Mies lestadiolaissuvusta - meinaa järki loppua minulta :(

  • Viestiketjun aloittaja Väsynyt äippä
  • Ensimmäinen viesti
Väsynyt äippä
Mieheni on lestadiolaissuvusta, mutta ei itse lestadiolainen. Ei kuitenkaan ole mitään ongelmaa hänen sukulaisten suhteen, tosin eivät itse ota mieheeni yhteyttä.

Miehen vanhemmat eivät juuri noteeranneet esikoisemme syntymää. Mieheni yritti lohduttaa sillä. että suuressa lestadiolaissuvussa syntyy kuukaudessa useampikin lapsi eikä siksi yksi syntymä ole toista kummallisempi. Pidetään ihan itsestään selvänä, että avioliiton myötä lapsia alkaa tulemaan.

Miehen vanhemmat tai muut sukulaiset eivät halua hoitaa lastamme. Mieheni yritti selittää, että lestadiolaisnaiset ovat tottuneet hoitaman katraansa itse, koska kaikilla naisilla ja isommilla tytöilläkin on kädet täynnä oman perheen lapsista. Vanhempana naiset ovat sitten saaneet lapsista tarpeekseen ja ajattelevat, että muidenkin pitää selvitä itse, koska heidänkin piti. Eivät myöskään leiki lasten kanssa tai ota osaa heidän touhuihin, koska eivät kuitenkaan ehtisi kaikkiean kanssa.

Aika hankalaa ja raskasta. Onneksi oma pieni sukuni auttaa mahdollisuuksien mukaan.

Sitten toinen hassu juttu ovat lapsen nimi- ja syntymäpäivät: lestadiolaiset eivät kummoisesti juhli, koska samassa perheessä saattaa olla useammat merkkipäivät kuukaudessa. Lahjojakaan eivät osta, mutta sen ymmärrän rahatilanteen takia.

Muuten menee ihan hyvin ja arvostan mieheni raittiutta ja arvoja.
 
kommenttini
Tuo mitä kirjoitat ei ole totta. Tunnen entiseltä kotiseudultani muutamia lestadiolaisia edelleen ja viettävät kyllä syntymäpäiviä ainakin. Yhden tuttavaperheen appivanhemmilla on liuta lastenlapsia mutta olen kuullut heidän puhuvan lastenlasten syntymäpäivistä. Mutta ymmärtääkseni eivät osta lahjoja, ja se on ihan järkevää. lapsia ei pidä opettaa heti pienestä alkaen saamaan kaikkea mahdollista. Vanhempien lastenlasten synttäreitä ei tietenkään vietetä millään lailla.
Mutta isoäiti hoitaa kyllä tilapäisesti pieniä lastenlapsiaan kun äidin täytyy mennä asioille.
Periaatehan on se että jokainen hoitakoot omat lapsensa, isovanhemmat ovat jo osansa tehneet. Onhan päivähoitoa saatavana. Ei "vieraita" lapsia jaksa edes koko aikaa hoivata.
Miehesi ei kyllä nyt puhu totta.... mutta minäkään en tunne henkilökohtaisesti yhtään vanhoillislestadiolaista, niillä saattaa olla poikkeavat tavat.
Se on myöskin aika kummallista että naiset eivät mene töihin. Eli yhteiskunta elättää sekä naisen että sen suuren lapsikatraan.
 
kommenttini
Lisään vielä että lestadiolaiset eivät harrasta henkilöpalvontaa jota nimi-ja syntymäpäivien viettäminen on. Muistan myös sen ettei kenenkään ulkonäköä saa ihailla, se on synti.
 
sivullinen
..että aika kummallista, että naiset eivät pakene lepäämään töihin, vaan säästävät yhteiskunnalta valtavat kulut hoitamalla lapset kotona.

- Ei lestadiolainen -

ihmisen tulee tehdä töitä, eikö se sanota jo raamatussakin. Yllätys tulee kun kun eläkettä ei tulekaan kuin se pieni kansaneläke. Entäs jos ja kun mies poistuu tästä elämästä, kuka sitten perheen elättää? Yhteiskunta eli veronmaksajat.
Ei ne naiset säästöjä ajattele kun pukkaavat lapsia vuosittain.

Nimmarilla "työelämässä ja ev.lut.kirkon jäsen, veronmaksaja"
 
Viimeksi muokattu:
Vanha Noita
Lestadiolaisista.
Minulla on ystävä, joka on lestadiolainen ja isoisä.

He viettävät kaikki häät, syntymäpäivät ja nimipäivät ja ostavat aina lahjoja. Liiankin runsaasti tämän pihin isoisän mielestä.

