Mies kielsi taaperoimetyksen -imetänkö salaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Lapsemme täyttää vuoden ja pohdin pitkään imetyksen lopettamista. Imetyksen jatkamisen puolesta olisi tusina itsekkäitä syitä, kuten painon pudottamisen helppous ja vaivaton ruokkiminen silloin kun lapselle ehtii tulla liian nälkä eikä malta odottaa että ehtisin tehdä ruuan. Tissi suuhun niin sillä saadaan hetkeksi lapsi tyytyväiseksi.

Mieheni ei ole samaa mieltä. Hänestä 1-vuotiaan imettäminen on turhaa, eikä hän kuulema ymmärrä miksi lasta enää pitäisi pitää tissillä. Kaikki meidän tuttavaperheet ovat aloittaneet joko heti korvikkeilla jo ihan synnytyslaitokselta asti, tai imettäneet korkeintaan 4-6 kk:n ikään. Kukaan ei ole imettänyt näin kauan kuin meillä.

Minulle ja lapselle imetys on ihana hetki yhdessäoloa. Lapselle rinnasta on tullut muutenkin tärkeä lohdun ja turvan kohde. Yöimetyskin on vielä käynnissä.

Myönnän, syyni ovat todella itsekkäät joiltain osin. En ole karistanut kaikkia vauvakilojani vielä ja imetys turvaa sen että paino laskee vaivattoman tasaisesti. Yöimetys toimii ehkäisynä, koska en ole valmis heti toiseen vauvaan mutta minulle ei myöskään sovi mikään ehkäisymuoto, kaikki on kokeiltu. Toinen raskaus on toivottu mutta ei mielellään vielä.

Miten saan miehen ymmärtämään taaperoimetyksen? Vai joudunko imettämään salaa häneltä? Miestä ilmeisesti hävettää koko taaperoimetys.

Minä olen pisimmilläni imettänyt lähes kaksi vuotta. Lapsi osasi puhua täysin ennen lopetusta, mutta ei siinä minusta ollut mitään ihmettelemistä/outoa. Eihän tuolla loppupäässä rinnalla käynnillä ole niin suurta ravitsemuksellista arvoa, mutta miksi ihmeessä se pitäisi lopettaa 1-vuotiaana, jos lapsi ei ole valmis, tai äiti.

En siis ajatellut imettää ihan kahta vuotta, mutta lopettelisin sitten kun lapsi on jo tottunut päivähoitoon, ehkä 1 v 3-4 kk korvilla.

Muutenkin äidinvaisto minussa sanoo että vaikka äidinmaito ei ole ravitsemuksellisesti tärkeää, niin psykologisesti se on tärkeää lapselleni. Minua ahdistaa muutenkin kaikki neuvolan neuvot ja ohjeet. Kiirehditään lasta ja kehitystä, esimerkiksi minulle sanottiin että vauvalle pitäisi antaa sormiruokaa että oppii pinsettiotteen. Huomasin ettei vauva ollut siihen valmis ja unohdin koko asian. Kuukauden päästä lapsi otti itse ruokaa käteensä ja pinsettiote oli tullut kuin itsestään!

Miksei lasta saa kasvattaa lapsen omaan tahtiin? En tiedä yhtäkään lasta joka olisi vielä 18-vuotiaana tississä kiinni tai ei osaisi syödä lautaselta haarukalla tai lusikalla.

Isoäideistä sen verran että jos olisin kuunnellut toisten isoäitien "vinkkejä" ja mielipiteitä, imetys olisi loppunut alkuunsa. Samantapainen asenne tuntuu olevan 50-80-vuotiailla ihmisillä, että "maito ei riitä" ja "ei iso lapsi tarvitse tissiä". Isoäitini jaksoi ensimmäiset 4 kuukautta aina tiedustella että "riittääkö maito, riittääkö maito, minulla ei riittänyt eikä äidilläsikään". Ei varmasti riittänytkään kun eivät imettäneet riittävästi...

Minä olen pisimmilläni imettänyt lähes kaksi vuotta. Lapsi osasi puhua täysin ennen lopetusta, mutta ei siinä minusta ollut mitään ihmettelemistä/outoa. Eihän tuolla loppupäässä rinnalla käynnillä ole niin suurta ravitsemuksellista arvoa, mutta miksi ihmeessä se pitäisi lopettaa 1-vuotiaana, jos lapsi ei ole valmis, tai äiti.
Yleensä se lapsi on valmis, äiti ei.
Oma käsitykseni on, että moni äiti kokee itsensä niin tarpeelliseksi ja täysin hyväksytyksi imetystilanteessa, että ei siksi (alitajuntaisesti) halua luopua siitä. Jotenkin sen äidit pitäisi hakea sitä hyväksyntää, läheisyyttä ja onnistumisen tunnetta muualta ja toisin keinoin, ja päästää irti riippuvuudesta.

