Mies kosi - ei kihloja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rakastuntu&Surullinen Nainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rakastuntu&Surullinen Nainen

Vieras
Hei!
auttakaahan hyvät miehet ja naiset: Olenko jotenkin väärillä jäljillä tai epänormaalin vaativa?

Mies (40+) kosi minua (40+) runsaat pari viikkoa sitten, oikein vanhanaikaisesti polvistui ja vakavalla naamalla tosissaan kysyi. Minä vastasin myöntävästi. Taisipa siinä vähän silmäkulmatkin kastua molemmilla tunteiden voimasta ja mies totesi olevansa maailman onnellisin mies! Ja niin olen minäkin onnellinen!

Minähän tietysti aloin heti mielessäni suunnitella kihlajaispäivää ja pienimuotoisia kihlajasia shampanja-lasien kera.... surffailin netissä sopivia sormuksia silmäillen...

Pienen vihjauksen jälkeen mies sitten eräänä työpäivänä soitti ja ehdotti, että sinä päivänä saattaisi olla aikaa käydä sormukset hakemassa. Täytyy myöntää, että tuolloin taisin mokata, kun ehdotin jotain toista päivää. Hämmennyin, sillä minun mielestäni sormusten osto tällä iällä (ja loppuelämää ajatellen) on kuitenkin sen verran Suuri Juttu, että siihen tarvitaan enemmän aikaa ja kenteis useammassa kaupassa käymistä ennen kuin sopiva sormus löytyy...

No, siihen se sitten jäikin:-( siis ei enää puhettakaan sormusten ostosta!!! Toki aikuisena naisena (ja jo kerran eronneena) ymmärrän, että eihän se rinkula ole "se tärkein juttu", vaan oleellisinta on kaikki se tunne, yhteensopivuus, luottamus ja rakkaus mitä välillämme on. Tämän mieskin jossain vaiheessa totesi, kun vihjaisin kihloista. Tämän jälkeen olen pari kertaa vihjaissut kihlojen ostamisesta, mutta hän ei ole asiaan tarttunut.

Minä taidan sitten olla vähän vanhan aikainen, mutta kyllä kihlautuminen on minulle merkittävä asia. Olen niin monta pettymystä ja tyhjiä sanoja kuullut miesten suusta, että tarvitsen jonkinlaista `konkreettista vahvistusta`kosintansa tueksi. Nyt olen kovin pettynyt ja alla päin tilanteen saamasta käänteestä. Tuntuu siltä, että ei mies sitten totta tarkoittanutkaan, kun ei asiaa eteenpäin vie... ... Minulle se olisi tärkeää, hänelle ilmeisesti ei sittenkään?

Mitä mieltä olette tilanteesta? Kommentteja pyydän...

Jospa mies sai sen käsityksen, että et halua naimisiin!!!!!!
Niin monet sulhaset kun olet läpi käynyt, niin tuollainen kihlautuminen on lapsellista touhua. Menkää suoraan naimisiin, ei siinä kihlauksia tarvita.
Jos on oikein vanhanaikainen, niin ei ole monta kertaa naimisissa.

Ehkäpä mies on sen verran vanhanaikainen, että hauaa hoitaa kosimiset, sormusten hankinnat ym. niin että hän päättää. Ottaisit vain vastaan sormuksen häneltä, vaikket olisi sitä valitsemassakaan ja kertoisit sen hänelle. Mies haluaa selvästikin pitää ohjat käsissä tässä vaiheessa. Saitpa sormusta tai et, kai kuitenkin menet naimisiin hänen kanssaan, kun kosintaankin suostuit? Kerro se hänelle.

Kun ihan monessa liikkeessä pitää käydä sormusta valkkaamassa, on nuukalle miehelle valjennut - se voi tulla hemmetin kalliiksi. Ettet nyt liiottelisi kihlausta. Eikös sitä mennä vielä naimisiinkin joskus. Yleensä. Siihen sormukseen panostetaan.

Jostain syystä tuntuu siltä, että sinä et ollut sillä hetkellä valmis sormuksia ostamaan, kun mies sitä ehdotti. Mies vaistosi sen ja hän pettyi.
On se miehellekin niin suuri asia, että hän haluaa olla ehdottoman varma myös toisen halusta sitoutua.

Kyllä te olette kihloissa, vaikkei sormuksia olekaan. Mies esitti virallisen kosinnan ja sinä vastasit myöntävästi. Siinä syntyi kihlaus ihan virallisesti.

