Mies kielsi taaperoimetyksen -imetänkö salaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jatka imetystä, jos se sinulle sopii, ja siitä pidät. Sano miehelle, että jos näky häntä häiritsee, hän voi laittaa silmät kiinni, ja ongelma on miehen kohdalta ratkaistu. Jos mies tarvitseen vertauskuvan yhtä naurettavasta vaatimuksesta, voit sanoa, että sinua häiritsee miehen paskallakäynti, voisiko hän lopettaa sen, tai käydä vaikka töissä salaa paskalla, mutta ei kotona, jotta se ei kiusaisi sinua. Sitten kun hän lopettaa kotitalossa paskomisen, voit sinäkin lopettaa kotona imettämisen.

Oon imettäny 1v3kk. Tuo vielä mennyt. Kaveri omiaan yli 3v asti ja täytty sanoa että kyllä oli vähissä ne tsemppiäänet. Lähinnä nolostellen shokissa katteltu kun muutoin reipas ja puhuva lapsi hakeutunu tissille. Kaikki lapset heillä vieläpä myöhemmällä iällä olleet niin allergikkoja että imetys ei ainakaan siihen vaivaan luonu parempaa pohjaa. Jatkuvasti sairaana koko porukka.

Vähän voi miettiä milloin imetys on vielä aidosti lapsenlähtöstä eikä äidistä lähtöstä. Läheisyyttä on muutakin kuin loputon tissittely.

• Tykkää
Reactions: Hilpuri Tilli
Oon imettäny 1v3kk. Tuo vielä mennyt. Kaveri omiaan yli 3v asti ja täytty sanoa että kyllä oli vähissä ne tsemppiäänet. Lähinnä nolostellen shokissa katteltu kun muutoin reipas ja puhuva lapsi hakeutunu tissille. Kaikki lapset heillä vieläpä myöhemmällä iällä olleet niin allergikkoja että imetys ei ainakaan siihen vaivaan luonu parempaa pohjaa. Jatkuvasti sairaana koko porukka.

Vähän voi miettiä milloin imetys on vielä aidosti lapsenlähtöstä eikä äidistä lähtöstä. Läheisyyttä on muutakin kuin loputon tissittely.

Olisiko kaverin pitänyt lopettaa imetys kun sinua nolotti?

Lapset tekevät asioita myös tottumuksesta, eivät vain tarpeesta. Esim tuo imettäminenhän on ihan sama asia kuin tutin syöminen; lapset tottuvat syömään tuttia, joten siitä on vaikea luopua. Ei se silti tee asiasta järkevää.

Vauvoilla on luonnostaan voimakas imemisen tarve, sehän on ollut edellytys henkiinjäämiselle. Imemisen tarve vähenee pikkuhiljaa, mutta on yleensä olemassa vielä taaperoilla. Ihmiskunnan historiassa kun äidinmaito on ollut elintärkeä ravinto lapselle vielä paljon vauva-aikaa pidempään. Jos vauvaa imettää lapsentahtisesti, ei ole yleensä tarpeen tyydyttää imemisen tarvetta keinotekoisilla korvikkeilla, kuten tutilla. Tutti voi olla tarpeen, jos vauvan imemisen tarve on poikkeuksellisen voimakas eikä äiti voi tyydyttää sitä imettämällä (joko ei imetä ollenkaan tai ei pysty imettämään niin paljon kuin vauva haluaisi). Kyllä se silloin on ihan järkevä ja vauvan edun mukainen juttu, koska imemisen tarve on vauvalla luonnostaan. Syötöt tuttipullolla ei yleensä riitä sitä tyydyttämään, koska tuttipullosta maito tulee niin nopeasti eikä vauva saa imeä sitä muuten vaan lohdukseen, kuten rintaa.