Ne kilot kannattaisi karistaa ruokavaliolla ja liikunnalla. Niin ja imetys ei kyllä ole mikään ehkäisykeino. Lapsi voi hetken odottaa ruuan valmistumista, tai lykkää vaikka kurkku käteen. Maito ei ole ruokaa, vaan juomaa tuon ikäiselle.

Juttele miehellesi asiasta. Tunteeko hän itsensä jotenkin ulkopuoliseksi imetyksen vuoksi vai onko hänellä vaan turhia ennakkoluuloja.

Minä imetin reilu 2 vuotta, eikä meillä onneksi miehellä ollut mitään negatiivista sanottavaa asiasta. En ymmärrä miksi imetyksen jatkamista yli vuoden ikään pitäisi jotenkin hirveästi perustella ja puolustella. Lapsi ei muutu miksikään tasan vuoden iässä ja luontainen imeväisikä kestää paljon pidempään kuin vuoden, joten useimmille imetetyille lapsille imetys on vielä vuoden iässä kovin tärkeää. Jos äidillekin sopii imetystä jatkaa, niin miksi itkun kera vieroittaa, kun sen vieroituksen voi hoitaa sittenkin kun lapsi on siihen valmiimpi. Minusta vieroitus pitäisi voida perustella, imetyksen jatkamista ei.

Minä en taaperoimetystä häpeillyt, minusta siihen ei ole mitään hävettävää. Jos joku asiaa ulkopuolinen asiaa paheksuu/olisi paheksunut, ihan on oma ongelmansa. Mutta siis onneksi miehen kanssa ei ollut asiasta erimielisyyttä, lapsen isän mielipidettä ei voi niin kevyesti sivuuttaa kuin perheen ulkopuolisten. Mutta en minä myöskään olisi miehen mielipiteen takia niin vain automaattisesti imetystä lopettanut, vaan asiasta olisi keskusteltu perusteellisesti ja asiallisesti. Minä en itse keksi mitään järkiperusteluja miksi imetys pitäisi lopettaa vauvan täyttäessä vuoden, ainakaan normaalitilanteessa, joten enköhän olisi saanut asiani perusteltua, paitsi jos mies on täysin epärationaalinen tai epävarma (=liian riippuvainen muiden mielipiteistä). Jos mies sellaiseksi osoittautuisi, arvostus kyllä laskisi kuin lehmänhäntä.

Oma käsitykseni on, että moni äiti kokee itsensä niin tarpeelliseksi ja täysin hyväksytyksi imetystilanteessa, että ei siksi (alitajuntaisesti) halua luopua siitä. Jotenkin sen äidit pitäisi hakea sitä hyväksyntää, läheisyyttä ja onnistumisen tunnetta muualta ja toisin keinoin, ja päästää irti riippuvuudesta.

Hmm...tämä on sinun mielipide, koska suositukset kyllä tukevat yli vuoden imetystä.

• Tykkää
Reactions: Ciervo
Miksei lasta saa kasvattaa lapsen omaan tahtiin? En tiedä yhtäkään lasta joka olisi vielä 18-vuotiaana tississä kiinni tai ei osaisi syödä lautaselta haarukalla tai lusikalla.

ti...
Toisaalta mahdotonta sanoa, onko kyse lapsen tahdista vai äidin/isän tarpeista. Länsimaissa taaperot eivät tarvitse imetystä maidon tähden enää vuoden ikäisenä. Läheisyyttä ja tunteiden käsittelyä taas olisi hyvä harjoitella toteuttamaan muutenkin kuin tunkemalla tissin suuhun. Tuo tissin käyttäminen lohdutuksena on yhtä typerää kuin tutin käyttäminen samaan.

Jos äidin kokemukset imetyksestä on positiiviset, sehän on vain hyvä juttu ja puoltaa imetyksen jatkamista, jos lapsikin haluaa jatkaa. Oletko sinä oikeasti törmännyt sellaiseen, että taaperoita imetettäisiin väkisin? Minä en. En myöskään sellaiseen, että imetys olisi joku riippuvuus, sehän on joka tapauksessa lyhyt jakso elämässä ja loppuu viimeistään silloin kun lapsi ei halua enää jatkaa. Meilläkin minä kyllä "kyllästyin" imetykseen ennen lasta, ei se reilu parivuotiaskaan täysin valmis ollut imetystä lopettamaan, mutta huomattavasti helpompaa vieroitus oli siinä vaiheessa kuin olisi ollut aiemmin. Piti kieltää, mutta suuremmilta itkuilta vältyttiin.

