Mies jätti 4,5v yksin autoon kaupassakäynnin ajaksi,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
samainen mies jätti eilen myös lapsen yksin asuntoon siksi aikaa, että kävi hakemassa jotain autosta..

Eilen illalla on kaikki nuo sattuneet ja voin sanoa, että olen vihainen ja kädetön tämän asian edessä.

Kyseessä ei ole mikään teini-isä, vaan ihan päinvastoin.

Lapsi on varmasti tavallista vilkkaampi ja "päättömämpi" - ikinä en voi kuvitella että jättäisin yksin minnekään - tuntemattomaan asuntoon, parkkipaikalle autoon tms.

Lapsi ei ollut turvaistuimessa, joten varmasti olisi päässyt minne vaan - isä sanoi, että xxx oli luvannut odottaa nätisti!!!!!!!!!!!!!!

Kysyin isältä, että jos xxxxxxxxxxx lupaa olla nätisti, niin voin kai laskea ulkoilemaan yksin?? Jos tuota samaa logiikkaa soveltaisin ja samalla sanoin, että missähän ne muut 4-vuotiaat on joihin voi luottaa, kun ei ketään tuolla yksinään ulkoilemassa näy............

Siis isä jätti lapsen asuntoon pariksi minuutiksi, kun kävi pihalta autosta hakemassa jotain? No ei tuo nyt minusta kauhean kamalalta kuulosta, jollei lapsi sitten aivan päätön tapaus ole.

Relaahan nyt. Ei 4,5 vuotias ole mikään vauva. Täällä tuon ikäisset ulkoilevat yksinään ja taatusti voivat olla kotona sen ajan kun isi kipasee autollaan, vie roskapussin tms.

Kyllä mäkin olen ajanut auton Alepan ulko-oven eteen ja hakenut jotain kaupasta ja mun just 4 v on jäänyt autoon istumaan ja odottamaan. En näe siinä mitään outoa. Myös rauhallisella okt alueella voi 4 v olla pihalla talon lähistöllä, kunhan on näköetäisyydellä koko ajan.

Mä en näe nyt pointtia että vauhkoomaan pitäis alkaa?

Mun lapset on ollut kahdestaa sisällä asunnossa esim kun käyn viemässä roskat, haen postin, ja nostan lipun salkoon, haen salaattia kasvimaalta...
Ovat myös olleet autossa kun käyn postissa, kukkakaupassa jne. laitan ovet lukkoon kun poistun, annan kirjat ja he ovat kiltisti olleet.

kyllä minä olen voinut meidän 4,5v jättää muutamaksi minuutiksi asuntoon jos olen esim. koiran pissattanut. Meillä omakotitalo ja useinkin olen pyykkejä laittamassa pihalla tai puutarhaa hoitamassa tai ajamassa nurmikkoa ja 6v ja 4,5v sekä vauva ovat sisällä (vauva nukkunut ) autoon olen jättänyt porukan niiin, että käyn esim. äkkiä postissa hakemassa paketin tai palauttamassa jotain. Pitkäksi ajaksi en tietenkään jätä.

mä jätin tänään 5v. ja 7v. lapseni autoon kun kipasin kioskilla, hui kamala, ja tuo nuorempi on ulkoillut jo pari vuotta sisarensa kanssa tässä meidän oktalon pihalla ilman vanhempia..kotiinkin olen ne jättänyt useasti kun olen hakenut tuolta 100m päästä postia ja vienyt 50m päähän roskia..kivittäkää vaan :D

Kyllä munkin 4-vuotias on ollut yksinään (kotona ja autossa) muutamia kertoja, kun olen kipaissut kauppaan hakemaan maitoa. Siis ehkä 10-15 minuuttia. Hyvin on mennyt, ei mitään ongelmia.

Minun lapset ie jää autoon keskenään vaikka ovat pian 5 ja 3.5v.
Koskaan ei tiedä jos keplottaavat itensä irti vöistä - saavat vaihteen vapaalle, käsijarrun pois tms.

Ei ole vauvoja ei, mutta lapsia. Lapsi voi unohtaa lupauksensa heti kun isi tai äiti nurkan taa katoaa ja haluaakin mukaan.

Ja jos perheessä sovittu että ei jätetä niin silloin ei jätetä..

Meidän pihassa ulkoilee säännölisesti joka päivä 4v lapsi yksin. Tuntuu pihassa pysyvän, eli kai hän on sellanne luotettava 4v? Ja noita 5v ikäsiä sitten on jo huomattavasti useampia täälä päin yksin ulkoilemassa.