Mutta tutti on siitä huono, että se jumahtaa suuhen helposti ylipitkiksi ajoiksi. Tutti suussa kun voi samalla touhuta kaikkea muuta, joten lapsen ei tarvitse valita esim. leikkimisen ja tutin syömisen välillä. Siksi parivuotiailla tuttisuilla se tutti roikkuu suussa usein tuntikausia, joskus jopa suurimman osan vuorokaudesta, elleivät vanhemmat tutinsyömistä rajoita. Sen sijaan tutiton imetetty taapero viettää rinnalla yleensä max puoli tuntia/vrk, ihan maksimissaan tunnin. Taaperoa kun kiinnostaa kaikki muukin, ei sen ikäinen viitsi ylipitkiä aikoja rinnalla roikkua koska samalla ei voi leikkia ja tutkia ympäristöä. Siten imetys ei voi aiheuttaa samoja haittoja kuin tutinsyöminen, koska niin lyhyet ajan mitä taapero rinnalla viettää ei todellakaan haittaa puheenkehitystä tai purentaa.

Yleensä se lapsi on valmis, äiti ei.
Oma käsitykseni on, että moni äiti kokee itsensä niin tarpeelliseksi ja täysin hyväksytyksi imetystilanteessa, että ei siksi (alitajuntaisesti) halua luopua siitä. Jotenkin sen äidit pitäisi hakea sitä hyväksyntää, läheisyyttä ja onnistumisen tunnetta muualta ja toisin keinoin, ja päästää irti riippuvuudesta.

höpö höpö! Itse imetin niin kauan kuin lapsi halusi eli 1v 9kk. Ja todellakin olisin itse halunnut lopettaa aiemmin, mutta minusta lapsi tarvitsi sitä. Ei ravitsemuksellisesti vaan muuten. Hitaasti vieroitin yhden imetyshetken kerrallaan kunnes lapsi itse lopetti homman. Lapset ovat eri luonteisia.
Muutenkin tunnen monta äitiä, jotka ovat imettäneet yhtä pitkään ja kaikki sanovat samaa kuin minä. Eli että se on lapsesta kiinni ja itse ei enää jaksaisi.

Typerää tuollainen syyllistäminen, jota myös joissakin neuvoloissakin harrastetaan. Sille kun ei ole mitään tukea imetyksen asiantuntijoilta, eikä virallisista suosituksista.

No vaikka. Muut tajust että lapset piti äitiä huvituttina. Tissittely oli lapsille pelkkä tapa ja äidin pakkomielle. Se vaan on kornii kun jonku 3v sitoo jo itse kenhännauhansa ja jonku 3v roikkuu vielä tississä.

Just. Eli ei voi kehittyä normaaliin tapaan jos imee tissiä 3 vuotiaana? Että sitois kengännauhansa ja tissittelis?

Onneksi kaikki eivät kasvata lapsiaan vain muiden mielipiteiden perusteella vaan osaavat ottaa asioista selvää. Sillä vielä en ole törmännyt tuloksiin, joissa pitkä imetys todettaisiin haitalliseksi kehitykselle vaan päinvastoin.

Tässäkin monia ärsyttää, kun se pitempään imettävä on ainakin sillä osa-alueella parempi äiti lapselleen. Kyllä tunteiden vallassakin ölisevät sen sisimmissään tietävät ja siksi aiheuttaakin jotain voimakkaitakin tunteita monissa. Jatka ihmeessä äläkä kuuntele hölmön miehesi juttuja, faktat on sun puolella ja jos niiden kertominen ei riitä niin voi voi. Olisi tyytyväinen, että teidän lapsi saa ihan oman nisäkkään maitoa, sopivintahan se toki on.

Kiitos vastanneille! Mielenkiintoisia argumentteja. Nimenomaan luin äidinmaidon lisääntyvästä vasta-ainepitoisuudesta jostakin tutkimuksesta, ja koska olen laittamassa lasta kohtapuoliin hoitoon, pelkään että uusi työnantaja ei tykkää jos alan heti jäädä kotiin sairastavan lapsen kanssa. Senkin vuoksi haluaisin jatkaa taaperoimetystä, koska meillä ollaan oltu ihmeen terveenä.