Kihlaus tarkoittaa lupausta avioliitosta. Sen sinä sait. Ei muuta kuin suunnittelemaan jatkoa eli jonkinlaista aikataulua avioitumiselle.

Kyllä sinä naisena osaat ottaa asian hellästi ja lempeästi esille, kerrot rakastavasi ja olevasi onnellinen, että hän haluaa sinut elämänkumppanikseen ja vaimokseen.

Mies taitaa olla ujohko ja herkkä näissä asioissa? Häntä saattaa ujostuttaa näyttää sitoutumisen merkkiä eli sormusta julkisesti saatikka sitten viettää kihlajaisia. Hänestä saattaa olla mukavampi mennä avioon ilman suuria seremonioita.

Sinun täytyy uskaltaa kysyä hänen mielipiteitään ja toiveitaan elämänne järjestämisestä ja näistä juhlistamistavoista, eihän tässä arvailemalla voi päästä eteenpäin.

Kiitos kaikille komentteista, tulihan tässä erilaisia näkökulmia pohdittavaksi.

Ongelmahan on minun ajatusmallissani: minun mielestäni MIEHEN tulee ottaa tässä asiassa ohjat käsiin jos kerran tosissaan on... Ei minulla ole mitään vaikeuksia ottaa asiaa suoraankaan puheeksi ja järjestellä asiat kuntoon, mutta... mutta - sittenhän en voi olla varma siitä, että haluaako mies itse oikeasti? (Taisi siis olla minun taholtani alitajuista miehen `testausta` tuo sormusten ostopäivän siirto??? Jos mies haluaa, niin sitten "mies vie ja minä vikisen ;-)" - Kyllä sen verran pitää miehellä poweria olla... ...

Eiköhän kosiminen, siitä kieltäytyminen jne ole iso juttu kenelle tahansa. Luulenpa, että mies saattoi vähän loukkaantua, sillä miksi ette olisi voineen alunperin mennä katsomaan sormuksia miehen ehdottamana ajankohtana, sillä jos hyvää sormusta ei olisi löytynyt, olisitte voineet jatkaa etsintää toisena päivänä. Jos olisin mies, niin itse varmasti kokisin, että kihlautuminen on naiselle niin vähäpätöistä, että muut suunnitelmat menevät kihlasormusten oston ohitse eli nainen ei voi siirtää muita suunnitelmia sormusten oston tieltä.

Ei kannata olla liian vanhanaikainen. Jos asia häiritsee sinua, ota asia puheeksi miehen kanssa. En oikein ymmärrä, että mitä tarkoitat tässä yhteydessä sillä, että miehessä pitää olla poweria. JOs siis ilmoitit, että sinulle sopisi paremmin joku toinen päivä, niin olisitko oikeasti halunnut, että mies sanoo, että "nyt akka mennään eikä meinata"? Eikös miehessäsi ollut poweria, kun hän sitten ajatteli, että okei, jos ei sovi, niin ei sitten käydä ostamassa? Nämä on tulkintajuttuja, eikä yhtä oikeaa tapaa ole. Liika naisellinen äksyily voi kolauttaa miehen itsetuntoa niin paljon, että hän päättää antaa ajan kulua ja "pölyn laskeutua" ennenkuin uskaltaa toista kertaa ehdottaa.

Minusta kihloihin meno on myös MIEHELLE tärkeää. Liian usein kihlat ja häät ovat vain naisen romanttisen hömpsötyksen haluamisen tulosta eikä miehelle jätetä mitään sananvapautta eikä oikeutta sanoa, mitä kenties HÄN haluaisi.

Mitä hitsiä mitään kihlajaisia, ala vain suoraan suunnitella vihkiäisiä! Ja samalla voit tietysti kysyä mieheltä, että mites on, hommataanko ne kihlasormukset vai ei?

On se kumma kun tuon ikäiset ihmiset ei osaa edes kihlasormuksen osto päivää päättää? Kannattaako edes mennä naimisiin tuollaisen miehen kanssa? Määrää päivä ja jos miestä ei kiinnosta sormuksen osto, niin nosta kytkintä hyvän sään aikana.

Kihlajaispäivänne on päivä jolloin mies kosi ja sinä vastasit myöntävästi! Eikä se päivä, jolloin teille sopii mennä ostamaan sormuksia!

Ei ne sormukset kihlausta tee, vaan keskinäinen sopimuksenne.

Lapsellinen mies sulla. Loukkaantui kun kihlajaispäivä ei sopinut. Kannattaisi kysyä, että ollaanko me kihloissa vai ei, koska sormuksia ei ole. Voi, olla, että se on perunut koko kihlauksen.