mies ja sen kuviot ärsyttää näin loppuraskaudesta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "plääh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"plääh"

Vieras
Huoh, olen raskaana 30+viikoilla, koti kesken, rakennushommat vielä vaiheessa
ja vauvan tarvikkeet, sängyt yms on vielä hakematta ja kasaamatta.

Itse olen kaapit käynyt läpi ja järjestänyt asumukseemme lapsen tarvikkeille ja vaatteille lisätilaa, miehen vastuulla on ollut tuoda pinnasänkyä ja muita kasattavia tarvikkeita kotiin, ja katsoa omat vaatteensa mitä pistää pois. Hänen vastuullaan oli myös pienempiä remonttihommia ennen vauvan syntymää.

Lisäksi päälle hänellä on tietysti omat työnsä, tekee n. 14h työpäiviä ja luonnollisesti on jo tuosta työmäärästä väsynyt, enkä ole viitsinyt vielä tässä vaiheessa naputtaa hänelle tekemättömistä asioista vauvan suhteen, kun kerran muutakin stressiä töissä ollut.

Mutta mitä tekee mies. lupautuu bestmaniksi kaverinsa häihin, jotka on kuukauden päästä, siellä aikoo nyt parina viikonloppuna olla etukäteen "suunnittelemassa". Tämmöiset kostautuu hällä työn määrässä, kukaan ei tee niitä valmiiksi jos ei hän itse ole tekemässä, elikkä työpäivät pitenee, eikä edelleenkään jaksa tehdä näitä kotihommia. Häissä pitäisi taas viettää kokonainen viikonloppu, kun eri paikkakunnalla vietetään, ja taas menee aikaa hukkaan.

Kodin perusaskareita mies ei joudu tekemään ollenkaan, pääsee töistä valmiiseen pöytään ja siivottuun kotiin, tämä on ollut itselleni aina itsestäänselvyys. Mutta, kohdunkaula on alkanut pehmenemään ja kohdunsuu auennut, vaikka esikoista odotan, joten kaikki suuremmat ponnistelut on lääkärin määräyksestä pitänyt jättää. Hiljokseen siis nämä kevyemmät olen saanut tehtyä eikä radikaalia muutosta ole nyt tapahtunutkaan.

Harmi vain, kun mies on kokoajan menossa ja näkee tämän bestmanina olemisen tärkeämpänä kuin oman jälkikasvunsa. Ärsyttää niin suunnattomasti kun tiedän jo nyt, että nämä pinnasänkyjenkin hakemiset jää minun vastuulle, kun mies ei "ehdi"!!!! Kaikkeen muuhun löytyy kyllä aikaa, mutta ei oman lapsensa hyvinvoinnille.. Pakko kai se on itsellä ruveta nuo miehen vastuualueelle kuuluneet asiat tekemään, kun miehellä kaikkeen muuhun aika riittää paitsi siihen... Toivottavasti ei vaan kypsytä tuota kohdunsuuta entisestään.
Perkele.

mies kyllä tietää kohdunkaulan tilanteen ja lääkärin määräykset, harmi vaan että ei näy tekemisen tasolla huolettavan, muistaa kyllä aina välillä mainita etten rasittaisi itseäni liikaa ja että lepään tarpeeksi.
Hankala vaan jos nuo rankemmat hommat jää nyt minulle, kun itse kerran lähtee niihin häähulinoihin niin täysipainoisesti mukaan..

Luvattu mikä luvattu, hän kun on lupautunut bestmaniksi niin pitää kantaa vastuu tehtävästä.
Jos ajankohta olisi toinen niin toki olisin onnellinen miehen puolesta että on niinkin suureen tehtävään kysytty. Nyt en kyllä osaa iloita, kun perhe siitä kärsii ja lapsen etu jää taka-alalle.

