennusta.

Omasta mielestäni kannattaa kertoa avoimesti miehen tilanteesta. Jos peittelet asioita etkä kerro esim. miehen läheisille asiasta, niin esim. miehen vanhemmat ahdistuvat ja pelkäävät koko ajan, ettei heille kerrota kaikkea. Omakohtaisesti pidän parempana, että saan huonoja uutisia sitten vaikka jouluaattona sen sijaan, että asiat kerrotaan vasta jälkikäteen.
 
Ystävän sama tilanne
Jos jaksaisit kertoa miten olette jaksaneet edetä asian kanssa, se auttaisi meitä muita samassa tilanteessa. Et todellakaan ole yksin.
Rakkaan ystäväni mies yritti jo toisen kerran itsemurhaa.On suunnitellut asiaa vuosikausia. Ystäväni on joutunut elämään pitkiä aikoja jännityksessä.Työpaikalla on valtavan suuria paineita ja ongelmia. Työ on sen laatuista, ettei siihen voi saada muutosta, vain sairaslomaa voi saada.
Psykiatrin lausunto tarvitaan kun hakee Kelan kautta kuntouttavaa terapiaa. Vastaus tulee nopeasti, mutta lomake pitää täyttää huolella.Terapeuttiehdokkaita voi itsekin selvitellä sitä ennen.
Itsemurha on sukupolviin vaikuttava kehno perintö. Sen tajuaminen on estänyt monia.Jokaisen suvusta löytyy näitä ehdokkaita.
Miehelläsi on onnea kun hänellä on sinut.Kertoo tuntevasta ihmisestä kun syyllistyt. Se on luonnollista, vaikka mitään syytä sinussa ei olekaan.Kaikkihan me kiireessä unohdamme kertoa läheisten tärkeydestä.
Panostetaan kaikki tähän tavan korjaamiseen. Hyvä palaute ei maksa mitään.Ei kotona eikä työpaikalla.
 
auttaa hieman
teille jotka ihmettelitte ap:n tänne kirjoittamista: joku voi mennä niin lukkon ettei pysty kommunikoimaan mitenkään viikkoihin. Sitten esim. minä kuten ap hätätilanteessa puhun - kirjoitan - kyselen ja kirjoitan jopa nettiin. Olen nettikirjoituksella pystynyt erittelemään tilannetta ja saanut apua mm. oman työmasennukseen, veljen henkiseen sairauteen, lapsen avuttomaan tilaan, äidin kuoleman jälkisuruun, sokeritautiepäilyyn... vaikka aina löytyy myös v...uilijoita "oletko ottanut lääkkeesi".

Ap on aktiivisesti lähtenyt hoitamaan tilannetta, onnea! Itse työmasennuksen kokeneena muistan etten nähnyt valoa, kaikki junnasi paikallaan. Ajattelimn hukuttaa itseni työmatkalla hotellin altaaseen :(.
 
minä vain täältä jostain
hei

olen ollut myös masentuneen miehen vaimo, jo kymmenen vuotta, ja huomannut, miten vähän tukea se vaimo saa

omassa tilanteessamme jopa mieheni sisko pesi kätensä tilanteesta, vaikka on sairaanhoitoalalla, sanoi vain kylmästi että jos tappaa itsensä niin tappaa, hän ei voi sille mitään, kun hädissäni soitin hänelle että voisin puhua edes jollekin

meidän tilanteemme selkeni, minun siinä oli oltava se, joka ei anna periksi, minä soitin ne psykiatrit läpi, kaivoin tiedot netistä, pysyin selväjärkisenä äitinä lapselle siinä sivussa, tein omat hommani ja stressasin niin, että hiukset lähtivät päästäni, viime talven kuljin huivi päässäni, mutta nyt on kaikki hyvin ja hiuksetkin kasvaneet takaisin :)

toivotan sinulle valtavasti voimaa, tulet tarvitsemaan sitä enemmän kuin uskotkaan, etkä tämän pimeän putken jälkeen ole enää se sama ihminen kuin ennen, mutta sellaista elämä on

toivottavasti et ota tätä pelotteluna, ota se realismina, ja usko omiin voimiisi, ja jos tuntuu siltä ettet jaksa, vaadi saada apua!