Lehtiäkin heille tulee, muttei päivän lehteä. Nettiä ei oikeen olisi saanut käyttää, mutta olen salaa vaimoltaan käynyt miehelle opettamassa netin käyttöä, koska mies sijoittelee rahojaan. Tietokone siis on, telkkaria ei. Pelit ja vehkeet on muuten vimpan päälle: Iso moottoripyörä ja upea auto.

Kovasti mies tykkäisi taputella vierasta pyllyä.

Ja siitä lastenhoitohalukkuudestakin vielä. Minun mielestäni he viettävät kaikki vapaa-aikansa lastensa ja lastenlastensa kanssa merenrantahuvilallaan. Lapsia on muistaakseni neljä ja lastenlapsia ainakin 15. Erikseen he eivät ketään hoida, ellei ole kyse sairaudesta tai sellaisesta. Mutta toisaalta auttavat paljon kaikessa rahallisesti ja kodin perustamisessa muutoinkin. Rakentavat ja remontoivat.
 
Tarkoitat varmaan
Niin minäkin:

Nimmarilla "työelämässä ja ev.lut.kirkon jäsen, veronmaksaja"

Lasten pukkaamisesta olen samaa mieltä, en ymmärrä ainakaan, jos vie jo terveyden, mutta se on heidän uskonsa osa, eikä sitä vähällä muuteta.

Sen kuitenkin tiedän, että työstä se käy! Ihan täysin. Jos viisitoista tenavaa olisi päivähoidossa, (eivät toki yhtä aikaa), kyllä se yhteiskunnalle maksaa. Ja siitä ei voi valittaa, että joku tekee veronmaksajia, mitä jälkikasvusta heidän työarvostuksellaan epäilemättä suurelta osin tulee. Tässä maassa on niistä vielä ennen pitkää huutava pula.

No, aiheeseen palaten, on perheitä ja on perheitä, yksilöistä jokainen ryhmäkin kuitenkin koostuu.
 
huoh, huoh
vanhalle noidalle
en ole vieläkään no, en väinö, en alepa-täti enkä kukaan muukaan nimimerkki.

Ilmeisesti kerrot tosissasi juttujasi ja jopa oikeista ihmisistä ja tapahtumistakin.
Sinut on tunnistettu jo vuosia sitten. Kaikki täällä tietävät kuka sinä olet oikeassa elämässä tälläkin hetkellä.

Nyt sinun kotipaikkakuntalaiset tietävät myös sen, mitä olette tämän ystäväsi kanssa puuhanneet miehen vaimolta salaa ja miten ko. mies haluaisi sinun pyllyäsi taputella.
Jee, ilman tätä tietoahan me emme mitenkään olisi voineet elää!

On ok, jos levittelet omat juttusi sukupuolielämääsi myöden. Sinä kärsit seuraukset siitä itse.

Mutta kun sinä levittelet myös miehesi asiat, työkavereittesi parisuhteet, teillä käyvien nuorten ihmisten tekemiset ja henkiset tilanteet ja nyt jo ystäviesikin elämän täällä julkiseksi.
Sun on pakko tuoda oma raflaava juttusi jokaikiseen ketjuun. Et pysty olemaan kirjoittamatta.

Eikö sinussa tosiaankaan ole off-nappia jolla tuo ajattelematon lörpötyksesi saataisiin kuriin?
Ootko sinä kännissä kuin käki, vai mikä on kun mitään asiaa et kykene pitämään pelkästään omana tietonasi?

Jos juttusi eivät ole tosia, monet syyttömät voivat kärsiä näistä sinun kirjallisista tuotoksistasi.
Vaikka juttusi olisivatkin tosia, siinä epäilys voi silti kohdistua täysin väärään ihmiseen.

Eikö sinua mietitytä yhtään se vahinko minkä sinä asuinyhteisössäsi saat aikaan näillä ajattelemattomilla teksteilläsi?

Ai niin, muiden ihmisten, mielipiteethän tai tunteethan eivät sinua kiinnosta.
 
naapurista
Niin minäkin:

Nimmarilla "työelämässä ja ev.lut.kirkon jäsen, veronmaksaja"

Lasten pukkaamisesta olen samaa mieltä, en ymmärrä ainakaan, jos vie jo terveyden, mutta se on heidän uskonsa osa, eikä sitä vähällä muuteta.

Sen kuitenkin tiedän, että työstä se käy! Ihan täysin. Jos viisitoista tenavaa olisi päivähoidossa, (eivät toki yhtä aikaa), kyllä se yhteiskunnalle maksaa. Ja siitä ei voi valittaa, että joku tekee veronmaksajia, mitä jälkikasvusta heidän työarvostuksellaan epäilemättä suurelta osin tulee. Tässä maassa on niistä vielä ennen pitkää huutava pula.