Ymmärrän tunteen :( Meillä mies on molemmissa raskauksissa alkanut tehdä kotiin remonttia ihan loppuvaiheessa vasten mun tahtoa, kun itse olisin halunnut vain olla rauhassa loppuviikot. Synnärille pitänyt lähteä niin että kotona kaikki ollut sekaisin ja kesken... Jos et pysty/jaksa, niin ei sitä pinnasänkyä, hoitopöytää ym. ole pakko olla vielä valmiina, mies saa hakea ja kasata ne sillä aikaa valmiiksi kun olette vauvan kanssa sairaalassa jos ei kerran aiemmin saa aikaiseksi.

Raivostuttava tilanne ollut molemmilla kerroilla, jos suostun vielä hankkimaan kolmannen lapsen niin vaadin mieheltä kirjallisen lupauksen ettei ala raskausaikana remontoida yhtään mitään.

Mitkä ovat oikeesti pakollisia töitä ennen lapsen syntymää? Pinniksenkin ehtii hankkia vielä silloin, kun itse olet vielä vauvan kanssa laitoksella. Mun silmiini olet pesänrakennusvietissäsi vähän liian tiukkamiehelle. Jos tekee noin pitkää työpäivää, niin ei sitä silloin jaksa. Itse näkisin, että nyt vielä ennen lapsen syntymää mies ehtii hyvin olla bestman, koska ilmeisesti kyseessä on hänelle tärkeä ihminen. Vaikka mies ei nyt tee kaikkia hommia, joita pitäisi, ei se sitä tarkoita, ettei mies välittäisi lapsesta. Miehillä vaan se lapsi usein konkretisoituu syntymän hetkellä, ei raskauden aikana.

pinnis on jo ostettu, odottaa kuljetusta, mutta mies ei ehdi kun kaikkeen muuhun käyttää aikansa.
Ja kyllä minä ymmärrän että noiden työpäivien jälkeen onkin väsynyt kun ei edes varsinaisesti viikonloppuvapaitakaan pidä, mutta miksi pitää sitten lupautua ympäriinsä, jos ei edes kotona saada asioita kuntoon.

Kotona tehtävät remontit on aloitettu "joskus", mutta esim kaappeihinkin pitäisi niitä hyllyjä saada paikoilleen jos niille mielii vauvanvaatteita, saati omia laittaa. Ei viitsi kaikkea pahvilaatikoista käsin pukea.

Eihän tässä tosiaan muuten mitään, mutta tuon kohdunsuun tilanteen takia pitäisi välttää ponnisteluita ja raskaampia askareita. Mikäpä siinä jos paikat olisi pysyneet kiinni, silloinhan sitä saisi itsekin touhuta.

Jaahas, taas yksi vauhkomamma ja sen työnarkomaanimies vauhdissa. :D Hei ihan oikeasti, kai AP tajuat että miehen työpäivät on "ongelmat" eikä ne häät. Ja yhtälailla, se kakara syntyy kyllä maailmaan ja pärjää vaikka "kaikkia raskaita askareita" ei olisi tehty. Sun ei tarvitse kuin synnyttää ja imettää, aivan sama missä ne yöpuvut ja toppahaalarit säilytetään.
Samaan tapaan mies voisi ymmärtää, ettei maailmasta työ tekemällä lopu. Sen sijaan kaverit loppuu jos niille ei lähde bestmaniksi.

[QUOTE="aapee";28089695]
Kotona tehtävät remontit on aloitettu "joskus", mutta esim kaappeihinkin pitäisi niitä hyllyjä saada paikoilleen jos niille mielii vauvanvaatteita, saati omia laittaa. Ei viitsi kaikkea pahvilaatikoista käsin pukea.
[/QUOTE]

Meillä vauva on pariviikkoinen ja puetaan niin itsemme kuin vauvakin juuri laatikosta käsin (kaappien saapumista odotellessa...). Ärsyttää, ja mielummin sitä olisi järjestellyt kaiken rauhassa silloin odotusaikana niillä viikoilla kun ei vielä tehnyt kipeää, supistellut jne. kun nyt kaiken joutuu tekemään univelkaisena vauvan ja taaperon kanssa, mutta kyllä tästä selviää! Jos et saa miestä auttamaan niin että saisitte kodin asiat valmiiksi nyt, niin koita asennoitua niin ettet stressaisi älyttömästi (helpommin sanottu kuin tehty ;) ), koska ei ole maailmanloppu vaikka kaikki ei olisikaan viimeisen päälle valmista kun vauva syntyy. Koitan sanoa, että jos et pysty asioihin vaikuttamaan, niin koita olla rasittamatta itseäsi stressaamalla sellaisella mikä ei ole susta kiinni.

