Mies "miettii" haluaako avioeron. *turha vuodatus*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minda"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja keittiöpsykka;27152165:
Mä antaisin tuollaisen miehen mennä. Sulla on edessä vielä paljon pskaa jos pysyt suhteessa.
Lapset on pieniä, joten olet ehkä vielä hieman sokea miehen suhteen...

Eihän tuollainen mies mihinkään halua mennä.

[QUOTE="mies";27152035]Vau :P

Mutta oikeasti, parisuhdepsykologia ei ole roskaa. Eräs tärkeä läheisyyden mittari on että voi olla toiselle monia eri asioita ja silti se toinen on siinä. Jos elämä on liikaa muotitettua ja kaavamaista, se voi alkaa häiritä. "Paineet" kasautuvat tavalla tai toisella, koska monenlaisten tunteiden, sanojen ja tilanteiden täytyy olla sallittuja arjessa samalla kun pohjalla on se aito luottamus että toinen "aina vain" ymmärtää ja hyväksyy. Eräs ahdistavimmista tilanteista itselleni suhteessa on, jos joudun alkaa seurata käytöstäni toisen takia.

Lapsi tietenkin myös rajoittaa.[/QUOTE]

Ymmärrän minusta, mistä puhut, mutta onkohan tämä ihan oikea ketju tällaiseen pohdiskeluun? Sellaiset, joita toinen osapuoli nimittäin syyllistää, syyllistyvät itse helposti lisää.

[QUOTE="Vieras";27152159]Et antanut hänellä olla ystäviä? Ehkä ne sen naisen miespuoliset ystävät oli ihan syystäkin huolissaan. Ehkä oli naisen kannalta hyvä että teillä meni poikki. Toivottavasti ei jäänyt pysyviä vammoja sinun epäströmsömäisestä riehumisesta.[/QUOTE]

Ei, toinen miehistä oli psyykkisesti oirehtiva. Toinen kosiva ystävä.

Pääpointtini kuitenkin on se vuorovaikutuksen värikkyys ja laajuus, joka täytyy sallia. Molemmilla täytyy olla tilaa olla vapaasti itsensä, mutta tietenkin samalla toisen lähtöä pelkäämättä. Jos elämä tai suhde on kulissia, tai jos siihen kohdistuu liikaa painetta ulkoa eikä aikaa ole aitoon läsnäoloon, se tavalla tai toisella tekee suhteesta epätasapainoisen.

[QUOTE="mies";27152188]Ei, toinen miehistä oli psyykkisesti oirehtiva. Toinen kosiva ystävä.

Pääpointtini kuitenkin on se vuorovaikutuksen värikkyys ja laajuus, joka täytyy sallia. Molemmilla täytyy olla tilaa olla vapaasti itsensä, mutta tietenkin samalla toisen lähtöä pelkäämättä. Jos elämä tai suhde on kulissia, tai jos siihen kohdistuu liikaa painetta ulkoa eikä aikaa ole aitoon läsnäoloon, se tavalla tai toisella tekee suhteesta epätasapainoisen.[/QUOTE]

Miksei sitten sillä naisella saanut olla psyykkisesti oirehtivaa sekä kosivaa ystävää ilman että häiriinnyit?

Kuulostaa kyllä niin klassiselta suomalaiselta (naiselta) tämä aloittaja. Ymmärrystä löytyy toki viinankäytölle ja onhan se viina muutenkin aina lieventävä asianhaara jos jotain typeryyksiä tulee tehtyä. Mutta muuten kun on niin hyvä mies. Ei miehessä mitään vikaa ole. Se on vaan se viina ketä syytetään sillä mitäs se pieni mies sille voi...

[QUOTE="mies";27152188]Ei, toinen miehistä oli psyykkisesti oirehtiva. Toinen kosiva ystävä.

Pääpointtini kuitenkin on se vuorovaikutuksen värikkyys ja laajuus, joka täytyy sallia. Molemmilla täytyy olla tilaa olla vapaasti itsensä, mutta tietenkin samalla toisen lähtöä pelkäämättä. Jos elämä tai suhde on kulissia, tai jos siihen kohdistuu liikaa painetta ulkoa eikä aikaa ole aitoon läsnäoloon, se tavalla tai toisella tekee suhteesta epätasapainoisen.[/QUOTE]

Mistä tiedät onko ap;n suhde kulissia? Enemmänkin kuulostaa siltä että ap;n mies vaan on alkoholiin menevä kusipää. Turhaan sinä täällä jauhat kulisseista ym vastaavaa. Tarkoitatko sillä että miehellä on oikeus vetää pää täyteen ja tulla riehumaa kotiin jossa on pieniä lapsia? Jos mies ei osaa ilmaista itseään muulla kuin viinanhöyryisellä riitelyllä ja uhkailulla ja riehumisella niin huonosti menee.

Ymmärrän minusta, mistä puhut, mutta onkohan tämä ihan oikea ketju tällaiseen pohdiskeluun? Sellaiset, joita toinen osapuoli nimittäin syyllistää, syyllistyvät itse helposti lisää.

Totta. Mutta itse en ainakaan pyri syyllistämään, enemmän pyrin löytämään joitain yleisiä lainalaisuuksia hyvälle suhteelle. Toki kritisoin kyllä läheistäkin ihmistä, jos hän jättää noudattamatta niitä: ei minun tarvitse kärsiä hiljaa sellaisessa tilanteessa. Tahtoo sanoa, että tangoon tarvitaan yleensä kaksi jos puhutaan psyykeltä eheistä ihmisistä.