6-kymppinen gynekologini kertoi, että hänen lapsuudessaan oli yleistä, että vielä 4-vuotiaitakin haettiin leikeistään rinnalle, jotta äidin kuukautiset pysyivät poissa eikä uusi raskaus alkanut. Tällaista täysin äitilähtöistä pitkälle leikki-ikään jatkuvaa imetystä en minäkään oikein hyväksyisi, mutta eihän sellaista nykyään käytännössä esiinny.

Toisaalta mahdotonta sanoa, onko kyse lapsen tahdista vai äidin/isän tarpeista.

Miten niin? Jos lapsi pääsee rinnalle aina kun haluaa, kyse on lapsentahtisesta imetyksestä. Taaperoimetys harvoin sellaista edes on, vaan yleensä äiti asettaa imetykselle rajoja. Niin meilläkin, minähän olin viimeisen vuoden töissäkin, eikä lapsi siis tosiaan päässyt rinnalle aina kun halusi. Muutenkin rajoitin imetystä esim. ruokarytmin ylläpitämiseksi jne. Jos lapsi olisi saanut päättää, hän olisi varmasti käynyt vähintään kymmenen kertaa rinnalla/vrk vielä parivuotiaanakin, mutta minä rajoitin imetystä ennen kaikkea omien tarpeideni vuoksi.

Näin se yleensä menee ja saa mennäkin kun yli vuoden ikäisistä puhutaan. Eli vieroitus/imetyksen rajoittaminen lähtee vanhempien tarpeista. Jotkut äidin haluaa tehdä silloin täysstopin, minä taas halusin tehdä kompromissin omien tarpeideni ja lapsentahtisuuden välillä ja jatkoin imetystä siinä rajoissa, kuin minulle ja elämäntilanteeseen sopi. Näin muutos oli lapselle pehmeä ja hän sai äidinmaidon hyödyt päivähoidon aloittaessaan, ei sairastellut silloin juuri ollenkaan.

Jotkut ehkä ajattelevat, että taaperoimetys olisi samanlaista kuin pikkuvauvan imetys. No ei ole, ei ainakaan tarvitse olla, vaan äiti voi tulla ja mennä, vanhemmat viettää parisuhdeaikaa vapaasti aivan kuten jos ei imetettäisi ollenkaan. Tietysti perheessä olevat pikkulapset asettavat joka tapauksessa rajoitteita omille menoille, mutta taaperoimetys ei niitä lisää.

Mullekin on väitetty, ettei pitkästä imetyksestä ole hyötyä. Näin sanottiin joka 1,5-vuotisneuvolalääkärissä. Oma kokemus kertoo kuitenkin toista. Vanhimmalla lapsella sain pidettyä atoopoisen ihottuman poissa, kun imetin. Imetyksen päätyttyä iho meni huonoon kuntoon. Nuoremmat lapset olivat allergisia ja heille imetyksestä oli suuri apu, kun he sietivät äidinmaitoa mutta eivät lehmänmaitoa.

Ehkäisykeinona en käyttäisi, sillä tuttavissa on niitä, jotka ovat tulleet raskaaksi imetyksestä huolimatta vauvan ollessa parin kolmen kuukauden ikäinen. Neuvolan terveydenhoitaja oli kyllä sitä mieltä, että imetys riittää ehkäisyksi puoleen vuoteen saakka, mutta en ottanut riskiä.

Ehkä auttaisi jos esittelisit miehellesi tutkimuksia missä puolletaan hieman pidempää imetystä?

Minun mies itse luki muutaman tutkimuksen yli yksivuotiaan imetyksestä, kun anoppi alkoi viisastelemaan. Loppui viisastelu kun ukko löi tutkimusta pöytään.

Olen pitänyt itselläni imetyksen rajana kahta vuotta, vaikka osa suosittelisi pidempääkin. Itse tietää mikä tuntuu hyvältä ja kurjaa jos mies ei ymmärrä imetyksen hyviä puolia.

Yöimetys ehkäisykeino?? Sitenkö, että mies ei tule lähelle?

Minunkin äitini luotti imetyksen ehkäisevään tehoon. Pikkusisko syntyi 10 kk jälkeeni.