Miksi ihmeessä mies tekee 14h työpäiviä? Onko se tavallistakin, aina?

Jos työtilanne on tälläinen, niin varmaan olette miettineet muitakin vaihtoehtoja? Esim. talkoita kavereiten kanssa, jotta niitä nippelihommia saisi tehdyksi? Tai ihan vaan ulkopuolisem remonttiavun palkkaamista? Varsinkin, jos nämä kodin remonttihommat sun hermoja näinkin paljon kiristää, mutta itse et pystyy tekemään ja mies ei ehdi tekemään.

Itse en tätä bestmanina oloa näe ongelmana. Uskon kyllä, että sinua se ärsyttää. Todellisuudessa se lienee kuitenkin kiva vaihtelua miehellesi.

Pinnasånky ei minusta ole kiireellinen, meillä vauva 1,5kk ja vasta nyt kasattiin sänky. Eikö isä, veli tai sun naispuolinen kaveri pääsisi auttamaan kodin töissä? Me likkaporukalla vaihdettu auton renkaita ja hauskaa koheltamista ollut!

Pystytkö laittamaan hyllyt itse? Ainakin tollaisiin valmiisiin kaappeihin valmiiden hyllyjen laittaminen on kevyttä ja helppoa hommaa. Saisit ne vaatteet järjestykseen ennen vauvan syntymää. Muiden hommien anna olla, mies tekeee sitten kun tekee, jos tekee.
Mun kokemuksella ekan lapsen syntymä on sellainen myllerrys että meillä ainakin olis kaikki ylimääräinen jäänyt. Mutta onhan sitä aikaa sitten vuoden tai kahdenkin päästä jos koti kuitenkin on asuttavassa kunnossa. Pinnasänky nyt pitää jossain vaiheessa kasata, mutta sekään ei ole kovin kummonen homma, siitä selviätte vaikka vauva jo maailmassa olisikin. Kyllä se siitä, älä sure.

sulla on siis kymmenen viikkoa aikaa vielä siihen kun vauva syntyy, joten mies ehtii kyllä olla kaverinsa häissä ja tehdä työrästit ja sit vielä hoitaa ne pinnikset ja muut. Vaikka sitten sillä aikaa kun sinä makoilet sairaalassa vauvan kanssa sen pari päivää synnytyksen jälkeen.

Mä ymmärrän sua :wave: Mä en pysty rauhoittumaan, jos hommia vaiheessa.
Sinuna mä varmaan sanoisin miehelle, että nyt olis mietinnän paikka, että voisko sitä työtä vähentää jo nyt?
Missään nimessä en alkais mesoamaan niistä häistä, mutta tekisin hyvin selväksi,että kotona on hommat saatava valmiiksi pian, ellei jo eilen :vampire:

Miehet vaan on tuollasia. Ei niihin koskaan voi olla tyytyväisiä näissä asioissa. Parempi kun sopeudut. Jos pahoittaa mielensä siitä, että ne ei tee perheen hyväksi kaikkea niin kuin haluaisi, ei tule yhtään mitään elämästä. Kahdenkymmenenviiden vuoden kokemuksella sanon tämän :)

Pinnasängyn mä saisin itsekin kasattua ja vaatekaapinki jos tarve vaatii. Eihän ne mitään raskaita hommia ole! Sanot miehelle että tuo ne tarvikkeet niin sinä saat ne tehdä ja pyydät vaikka kaverin siihen avuksi.

Yhteistyössä