Psykologisesti läsnäolo, avoimuus, luottmus, turvallisuus, jne. ovat hirveän tärkeitä asioita läheisyydelle. Ja kun ollaan läsnä, ollaan myös monivivahteisia ja dynaamisia ihmisinä. Nähdäkseni nämä tekijät ovat yleisinhimillisiä (sukupuolesta ja kulttuurista riippumattomia) ja toimivat lähes joka suhteessa.

[QUOTE="Vieras";27152201]Miksei sitten sillä naisella saanut olla psyykkisesti oirehtivaa sekä kosivaa ystävää ilman että häiriinnyit?[/QUOTE]

No minä kyllä väittäisin että suurinta osaa ihmisistä ei kiinnostaisi edes yrittää seurustella ihmisen kanssa, jolla on moisia vastakkaisen sukupuolen ystäviä :) Uskon siihen, että hyvä alku on suhteelle tärkeää. Näin myös psykologiasta olen lukenut.

Ei täällä palstalla voi kovin syväulotteisesti keskustella vaikeasta tai osin vaikeasta parisuhteesta, kohta jo viuhuu sapeli: Jätä se sika! ja narsistihuudot raikaa...
En nyt jaksa pohtia tai spekuloida onko tuo ap:n mies yleisestikin "huono" mies vai onko näitä miehiä, joita joku hiertää ja painaa mutta ei osaa (tai uskalla- miettiessään vaimon rekatiota ja mahdollista riitaa, nalkutusta) sitä pukea sanoiksi. Sitten ottaa viinaa ja agressiot nousee pintaan. Ap varmaan tämän osaa spekuloida itse parhaiten.
Tokihan varmaan hävettää jos kaverit on kutsuttu paikalle. Aika monet miehet myös yrittää ensialkuun tyypätä syyn toisen niskoille kun on vaikeaa myöntää oma moka. Anna miehen hengähtää ja hoitaa krapulansa pois, sitten kannattanee jutella. Ja tällä kaikella en tarkoita sitä, ettetkö pitäisi kiinni tiukastikin omista tunteistasi ja myös vaatimuksistasi.

[QUOTE="Minda";27151939]Mies vietti eilen iltaa ystävien kanssa, kotiin tullessaan alkoi rähinöimään. Soitin yhteiselle tuttavapariskunnalle, koska säikähdin tilannetta (mies heitteli tavaroita ym). Olemme naimisissa ja meillä on 2 pientä lasta.

Nyt mies puhuu avioerosta koska "olen nolannut hänet meidän ystävien edessä" soittaessani ystäväni paikalle. [/QUOTE]

Mies yrittää syyllistää sinua, vaikka on päivän selvää kumpi teistä on toiminut väärin. Mies heittää pahimmanlaatuisen uhkauksen ("haluan erota") jonka avulla toivoo, ettet ota hänen eilisiltaista käytöstään enää puheeksi.

Teidän kyllä olisi syytä puhua eilisillasta.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Alkuperäinen kirjoittaja keittiöpsykka;27152220:
Mistä tiedät onko ap;n suhde kulissia? Enemmänkin kuulostaa siltä että ap;n mies vaan on alkoholiin menevä kusipää. Turhaan sinä täällä jauhat kulisseista ym vastaavaa. Tarkoitatko sillä että miehellä on oikeus vetää pää täyteen ja tulla riehumaa kotiin jossa on pieniä lapsia? Jos mies ei osaa ilmaista itseään muulla kuin viinanhöyryisellä riitelyllä ja uhkailulla ja riehumisella niin huonosti menee.

Ei ole kyse oikeuksista. Kyse on ymmärtämisestä ilman tuomitsemista. Tietenkin kaikki on spekulaatiota ja aivan hyvin voi olla että mies raivosi ilman syytä, ja väärinhän raivoaminen on sinällään. Projisoin enemmänkin omaa kokemustani suhteesta, toki aika poikkeuksellisesta sellaisesta, jossa koin oman oloni tukalaksi, vaikka hyvääkin oli, ja miten tämä tukaluus nousi pintaan alkoholista. Pointtini on ehkä suunnilleen: "hyvyys 24/7" ei ole läheisyyttä, mutta tämä ei ole sama asia kuin väkivalta tai vastaava. Jos on tasapaino hyvien hetkien ja "epäströmsöläisten hetkien" välillä, en usko suhteen tason koskaan menevän tietyn rajan alle.

Meillä ei miehelle sovi kirkkaat ja luopuikin niistä jo alkusuhteessa. Sanoin ihan suoraan että millanen hän oli juotuaan kirkasta, ja kerroin miten turvaton olo mulle tuli kun mun rakastamani muuttuu ihan toiseksi ihmiseksi enkä mä voi tehdä mitään tai sanoa mitään ilman että "hyökkää" mua vastaan.

Mies oli ihmeissään koska ei kokenut samanlaista tapahtuvan muualla kuin mun seurassa, sovittiin siis että jossain ukkojen illanistujaisissa voi sitten ihan juoda mitä lystää mutta mä en halua sellaista vierasta ihmistä kotiini. No, mies sitten päätyi itse siihen tulokseen että ei hän kyllä niitä kirkkaita mihinkään tarvitse..

Yhteistyössä