Ehkäisystä.....ainoastaan täysimetys voi toimia ehkäisykeinona!!!!!!! J. Silloinkin kannattaa varautua pikku ylläriin!!
Tietty jos nukut lapsen kanssa vierekkäin ja mies ei pääse tuikkaamaan missään vaiheessa, silloin toimii. Muussa tapauksessa suosittelen erittäin lämpimästi oikean ehkäisyn käyttöä!
T.kätilö (joka on aika monta kertaa kaivanut portatiivista sen keskeytettynä sikiön....sosiaaliset syyt, esikoinen vielä niin pieni :()

Sinuna jatkaisin imetystä! Miehen sanomisilla ei ole mielestäni tähän mitään sanomista! Itse imetin esikoista 1v 3kk. Kun esikoinen täytti vuoden,alkoi osa miehen suvusta supisemaan,että vieläkö imetän ja johan se pitäisi nyt lopettaa! Ärsytti ne puheet silloin ja vieläkin.Ja jopa neuvolassa kyseltiin,että kauan aijon imettää,että johan lapsi kohta alkaa julkisella paikalla rintsikoita avaamaan.
Kuopus on nyt 1v 3kk ja imetän edelleen silloin,kun lapsi sitä itse haluaa (noin 2-5krt vrk:ssa) Toimii lohtuna ja turvana.Ja kyllä myös öisin! Ehkä imetän noin 1v 6kk asti tai ehkä vähän pidempään.Kuopuksen täytettyä vuoden sain taas kuulla miehen suvun ohjeita,että imetys pitäisi jo lopettaa! Asia jopa pitää muillekin sukulaisille mainita kahvipöydässä minun kuulleni! Ihan sama mitä kukin ajattelee.

mun mielestä se imettämisen raja menee siinä vuodessa. se on jopa naurettavan näköstä kun tommonen touhuava liikkuva, jopa puhuva tenava käy imemässä tissiä

Sinulla se raja menee siinä, mutta se ei tarkoita, että kenelläkään muulla pitäisi mennä. Toisten ihmisten imetyksen haukkuminen naurettavaksi on taas epäkohteliasta ja loukkaavaa. Lapsi ja äiti päättävät, kuinka pitkään haluavat imetystä jatkaa. Maailman terveysjärjestö suosittelee imetyksen jatkamista kahden vuoden ikään. Tietoa taaperoimetyksen hyödyistä esimerkiksi täällä: http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystietoa/vauvaa-vanhemmat-maitolapset

Miten niin? Jos lapsi pääsee rinnalle aina kun haluaa, kyse on lapsentahtisesta imetyksestä. Taaperoimetys harvoin sellaista edes on, vaan yleensä äiti asettaa imetykselle rajoja. Niin meilläkin, minähän olin viimeisen vuoden töissäkin, eikä lapsi siis tosiaan päässyt rinnalle aina kun halusi. Muutenkin rajoitin imetystä esim. ruokarytmin ylläpitämiseksi jne. Jos lapsi olisi saanut päättää, hän olisi varmasti käynyt vähintään kymmenen kertaa rinnalla/vrk vielä parivuotiaanakin, mutta minä rajoitin imetystä ennen kaikkea omien tarpeideni vuoksi.

Näin se yleensä menee ja saa mennäkin kun yli vuoden ikäisistä puhutaan. Eli vieroitus/imetyksen rajoittaminen lähtee vanhempien tarpeista. Jotkut äidin haluaa tehdä silloin täysstopin, minä taas halusin tehdä kompromissin omien tarpeideni ja lapsentahtisuuden välillä ja jatkoin imetystä siinä rajoissa, kuin minulle ja elämäntilanteeseen sopi. Näin muutos oli lapselle pehmeä ja hän sai äidinmaidon hyödyt päivähoidon aloittaessaan, ei sairastellut silloin juuri ollenkaan.

Jotkut ehkä ajattelevat, että taaperoimetys olisi samanlaista kuin pikkuvauvan imetys. No ei ole, ei ainakaan tarvitse olla, vaan äiti voi tulla ja mennä, vanhemmat viettää parisuhdeaikaa vapaasti aivan kuten jos ei imetettäisi ollenkaan. Tietysti perheessä olevat pikkulapset asettavat joka tapauksessa rajoitteita omille menoille, mutta taaperoimetys ei niitä lisää.
Lapset tekevät asioita myös tottumuksesta, eivät vain tarpeesta. Esim tuo imettäminenhän on ihan sama asia kuin tutin syöminen; lapset tottuvat syömään tuttia, joten siitä on vaikea luopua. Ei se silti tee asiasta järkevää.

Ei ihme, että miehet osallistuvat lastenhoitoon niin vähäisissä määrin, kun naisten asenne on tämä.
Ei se vauva yksin äidin ole, vaikka moni näyttääkin tekevän vauvoja lähinnä omaa tunnetyhjiötään paikkaamaan...

Löytyykö jostain tutkimusta, missä parivuotiaan imetys todetaan hyödyttömäksi ravinto-aineiden/kehityksen kannalta? Olisi mielenkiintoista lukea aiheesta.

Yhteistyössä