No, aiheeseen palaten, on perheitä ja on perheitä, yksilöistä jokainen ryhmäkin kuitenkin koostuu.
Ette taida tietää että lestadiolaisia on neljää eri lajia eli uskonsuuntaa. Vanhoillislestadiolaiset ovat olleet eniten tapetilla, on ne p......liajutut joita nyt on alettu tuoda julkisuuteen koska ovat rikoksia.
Ei kellään voi olla 15 kakaraa yhtä aikaa päivähoidossa koska myös lestadiolaisille ikää karttuu eli lapset kasvavat. Lasten teko ei ole elinkeino. On aika alentavaa se että nainen on vain synnytyskone.
Kuulin eräältä paikkakunnalta tosikertomuksen : nuorille äideille joku taho (terydenhoitaja piti) piti äitikerhoa, oli lestadiolaista seutua mutta mitään uskonnollista perustetta ei kerholla ollut. Yksi äiti oli todella väsynyt, suoraan sanottuna uupunut. Itse oli kertonut sen miltä tuntuu. Mutta oli myös todennut että tilanne on normaali eli asiaankuuluva!! Eli vaikka henkensä uhalla lapsia pitää rustata kun uskonto niin sanoo eli pappi käytännössä. Julmaa mielestäni, siinähän nainen alistetaan toisen tahdon alle. Toki rahaa tuli, lapsia oli ilmaantunut 12 , vuosittain. Ei ihme että voimat loppuu ja myös normaali elämä jää elämättä.
Eikä voi todellakaan luottaa siihen että kaikista noista tulee jotain huippuveronmaksajia. Päinvastoin, naispuoliset aloittavat saman rumban, eivät mene töihin, senkin olen nähnyt. Eräälle viiden lapsen äidille oli lääkäri suositellut sairauden perusteella mahdollisimman vähän synnytyksiä. Viisi tulla tupsahti kuitenkin.
osa lestadiolaisista käyttää ehkäisyä, en tiedä mihin "puolueeseen" kuuluvat.
 
Viimeksi muokattu:
äimänkäkenä
Lestadiolaiset "poistuu tästä elämästä" luonnollista reittiä erittäin paljon harvemmin kuin evankelisluterilaiset.

Lestadiolaiset eivät eroa (pääsääntöisesti).

Siis eivätkö lestadiolaiset kuole koskaan? Sitä tarkoitetaan tuossa kun sanotaan "poistu tästä elämästä". Ukko kuolee ja muija jää leskeksi, kyllä sitä sattuu. Jo alle 40vee mies kuolee, tiedän että niin kävi.
Ei kait ne eroa mutta "muuta tekevät" kyllä.... ja salassa yrittävät tietysti...
mutta tuo että lestadiolaiset ovat kuolemattomia ,on sinun pakko todistaa.
 
Viimeksi muokattu:
sivullinen
ihmisen tulee tehdä töitä, eikö se sanota jo raamatussakin. Yllätys tulee kun kun eläkettä ei tulekaan kuin se pieni kansaneläke. Entäs jos ja kun mies poistuu tästä elämästä, kuka sitten perheen elättää? Yhteiskunta eli veronmaksajat.
Ei ne naiset säästöjä ajattele kun pukkaavat lapsia vuosittain.

Nimmarilla "työelämässä ja ev.lut.kirkon jäsen, veronmaksaja"

Tarkoitan tässä sitä että jos mies kuolee ja naisesta tulee leski, mites sitten suu pannaan? Luukulle vaan?
Kyllä myös lestadiolainen kuolee, en ole kuullut että joku suomalainen sen suunnan lahkolainen olisi elänyt satoja vuosia!!
Vai johtuuko väärinkäsitys siitä että täällä on paljon juuri noita lahkolaisia eikä ajatus oikein kulje?
 
Viimeksi muokattu:
mitä tuo tarkoittaa
Lestadiolaiset "poistuu tästä elämästä" luonnollista reittiä erittäin paljon harvemmin kuin evankelisluterilaiset.

Lestadiolaiset eivät eroa (pääsääntöisesti).

Eivätkö lestadiolaiset kuole luonnollisen kuoleman kautta? Tuo oli uutta.
Lestadiolaiset ovat ev.lut.kirkon jäseniä ja ilmeisesti niitä kaikkein ahkerimpia kirkon penkkien kuluttajia.
 
Viimeksi muokattu:
lahkolainen
Ovat 4 erisuuntaista lahkoa Suomen ev.lut.kirkossa.
Evankelisluterilaiseen kirkkoon kuulumattomia "kuppikuntia" sanotaan lahkoiksi.
Vanhalestadiolaiset kuuluvat ev.lut.kirkkoon, joten he eivät ole lahkolaisia, kuten eivät muutkaan lestadiolais-suunnat.