Moni sanoo täällä että 3-vuotiaan imetys on noloa, eihän minun muksu ole vasta kuin vuoden ikäinen... Äsken lapsi änisi rintaa taas ja nukahti se suussa, en pitäisi sitä äidintahtisena vaan nimenomaan lapsentahtisena.

Ehkä kuuntelen vain äidin sydäntäni ja äidin vaistoani. <3 Neuvolan ja kanssaihmisten mielipiteet eivät siinä paina. Jos naisen keho on niin viisas ja ihmeellinen että se osaa ihan itse kasvattaa uuden ihmisen pienestä siemenestä, niin eiköhän se äidin sydänkin osaa kasvattaa lapsen vaistojaan käyttäen.

Minun vaistoni sanoo että lapseni tarvitsee vielä maitoani, vaikka onkin jo vuoden. :)

Kyllä se lapsi imemisen lopettaa sitten kun on sen aika. Siskoni imetti niin kauan kuin rinta vain lapsille kelpasi, ja jossain vaiheessa yhden ikävuoden jälkeen lasten kiinnostus rintamaitoon vain lopahti, eikä lapsia tarvinnut mitenkään vieroittaa rinnasta.

Keskustele miehesi kanssa asiasta ja perustele oma kantasi. Imetys on jokaisen oma asia, itse olen lapsiani imettänyt puolivuotiaiksi. Minusta se tuntui sopivalta ajalta vaikka syyllistettiin monelta suunnalta liian lyhyestä imetysajasta. Minua puolestaan on imetetty kolme vuotiaaksi, olen juossut navetalle äitin perään ottamaan huikat :ROFLMAO: Yritän tässä sanoa, että se on kahden kauppa ja kolmannen korvapuusti, pidä oma mielipiteesi ja imetä niin kauan kuin sinulle ja lapselle sopii (y)

Kiitos vastanneille! Mielenkiintoisia argumentteja. Nimenomaan luin äidinmaidon lisääntyvästä vasta-ainepitoisuudesta jostakin tutkimuksesta, ja koska olen laittamassa lasta kohtapuoliin hoitoon, pelkään että uusi työnantaja ei tykkää jos alan heti jäädä kotiin sairastavan lapsen kanssa. Senkin vuoksi haluaisin jatkaa taaperoimetystä, koska meillä ollaan oltu ihmeen terveenä.

Moni sanoo täällä että 3-vuotiaan imetys on noloa, eihän minun muksu ole vasta kuin vuoden ikäinen... Äsken lapsi änisi rintaa taas ja nukahti se suussa, en pitäisi sitä äidintahtisena vaan nimenomaan lapsentahtisena.

Ehkä kuuntelen vain äidin sydäntäni ja äidin vaistoani. <3 Neuvolan ja kanssaihmisten mielipiteet eivät siinä paina. Jos naisen keho on niin viisas ja ihmeellinen että se osaa ihan itse kasvattaa uuden ihmisen pienestä siemenestä, niin eiköhän se äidin sydänkin osaa kasvattaa lapsen vaistojaan käyttäen.

Minun vaistoni sanoo että lapseni tarvitsee vielä maitoani, vaikka onkin jo vuoden. :)

Hyvä ratkaisu. :) Meilläkin tosiaan selvittiin tosi vähillä sairasteluilla hoidon alkaessa. Pph imetystä alkuun vähän päivitteli, mutta ei se mitenkään siellä hoidossa haitannut. Tokihan lapsi reilun vuoden ikäisenä ymmärsi, ettei rintaa saa kuin äidiltä. Ja osasi tietysti juoda jo lehmänmaitoa nokkamukista ja syödä kiinteää ruokaa normaalisti.