Perushommaa Helsingissä jossa lapset viettää välillä muutenkin ruuhkissa paljon aikaa autossa.
Monesti torkkuvat tai ovat väsyneitä päiviksen jälkeen ja odotavat mielummin autossa. Lukittu auto
on aika turvallinen jos avain poissa ja käsijarru päällä. No , jyrkkään mäkeen en jättäisi mutta tasaiselle kyllä. Ja ulos ennemmin kuin loukkomaiseen parkkihalliin. Mutta vain ns. pika-asioinnissa about 10min. Ja lähiöiden isoilla kerrostalojen autottomilla pihoillakin tuon ikäinen pärjää hetken yksin, kunhan vain saa rapun oven auki jotta pääsee heti kotiin jos tarve vaatii. Kotonakin voi odotella myös vähän aikaa. Se on vastuun opettamista ja lähtee ihan pienistä hetkistä.
Ja silloin on tehtävä selväksi että mitä tapahtuu ja se kestää vain hetken ja sen aikaa on oltava erityisen kunnollinen , se on luottamustehtävä, supersankarin urotyö!
Vielä 70-luvulla me Helsingissäkin tultiin lekarin jälkeen 5-v yksin kotiin ja leikittiin muutama tunti ennenkuin vanhemmat tuli töistä!

.... niin ja joka tapauksessa voitte sopia, että jatkossa niin ei tehdä, mutta turha vetää hernettä nenään jos toisen mielestä se on ollut ok. Nämä eivät ole oikein ja väärin kysymyksiä, vaan aina tulkintaa.
Tulkinta menee usein ristiin, eli mies joka jättää lapsen autoon, saatta skitsota helpommin lapsen opettelua leikkuuveitsen kanssa apukokkina. Ja se taas saattaa olla äidille ihan luonnollista.
Eli molemmille on annettava luottamus ja mahdollisuus omaan oikeudentajuun. Jos niissä paljastuu eroja, niin silloin tarvitaan joku käytäntö joka sopii molemmille vanhemmille. Mutta siitä ekasta eroavaisuudesta ei kannata suuttua megasti, sillä lapsi on myös isän lapsi ja hänellä oikeus toteuttaa omaa kasvatususkoaan yhtälailla. Muuten se tuntuu äidin diktatuurilta ja hommanhan voi sitten saman tien jättää kokonaan äidille :) Eli luottamus isään ja vastuun anto hänelle, sekä asioista sopiminen rauhallisesti tulkinnanvaraisuuden kohdatessa, se vahvistaa myös isän mielenkiintoa kasvatusprosessissa. Kaikki elämä lasten kanssa on jatkuvaa opettelua ja tasapainoilua. Vastuuttomuudesta syyllistäminen vie vain syvemmälle kohti eripuraa. Ehdottomuus ei ole hedelmällistä :)

Meidän poika oli viime kesänä 4½vuotias ja sillä oli sellanen kausi, että halusi harjoitella yksin olemista. Meillä on lähikauppa parin sadan metrin päässä, niin halus olla kotona, kun juoksin hakeen maitoa. Usein myös ulkoili yksin ja halusi joskus jäädä myös autoon kaupan pihassa. Nyt se on 5 ja ei millään mitään yksin jäämisiä. Kyllä mä väitän, että tunnen omat lapseni ja tuo ei koskaan mitään pahaa tehnytkään yksin jäätyään. Se auton lukkoon roskien tunkeminen tapahtui mun "silmien alla" :D

Mä ymmärrän kanssa tuon asuntoon jättämisen. Pienen lähikaupan pihassa autoon jätän koko lapsikatraan, jos käyn pikaisesti hakemassa jotain ja on esim. tällainen sateisen harmaa ja kolea sää kuin tänään. Minkään suuren kaupan pihaan en jättäisi.

Asuntoon jättämisessä ei mitään, mutta oikeesti autohan voi syttyä vaikka palamaan eikä lapsi pääse sieltä ulos jos ovet on lapsilukossa. Tai jos ei ole lapsilukossa, niin lapsi voi alkaa pelleillä autossa, saada käsijarrun ja vaihteen pois päältä jolloin auto voi lähteä valumaan liikkeelle. Tai lapsi saakin päähänsä lähteä ulos autosta ja seikkailla ties minne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras myös;24124958:
Asuntoon jättämisessä ei mitään, mutta oikeesti autohan voi syttyä vaikka palamaan eikä lapsi pääse sieltä ulos jos ovet on lapsilukossa. Tai jos ei ole lapsilukossa, niin lapsi voi alkaa pelleillä autossa, saada käsijarrun ja vaihteen pois päältä jolloin auto voi lähteä valumaan liikkeelle. Tai lapsi saakin päähänsä lähteä ulos autosta ja seikkailla ties minne.

Voihan siellä asunnossakin tapahtua mitä vaan, tulla oikosulku, syttyä tulipalo, lapsi kiivetä ja pudota... kauhukuvia kyllä riittää, jos oikein yrittää...