Sen sijaan Helluntailaiset, Babtistit, Vapaakirkkoiset, Mormonit, Jehovat, ym. sellaiset ovat lahkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Aloittajalle
Mielestäni on hassua se, että sinä pykäät lapsen ja odotat muitten hoitavan sitä ja myös ostavan lahjoja ????
TÄH ????

Eikö olisi syytä miettiä tarkkaan lasta harkitessaan että jaksaako hoitaa sitä 24/7 - ei kai sukulaisten voi odottaakaan osallistuvan asiaan ?
Ei kai kukaan hanki koiraakaan sillä periaatteella että kyllä joku muu joskus hoitaa sitä ??

Ja tuo "ihmispalvonta" mitä nykyään harrastetaan - siis lahjoja koko ajan pienimmästäkin syystä - sitä en myöskään ymmärrä. Miksi pitää opettaa lapset siihen että aina saa jotain tavaraa ??
 
Vanha Noita
vanhalle noidalle

Nyt sinun kotipaikkakuntalaiset tietävät myös...

Et pysty olemaan kirjoittamatta.

Eikö sinussa tosiaankaan ole off-nappia...
Älä johdata näitä keskusteluja minuun, ellet halua keskustella minusta.

Juu, kaikki mun kyläläiset lukee Ellien parisuhdepalstaa. Olen oikeen ohjannut ne sinne kädestä pitäen.

En. En pysty olemaan kirjoittamatta.

Olen antanut itseni ymmärtää, ettei minussa ole on-off-nappia.

"Jos juttusi eivät ole tosia, monet syyttömät voivat kärsiä näistä sinun kirjallisista tuotoksistasi."
Kukas näistä nyt on sitten kärsinyt?

"Eikö sinua mietitytä yhtään se vahinko minkä sinä asuinyhteisössäsi saat aikaan näillä ajattelemattomilla teksteilläsi?"
Ei. "Asuinyhteisöni" tuntee minut.
 
kauuuuuheeeeta
Älä johdata näitä keskusteluja minuun, ellet halua keskustella minusta.

Juu, kaikki mun kyläläiset lukee Ellien parisuhdepalstaa. Olen oikeen ohjannut ne sinne kädestä pitäen.

En. En pysty olemaan kirjoittamatta.

Olen antanut itseni ymmärtää, ettei minussa ole on-off-nappia.

"Jos juttusi eivät ole tosia, monet syyttömät voivat kärsiä näistä sinun kirjallisista tuotoksistasi."
Kukas näistä nyt on sitten kärsinyt?

"Eikö sinua mietitytä yhtään se vahinko minkä sinä asuinyhteisössäsi saat aikaan näillä ajattelemattomilla teksteilläsi?"
Ei. "Asuinyhteisöni" tuntee minut.
Sä et tosiaankaan tajua.....onneksi ei tunneta toisiamme, tai olla naapureita.
 
Viimeksi muokattu:
Aivan,
Evankelisluterilaiseen kirkkoon kuulumattomia "kuppikuntia" sanotaan lahkoiksi.
Vanhalestadiolaiset kuuluvat ev.lut.kirkkoon, joten he eivät ole lahkolaisia, kuten eivät muutkaan lestadiolais-suunnat.

Sen sijaan Helluntailaiset, Babtistit, Vapaakirkkoiset, Mormonit, Jehovat, ym. sellaiset ovat lahkoja.
joo, puhekielessä tulee tosiaan helposti väärä sana. 'Herätysliike' tarkoittaa näitä kirkon sisällä toimivia suuntauksia, kuten körttiläisyys, lestadiolaisuus jne.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Täällä lessu äiti väsyi totaalisesti ja mies soitti poliisit hakemaan naisen lataamoon. Nainen kertoi olleensa tosi väsynyt lapsikatraan kanssa ja mies ei osallistunut kotitöihin mitenkään. Kokoajan olisi pitänyt olla jalat auki kun mies halusi. Nainen väsyi totaalisesti ja oli sairaalassa pitkän aikaa
 
vierailija
Täällä lessu äiti väsyi totaalisesti ja mies soitti poliisit hakemaan naisen lataamoon. Nainen kertoi olleensa tosi väsynyt lapsikatraan kanssa ja mies ei osallistunut kotitöihin mitenkään. Kokoajan olisi pitänyt olla jalat auki kun mies halusi. Nainen väsyi totaalisesti ja oli sairaalassa pitkän aikaa
Oliko vielä lestadiolaisia poliisija? Niiden sisäpiirit on aika sairaita. Varmasti kuljettavat omalle lääkärille joka kuuluu lahkoon.
 

Yhteistyössä