Tuosta äidin- /lapsentahtisuudesta. Minusta on ihan ok, että taaperon imetys muuttuu äidintahtiseksi. Muuttuuhan se sellaiseksi pakostakin, kun menet töihin. Äidintahtisuushan käytännössä tarkoittaa, että taapero ei saa tissiä aina juuri silloin kun haluaa, vaan silloin kun on äidille/perheelle sopiva hetki. Toisin kuin pikkuvauva, voi taapero jo vähän odottaa. Että esim. äiti saa tehtyä homman, jota on juuri tekemässä. Ei äidintahtisuus tietenkään oikeasti ole sitä, että äiti maanittelisi taaperoa omien toiveidensa mukaisesti tissille vaikka taapero ei haluaisi, vaikka jotkut taaperoimetyksen kauhistelijat sellaista antaa ymmärtää.

Meillä esikoinen vieroittui ihan itsestään siinä 11kk paikkeilla. Tämä kuopus ei. Itkee välillä ihan hysteerisesti tissiä. Joten imetys jatkuu mutta vähäisemmässä määrin - n. 3krt vuorokaudessa. Ikää muksulla nyt 1v 3kk.

Mulla imetys on toiminut ehkäisykeinona hyvin. Molemmista kuukautiset on alkaneet vasta kun yöimetys loppui ja lapset vuoden ikäisiä. Mut pelkästään siihen ehkäisytehoon en itse uskaltanut kyllä luottaa.

Taaperoimetyksellä on paljon hyötyjä. Äidinmaidossa saa runsaasti vitamiineja ja ravintoaineita. Huomattavasti ravitsevampaa ja terveellisempää kuin lehmänmaito. Kyllä meillä lapsi osaa syödä itse ja juoda lasista tai nokkamukista, varhain liikkeelle lähtenyt ja tosi vilkas, mutta imetys on supertärkeää hänelle. Korvike ei kelvannut koskaan, eikä pullo saati tutti. Lapsikohtaisia juttuja. Esikoinen meillä taas oli tosi kiinni tutissa.

Tässäkin monia ärsyttää, kun se pitempään imettävä on ainakin sillä osa-alueella parempi äiti lapselleen. Kyllä tunteiden vallassakin ölisevät sen sisimmissään tietävät ja siksi aiheuttaakin jotain voimakkaitakin tunteita monissa. Jatka ihmeessä äläkä kuuntele hölmön miehesi juttuja, faktat on sun puolella ja jos niiden kertominen ei riitä niin voi voi. Olisi tyytyväinen, että teidän lapsi saa ihan oman nisäkkään maitoa, sopivintahan se toki on.

Et ole yhtään sen parempi äiti ku kukaan muukaan vaikka ootki venyttäny tissejäs vuosikausia vitun kermaperse

mun mielestä se imettämisen raja menee siinä vuodessa. se on jopa naurettavan näköstä kun tommonen touhuava liikkuva, jopa puhuva tenava käy imemässä tissiä

No jopas on negatiivisesti ällistyttävä isoäiti!
Yksivuotias on vielä kovin pieni ja saa erittäin tarkeitä ravintoaineita ja vastustuskykyä maidosta ja on lapsen etu että saa myös imetysläheisyyttä äidin kanssa, se ei ole keneltäkään pois, vaan tukee lapsen kehitystä ja itsenäisyyttä.
On ihmeellistä kun jopa isoäidit voivat olla noin hirvittäviä ja monella on toive erottaa vauva äidistä mahdollisimman pian vastoin vauvan hyvinvointia.
Ilman imetystäkin on kaikki hyvin, mutta jos vauva saa rintaa ja äiti voi imettää niin on todellakin vain etu että imetys jatkuu.
Imettelen miksi isoäiti edes puuttuu tälläiseen, kyse ei ole isoäidin lapsesta. Imetyspäätöksen tekee äiti yhdessä lapsen kanssa ja isällä voi olla mielipide mutta miehenkin pitäis ymmärtää ohi oman navan lapsen parasta.

Yhteistyössä