halaisin, jos voisin, terveisin kohtalotoverisi
 
virtuaali halaus sinulle
Vaikka miehesi uskoi tekevänsä sinulle palveluksen.
Kerro hänelle kun kävelylenkillä olette että kuinka surullinen olisit jos hän olisi toteuttanut aikeensa. Ulkoilkaa mahdollisimman paljon. Mitä hän jaksaa.
Mies on ammatti apua saamassa mutta huolehdi että sinäkin saat sitä. siis oman mielenterveyspuolen hoitajan jolle puhua.

Ja kirjoita sinä ei todellakaan "säälittävä vaimo " tänne nettiin tai tuonne www.tukinet.fi puolelle niin paljon kuin silta tuntuu..
Älä anna omalle ahdistukselle tilaa vaan puhu se heti pois.
 
apu tulee ylhäältä
Haluaisin kuolla mutta en uskalla tappaa itseäni
Meille on opetettu pyhäkoulussa, rippikoulussa, kansakoulussa, elämänkoulussa Viides käsky: Älä tapa.
Tämä tarkoitta myös sitä, että meidän ei pidä tappaa ketään toista ihmistä eikä itseämmekään. Elämä on Jumalan lahja, jota ei pidä tuhota.
Etsi apua ongelmiisi, jos et halua minnekään terapiaan, on olemassa ilmainen ja hyvä keino yksinäiselle ja onnettomalle sielulle: rukous
Ihan omin sanoin! Huokauskin riittää.
"Avuksesi huuda hädän päivänä Herraa, niin hän sinua auttaa".
 
Viimeksi muokattu:
Työ kuolema/elämä
Haluaisin kuolla mutta en uskalla tappaa itseäni
Huomaatko itse ettet todellisuudessa halua kuolla koska ihminen on rakennettu selaiseksi, että roikkuu kynsin hampain elämässä kiinni. Jos todellisuudessa uskot, että kuolema tuo sinulle ratkaisun kaikkeen niin et puhu silloin uskaltamisesta. Olen tavannut useita henkilöitä, jotka ovat "yrittäneet" itsemurhaa useastikin niin että tietävät että eivät kuole. Ihmettelen nauttivatko he vatsahuuhteluista tai kokoonkursimisesta mutta kun tiedetään, että jokaisella ihmisellä on tarve tulla nähdyksi, halatuksi, rakastetuksi että heitä hoidetaan ja heidät huomioidaan, niin tapahan se on tuokin.
Ne henkilöt, jotka ovat päättäneet päivänsä eivät asiasta koskaan puhuneet, eivät uhkailleet vaan päätös tuli naps ja se oli siinä. Kun heidän omaisiltaan tai ystäviltään kysyttiin, että oliko jotain ennusmerkkejä niin päin vastoin kuolema tuli todella odottamatta.
Soisin niille lapsille ja nuorille ihmisille, jotka ovat vakavasti sairaita eikä ennustetta ole niin ihmeen tapahtuvan. Elämällä leikkiminen ei ole leikin asia.
Paha olo lähtee jostain ja on hyvä selvittää syy ja korjata asia. Elämä on mahdollisuuksia täynnä ja on uskallettava ottaa riskejä ja elää. Kunkin ihmisen tarina on valmiiksi kirjoitettu ja se kannattaa lukea ihan loppuun asti.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Älä turhaan syytä itseäsi. Masennus ei liity mitenkään sinuun. Hänellähän on ollut se jo nuorempana. Masennus on sairaus, jota harvoin parannetaan heti ja lopullisesti. Sinun tulee suhtautua siihen kuin fyysiseen sairauteen. Minusta ihan käsittämätöntä, että lähettivät itsemurhaa yrittäneen henkilön kotiin!!! Nyt olisi intensiivisen hoidon aika.. Ei itsaria yritetä hetken mielijohteesta...luultavimmin masennus jo ahdistanut kauan aikaa ja kasvoi vain tänään sietämättömäksi. Toivottavasti saatte apua pian. Lääkitystä ja terapiaa.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä