Mies jää hoitovapaalle, tukiasioista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Minä olen nyt kotihoidontuella, mies töissä. Tarkoitus olisi vaihtaa osia viideksi kuukaudeksi, pitääkö miehen hakea kth omalla nimellään uusiksi vai ei?

Ja toinen kysymys, toiveissa olisi että kun 5 kk päästä jään taas hoitovapaalle, niin siitä toiv. taas aika pian uudelle äitiyslomalle.... voinko tuolloin laskettaa äitiyspäivärahat "edellisen lapsen mukaan" (alle 3v.), vai pitääkö ne laskettaa tuosta edeltävästä 5 kk:n pätkästä, kun olen välissä töissä ollut?

Jos esikoinen on alle 3 v, kun on laskettu aika, niin voit pyytää kelaa laskemaan sulle ärahan sen saman palkan mukaan, mitä sait esikoisesta. Ellet sitten halua sen 5 kk työtulon mukaan.

Ja isän ei tarvitse erikseen hakea sitä kotihoidontukea, jos häntä ei yhtään häiritse se, että se tulee sinun nimellä.

[QUOTE="Niin";28700072]Jos kotihoidontuki jätetään äidin nimelle, niin jommasta kummasta tulosta verotetaan sivuprosentin mukaan, eli siinä mielessä kannattaa siirtää isälle![/QUOTE]

okei, hyvä tietää :)

[QUOTE="kkk";28700057]Ja isän ei tarvitse erikseen hakea sitä kotihoidontukea, jos häntä ei yhtään häiritse se, että se tulee sinun nimellä.[/QUOTE]

Kyllä sillä vähän muutakin väliä, kuin se että tulisi puolison nimellä. Veroa menee enemmän jos kotihoidontuki tulee työssäkäyvän tilille. Hoitolisään tietenkin vaikuttaa. Jos mies on kotona, niin naisen työtulot.

Me tehtiin n. 4kk ajaksi vaihto juuri noin kuin teilläkin eli mies jäi kotiin ja mä menin töihin. Kelasta kysyin asiaa silloin ja mainitsi juuri tuon veroprosenttiseikan. Eli vaihdettiin kotihoidontuki muutamaksi kuukaudeksi miehelle ja nyt kun kuun vaihteessa jään kotiin, niin kht tulee taas mulle.

[QUOTE="Niin";28700072]Jos kotihoidontuki jätetään äidin nimelle, niin jommasta kummasta tulosta verotetaan sivuprosentin mukaan, eli siinä mielessä kannattaa siirtää isälle![/QUOTE]

No joo, eihän tässä sitä verotusta kysytty. Eikä mene sivuveroprosentin mukaan, vaan kotihoidontuelle voi hakea myös saman veroprosentin kuin palkasta. Suhteessa menee ihan yhtä paljon veroa. Mutta se on totta, että veroja menee vähemmän, kun se tulee isälle. Mutta sitähän tässä ei kysyttykään!

Yhteistyössä